Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vielä yksi kysymys löytyisi. Olen 176cm, 78kg. Tehnyt vatsalihaksia jo viime joulusta lähtien, ne on aika kovassa kunnossa. Olin myös perus curlbro ja kotipunnerruksien vetäjä jonkun aikaa, joten lihasta todellakin on jonkun verran.

Nyt 5 salikertaa takana, teen Starting Strenghtiä lisättynä hauiskäännöillä ja vatsoilla. Miten nopeasti bulkki lihottaa oikeaoppisesti tehtynä? En haluaisi mennä paljon yli 80kg:n ennen cuttikautta sitten tulevaisuudessa. Vai kannattaisiko sittenkin mennä?

Mitä ehdotatte mua tekemään? Miten painavaksi bulkittaisin itteni nyt ekalla kaudella, ja ensinnäkin MITEN nopeasti sen tulisi tapahtua? Miten nopeasti esim. tuo 2kg painoa tulee jos syön sen +500 mukaan? Kuukausi?

Vielä yksi kysymys löytyisi. Olen 176cm, 78kg. Tehnyt vatsalihaksia jo viime joulusta lähtien, ne on aika kovassa kunnossa. Olin myös perus curlbro ja kotipunnerruksien vetäjä jonkun aikaa, joten lihasta todellakin on jonkun verran.

Nyt 5 salikertaa takana, teen Starting Strenghtiä lisättynä hauiskäännöillä ja vatsoilla. Miten nopeasti bulkki lihottaa oikeaoppisesti tehtynä? En haluaisi mennä paljon yli 80kg:n ennen cuttikautta sitten tulevaisuudessa. Vai kannattaisiko sittenkin mennä?

Mitä ehdotatte mua tekemään? Miten painavaksi bulkittaisin itteni nyt ekalla kaudella, ja ensinnäkin MITEN nopeasti sen tulisi tapahtua? Miten nopeasti esim. tuo 2kg painoa tulee jos syön sen +500 mukaan? Kuukausi?
Mahdotonta tuohon on kenenkään vastata. Vedä plussilla siihen asti, kuin susta itsestäsi tuntuu että olet liian lihava. Ei sun välttämättä tarttee vetää mitään bulkkiakaan jos pelkäät rasvan kertyvän. Voit myös syödä paljon vähemmän, esimerkiksi 200kcal yli kulutuksen ja paino nousee hitaammin.

Mutta sen verran neuvoisin, että vedä nyt alussa mahdollisimman pitkään ainakin jonkun verran plussilla, niin saat hyödynnettyä parhaiten alun nopean kehityksen.

Mahdotonta tuohon on kenenkään vastata. Vedä plussilla siihen asti, kuin susta itsestäsi tuntuu että olet liian lihava. Ei sun välttämättä tarttee vetää mitään bulkkiakaan jos pelkäät rasvan kertyvän. Voit myös syödä paljon vähemmän, esimerkiksi 200kcal yli kulutuksen ja paino nousee hitaammin.

Mutta sen verran neuvoisin, että vedä nyt alussa mahdollisimman pitkään ainakin jonkun verran plussilla, niin saat hyödynnettyä parhaiten alun nopean kehityksen.

Kuulostaa ihan hyvältä, tehdään näin

Mikä olisi hyvä palautusjuoma aloittelija harrastajalle? Onko edes alussa noista hyötyä?
Palautusjuoman nauttimisesta heti treenin jälkeen on hyötyä. Itse juomissa ei ole kovin suuria eroja, kunhan proteiini/hiilihydraatti -suhde on jokseenkin järkevä (esim parempi kuin 1:2 ) Kannattaa yleensä ostaa sitä mikä on halvinta. Massilta ja Fitnestukulta esimerkiksi saa halvalla hyvää peruspalkkaria, n. 10e/kg kun ostaa vähän enemmän kerralla.

Mikä olisi hyvä palautusjuoma aloittelija harrastajalle? Onko edes alussa noista hyötyä?

Jos haluat jonkun valmiin sekoituksen jauhoja, missä ei pidä itse alkaa mittailemaan eri jauhojen määriä niin Mass Recovery on hyvää kamaa. Viiden kilon purkki muistaakseni maksaa noin 60 euroa.

Moron!

Itse tässä aloittelen saliharrastusta uudestaan parin vuoden tauon jälkeen.

Olen tämän vuoden aikana pudottanut yli 30-kiloa painoa vähähiilihydraattisella/vähäkalorisella Cambridge-dieetillä.
Painonpudotukseni on vieläkin käynnissä, miinusta tulee tällä hetkellä päivässä noin 1500kcal (toki salipäivänä olen pyrkinyt varsinkin proteiineja enemmän syömään).

Kysymykseni kuuluu, minkä tyylistä ohjelmaa minun kannattaisi noudattaa?

Olen muutaman kerran jo salilla käynyt viime-ja toissaviikolla ja on todella voimaton olo.
Jokaista liikettä jaksaa tehdä about 50% pienemmillä painoilla kuin aiemmin (pari vuotta sitten 30kg painavampana) ja en oikein tiedä kuinka pitkiä sarjoja/montako toistoa minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä.
Voimattomuus varmaankin johtuu tästä miinuksilla elämisistä, ainakaan dieetin mukaan tässä ei pitäisi kovin paljoa lihaksia lähteä, toki ylipainohan tunnetusti on ylivoimaa.

Olen myös huomannut sellaista esim. hauiksia tehdessäni, että vasen käsi ei vain jaksa nostaa pieniäkään painoja, joita oikea kyllä jaksaisi nostaa.
Pitkien sarjojen tekeminen ainakin nyt aluksi vaikuttaa todella, todella vaikealta. Yhtäkkiä vaan ei jaksa nostaa, vaikka ei edes tunnu siltä että voimat loppuisivat. Yhtäkkiä vaan ei nouse enää, vaikka puhtia tuntuisi vielä löytyvän. Johtuu varmasti tämäkin pudotuksesta/miinuksilla elämisestä?

Onko ketään paljon painoa pudottaneita ja sen jälkeen salille palanneita, joilla olisi arvokkaita neuvoja ohjelman ja muun suhteen.

Kiitos jo etukäteen avusta ja pahoittelut jos tälle olisi ollut joku parempikin ketju.

Onko remmien käyttö tarpeellista jos haluaa koittaa isompia painoja esim. maasta? Luulisin saavani ehkä jopa 140-150kg ilman remmejä, mutta rikkooko tämä sormia tai niveliä?

^hanki magnesiumia ja vedä ristiotteella tai sormilukolla...

- - - Updated - - -

Moron!

Itse tässä aloittelen saliharrastusta uudestaan parin vuoden tauon jälkeen.

Olen tämän vuoden aikana pudottanut yli 30-kiloa painoa vähähiilihydraattisella/vähäkalorisella Cambridge-dieetillä.
Painonpudotukseni on vieläkin käynnissä, miinusta tulee tällä hetkellä päivässä noin 1500kcal (toki salipäivänä olen pyrkinyt varsinkin proteiineja enemmän syömään).

Kysymykseni kuuluu, minkä tyylistä ohjelmaa minun kannattaisi noudattaa?

Olen muutaman kerran jo salilla käynyt viime-ja toissaviikolla ja on todella voimaton olo.
Jokaista liikettä jaksaa tehdä about 50% pienemmillä painoilla kuin aiemmin (pari vuotta sitten 30kg painavampana) ja en oikein tiedä kuinka pitkiä sarjoja/montako toistoa minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä.
Voimattomuus varmaankin johtuu tästä miinuksilla elämisistä, ainakaan dieetin mukaan tässä ei pitäisi kovin paljoa lihaksia lähteä, toki ylipainohan tunnetusti on ylivoimaa.

Olen myös huomannut sellaista esim. hauiksia tehdessäni, että vasen käsi ei vain jaksa nostaa pieniäkään painoja, joita oikea kyllä jaksaisi nostaa.
Pitkien sarjojen tekeminen ainakin nyt aluksi vaikuttaa todella, todella vaikealta. Yhtäkkiä vaan ei jaksa nostaa, vaikka ei edes tunnu siltä että voimat loppuisivat. Yhtäkkiä vaan ei nouse enää, vaikka puhtia tuntuisi vielä löytyvän. Johtuu varmasti tämäkin pudotuksesta/miinuksilla elämisestä?

Onko ketään paljon painoa pudottaneita ja sen jälkeen salille palanneita, joilla olisi arvokkaita neuvoja ohjelman ja muun suhteen.

Kiitos jo etukäteen avusta ja pahoittelut jos tälle olisi ollut joku parempikin ketju.

Lisää kaloreita sen verta että miinusta tulee 500-700kcal/vrk, koska -1500 ei tule treenistä oikeen mitään. Ohjelmaksi otat jonkun 1-jakoisen, jos tuntuu että ei ehdi dieetillä palautumaan siitä niin ota 2-jakoinen.

Onko remmien käyttö tarpeellista jos haluaa koittaa isompia painoja esim. maasta? Luulisin saavani ehkä jopa 140-150kg ilman remmejä, mutta rikkooko tämä sormia tai niveliä?
Kuten sanottu, ei riko paikkoja. Ensiksi hankit mankkua, sitten kokeilet sormilukkoa ja jos se ei jostain kumman syystä toimi niin vedät ristiotteella. Luvan käyttää remmejä saat jos ristiotekaan ei toimi. Itse en tykkää ristiotteen aiheuttamasta epätasapainon tunteesta joten vetäisin mieluummin remmeillä kuin ristiotteella, onneksi sormilukko toimii.

eine remmit mitään haittaa maastavedossa. Siinä vaiheessa kun kovissa raudoissa ollaan, niin sillä ole suorituksen tai tehokkuuden kannalta mitään väliä käyttääkö remmejä. Päinvastoin ite en ottaisi riskiä ristitteella mavessa. Voi aiheutaa repeymiä hauiksessa, ja muutoinkin luo epätasapainoa nostoon, mikä lisää rasitusta alaselälle. Eli jos ei sormilukko toimi, niin remmit vaan, et häviä mitään.

Itsellä sormet menevät ihan jumiin jos sormilukolla teen, mutta jossei se ole sen pahempi niin jatkan ilman remmejä. Magneesiumia on pakko käyttää aina koska kädet hikoilevat jostain syystä ihan hirveästi.

Tosin pidemmillä sarjoilla vasen käsi/sormet suoristuvat joskus automaattisesti. Kai puristusvoima vaan loppuu..

Nikulan viestiin: Niin ajattelinkin että ainoastaan maastavedossa käyttäisin, souduissa ja taljoissa saisi IMO kehitettyä puristusvoimaa.

Pitäisikö kyykyssä mennä niin alas kuin pystyy vai siihen n. 90 asteen kulmaan? Olin tehnyt pitkään syväkyykkyä mutta sitte salilla joku huomautti et ei pitäs tehä noin syvälle et siihe 90asteesee on hyvä ja se vaikutti iha kokeneelta ja näin, haen kyykyllä ponnistusvoimaa lähinnä

Mihin treeniohjelmaan kannattaisi vaihtaa, kun on nyt tässä liki kolme kuukautta takana tota koko kroppa kerralla by Arc yksjakosta ohjelmaa? Olisko uutta yksjakosta vai vaihto kaks/kolmijakoseen? Reenipäivät on aina maanantai, keskiviikko ja perjantai. Ehdoituksia kiitos :puntti:

Mihin treeniohjelmaan kannattaisi vaihtaa, kun on nyt tässä liki kolme kuukautta takana tota koko kroppa kerralla by Arc yksjakosta ohjelmaa? Olisko uutta yksjakosta vai vaihto kaks/kolmijakoseen? Reenipäivät on aina maanantai, keskiviikko ja perjantai. Ehdoituksia kiitos :puntti:

3-jakone vois toimia ihan hyvi.

Ma: rinta, ojentaja, olkapäät
Ke: jalat
Pe: selkä, hauis

Back
Ylös Bottom