Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitenkäs onko jotain haittaa treenata tänään yläkroppaa kevyesti / "mediumisti" ja huomenna jalkoja vai kannattaako se välipäivä pitää siitä huolimatta vaikka lihakset ovat vartalon toisessa päässä? Tarkoitus olisi nostaa peruskuntoa kun se on hieman rappeutunut tässä 3-4 kuukauden aikana.. armeijaan pitäisi hyppiä tammikuussa. :face:

Tottaki eri lihasryhmiä voi treetana täysin tehoin peräkkäisinä päivinä.

Moro! Oon 17 vuotias 175 pitkä ja 62kg painava poika joka haluu alottaa kuntosalitreenauksen ja saada sitä lihasmassaa! Oon lueskellu aika paljon täällä ja nyt päätin kysyy. Kannattasko alottaa 1 vai 3 jakosella?

Nuita 1 jakosia on tosi paljo alottelijoille joten mikä näistä kolmesta olis esim se "parhain"? Aikomus 3 kertaa viikossa käydä gymillä.

Tässä on yks:

1.treeni
- etukyykky 2-3x6-8
- reidenkoukistajat 2-3x10-12
- pohkeet istuen 3x10-15
- kulmasoutu tangolla 2x8-12
- pystypunnerrus käsipainoilla 2x6-10
- kapea penkki 2x6-10

2.treeni
- suorin jaloin mave 2-3x8-12
- jalkaprässi 2x6-10 , 1x15-20
- pohkeet seisten 3x8-12
- leuat 2x6-8
- vinopenkki tangolla 2x6-10
- hauiskääntö tangolla myötäotteella 2x8-12

Sitte toinen:

Ma:
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
(valinnainen liike/lihas)

Ke:
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10

Pe:
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14

Ja sitte viel viimenen Starting Strenght:

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Soutu levytangolla 3x5

Nuo kaikki on yksjakosia, elikkäs millä ois parasta alotella?

Viimeksi muokattu:
Moro! Oon 17 vuotias 175 pitkä ja 62kg painava poika joka haluu alottaa kuntosalitreenauksen ja saada sitä lihasmassaa! Oon lueskellu aika paljon täällä ja nyt päätin kysyy. Kannattasko alottaa 1 vai 3 jakosella?

Nuita 1 jakosia on tosi paljo alottelijoille joten mikä näistä kolmesta olis esim se "parhain"? Aikomus 3 kertaa viikossa käydä gymillä.
Starting Strength on ihan hyvä alottelevalle, toimi alussa itselle ainakin. Muistathan myös oikean ruokavalion! Tsemiä reeneihin :thumbs:

Juuh! Eikö tossa SS ohjelmassa oo kummemmin jalkatreeniä? Ja verrattuna noihin muihin alottelijoille tarkotettuihin ohjelmiin vähemmän treeniä, mikskäs näin? :)

Joo sen kyllä huomasin. Tarkottaako tuo 3x5 että teet kolme kertaa 5 sarjan eli 5 kyykkyy tauko 5 kyykkyy tauko viis? Anteeks näistä :david: kysymyksistä.

Ja verrattuna noihin muihin alottelijoille tarkotettuihin ohjelmiin vähemmän treeniä, mikskäs näin? :)

Koska parhaat tulokset tulevat monissa asioissa olennaiseen keskittymällä ja SS:stä on karsittu pois kaikki turha shitti. Koska ohjelma perustuu painojen jatkuvaan ja järjestelmälliseen lisäämiseen, se ei varmasti tunnu pidemmän päälle liian kevyeltä.

Osaakos kukaan kertoa, miksi mulla menee niin epätasapainossa kroppa?
Pakkiksen sivuilla oon lukenut, että porukka penkkaa 7x100kg, mutta kyykkää jonkun 1x100kg. Mulla taas ensi kerralla olisi tarkoitus tehdä (G6) 4x10x90kg kyykyssä, mutta koko muu kroppa tuntuu tulevan jäljessä. Hauiskääntöjä käsipainoilla teen (yritän muistella kun ei oo treenivihko vierellä) jollain 10kg:n painoilla ja pystypunnerrusta 12kg painoilla. Penkkiä en ranteiden takia nyt tee tauon jälkeen ollenkaan, ennenkuin ostan rannetuet (ei löydy nykyiseltä salilta ja vihloo oikeaan ranteeseen pienilläkin painoilla penkkaaminen ihan törkeesti.) Rinta kumminkin tuntuu olevan siis lähes olematon, taisin tehdä viimeksi vinopenkkiä käsipainoilla, jotka painoivat 16kg.

E: Ja kyykyllä tarkoitan siis takakyykkyä.

Jos massaa haluisit nii ite suosittelisin Arskan G6:sta.

Osaakos kukaan kertoa, miksi mulla menee niin epätasapainossa kroppa?
Pakkiksen sivuilla oon lukenut, että porukka penkkaa 7x100kg, mutta kyykkää jonkun 1x100kg. Mulla taas ensi kerralla olisi tarkoitus tehdä (G6) 4x10x90kg kyykyssä, mutta koko muu kroppa tuntuu tulevan jäljessä. Hauiskääntöjä käsipainoilla teen (yritän muistella kun ei oo treenivihko vierellä) jollain 10kg:n painoilla ja pystypunnerrusta 12kg painoilla. Penkkiä en ranteiden takia nyt tee tauon jälkeen ollenkaan, ennenkuin ostan rannetuet (ei löydy nykyiseltä salilta ja vihloo oikeaan ranteeseen pienilläkin painoilla penkkaaminen ihan törkeesti.) Rinta kumminkin tuntuu olevan siis lähes olematon, taisin tehdä viimeksi vinopenkkiä käsipainoilla, jotka painoivat 16kg.

E: Ja kyykyllä tarkoitan siis takakyykkyä.

Kroppasi EI ole lihasepätasapainossa, mutta pian se saattaa olla, nimittäin etu-/takareisi -akselilla. En haluaisi syytellä ilman todisteita, mutta tuo 4x10 90kg:lla suhteessa muihin tuloksiin haiskahtaa valitettavan paljon vajaalta kyykkäilyltä. En ole ATG-huora, mutta sanon tämän sen takia, että G6 ei sisällä varsinaista takareisiliikettä. Muista, että vajaaksi jätetyt kyykyt palvelevat lähinnä vain etureisiä!

Semmonen juttu lisäravinteista... Että nuori ja aloittelija oon mutta treeniä ja kehitystä takana jo kiitettävästi, ruoka puoli IMO kunnossa ja treenin jälkeen whey 80 5g krealla. Kreatiinin käytön alotin vasta 2vk sitten eli sitä ennen ollu vaan hera linjalla. Aattelin kuitenki nyt jouluks tehä pikku tilauksen nettiin, että sais päiviteltyä varastoja.

Eli, mitäs tästä kokeneemmat suosittelis, näitä threadeja kun oon lueskellu niin kelasin lähteä tämmösellä linjalla esim. 4kg whey, 1kg krea, multivitamiinit (en oo ennen mitään muuta kun kalanmaksa pillereitä ottanu) ja BCAA... jota vois ottaa ennen treeniä siitä lähtien. Onko jotain muutettavaa tässä tai neuvoja?

Idea ois siis tämä aamulla vitamiinit ja krea lepopäivinä, koulussa välipalaks tai ruoan kanssa hera, ennen treeniä bcaa, palkkari hera ja kreatiini, ja välillä hera välipalaks jos mahtuu :)

Semmonen juttu lisäravinteista... Että nuori ja aloittelija oon mutta treeniä ja kehitystä takana jo kiitettävästi, ruoka puoli IMO kunnossa ja treenin jälkeen whey 80 5g krealla. Kreatiinin käytön alotin vasta 2vk sitten eli sitä ennen ollu vaan hera linjalla. Aattelin kuitenki nyt jouluks tehä pikku tilauksen nettiin, että sais päiviteltyä varastoja.

Eli, mitäs tästä kokeneemmat suosittelis, näitä threadeja kun oon lueskellu niin kelasin lähteä tämmösellä linjalla esim. 4kg whey, 1kg krea, multivitamiinit (en oo ennen mitään muuta kun kalanmaksa pillereitä ottanu) ja BCAA... jota vois ottaa ennen treeniä siitä lähtien. Onko jotain muutettavaa tässä tai neuvoja?

Idea ois siis tämä aamulla vitamiinit ja krea lepopäivinä, koulussa välipalaks tai ruoan kanssa hera, ennen treeniä bcaa, palkkari hera ja kreatiini, ja välillä hera välipalaks jos mahtuu :)

Jos syöt kunnolla (eli olet plussilla ja saat paljon proteiinia) niin et tarvitse erikseen aminohappoja. Itse käyttäisin rahani palkkariin (hera+malto) ja kreatiiniin (perus jaksotus), sitten siihen jotakin multivitamiinia päälle. Heralla on hyvä täydentää proteiininsaantia jossei ruuasta tule tarvittavaa määrää (2-3g per painokilo).

Kuis hyvin takakyykystä tulee etureisille rasitusta? Tällä hetkellä teen ekassa reenissä tempausta, sitten takakyykkyä. Toisessa treenissä riveä ja sitten mavea niin mietin vaan jääkö etureidet ilman kunnollista rasitusta?

Kroppasi EI ole lihasepätasapainossa, mutta pian se saattaa olla, nimittäin etu-/takareisi -akselilla. En haluaisi syytellä ilman todisteita, mutta tuo 4x10 90kg:lla suhteessa muihin tuloksiin haiskahtaa valitettavan paljon vajaalta kyykkäilyltä. En ole ATG-huora, mutta sanon tämän sen takia, että G6 ei sisällä varsinaista takareisiliikettä. Muista, että vajaaksi jätetyt kyykyt palvelevat lähinnä vain etureisiä!

Tossa voi olla jonkin verran perää. Tosiaan aloitin siis taas 2kk tauon jälkeen kolistelemaan puntteja ja kyykkysarjapainoja oon saanut lisäillä 5kg joka treeniin. Oon kyllä peilistä yrittänyt aina katsoa, että jalat ja perse olis 90 asteen kulmassa ja jalat aika kapealla. Oon tuntenut perseessä aikamoista poltetta, mikä on hyvä asia, mutta viime treeneissä voi hyvinkin olla, että jäi vajaaksi, koska ei ollut perse niin hapoilla. Kannattaisko tota kyykkyä kokeilla tehdä varmuuden vuoksi ns. syväkyykkynä?
Ps. jalkojen kunto muuhun kroppaan nähden selittynee osittain muutaman vuoden takaisesta potkunyrkkeily- ja sulkapallotreenistä, mutta en ymmärrä miksi muu kroppa tulee edelleen niin jäljessä, kun yksijakoisella kumminkin treenaan. Ruokaa tauon jälkeen, ylikunnosta toipuneena, oon yrittänyt alkaa syödä kuin hevonen ja pitää huolta niistä makroista (lähinnä kalorit ja prodet). Hiilareita en oo juuri jaksanut laskeskella, mutu-tuntumalla mennään.

Kuis hyvin takakyykystä tulee etureisille rasitusta? Tällä hetkellä teen ekassa reenissä tempausta, sitten takakyykkyä. Toisessa treenissä riveä ja sitten mavea niin mietin vaan jääkö etureidet ilman kunnollista rasitusta?

Kyllähän ne etureidetkin takakyykyssä saavat rasitusta, riippuu myös kyykkäysasennosta. Jos haluat etureisiin kunnolla voimaa niin etukyykkyä vain tekemään.

Kreatiinia turha tilata noin paljon, ei sitä aloittelija edes tarvitse. Sitten kun oikeasti tarvitsee lisäbuustia, niin voi ottaa käyttöön. Yhden kreakuurin jälkeen kuitenkin on kreatiiniarvot koholla pari kuukautta yleensä. Ja jos on perehtynyt ravintoasioihin, niin lihaa varmasti tulee syötyä eli kreatiinia tulee sitäkin kautta aivan varmasti riittävästi.
Multivitamiinitkin aika turhaa hifistelyä, parhaiten vitamiinit kuitenkin imeytyy oikeasta ravinnosta.
Heraa on turha vetää noin paljon, jos olet bulkilla keskity niihin kaloreihin. Lihas ei kasva, jos kaloreita ei tule riittävästi vaikka proteiinia tulisi 5 grammaa per painokilo. Olet kuitenkin noin nuori eli massaakan tuskin on kauheasti eli yli 60 prosenttia päivän proteiinista saat jo litrasta maitoa ja kahdesta rahkasta. Joskus voi vetää heran välipalan kanssa, jos ei ole oikeasti muuta proteiinin lähdettä saatavilla, mutta eipä siitä ole hyötyä joka päivä litkiä.

Back
Ylös Bottom