Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kynis95, jos erityisesti jalkoihin pitäis saada voimaa, eiks kannattaisi vaihdella toisen kyykkypäivän osalta vaikka hack-kyykyksi.. entä treenaatko ollenkaan jalkojen koukistuksia ja ojennuksia? itse en ainakaan saa mitään tuloksia pelkällä 3x5 -kyykyllä, pitää viimeistellä vielä ojennuksilla ja monasti vielä prässiä päälle. Tosin nythän vedin jalkani tukkoon liiallisella treenillä :)

Moro olkapäät ei oo oikein ollu muutamaan viikkoon hajalla treenin jälkeen.

Olkapäät ojentaja päivä on tälläinen

Pystypunnerrus 3x6

Vipunosto 3x10

Pystypunnerrus istualtaltaan käsipainoilla 3x10

Sekä päälle ojentaja treeni. Onko mulla liian vähän liikkeitä? Pystypunnerruksessa on noussut tasaiseen tahtiin painot.

Pystypunnerrus 3x6

Vipunosto 3x10

Sekä päälle ojentaja treeni. Onko mulla liian vähän liikkeitä? Pystypunnerruksessa on noussut tasaiseen tahtiin painot.

Ei se, miten "hajalla" ne on treenin jälkeen meinaa juuri mitään, jos ymmärrän oikein mitä tuolla tarkoitat. Jos painot on nousseet, niin siinä tapauksessa pitäs olla ihan ok.
Tietysti riippuu monestiko viikkoon teet tuon treenin, jos vain kerran, niin itse ainakin lisäisin siihen vielä jotain liikkeitä.
Teetkö nuo vipunostot eteen vai sivulle vai taakse?

Elikkös mulla on sellainen ongelma, että kokeilin eka kertaa salilla kyykätä,mutta kun otan tangosta kiinni ja rupean kyykkämään rupeaa ojentajissa ja käden sivuosassa ( en tiedä miksikä sitä sanotaan) tuntumaan ikävä vihlonta ja pakko päästää irti ( siis laittaa tanko takaisin telineisiin). Missä vika? Tekniikassa vai käsissä.

Pystypunnerrus 3x6

Vipunosto 3x10

Sulla on kyllä vähän hölmösti 4 liikettä joista 2 on toistensa eri versioita suhteellisen pienillä eroilla.
Ota mukaan pystysoutua, takaolkapäille joku liike. Vaihtelun takia tee vaikka ensikerralla eka viparit sivuille, sitten pystypunnerrus ja pystysoutu superina. Viimeistele vaikka taljassa facepullilla.

Kynis95, jos erityisesti jalkoihin pitäis saada voimaa, eiks kannattaisi vaihdella toisen kyykkypäivän osalta vaikka hack-kyykyksi.. entä treenaatko ollenkaan jalkojen koukistuksia ja ojennuksia? itse en ainakaan saa mitään tuloksia pelkällä 3x5 -kyykyllä, pitää viimeistellä vielä ojennuksilla ja monasti vielä prässiä päälle. Tosin nythän vedin jalkani tukkoon liiallisella treenillä :)
Kyllä ne tulokset jalkoihin tulee loppujen lopuksi sillä paljonko kyykkäät, ei sillä paljonko on prässi. Kolme kertaa viikkoon 4x5 tai 5x5 kyykky niin todellakin kasvaa jalat paremmin, eikä varmasti tarvitse viimeistellä millään nylkytyslaitteilla. Niille on paikkansa, mutta jos jalat laahaa jäljessä niin lihasten kuin voimankin osalta, niin ei kumpaakaan pahemmin kasvatella niillä ojennuksilla ja koukistuksilla.

Näinhän se on että otin viimeviikolla 5x5 penkissä 90kg. Eilen otin etukyykyn 5x5 kuudellakympillä ja vika sarja oli jo suht tiukka. :D
Paljon takakyykky ja miten pitkään olet etaria tehnyt?

Hauistreenejen jälkeen huomasin että vasempaan hauikseeni on tullut melkoinen mustelma, ja kipeä. Mistä tämä johtuu, kovista treeneistä vai jostain vakavammasta?

Hauistreenejen jälkeen huomasin että vasempaan hauikseeni on tullut melkoinen mustelma, ja kipeä. Mistä tämä johtuu, kovista treeneistä vai jostain vakavammasta?

Lihaksen (osittain) revetessä siihen yleensä tulee mustelma. Treenistä voi joskus tulla myös ihan muuten vaan mustelmia, kun pienet verisuonet katkeavat. Se on ihan normaalia ja haitatonta. Sanat melkoinen ja kipeä tosin eivät viittais ihan tollaseen normaaliin pieneen mustelmaan. Tuntuuko lihas jotenkin epämuodostuneelta mustelman kohdalta (kun jännität lihasta)? Entä onnistuuko esimerkiksi maitopurkin nostaminen ilman, että hauiksessa tuntuu kipua?

Lihaksen (osittain) revetessä siihen yleensä tulee mustelma. Treenistä voi joskus tulla myös ihan muuten vaan mustelmia, kun pienet verisuonet katkeavat. Se on ihan normaalia ja haitatonta. Sanat melkoinen ja kipeä tosin eivät viittais ihan tollaseen normaaliin pieneen mustelmaan. Tuntuuko lihas jotenkin epämuodostuneelta mustelman kohdalta (kun jännität lihasta)? Entä onnistuuko esimerkiksi maitopurkin nostaminen ilman, että hauiksessa tuntuu kipua?

Juu jokseenkin epämuodostuneelta, "lommoiselta" tuntuu kun jännittää ja kokeilee mustelmaa sormilla. Esineiden nostaminen onnistuu normaaliin tapaan, ainoastaan mustelmakohta on kipeä.

Miltäs tää vaikuttaa. Ihan aikataulullisista syistäkin mietin tällaista: Ma yläkroppa. Eilen oli penkki, leuanveto, pystypunnerrus, hauiskääntö tangolla, ojentaja dippi. Ti alakroppa mikä oli tänään. Prässi, hack kyykky, pohkeet, vatsat ja ala-selkä.
To sitten ihan yksijakoinen tyyliin ma harjoitus+kyykky ja vatsat ja la sama. Olen pitkään jo tehnyt yksijakoista kolmesti viikossa ja sillä on tullut hyvin tuloksia niin epäilyttää vähän vaihtaa... Vaikkas vaihtelua sitä vähän jo kaipaisikin. Ajattelin, ettäs miltäs tuo vaikuttaa mitä postasin kun sopisi aikatauluun ihan hyvin.

Moro
Suositelkaas hyvää punttisalii mieluiten länsiväylän tai Tapiolan lähistöllä, joka olisi auki todella myöhään iltaan tai jopa 247. Käyn yötöissä ja paras aika urheilla ois jo ennen työvuoroa 21-24 (mulle aamulla :D) aikana. Hintataso ei niin tärkeä tekijä, mutta en viitti ostaa kausaria yli 6 kuukaudeksi koska muutan ensi kesänä ulkomaille :).

Miltäs tää vaikuttaa. Ihan aikataulullisista syistäkin mietin tällaista: Ma yläkroppa. Eilen oli penkki, leuanveto, pystypunnerrus, hauiskääntö tangolla, ojentaja dippi. Ti alakroppa mikä oli tänään. Prässi, hack kyykky, pohkeet, vatsat ja ala-selkä.
To sitten ihan yksijakoinen tyyliin ma harjoitus+kyykky ja vatsat ja la sama. Olen pitkään jo tehnyt yksijakoista kolmesti viikossa ja sillä on tullut hyvin tuloksia niin epäilyttää vähän vaihtaa... Vaikkas vaihtelua sitä vähän jo kaipaisikin. Ajattelin, ettäs miltäs tuo vaikuttaa mitä postasin kun sopisi aikatauluun ihan hyvin.

yläkropalle vetäviä liikkeitä vähintään yhtä monta kuin työntäviäkin.

Kyllä ne tulokset jalkoihin tulee loppujen lopuksi sillä paljonko kyykkäät, ei sillä paljonko on prässi. Kolme kertaa viikkoon 4x5 tai 5x5 kyykky niin todellakin kasvaa jalat paremmin, eikä varmasti tarvitse viimeistellä millään nylkytyslaitteilla. Niille on paikkansa, mutta jos jalat laahaa jäljessä niin lihasten kuin voimankin osalta, niin ei kumpaakaan pahemmin kasvatella niillä ojennuksilla ja koukistuksilla.

Paljon takakyykky ja miten pitkään olet etaria tehnyt?

Takakyykkyy tein 6x6 pariviikkoo sit 90kg mutku tulee alaselkä siin kipeeks vaik tekniikka on ihan kunnossa. (Ei pääse alaselkä pyöristymään ja perse tulee tangon kanssa samaa tahtia ylös, johtuiskohan siitä kun kärsin keväällä välilevynpullistumasta paskan mavetekniikan ansiosta? <-- lue kissanselkä :D)
Etukyykkyä oon kokeillu vaa pari kertaa mut nyt ois tarkotus korvata takakyykky sillä kokonaan just noitten selkäkipujen takia ja ois kiva saada etureisiiki pikkase isommaks. Takakyykyllä ei levii muu kuin perse. :D

No jos haluut selkeesti priorisoida niitä jalkoja, niin ala kyykkää kolmesti viikkoon. Aloita pienistä painoista ja lisää joka treeniin rautaa.

No kelasin alottaa sillee et teen ton etukyykyn ja sjvm kahesti viikos ja nostan joka treenii 2.5kg jos onnistu sarjat viime kerral, ni sehä tekis jo kuukaudes 20kg lisää sarjapainoihi. Kuullostaa kirjotettuna vitu hyvält. :D

Sitä kysyisin että kun oon aika vasta alkanut käymään salilla, ja kun teen käsiä niin esim. pystypunneruksessa vasen käsi menee "lukkoon" vikoissa toistoissa ja tulin siihen tulokseen että se on aika paljonki heikompi ku tuo oikea nii miten sitä kannattas alkaa kehittään? Mietin että vois vaikka vetästä yhen ylimääräsen sarjan aina sille tai jotain? :) Kiitos

Sitä kysyisin että kun oon aika vasta alkanut käymään salilla, ja kun teen käsiä niin esim. pystypunneruksessa vasen käsi menee "lukkoon" vikoissa toistoissa ja tulin siihen tulokseen että se on aika paljonki heikompi ku tuo oikea nii miten sitä kannattas alkaa kehittään? Mietin että vois vaikka vetästä yhen ylimääräsen sarjan aina sille tai jotain? :) Kiitos

Jos oot vasta alottanu salil käynnin niin et tee asialle yhtään mitään. Treenaat normaalisti ja monipuolisesti. Ja mitä tuo "lukkoon" meno tarkoittaa? Normaalisti kyynerpäät tai polvet menevät lukkoon, kun kädet tai jalat suoristetaan täysin, mutta en tuota saa yhdistettyä nyt sun ongelmaasi.

Tarkasta tekniikkasi jonkun osaavamman kanssa. Uskoisin, että ongelma korjaantuu siinä :)

Back
Ylös Bottom