Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Saan asennon mielestäni hyvin kasaan mutta se muuttuu heti kun otan tangon telineistä suorille käsille.

Tähän autto miulla, kun kuvitteli "vetävänsä" tangon eteenpäin pois telineestä, eikä nostamalla sitä ylöspäin. Pysyy asento huomattavasti paremmin kasassa.

Voisko joku selvittää alottelijalle että mitä tekniikassa tapahtuu kun täällä usein näkee sanottavan että penkissä "nosto kaatuu olkapäille"? Itsellä kipeytyy penkki/vinopenkkipäivän jälkeen etuolkapäät huolestuttavan paljon, toki kipu aina häipyy parin lepopäivän aikana. Luulen että ainakin yks tekijä on se jos ala-asennossa kyynerpäät leviää sivulle, silloin tuntuu olkapäissä että liikerata menee jotenkin yli tai luonnottomaksi.

En tiiä mitä kaikkea sulle on jo selvinnyt mutta sitä näkee päivittäin salilla että penkkiä tehdessä sitä tankoa yritetään kurkotella naaman yläpuolelta helvetin korkeelta, tai sellaselta "mukavalta" korkeudelta aivan turhaan. Tanko reilusti riittävän alas että pysyy paketti kasassa.

Mitä mieltä tällasesta kaksjakosesta? Olen täysin alottelia

Ma:

Penkki 4x10
Vinopenkki KP 4x10
Ylätalja 4x10
Alatalja 3x12
Niskantakaapunnerrus seisten 4x10
vatsa 3x15
alaselkä 3x15

TI

Prässi kapeasti jalat 3x12
Reisikoukistus 3x12
Reisiojennus 3X12
Kapee penkki 3x12
Ojentaja ylätalja 3x12
hauis suoratanko seisten 3x12
Hauis istualteen käsipainoilla 3x12

KE: Lepo

TO

Ylätalja 4x12
Alatalja 3x12
Penkki 4x12
Vinopenkki KP 4x12
niskantakaapunnerrus seisten 4x12
Vatsa 3x15
alaselkä 3x15

PE

Jalkaprässi leveä jalka-asento 3x15
Reisiojennus 3x15
Reisikoukistus 3x15
Kapee penkki 3x12
Ojentaja ylätalja 3x12
Hauis suoratanko seisten 3x12
Hauis istualteen käsipainoilla 3x12

Viikonloput vapaa

Toivottavasti saapi jotain selvää tästä kiitos!

Mitä teet Tomekkio työkses jne., kulutatko paljon kaloreita ihan ilman punttitreeniäkin? Tolla määrällä (kalorit ja proteiinit) kasvaa varmasti salitulokset hyvin mutta varmasti tulee läskiäkin ellet sitten ole metsuri jne. ammatiltasi :)

Olen työtön tällä hetkellä, joten kulutusta ei juurikaan ole. Ihan noin paljoa ei tule välttämättä joka päivä syötyä, mutta suurinpiirtein kalorit on siellä vähän päälle 3000 ja proteiinit ~250g. Ei haittaa vaikka läskiä tulee, diettailen ne sitten joskus pois.

Olen työtön tällä hetkellä, joten kulutusta ei juurikaan ole. Ihan noin paljoa ei tule välttämättä joka päivä syötyä, mutta suurinpiirtein kalorit on siellä vähän päälle 3000 ja proteiinit ~250g. Ei haittaa vaikka läskiä tulee, diettailen ne sitten joskus pois.

On vieläkin aika paljon proteiinia ja kaloreita, proteiinia riittäisi erittäin hyvin jo 200-230g ja kalorit voit pitää ihan tuossa 2800-3000, ainakin jos et hirveästi juoksentele ympäri kaupunkia aamusta iltaan jne.

En tiiä mitä kaikkea sulle on jo selvinnyt mutta sitä näkee päivittäin salilla että penkkiä tehdessä sitä tankoa yritetään kurkotella naaman yläpuolelta helvetin korkeelta, tai sellaselta "mukavalta" korkeudelta aivan turhaan. Tanko reilusti riittävän alas että pysyy paketti kasassa.

Joo täytyy kokeilla reilusti alempaa. Tangon "vetäminen" pois telineistä ei oikeen onnistu kun on sen verran korkee se pykälä siinä.

Lihakset tarvii proteiinia sen 1,5 grammaa/painokilo jotta ne lihakset säilyy niin lisätään 1 gramma lisää/painokilo siihen lihasten kasvamiseen eli 2,5g/painokilo. Sinun painoa katsoessa tarvitset proteiinia noin 190grammaa päivässä. Elikkä voit huoletta vähentää proteiinin saantia vaikka siitä 250g/päivä 200g/päivä.

Hei voiko arskan kultasta kuusikkoa tehä esim Et maanantaina tekis kädet
Ja kesvikkona esim jalat jne?
Vai onks se mielummi parempi et tekee 3xviikko kokokropan:)

Kolme kertaa viikossa koko ohjelma. Sitä ei todellakaan ole mitään järkeä lähteä jakamaan useammalle päivälle, koska liike- ja sarjamäärät eivät vastaa monijakoisten ohjelmien määriä.

Nyt on pakko kysyä, mikä himo sulla on koko ajan muokata G6:sta. Se on todettu hyväksi ohjelmaksi ja on toiminut sadoilla ellei tuhansilla ihmisillä, niin miksei sulla? Soitan kohta Arskalle, et tulee takoo järkee kalloon. Tietty, jos alkaa käymään yksitoikkoiseksi niin voi tehdä 3 erilaista treeniä viikkoon, joissa kaikissa käydään koko kroppa läpi samalla systeemillä.

Joo täytyy kokeilla reilusti alempaa. Tangon "vetäminen" pois telineistä ei oikeen onnistu kun on sen verran korkee se pykälä siinä.

Jos tanko on niin korkeella että sen joutuu kurkottamaan pois telineistä, pysäytä liike ylös tanko käsien varassa ja hae uudestaan lavat yhteen ja takaolkapäät kiinni penkkiin. Yksi syy olkapäiden kipeytymiseen voi olla myös yliojentaminen noston loppuasennossa, eli olkapäät irtoavat penkistä ja koitat viimeiset sentit työntää niitä avuksi käyttäen. Kannattaa myös tarkistaa tangon oikea laskupaikka, mitä enemmän nosto jää ylärinnalle/lähemmäs kaulaa, sitä enemmän myös olkapäät aktivoituvat nostoissa.

Jos tanko on niin korkeella että sen joutuu kurkottamaan pois telineistä, pysäytä liike ylös tanko käsien varassa ja hae uudestaan lavat yhteen ja takaolkapäät kiinni penkkiin. Yksi syy olkapäiden kipeytymiseen voi olla myös yliojentaminen noston loppuasennossa, eli olkapäät irtoavat penkistä ja koitat viimeiset sentit työntää niitä avuksi käyttäen. Kannattaa myös tarkistaa tangon oikea laskupaikka, mitä enemmän nosto jää ylärinnalle/lähemmäs kaulaa, sitä enemmän myös olkapäät aktivoituvat nostoissa.

Ei todellakaan näin! Ne olkapäät nimenomaan ei saa irrota, kun otat tangon telineistä. Kiertäjäkalvosimet sanoo poks jossain vaiheessa, kun tolla tavalla kurkottelet sitä tankoa pois telineistä. Se on täysin pilalle mennyt nosto, jos missään vaiheessa olkapäät irtoaa tai lavat leviää.

Kannattaako 1-jakoisen treeniohjelmaan lisätä hauiksille ja ojentajille molemmille yhet omat liikkeet, vai saako ne tarpeeksi hittii esim. kulmasoudussa levytangolla ja penkkipunnerruksessa?

Oon alottelemassa salilla käyntiä ja treenaan 1 jakoisella ohjelmalla 2xviikko. Olen 16v ja painan noin 65kg. Eli onko tuo 2g proteiinia yhtä kiloa kohti miten välttämätöntä? Ei ole rahaa ostella mitään mitään lisäravinteita eivätkä ne tietääkseni vielä tässä vaiheessa mitään pakollisia ole? Eli ihan normi kotiruoalla pystyy ilmeisesti saamaan tuloksia vaikkakaan en tuota 130g proteiinia päivässä saakaa? Joo sori ehkä hieman sekava viesti mut jos joku tajus nii voisko vastata?

Oon alottelemassa salilla käyntiä ja treenaan 1 jakoisella ohjelmalla 2xviikko. Olen 16v ja painan noin 65kg. Eli onko tuo 2g proteiinia yhtä kiloa kohti miten välttämätöntä
On jos haluat tuloksia.

Ja ei ole pakollisia eikä niitä tarvitse ostaa, syöt vaan ihan perusruuasta sen tarvittavan määrän proteiinia. Jos menee tiukalle niin syöt ihan vaikka tonnikalapurkin, maitorahkapurkin, juot vain kunnolla maitoa jne. Proteiinipitoista ruokaa.

Kannattaako 1-jakoisen treeniohjelmaan lisätä hauiksille ja ojentajille molemmille yhet omat liikkeet, vai saako ne tarpeeksi hittii esim. kulmasoudussa levytangolla ja penkkipunnerruksessa?

Mielestäni ei tarvitse. Mielummin teen sitten niitä kulmasoutuja, leukoja ja punnerruksia (pysty-, penkki-, dippi- jne.) sen pari sarjaa enemmän, jolloin mielestäni käytän aikani huomattavasti tehokkaammin.

Oon alottelemassa salilla käyntiä ja treenaan 1 jakoisella ohjelmalla 2xviikko. Olen 16v ja painan noin 65kg. Eli onko tuo 2g proteiinia yhtä kiloa kohti miten välttämätöntä? Ei ole rahaa ostella mitään mitään lisäravinteita eivätkä ne tietääkseni vielä tässä vaiheessa mitään pakollisia ole? Eli ihan normi kotiruoalla pystyy ilmeisesti saamaan tuloksia vaikkakaan en tuota 130g proteiinia päivässä saakaa? Joo sori ehkä hieman sekava viesti mut jos joku tajus nii voisko vastata?

Ei se nyt periaatteessa ihan ehdoton raja ole, että jos et saa vähintään tasan 2g/kg ni lihakset ei voi kasvaa, mutta kyllä sitä proteiinia tarvitaan. Ja lisäravinteita et tarvitsekaan. Mutta jos saat oikeasti sen verran kaloreita, ku tarvitset kasvaaksesi, tulee jo vähän ongelmaa olla saamatta riittävästi proteiinia ihan siitä normaaliruoastakin (ainakin mulle). Tietysti voit syödä välipalana esimerkiks tonnikalaa tai maitorahkaa (sitä voi sitten syödä miljoonalla eri tavalla, googleta).

Siis eihän mitään lisäravinteita oikeesti tarvitse heti ostaa, eikä tarvitse vaikka ei olisi aloittelijakaan jos ei niihin ole rahaa tai halua laittaa. Optimimaalisimmat tulokset tulis varmaan jos saisit sen 130g prot tai enemmänkin, mutta ei se pelkkä proteiini riitä lihaskasvuun vaan tarvitaan kulutuksen ylisyömistä sekä lepoa.

Ei todellakaan näin! Ne olkapäät nimenomaan ei saa irrota, kun otat tangon telineistä. Kiertäjäkalvosimet sanoo poks jossain vaiheessa, kun tolla tavalla kurkottelet sitä tankoa pois telineistä. Se on täysin pilalle mennyt nosto, jos missään vaiheessa olkapäät irtoaa tai lavat leviää.

Missä välissä käskin kurottamaan sen tangon sieltä ? Tarkoitus oli opastaa kuinka nostoasento haetaan oikeanlaiseksi. Käyttäjä itse mainitsi tuossa edellisellä sivulla että tangon liu'uttaminen ei onnistu, josta päättelin moista kurottelua tapahtuvan ( mikä aikalailla aina tarkoittaa olkapäiden irtoamista penkistä ).

Back
Ylös Bottom