Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

ajattelin kysyä pakkiksen porukalta että olen koko ajan väsynyt..

Ittellä oli sama homma ku olin keväällä muutaman viikon lomalla. Vaikka nukuin joka yö niinku normaalistikki 7-9h yössä, söin normaalisti ja kävin puntillaki samohin aikohin ku muullonki. Mut sit ko lomat loppu ja alko taas työt ni tää koko päivän kestäny väsymys vaan hävis. Ehkä kroppa ei ollu tottunu tollasee jouten oloon..? Oon siis raksalla hommissa ja duuni o suht rankkaa. Tiedä sitten mistä johtu.. :confused:

Pientä saarnaa tähän väliin.

Tässä tulee helvetin hyvä vinkki kaikille aloittelijoille: älkää nielkö MITÄÄN mitä luette bodauksesta, voimaharjoittelusta tai oikeastaan yhtään mistään, ilman pientä kritiikkiä. Etenkin jos on kyse yhden kaverin sanomasta. Tämä sen takia, että jokaisen puheita ajaa aina ne omat värittyneet mieltymykset. Joku saattaa esimerkiksi pitää yksijakoista täysin paskana ja tyrkyttää aloittelijalle kolmejakoista. Minkä takia? Koska hänellä itsellä ei toimi koko kropan treeni (todennäköisesti, koska teki sitä päin vittua). Tai otetaan nyt esimerkiksi vaikka se Rippetoe. Helvetin pätevä kaveri, mutta voimaharjoittelun sokaisema. Kuka oikeasti tyrkyttää jotain vitun rinnallevetoa puhtaalle alloitelijalle, muttei sisällytä esim. leuanvetoa tai soutua ohjelmaansa? Ja ihan turha tulla sanomaan, että nobot oppii riven tekniikan pelkkiä videoita katsomalla. Kyllä se on nähty, ettei aloittelija osaa tehdä edes reiden ojennusta oikein...

Kannattaa aina tehdä taustatutkimusta, ja nyt tulee tärkeä kohta: tutustukaa ERI ihmisten näkökulmiin!! Kun tarkastelee tilannetta monesta näkökulmasta, saa asiasta paljon laajemman kuvan, mikä taas auttaa ymmärtämään totuutta.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=135564721&page=1

Tuossa esimerkiksi melko kriittinen näkökulma Starting Strengthiin.
En sen enempää tätä väittelyä ole seurannut, mutta aika kujalla tuo tyyppi on ihan näin perus pakkistasollakin.

"2. So what's wrong with the current SS set up?

a. It's too easy at the start, 3x a week for an absolute beginner is a joke. If we take a typical 5lbs increase starting at 85lbs, and a 15lbs increase a week, then getting to 225 3x5 takes upwards of 10 weeks... too long imo. I have two guys who are hitting rock bottom 2 plates after 4 and 6 weeks. And if you're doing a super high calorie diet you simply get fast whilst wasting 3 months getting a barely passable standard.
(Before you all nit pick about this, take on the general idea, don't start bitching about the specific numbers)"

Eli siis tuon tyypin mielestä on liian hidasta aloittelijalle, että 10 viikossa pääsee 3x5 38 kiloa --> 3x5 102 kiloa. Ja vaikka ei nilittäisi noista numeroista mitä tuo tyyppi on käyttänyt niin 2,5 kg lisäis joka treenikerta tekee 10 viikossa kuiteskin sen 75 kiloa. Joka on kyllä joka liikkeessä aika helvetisti lisää. Ja eikös aloittelijalle ole tärkeätä, että vahvistuu myös nivelet ja jänteet lihaksien ohella? Varmaan alkais paikat paukkumaan aika nopeesti ja tulis seinä vastaan jos vaikka 5 kg heittäis joka kerta lisää. Aloittelijalle hyvin tärkeää on myös tekniikan opettelu ja se ei varmaan onnistu, jos aletaan lyömään liikaa rautaa tankoon.

"a. Train more often! I advocate a minimum 3x a week, but how often are beginners, once the initial soreness subsides after the first week gunning to train more. To which fat unconditioned idiots always cry 'overtrainig.' Let me make this very clear. Someone who can't squat 225x5 is physically incapable of overtraining. You simply do not have the CNS recruitment to overtrain. So, instead of sticking to the A B A, B A B, format, train as often as you feel like it. If you can go 6 days straight alternating the two workouts, all the power to you, if you are starting to feel to beaten up, drop back to 3-4. Either way, just train MORE often."

1-jakosta enemmän ku 4 kertaa viikkoon? Varmaan kaikki ovat yhtämieltä siitä, että palautuminen taitaa vähän tökkiä siinä vaiheessa, ja kun 4x treeniä joka viikko 1-jakostakin saattaa tuottaa ongelmia palautumisessa. Niin tyyppi suosittelee tekemään 6x putkeen 1-jakosta jos vaan jaksaa?

^ Et tainnut lukea sen kaverin perusteluja? "Overtraining" on joku nykypäivän kuolevaisten keksimä tekosyy sille, ettei tarvitsis tehdä niin paljon duunia. Reg Park ja muut raudasta rakennetut natumiehet liikutteli päivässä enemmän rautaa kun pullea pakkislainen koko ikänään. 1-jakonen joka toisena päivänä; kenellä toimii kenellä ei? Mä olen sitä esimerkiksi kokeillut ja hyvin skulas. Sehän riippuu pitkälti ohjelmasta ja yksilön palautumiskyvystä.

P.S. Tuon tekstin kirjoittaja on voimanostaja, joka on liikutellut isompia romuja kuin Rippetoe tai sinä. Mä luulen, että se on ihan perillä jopa niinkin vaativalla standardilla kuin sinun "pakkistasollasi" ;D

^ Et tainnut lukea sen kaverin perusteluja? "Overtraining" on joku nykypäivän kuolevaisten keksimä tekosyy sille, ettei tarvitsis tehdä niin paljon duunia. Reg Park ja muut raudasta rakennetut natumiehet liikutteli päivässä enemmän rautaa kun pullea pakkislainen koko ikänään. 1-jakonen joka toisena päivänä; kenellä toimii kenellä ei? Mä olen sitä esimerkiksi kokeillut ja hyvin skulas. Sehän riippuu pitkälti ohjelmasta ja yksilön palautumiskyvystä.

P.S. Tuon tekstin kirjoittaja on voimanostaja, joka on liikutellut isompia romuja kuin Rippetoe tai sinä. Mä luulen, että se on ihan perillä jopa niinkin vaativalla standardilla kuin sinun "pakkistasollasi" ;D
Niin, 1-jakoinen aina joka toisena päivänä voi toimia joillakin jos palautuu ilman kahta peräkkäistä lepopäivää, mutta kun suositellaan tekemään enemmäkin kuin sen verran? Kuka oikeasti palautuu, jos tekee koko kropan läpi 5-6 kertaa viikossa?
Vaikka tuo tekstin kirjoittaja liikuttaisi enemmän rautaa kuin kaikki pakkiksella yhteensä, niin eikö nuo ekat väitteet ole silti aika paskaa? 2,5 kg joka treenikerta liian vähän aloittelijalle? 75 kiloa lisää liikkeeseen X 10 viikkoon liian vähän aloittelijalle? Ja pakkistasosta puhuessani tarkoitan, että eikö se nyt ole ihan yleisesti hyväksytty tosiasia, että aloittelijan ei kannata heti lapioida kauheesti rautaa tankoon vaan pitää ennemmin tasaista progressiota yllä. Jotta täten sitten tekniikka kehittyy, ja nivelet ja jänteet myöskin vahvistuvat lihasten mukana, jotta tulee sitten valmiuksia nostaa niitä isoja rautoja. Vai onko tämä nyt ihan bullshittiä ja oikeasti aloittelijan kannattaa pyrkiä saamaan esimerkiksi kyykkyyn kuukaudessa 70 kg lisää rautaa suoraan?

Ittellä oli sama homma ku olin keväällä muutaman viikon lomalla. Vaikka nukuin joka yö niinku normaalistikki 7-9h yössä, söin normaalisti ja kävin puntillaki samohin aikohin ku muullonki. Mut sit ko lomat loppu ja alko taas työt ni tää koko päivän kestäny väsymys vaan hävis. Ehkä kroppa ei ollu tottunu tollasee jouten oloon..? Oon siis raksalla hommissa ja duuni o suht rankkaa. Tiedä sitten mistä johtu.. :confused:

joo ei oo kyl ku periaattees perus rutiineihin paluu mutta joskus aikasemminkin ollu samanlaista... ei nyt mitään huomattavaa elämänmuutosta ollu tässä mutta niin... mistä lienee..

Vai onko tämä nyt ihan bullshittiä ja oikeasti aloittelijan kannattaa pyrkiä saamaan esimerkiksi kyykkyyn kuukaudessa 70 kg lisää rautaa suoraan?
(Before you all nit pick about this, take on the general idea, don't start bitching about the specific numbers)"

Mikäli sulla pysyy tek
niikka kassassa niin miksi ei? Kannattaa huomioida myös se että toi kaveri tarkoittaa myös niin sanottua bulkki tilaa. Eli kun syödään niinkin paljon kuin SS kehottaa syömään niin silloin tuloksia pitäisi saada vähän paremmin.

Voisko joku selvittää alottelijalle että mitä tekniikassa tapahtuu kun täällä usein näkee sanottavan että penkissä "nosto kaatuu olkapäille"? Itsellä kipeytyy penkki/vinopenkkipäivän jälkeen etuolkapäät huolestuttavan paljon, toki kipu aina häipyy parin lepopäivän aikana. Luulen että ainakin yks tekijä on se jos ala-asennossa kyynerpäät leviää sivulle, silloin tuntuu olkapäissä että liikerata menee jotenkin yli tai luonnottomaksi.

Voisko joku selvittää alottelijalle tuon että mitä tekniikassa tapahtuu kun penkissä "nosto kaatuu olkapäille"? Itsellä kipeytyy penkki/vinopenkkipäivän jälkeen etuolkapäät huolestuttavan paljon, toki kipu aina häipyy parin lepopäivän aikana. Luulen että ainakin yks tekijä on se jos ala-asennossa kyynerpäät leviää sivulle, silloin tuntuu olkapäissä että liikerata menee jotenkin yli tai luonnottomaksi.

Mahoton sanoo tekniikkaa näkemättä, missä tarkalleenottaen vika on. Mut kyynärpäiden leviäminen ja huono nostoasento on todennäkösimmät syyt, mitkä rasittaa liikaa olkapäitä.

Kyllä ne kyynärpäät saa ja mun mielestä pitää hieman levitä kovissa nostoissa. Jos menee liikaa olkapäille niin syynä on varmaan joko virheellinen liikerata tai lavat ei ole stabiloituna ja olkapäät nousevat penkistä.

Voisko joku selvittää alottelijalle että mitä tekniikassa tapahtuu kun täällä usein näkee sanottavan että penkissä "nosto kaatuu olkapäille"? Itsellä kipeytyy penkki/vinopenkkipäivän jälkeen etuolkapäät huolestuttavan paljon, toki kipu aina häipyy parin lepopäivän aikana. Luulen että ainakin yks tekijä on se jos ala-asennossa kyynerpäät leviää sivulle, silloin tuntuu olkapäissä että liikerata menee jotenkin yli tai luonnottomaksi.

Kyllä tuo kuulostas että se paine menee just olkapäälle syystä jos toisesta. Katsoppas tuo Gymlog.. Siitä saa ainakin todella hyvää kuvaa miten sitä penkkiä pitäs tehä. Ja toki tossa "Alottelioiden osio" alussa on toi "FAQ: Rintaan lihaa oikealla tekniikalla" jossa kerrotaan hyvin kanssa mitä tulee tehdä ja mitä ei.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos sä alunperin tuut väittämään että rippetoen menetelmät ovat aloittelijoille ylivoimaisia niin mitä mun siinä pitäis todistella? Sultahan mä tässä koko ajan olen kysellyt mihin tuo ylivoimaisuus perustuu, mutta etpä ole osannut mitään konkreettista väitettä sille antaa.

Se että väität että minä en tiedä asiasta mitään on harvinaisen naurettavaa kun et ole edes vastannut ensimmäiseenkään minun esittämään kysymykseen muulla tavoin kuin "lue ss ja practical programming".
Mä alunperinkin sanoin, että MUN _mielestä_ se on paras tapa, (kyllä, nämä voivat myös olla henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuvia epämääräisiä mielipiteitä) enkä sitä alkanut kenellekään tyrkyttää enkä halunnut alkaa väitellä, sun vaan oli pakko päteä.
Onko siinä sitten käytännössä jotain eroa että pastean tänne kaikean tietämäni (jos siis jotain tietäisin) kuin että luet nuo kirjat? Nää asiat on edelleenkin monimutkaisia selittää.
Mun mielestä mun väitökset ei oo sen enempää naurettavia kun sun "deloadissa menee puolet työstä hukkaan" -väitökset, ja oon kyllä vastannut kaikkiin sun kysymyksiin ja useampaan väitökseenkin ihan järkevästi perustellen.
Sitten kun mun mave on "vähän" korkeammalla niin tuun pakkikselle suosittelemaan 7-jakosta alottelijoille eikä kukaan, joka mavettaa vähemmän ku mä, voi väittää vastaan.
Toikin on sinänsä vanhentunut artikkeli että SS 3rd edition on tullut ton jälkeen ja ohjelmissa tosiaan on leuat nykyään, sitä vaan ei usein huomata kun se on tarkotus lisätä treeniin vasta muutaman viikon treenailun jälkeen..
Mikäli sulla pysyy tekniikka kassassa niin miksi ei? Kannattaa huomioida myös se että toi kaveri tarkoittaa myös niin sanottua bulkki tilaa. Eli kun syödään niinkin paljon kuin SS kehottaa syömään niin silloin tuloksia pitäisi saada vähän paremmin.
Mun mielestä esimerkkien kautta on parasta argumentoida, ei toi voi vaan kieltää käyttämästä jotain argumenttia.
Jos oikein muistan (näitä on kyllä vittumaista ettiä tuolta kirjasta :D) niin SS:ssä ei lähdetä joka liikkeessä nollista, vaan sarjapainosta jolla liike alkaa hidastua. Tekniikkaa vaan on helpompi harjotella näin kuin maksimisarjapainoilla, ja vaikka tekniikka olisikin kunnossa niin todennäköisesti on hyvä totutella keho rasitukseen pikkuhiljaa.

Rinnalta lähdössä kyynärpäät jos leviää niin rasittaa aika voimakkaasti olkapäitä. Myös kyynärpäiden kulma on aika tärkeä. Eli forkkujen pitäis perjaatteessa pysyä pystysuorassa tangon alla koko nostomatkan, jos kyynärvarsien kulma lähtee vähääkään kaatumaan jompaankumpaan suuntaan noston aikana niin no no. Kyynärpäät voi ja pitääkin levitä sitten hieman noston puolivälin jälkeen, jos haluaa täden voiman ottaa irti ojentajista.

Sitten kun mun mave on "vähän" korkeammalla niin tuun pakkikselle suosittelemaan 7-jakosta alottelijoille eikä kukaan, joka mavettaa vähemmän ku mä, voi väittää vastaan. Toikin on sinänsä vanhentunut artikkeli että SS 3rd edition on tullut ton jälkeen ja ohjelmissa tosiaan on leuat nykyään, sitä vaan ei usein huomata kun se on tarkotus lisätä treeniin vasta muutaman viikon treenailun jälkeen..

Kuten kirjoitin aikaisemmin, niin täytyy pystyä suhtautumaan kriittisesti jopa kokeneempien neuvoihin. Jos sinä tulet joskus suosittelemaan 7-jakosta, niin ei se neuvo välttämättä mene läpi vaikka olisit yhtä iso kuin Arska. Se mitä tarkoitin oli, että jos kaveri on niinkin vahva, että alkaa mennä se yli 300kg kyykky, niin eiköhän se ole tehnyt aika helvetisti duunia - ja oikein. Uskon, että sellaisella kaverilla on perusasiat hanskassa ja se oli se pointtini. En väittänyt, että jokainen vahva kaveri olisi pätevä neuvomaan MUITA, mutta ainakin he tietävät miten saada ITSENSÄ vahvemmaksi.

Vähän offtopic, mutta kyllähän salit on täynnä vahvoja ukkoja jotka ei välttämättä tiedä hevonpaskaa voimaharjoittelun teoriasta tai vaikkapa anatomiasta. Varsinkin nuoria hormonipumpattuja 180+ penkkiukkoja, joilla on surkea perustietämys, löytyy aika monelta salilta.

Vähintään yhtä yleisiä ovat ne 30cm tumpuilla varustetut hiiret, jotka tietävät "kaiken" voimaharjoittelusta (tai ainakin luulevat tietävänsä?). Nämä henkilöt ovat usein aloittelijoita, jotka tekevät valtavasti taustatutkimusta rilliensä takaa ja neuvovat sitten netin syövereissä muita aloittelijoita. Tulisiko salilla ensimmäisenä mieleen kysyä tällaiselta narulta neuvoa, kun hän tekee työsarjaa penkissä pelkällä tangolla? Tuskin. Mutta onko hän pätevämpi kuin tämä orangin hormonipumpattu idiootti? Ehkä. Poikkeuksia löytyy aina ja sen takia asioita pitää tarkastella kriittisesti (monettakohan kertaa sanon tämän, lolz).

Aloittelin tuossa pari viikkoa sitten starting strenght ohjelmalla voiman ja massan kasvatuksen ja tarkoitus olisi nyt nostaa kunnolla painoa. Paino tällä hetkellä ~ 75kg, pituus 178cm. Laitoin eilen ylös syömiset, kertokaapas kokeneemmat miltä tämmönen ruokavalio näyttää?

Aamupala: Kaurahiutaleita 70g, raejuusto 100g , ruisleipää, 4dl maitoa.

Välipala: Mysli 70g, maitorahka 250g, jogurtti 150g, maito 3dl.

Lounas: Tumma proteiini pasta 130g, tonnikala 140g, maito 3dl.

Päivällinen: Broilerin fileesuikale 200g, riisi 150g, maito 3dl.

Välipala: 2 ruisleipää, raejuustoa 70g, maito 3dl.

Iltapala: Kananmuna 3kpl, raejuustoa 70g, ruisleipä 2kpl, maitoa 4dl.

Lisäksi päivän aikana syötyä: Salaattia, marjoja, vettä, maapähkinöitä 70g.

Kcal 3613/P 300g/H 404g/R 82g

Ajattelin, että voisi lisätä jotain rasvoja/öljyjä ja vähentää jostain.

Mitä teet Tomekkio työkses jne., kulutatko paljon kaloreita ihan ilman punttitreeniäkin? Tolla määrällä (kalorit ja proteiinit) kasvaa varmasti salitulokset hyvin mutta varmasti tulee läskiäkin ellet sitten ole metsuri jne. ammatiltasi :)

Aloittelin tuossa pari viikkoa sitten starting strenght ohjelmalla voiman ja massan kasvatuksen ja tarkoitus olisi nyt nostaa kunnolla painoa. Paino tällä hetkellä ~ 75kg, pituus 178cm. Laitoin eilen ylös syömiset, kertokaapas kokeneemmat miltä tämmönen ruokavalio näyttää?

Aamupala: Kaurahiutaleita 70g, raejuusto 100g , ruisleipää, 4dl maitoa.

Välipala: Mysli 70g, maitorahka 250g, jogurtti 150g, maito 3dl.

Lounas: Tumma proteiini pasta 130g, tonnikala 140g, maito 3dl.

Päivällinen: Broilerin fileesuikale 200g, riisi 150g, maito 3dl.

Välipala: 2 ruisleipää, raejuustoa 70g, maito 3dl.

Iltapala: Kananmuna 3kpl, raejuustoa 70g, ruisleipä 2kpl, maitoa 4dl.

Lisäksi päivän aikana syötyä: Salaattia, marjoja, vettä, maapähkinöitä 70g.

Kcal 3613/P 300g/H 404g/R 82g

Ajattelin, että voisi lisätä jotain rasvoja/öljyjä ja vähentää jostain.

Aika helvetinmoinen määrä proteiinia painoon nähden. Niitä voit karsia ihan kunnolla pois. 2 grammaa proteiinia/painokilo on hyvä olla että sitä riittää lihasten kasvuun.

Kiitos vastauksista penkin tekniikkakysymykseen. Katoin taas tuon Pecs Gymlogin ja olen yrittäny keskittyä tuohon kaareen ja lapojen pitämiseen yhdessä. Saan asennon mielestäni hyvin kasaan mutta se muuttuu heti kun otan tangon telineistä suorille käsille. Videolla on aika leveä ote omaani verrattuna (etusormet merkeissä??, itselläni nimetön tai pikkusormi) koska tuntui että leveämpi käy enemmän olkapäille niin oon tehny kapeammalla ja silloin nostomatka pitenee ja taas lavat irtoaa penkistä. Ilmeisesti pitää sitten kuitenkin leveäntää otetta jolloin nostomatka jää paljon pienemmäksi ja takaolkapäät pysyis penkissä.

Videon nostoissa kyynerpäät leviää aika paljon.

Back
Ylös Bottom