Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mä aina ylikuormitan mun mahaa ja vedän pari pakkotoistoaki loppuu välil.. sitte viel vessassa pakolliset negatiiviset toistot.

Minä saan sillä suht helposti 3000 kaloria, että juon joka aterialla pari-kolme lasillista maitoa, eli á 5dl. Ja toinen mahtava kalorinlähde on kananmunat, niitä kun paistaa pannulla vähintään viisi kappaletta, saa jo yli 600 kcal. Sen kyytipojaksi vielä jotain lihaa niin tulee kaloreita ja vieläpä todella helposti. :)

Minä saan sillä suht helposti 3000 kaloria, että juon joka aterialla pari-kolme lasillista maitoa, eli á 5dl. Ja toinen mahtava kalorinlähde on kananmunat, niitä kun paistaa pannulla vähintään viisi kappaletta, saa jo yli 600 kcal. Sen kyytipojaksi vielä jotain lihaa niin tulee kaloreita ja vieläpä todella helposti. :)

Et tainnut lukea edellisiä sivuja? :D

Kyllähän sen ymmärtää että joillakii tuo syöminen vaikeeta ja massan kerääminen. On monta sellaista läpipaskuri kaveria itselläkin. Valitettavasti minulla ei tuota ongelmaa ole. Massaa tuntui välillä vähän liiankin hyvin tulevan lisää (ei tosin sitä lihasta...).

Ja jos vielä toistan sen aikasemman postin pointtini: Älä kuuntele pakkista, tee niinkuin itsestäsi tuntuu hyvältä.

Kyllähän sen ymmärtää että joillakii tuo syöminen vaikeeta ja massan kerääminen. On monta sellaista läpipaskuri kaveria itselläkin. Valitettavasti minulla ei tuota ongelmaa ole. Massaa tuntui välillä vähän liiankin hyvin tulevan lisää (ei tosin sitä lihasta...).

Ja jos vielä toistan sen aikasemman postin pointtini: Älä kuuntele pakkista, tee niinkuin itsestäsi tuntuu hyvältä.
Luulin että itse olen tuollainne "läpipaskuri" mutta sitte päätin että nostan kalorit 500-900 plussille niin kyllä alko massa nousta. Koko painon nosto nyt on vaan tahdonvoimasta kiinni jos todella tahtoo kehittyä niin ei se syöminen ylitse pääsimätön este ole.

Et tainnut lukea edellisiä sivuja? :D

Luin kyllä, mutta muillekin vaan vinkkinä, siis jos jollakulla on vaikeuksia massaa/kaloreita saada, niin tuossa on pari hyvää keinoa. Saa kai sitä maitoa kuitenkin juoda vaikkei kaikki haluaisikaan :D Eikä ollut siis mitään vittuilua tms jos joku sitä pelkää. :)

hei onko tää hyvä massanhankkimis ohjelma? Netissä tein Cybercoahcilla:D
1. päivä

Rinta
Penkkipunnerrus 2 x 12, 2 x 8-10
Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-10
Vipunostot penkillä 2 x 10-12
Pullover 2 x 12-15
Kädet
Hauiskääntö tangolla 2 x 12, 2 x 8-10
Keskitetty hauiskääntö 2 x 12-15
Ranskalainen punnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
Ojentajatalja 2 x 12-15
Rannekääntö 2 x 12-15
2. päivä

Selkä
Ylätaljaveto eteen 2 x 12, 3 x 8-10
Alataljaveto 2 x 8-10
Kulmasoutu käsipainoilla 2 x 10-12
Selkäojennus 2 x 12-15
Olkapäät
Pystypunnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
Vipunostot sivuille 2 x 10-12
Pystysoutu 2 x 12-15
3. päivä

Lämmittely
Kuntopyörä 5 min.
Venyttely
Vatsalihakset
Vatsarutistukset 3 x 15-25
Jalkojen nosto 2 x 15-25
Vartalon kierrot 2 x 25
Jalat
Jalkakyykky 2 x 15, 3 x 10-12
Reisiojennus 2 x 15, 3 x 10-12
Reisikoukistus 2 x 15, 3 x 10-12
Pohjenousu seisten 2 x 12-15
Pohjenousu istuen 2 x 12-15
Tää vai Kultainen kuusikko?

Luin kyllä, mutta muillekin vaan vinkkinä, siis jos jollakulla on vaikeuksia massaa/kaloreita saada, niin tuossa on pari hyvää keinoa. Saa kai sitä maitoa kuitenkin juoda vaikkei kaikki haluaisikaan :D Eikä ollut siis mitään vittuilua tms jos joku sitä pelkää. :)

Tuollaisen maitomäärän juontinonnistuu kyllä aika harvalta, jo yksi pieni lasi (2dl) on monelle vaikeaa aikuisena, saati sitten useampi puolen litran tuoppi...

mikä ensimmäiseksi ohjelmaksi?

Tarkoitus olisi saada kokeneemmilta vinkkiä mikä ohjelma kannattaisi näistä esim. Pakkikselta löytyvistä ohjelmista aloittaa?
Taustalla on siis 8kk treeniä ilman ohjelmaa, 5krt viikossa olen käynyt pääsääntöisesti 4-5 jakoista tehden fiiliksen mukaan. Tulokset kulkee isoimmissa liikkeissä näin:
Penkki 1x110
mave 140x2 (kevyt)
Kyykky 100x5 (6 sarjaa kympin korotuksilla tohon)

Massaa siis hakemassa tällä hetkellä :)

Periaatteessa ihan mikä vain mikä näyttää omaan silmään hyvältä. Itse tykkään ainakin älyttömästi elaston 2-jakoisesta.

Treeniohjelman puute.

Alotan kertomalla hieman ittestäni. olen 15v poika joka on yheksännellä luokala. Pituutta on sen 177cm ja painoa löytyy sen 65kg. Aloitin salilla käymisen yheksännenluokan alussa. Sitä ennen olin selannu aika paljon pakkotoistoa kesän tylsinä öinä. Eka ohjelma mitä tein kuukaudenpäivät hieman reilusti kuitenki. Ohjelma oli kutakuinkin tälläinen. Penkki, Kyykky, Ranskalaiset punnerrukset, Kulmasoutu, Hauiskäännöt, Pohkeet istuen. Ja kaikki nuo vedettiin 3x12. Sitten päätin siirtyä tuohon SS ohjelmaan. Ja kehitystä tuli ihan hemmetisti. Kyykyn alotin tekemään 40kg ja nykyään se 3x5 menee 80kg. Penkki nousi 55kg-->70kg. MaVe lähettiin tekemään 60kg-->90kg. Mutta nyt se ongelma, tulokset ei enään nouse. Ruokapuoli on kunnossa, sen hoitaa faija joka on vähintään yhtä innostunu ku minä tästä harrastuksesta, eli se pitää huolen että saan kaiken mitä tarvin.

Teksti voi olla hieman sekavaa, koska minulla kiire kirjoittaessa tätä, mutta tiivistettynä: tarvisin ohjelman millä saisin voimaa.

Mitenkäs onko jotain haittaa treenata tänään yläkroppaa kevyesti / "mediumisti" ja huomenna jalkoja vai kannattaako se välipäivä pitää siitä huolimatta vaikka lihakset ovat vartalon toisessa päässä? Tarkoitus olisi nostaa peruskuntoa kun se on hieman rappeutunut tässä 3-4 kuukauden aikana.. armeijaan pitäisi hyppiä tammikuussa. :face:

Back
Ylös Bottom