Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako minun vaihtaa nykyinen 2-jakoinen ohjelma 4-jakoiseen, vai keventää nykyistä 2-jakoista että saisin parempia tuloksia? Tuntuu että nykyään, jääpallokauden alettua en pysty palautumaan tarpeeksi nopeasti treeneistä ja varsinkin lopputreenit menevät todella heikosti kun tuntuu että voimaa vaan ei ole? Parin kuukauden cutti on vielä päällä siis että pääsen tavoitepainoon ennen kauden alkua, eli bulkilla en nyt ole...

Nykyinen 2-jakoinen koostuu perus työntävät/vetävät jaosta, jossa on 1 pääliike lihakselle ja 1 eristävä liike lihakselle (poikkeuksena hauis ja ojentaja joille tulee vaan 1 liike per päivä) tässä siis esimerkki työntävästä jossa varsinkin ollut ongelmia palautua:

Kyykky 3x8
Penkki 5x5
Peck Deck 2x12
Pystypunnerrus 3x8
Viparit sivuille 3x12
Ranskalainen punnerrus 3x12

... tuntuu siis että penkin jälkeen ei ole voimaa tehdä pystypunnerrusta ja pystypunnerruksen jälkeen ei todellakaan voimia vetää ranskalaista. Auttaisiko tähän 4-jakoiseen vaihtaminen dietin ajaksi että palautuminen lisääntyisi koska lajitreeniä tulee 5x viikkoon ja salia 4x viikkoon 2-jakoista tällähetkellä? Vai kannattaako vaan keventää 2-jakoinen täysin perusliikkeisiin ilman eristäviä ja ei vedä liikkeissä itseään ihan puhki?

About vuosi treenitaustaa takana ja mitat +190cm / 95kg, MAVE 140kg, Penkki 75kg, Kyykky 110kg (ATG)

Kyseessä siis 1x20 kyykkyohjelma
Voi mennä sitten aamulla salille, jos tuntuu kuitenkin että ei kerkeä palautua kunnolla niin tekee sitten vaikka 1on2off, jos on pakko käydä yhtenä päivänä illalla ja välipäivän jälkeen heti aamulla. Enemmän sitä tietysti kerkeää palautumaan, kun pysyis se rytmi samana, että käy aina illalla tai aamulla.

Onko muuten normaalia että kun hauis jännittyy niin kyynärpäässä vihlasee? huomasin sen tehdessäni hauista ja nyt tänään jos on hauista jännittänyt niin on vihlaissut kyynärpäätä, onko rasitusvamma vai joku vakavampi? Tein viimeviikon todella raskasta punttia käsillekkin. Ja ranskalaisessa punnerruksessa varsinkin alkaa lopussa sattumaan kyynärpäähän

Mitä mieltä olette tämmöisestä penkki treenistä: toistot x20, x12,x9,x6,x4 ja x2, aloitin ensin 20 x 20, 25 x, 12, 30x 9, 35 x 6, 40 x 4 ja 45 x 2, nyt noin kuukaudessa painot ovat 35 x 20, 40 x 12, 45 x 9, 50 x 6, 55 x 4 ja 60 x 2, Ja tämmöisen treenin teen 2-3 kertaa viikossa, mitä mieltä olette onko toimiva?

Tuloksia on ainakin tullut, nyt tahti hiipuu, mutta luulen, että aina 2 viikon välein saa varmaankin vielä lisätä 2,5kg tai 5kg painoihin, mutta tuntuu, että nyt kun on raskaammat painot niin nuo alun 20 ja 12 toistot rasittavat jonkin verran, että nuo loppupään raskaat painot eivät mene enää niin kevyesti, osaatteko sanoa jotain vaihtoehtoista penkki treeniä, minkä voisi tehdä 2 tai 3 kertaa viikossa?

Tarkoitus olisi saada penkkitulosta ylös, eikä keskittyä lihasten kasvuun, olisiko 3 x 5 tai 5 x 5 hyvä, vai mitä suosittelette? Kun tarvisi varmaan alkaa tekemään sarjoja vähän isommilla painoilla, että kehitys lähtisi uuteen kasvuun, vai koitanko vielä tätä samaa treeniä, kun en ole kuin 1 ja ½ kuukautta tehnyt tätä, mutta tulokset tuntuvat nousevan ihan hyvin.

Mitä mieltä olette tämmöisestä penkki treenistä: toistot x20, x12,x9,x6,x4 ja x2, aloitin ensin 20 x 20, 25 x, 12, 30x 9, 35 x 6, 40 x 4 ja 45 x 2, nyt noin kuukaudessa painot ovat 35 x 20, 40 x 12, 45 x 9, 50 x 6, 55 x 4 ja 60 x 2, Ja tämmöisen treenin teen 2-3 kertaa viikossa, mitä mieltä olette onko toimiva?

Tuloksia on ainakin tullut, nyt tahti hiipuu, mutta luulen, että aina 2 viikon välein saa varmaankin vielä lisätä 2,5kg tai 5kg painoihin, mutta tuntuu, että nyt kun on raskaammat painot niin nuo alun 20 ja 12 toistot rasittavat jonkin verran, että nuo loppupään raskaat painot eivät mene enää niin kevyesti, osaatteko sanoa jotain vaihtoehtoista penkki treeniä, minkä voisi tehdä 2 tai 3 kertaa viikossa?

Tarkoitus olisi saada penkkitulosta ylös, eikä keskittyä lihasten kasvuun, olisiko 3 x 5 tai 5 x 5 hyvä, vai mitä suosittelette? Kun tarvisi varmaan alkaa tekemään sarjoja vähän isommilla painoilla, että kehitys lähtisi uuteen kasvuun, vai koitanko vielä tätä samaa treeniä, kun en ole kuin 1 ja ½ kuukautta tehnyt tätä, mutta tulokset tuntuvat nousevan ihan hyvin.

Tottakai se on toimiva niin kauan ku tulosta tulee. Kannattaa kokeilla Miken 2x6 systeemiä.

.

Ongelma: haluan 3-4kg rasvaa painostani pois ja kasvattaa lihasmassaa. kumpi on järkevämpää, aluksi keskittyä laihduttamaan ja sen jälkeen vasta treenaamiseen vai aloittaa treenaaminen ja pyrkiä sen rinnalla vähitellen pudottaan myös läskiä pois?

Ongelma: haluan 3-4kg rasvaa painostani pois ja kasvattaa lihasmassaa. kumpi on järkevämpää, aluksi keskittyä laihduttamaan ja sen jälkeen vasta treenaamiseen vai aloittaa treenaaminen ja pyrkiä sen rinnalla vähitellen pudottaan myös läskiä pois?

Lihasmassan kasvaminen lisää energiankulutusta. Tästä aiheesta on palsta jo pullollaan tekstiä ja yleisin ohjeistus lienee, että lasket kalorit ja ota ~500 niitä miinuksille ja jatka treenaamista. Kyllä se rasva lähtee kun kulutus on suurempi kuin sisäänotto.

Oon huomannut, että jos teen penkkiä jalat penkillä, saan rintaan paljon paremman tuntuman ja pumpin vaikka liikuttelen siinä lähes 10kg vähemmän painoja kuin normipenkissä. Luulenko vain vai onko tämä mahdollista? Voiko jalat penkillä tehtävästä penkistä olla jotain haittaa?

Oon huomannut, että jos teen penkkiä jalat penkillä, saan rintaan paljon paremman tuntuman ja pumpin vaikka liikuttelen siinä lähes 10kg vähemmän painoja kuin normipenkissä. Luulenko vain vai onko tämä mahdollista? Voiko jalat penkillä tehtävästä penkistä olla jotain haittaa?
Onhan se mahdollista. Jos vaikka sitten et keskity niillä jaloilla työntämiseen niin paljon ja keskityt enemmän rinnalla työskentelemiseen. Tietysti kannattaa sitä tekniikaa käyttää, jolla saat parhaan tuntuman lihakseen, jos bodausmielessä treenaat. Ei ole mitään haittaa, kunhan tietysti on tekniikka kunnossa penkissä nyt yleensäkin.

Joudut tekemään liikeen rauhallisemmin ja hallitummin koska muuten et pysyisi tasapainossa.

Onko kellää ollut sellasta ongelmaa että kun tekee ojentajilla liikettä niin kyynärpäässä vihlasee, tein vinopenkkiä, vihloi ja varsinkin pystysoudussa vihloi kovasti. Onko joku rasitusvamma vai jotain pahempaa, kärsiikö tuolla treenata että meneekö ajanmyöte ohi vai onko se heti alkuun lääkärireissu?

Onko kellää ollut sellasta ongelmaa että kun tekee ojentajilla liikettä niin kyynärpäässä vihlasee, tein vinopenkkiä, vihloi ja varsinkin pystysoudussa vihloi kovasti. Onko joku rasitusvamma vai jotain pahempaa, kärsiikö tuolla treenata että meneekö ajanmyöte ohi vai onko se heti alkuun lääkärireissu?
Minulla tulee kanssa ranskalaisessa punnerruksessa ja pystypunnerruksessa todella helposti. Empä tiiä sitten, vedin painoja reilusti alaspäin ja koitin katsoa, ettei kyynärpäät leviä toistoja tehdessä.
Odotellaan, että joku fiksumpi vastaa.

Suositelkaas mulle sopivaa jakoa kun käyn 4 kertaa viikossa salilla (salipäivä, välipäivä,sali,väli,sali,sali,väli)
Kaksijakoinen toimii ainakin minulla. 2 päivää salilla, vapaa, kaksipäivää ja muutama 2-4 vapaata. Neljää vapaapäivää en suosittele, mutta kyllä minulla ainakin toimii. Tosin yleensä pidän tauon kahdessa päivässä, mahdolliset venymiset sitten jos on menoja.

Suositelkaas mulle sopivaa jakoa kun käyn 4 kertaa viikossa salilla (salipäivä, välipäivä,sali,väli,sali,sali,väli)

Jos olet melko aloittelija, niin kaksijakoinen ja jos enemmän treenannut, niin tilanteesta riippuen joko kaksi- tai nelijakoinen.

Back
Ylös Bottom