Luepa tarinasi itsekin ja mieti sitten, miksi ihmisillä on ennakkoluuloja. Kaveri on työssään täysin tahditon ja moukka. Sinä kostat tämän varastamalla? Juuri sillä, mistä sinua väärin perustein epäiltiin? Kuinka tyhmä oikeasti pitää ihmisen olla?
Raha ei ole kaikki kaikessa. Kaveri menetti 8 euroa koska oli työssään täysin tahditon, moukka ja kusipää. Minä en kostanut sitä suoraan varastamalla, vaan hän menetti rahansa muiden symbolisten mutkien kautta. Jos olet rasisti, et syö mamun paikassa. Se oli se jutun pointti ja samalla kosto vittumaisesta asenteesta S-marketissa. Eikä kyse ollut vain asenteesta, vaan kaveri oikeesti aiheutti mulle harmia käyttäen häikäilemättömästi hyväksi omaa asemaansa, olemalla vartija ja estämällä minun lähdön myymälästä varkausperustein. Paikalle kutsuttiin poliisit ja minun aikaa ja ennen kaikkea ihmisarvoa ja kunniaa vietiin tässä tapauksessa enemmän kuin 8 euron arvosta..
Mistä muuten tiedät, että tyyppi edes tarkoitti etnisiä perusteita sanoessaan ei teistä tiedä?
Joskus vain tietää asioita ilman mitään sen suurempia selityksiä. Kyllä siinä tilanteessa ehdittiin keskustella kaikkea muutakin. Kaverin muukalaisviha oli siis ihan käsin kosketeltavaa.
Sanot tuolla myöhemmin, että ikä vaikutti tekoihisi. Mahtoikohan ikä vaikuttaa myös vartijan tekoihin?
Vartija oli minua huomattavasti vanhempi (kuten Sokoksen vartijoilla on tapana olla). Eikä se käy minään selityksenä muutenkaan. En minä selittele tekoani iälläni, kunhan mainitsin, että tapauksesta on tosiaan 10 vuotta aikaa. Ikä varmasti vaikutti toimintaan, mutta en kadu ja tekisin saman uudestaan. Ehkä vaan vähän tyylikkäämmin.
Jos rasisti ei kerta käy mamupaikoissa ja tämä tyyppi kävi, niin olisitko vetänyt vääriä johtopäätöksiä?
Vielä kerran.. joskus vain tietää asioita. Sen verran meille ihmisille on luotu pelisilmää. Rasistin ei kuuluisi käydä mamupaikoissa, mutta niin ne vaan käy. Voit kysyä tämänkin palstan isänmaan sankareilta, milloin viimeksi ovat vetäneet riisikebabin. Harvemmin tänä päivänä saat riisikebabia suomalaiselta yrittäjältä.