Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko kevyt viikko kevyt jos saan tuntumaa lihaksiin (vähän maitohapoilla)
Pudotin sarjapainoja 50-70 prosenttiin mutta teen pitempiä sarjoja.
Miten te muut teette kevyet viikot?

Mä teen kevyet viikot yleensä, niin että kun normaalisti käyn neljästi viikkoon salilla, niin kevyellä viikolla teen vain kaksi treeniä, näin lepopäivi tulee enemmän, mutta myös treeniä tulee tehty. En viiti lähtee slille koskaan tekemään mitään kevyttä treeniä.. En tiiä onko tuo sit hyvä, mut ei mitään ongelmia ainakaan vielä ole ilmennyt.

Yleensä nämä kevyet viikot osuu sellasille ajankohdille, kun ei kerkee siellä salilla käymään niin montaa kertaa, niin sit pidetään kevyt viikko.

Onko lämmittelevien sarjojen välillä (esim. penkissä) järkevämpi pitää minuutti vai 2 lepoa? Olen käyttänyt kahta minuuttia myös työsarjojen välillä.

Onko lämmittelevien sarjojen välillä (esim. penkissä) järkevämpi pitää minuutti vai 2 lepoa? Olen käyttänyt kahta minuuttia myös työsarjojen välillä.

Järkevämpi noista 1 minuutti. Mun mielestä ei tarvitse lämmittely sarjoissa edes kauheasti taukoa pitää. Itse olen tehnyt niin, että taukoa pidän sen aikaa, mitä menee lisää painoa laittaessa ja ehkä viimeisten lämmittely sarjojen välissä jonkun 30s, kun painoa niissä jo vähän enemmän.

Mielestäni 2 minsaa olisi ehkä parempi noista. Turhan usein lämmittelyssä vedän ainakin itse hapoille, jonka jälkeen itsetyösarjoista taas uupuu tehoa. Pari lämmittelysarjaa, tyyliin 5x50%, 3x65%, 2x85% (työsarjoista siis nuo prosentit), niiden lisäksi sitten keppijumppaa, kuminauhoilla yläselkää, selän venyttämistä kaarta varten ym. Tällä tavalla itsellä ainakin tuntuu toimivan paremmin :)

Tässäkin varmaan eroja ihmisten kesken, eli kokeilemalla selviää, mikä tuntuu parhaalta tavalta toimia. Mä en kyllä ole lämmittely sarjoissa saanut itseäni hapoille, mutta varmaan mahdollista sekin, liian lyhyillä palautuksilla. Mun lämmittelyt ovat yleensä olleet jotain tämän tapaisia:
Ensin vähän jotain aerobista kuntopyörää/crossaria yms.
sitten 10-12x50-60%, 8x70%, 6x85%. Nuo saattaa kuulostaa melko raskailta lämmittely sarjoilta, mutta näiden jälkeen on tuntunut hyvin ainakin rauta nousevan. Ja tämä siis vain ensimmäisessä liikkeessä, esim penkki. Muissa ei sitten enää niin paljon lämmittelyä. Ja noiden lämmittely sarjojen välillä en kovinkaan paljon pidä taukoa.

Olisiko sitten hyvä idea painaa vaikka G6 ja ottaa näitä käsiä ja pohkeita hieman tuon aerobisen ohella? ja eipä pitäisi liian isot painot olla, kun tulee 10-15 toiston sarjoja tehtyä käytännössä aina. Ja tulokset kuitenkin näissäkin nousseet selvästi. Venyttely yleensä tuppaa unohtumaan varsinkin käsien ja yläkropan kohdalla yleensäkin, vaikka sen kanssa on nyt tullut hieman skarpattua.

No G6 on 1-jakoinen ohjelma, joten kaikki tuo ylimääräinen, olkoon sitten treenipäivänä tai ns. välipäivänä, on vain haitaksi tuohon itse ohjelmaan. Ja se haitta tulee siitä, kun jos lisäilet noita extra-käsi-pohjejuttuja, niin kätesi ja pohkeesi ovat jo valmiiksi hieman jumissa about aina itse normi salitreenissä. Tällöin tuo itse ohjelma kärsii, kun et pysty treenaamaan sitä normaalisti. Tuo ohjelma kun on ihan tarpeeksi rankka sellaisenaankin.

Kuinkahan kauan olet treenannut vuosissa ja miten pitkään aikaan nuo kätesi eivät nyt sitten ole kasvaneet? Esim. missään parissa kuukaudessa ei mitään näkyviä muutoksia kannata odottaa. Semmoinen 6-12kk on aika, jolloin jotain näkyvää tulosta tehdystä työstä voi alkaa jo odottamaankin. (Tämän takia esim. jos vaihtelee tyyliin 3kk:n välein ohjelmaa, niin ei oikein koskaan nää, että mikä ohjelma on sua kehittänyt ja miten...)

Mitä sä syöt? Tuleeko terveellistä ruokaa (ja tuleeko lisänä liikaa herkkuja)? Paljonko kalorit/vuorokausi? Oletko plussalla vai miinuksella? Tää on se kaikist tärkein juttu kehittymisen kannalta...

Niin ja painot voivat myös olla "liian isot" vaikka tekisi 30 toiston sarjoja, sillä joku x kilo painoa voi olla liian iso sulle johonkin liikkeenseen, jos ne toistot eivät tule puhtaasti. En nyt väitä, että välttämättä just tämä olisi se ongelma tai että tekisit just noin, mutta muistutin vain että ei se toistomäärä vielä kaikkea kerro. Ja kannattaa venytellä. Lihashuolto on äärimmäisen tärkeä, jotta mm. välttyisi mahdollisilta loukkaantumisilta.

Minkälaisia toistomääriä suosittelisitte mave maksimin parantamiseen. Vedän maven kerran viikossa selkätreenin yhteydessä. En ole mavetellut kun muutaman kuukauden vasta. Olisiko järkeä mavetella myös jalkatreenin yhteydessä?

Ei maastavetoa ja takakyykkyä samana päivänä. Ei selkätreeniä jalkatreeniä edeltävänä tai sen jälkeisenä päivänä. Jos olet vasta aloitellut niin silloin riittää ihan se, että ylipäätään mavettelet. Raskaana liikkeenä ei kuitenkaan kamalan pitkiä sarjoja, koska tekniikka pääsee helpolla huonoksi. Jos tekniikka on sulla hallussa niin sanoisin, että sarjat raskaina 3-6 toiston ympärillä ja sarjoja 3-6.

taas pääsee postailemaan tänne mutta: tässä katson tauon jälkeen miten lihas alkaa muistumaan kun käyn kuukauden salilla mutta jos läskit jää häiritsemään niin tuossa katselin dietti ohjeita mutta silmään iski vain ihmisten tai naisten dietti juttuja missä sitten lähetään pudottaa jo 30 kiloa tai vastaavaa.. mulla rasvaprossa on alle 20 ainakin toivottavasti mutta ristiriitaa teksteissä se että tottakai miiinus kalorit mutta mikä on rasvojen ja hiilareitten ero dietin aikana. proteini luvut pidetään samana dietilläkin mutta entäs hiilarin tai rasvojen syönti ilman että kauheasti lihasmassa kärsisi? jos normaali treenin lisäksi lisäisi vaikka 30 min joka toinen päivä jotain aerobista?

Vaihanko vinopenkkiin tehtäväks ennemmin pena kp vai flyes jos jompikumpi näistä? Rinnalle tulee vielä tasapenkillä pena ja dipit(+pystypunnerrus).

Vähän eri taval aktivoi rintaa ni kumpi sit ottais siihen pikkufileeseen paremmin? Kummasta on varaa "luopua"?

Ennen en oo pitäny hyödyllisenä koko vinopenkkiä mut nyt joissain lihaskartoissa joit oon kattonu on ollu eriteltynä joku pieni siivu rinnasta ylärinnaks. Olisko heittää jotain hyvää kuvaa tai jotain mistä tää ylärinta-alarinta asia käy kerralla selväks?

No G6 on 1-jakoinen ohjelma, joten kaikki tuo ylimääräinen, olkoon sitten treenipäivänä tai ns. välipäivänä, on vain haitaksi tuohon itse ohjelmaan. Ja se haitta tulee siitä, kun jos lisäilet noita extra-käsi-pohjejuttuja, niin kätesi ja pohkeesi ovat jo valmiiksi hieman jumissa about aina itse normi salitreenissä. Tällöin tuo itse ohjelma kärsii, kun et pysty treenaamaan sitä normaalisti. Tuo ohjelma kun on ihan tarpeeksi rankka sellaisenaankin.

Kuinkahan kauan olet treenannut vuosissa ja miten pitkään aikaan nuo kätesi eivät nyt sitten ole kasvaneet? Esim. missään parissa kuukaudessa ei mitään näkyviä muutoksia kannata odottaa. Semmoinen 6-12kk on aika, jolloin jotain näkyvää tulosta tehdystä työstä voi alkaa jo odottamaankin. (Tämän takia esim. jos vaihtelee tyyliin 3kk:n välein ohjelmaa, niin ei oikein koskaan nää, että mikä ohjelma on sua kehittänyt ja miten...)

Mitä sä syöt? Tuleeko terveellistä ruokaa (ja tuleeko lisänä liikaa herkkuja)? Paljonko kalorit/vuorokausi? Oletko plussalla vai miinuksella? Tää on se kaikist tärkein juttu kehittymisen kannalta...

Niin ja painot voivat myös olla "liian isot" vaikka tekisi 30 toiston sarjoja, sillä joku x kilo painoa voi olla liian iso sulle johonkin liikkeenseen, jos ne toistot eivät tule puhtaasti. En nyt väitä, että välttämättä just tämä olisi se ongelma tai että tekisit just noin, mutta muistutin vain että ei se toistomäärä vielä kaikkea kerro. Ja kannattaa venytellä. Lihashuolto on äärimmäisen tärkeä, jotta mm. välttyisi mahdollisilta loukkaantumisilta.

Pitäisikö sitten mielummin katsoa tuon G6 tilalle jokin sellainen yksijakoinen ohjelma, jossa hieman saisi enemmän duunia käsille ja pohkeille? Yleensä tämän ohjelman jälkeen kun vielä käsissä varsinkin riittää puhtia melko paljonkin. Tai jos mahdollisesti lisäisi tuohon G6 muutaman liikkeen, jotta saisi hieman enemmän tuntua koko kroppaan? Aika ei tosiaan ole este, muutama tunti helposti tulee salilla oltua kun sinne vaivautuu.

Treenannut olen jo useamman vuoden, välillä erittäinkin säännöllisesti ja välillä hieman vähemmän. Ja esimerkiksi selkään ja rintaan olen nyt saanut hyvin kokoa, mutta jostain syystä käsiin ei sitä ole tarttunut. Tai sitten vain osaan hienosti olla huomaamatta tätä :face:

Kaloreita tulee hieman sen mukaan, mitä kaikkea päivällä on tullut tehtyä, kuitenkin hieman plussan puolella aina. "Herkuteltua" tulee lähinnä pähkinöiden ja tumman suklaan muodossa. Makrojakauman olen yrittänyt pitää suurinpirtein P30% H40% R30%, tietysti riippuen aina hieman siitä mitä milloinkin tekee mieli kokkailla.

Liikkeet olen pyrkinyt tekemään maltilla ja mahdollisimman puhtaasti, tietysti aina muutamassa viimeisestä väkisin väännetyssä tulee välillä hieman huijattua. Ja venyttelyn olen nyt ottanutkin joka reenin jälkeen tavoitteeksi.

No vinopenkkihän ottaa paremmin tuonne ylärintaan kuin tasapena. Ite tekisin penaa ja sitten vaihtelisin vinopenaa kp ja välillä flyeissejä. Vähän venyttävämpi liike.

- - - Updated - - -

Maurizio:

Vaiha sitten ihmeessä kaksijakoiseen. Ei tuohon arnoldin kutoseen kannata oikeen mitää lisätä.

No vinopenkkihän ottaa paremmin tuonne ylärintaan kuin tasapena. Ite tekisin penaa ja sitten vaihtelisin vinopenaa kp ja välillä flyeissejä. Vähän venyttävämpi liike.

Toistit jotenki ovelasti mun kysymyksen vastausmuodossa.

Kiinnostais nähä "ylärinnan" ja "alarinnan" ero jostain lihaskartasta. Kattelin muutamaa ja joissain on tosi pieni osa merkattu ylärinnaks, joissain puolet ja joissain ei ollenkaan. Mihin näistä nyt sit pitäis uskoa? Vois vähän katella niitä sarjamääriä helpommin ku tietäis et minkä kokonen se ylärinta on.

Jostain syystä ei käyny ees mielessä et voisin vaihella noita apuliikkeitä niin, että toinen on tasapenkillä ja toinen vinopenkillä muutaman viikon. Taidanpa tehä niin :face:

Ylä, keski ja alarinta
02.jpg

Useimmilla ihmisillä on ylärinta jäljessä, tämän takia suosittelen vinopenkkiliikettä pääliikkeeksi.
Hyvä rintatreeni voisi koostua näistä:
Vinopenkki kp (keskittyen supistukseen)
Tasapenkki tk (keskittyen venytykseen)
Vino/tasapenkki flyes (venyttävä ja supistava)

Pidät ekan liikkeen samana (jotta näkisit progression) ja vaihdat sitten noita muita liikkeitä (esim. tasapenkin tilalle vinopenkki tk ja sitten tasapenkki flyes).Dippi leveällä otteella etukenossa on myös hyvä liike rinnalle (mielellään viimeisenä, jotta ei tarvitsisi käyttää lisäpainoja)

Oon pari kertaa koittanu tehä tätä liikettä http://www.youtube.com/watch?v=pWSqswJSngI.
Mitä tapahtuu kun heti kramppaa pohkeet?
Eikö ton pitäs takareisiin ottaa enemmän ku pohkeisiin?
Kahesti kokeillu ja toisen kerran toisen jalan pohe ja nyt toisen.
Johtuuko jotenkin vaan siitä, ei oo jaloissa tarpeeks voimaa tehä ees tollei käsillä autettuna vai teenkö mä jotenki väärin.

Auttasko tohon jotkut SJMV ja varpaillee nousu eka ja sit vasta testailla jonku ajan päästä tota vai mite?

Jossain ketjussa oli juttua näistä jalkahommista mutta en löytäny sitä enää ni pistetää tänne.

Treenaan nelijakoisella harjoitusohjelmalla, eli treenaan kaikki lihasryhmät kerran viikossa. Nyt oon kuitenkin sairaana ja huomena olisi jalkapäivä, mutta lepään vielä huomena. Sunnuntaina on mulla selkäpäivä, jolloin olen hyvinsuurella todennäköisyydellä treenikunnossa. Kannattaisiko mun tehdä sillon jalat, kun ne jää huomena tekemättä ja aloittaa ens viikko selkätreenillä? Vai sikpata jalat tällä viikola kokonaan? Vai tehä sunnuntaina sekä jalat että selkä?

Aikamoista pohdintaa harrastaa Pätkä. Mun mielestä jatkat siitä mihin jäit. Eipä noin pienellä asialla oo kuitenkaan mitään merkitystä, eli ihan miten parhaaks näät. Tota kahta reeniä päivässä jos haluut kokeilla ni voi olla että veto loppuu jälkimäisessä kesken.

Tarkoitukseni on saada lisää massaa ja oon suunnitellu ruokavalion viikoksi (noin 2400-2500 kalorii päiväs, hiilarit 50%/protskut 20%/ rasvat 30%). Oon tällähetkellä 187cm/75kg. Käyn salilla 3 kertaa viikossa SS-ohjelmalla. Lisäksi jaan lehtiä kaksi kertaa viikossa pieniin hissittömiin kerrostaloihin (menee n. 2h jakelussa) joissa saa rampata rappusia ihan kiitettävästi. Kysymys kuuluu onko kalorimäärät sopivia? Toinen kysymys, riittääkö 1 multitabsin ja 8B-vitamiiniporetabletin huitaiseminen 1x päivässä, vitamiineja ja hivenaineita ajatellen.

Back
Ylös Bottom