Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuossa jokunen viikko sitten kun bartti kyseli tyhmiä niin sanoi olevansa 19 mutta eihän tuota nyt usko kukkaa..

Joo heitä ne vanhat vaa roskiksee sitte tilaat uuet ja ootat päripäivää että ne tulee ja käytät puolet ja taas roskii.

Mun mielestä kaikista parhain tapa on käyttää ekana ne mitä on:D

- - - Updated - - -

Tuossa jokunen viikko sitten kun bartti kyseli tyhmiä niin sanoi olevansa 19 mutta eihän tuota nyt usko kukkaa..

Joo heitä ne vanhat vaa roskiksee sitte tilaat uuet ja ootat päripäivää että ne tulee ja käytät puolet ja taas roskii.

TOSSAHAN KULUU RAHAA KIVASTI?:o

Ja jos ihan vakavasti puhutaan niin kannattaa kytätä tarjouksia ja ostaa enemmän kerralla. Itse juuri vähän aika sitten ostin 15kg heraproteiiniä kun oli tarjous että saa 3 tuottetta kahden hinnalla ja kyllähän siitä säästö tuli sitten se 79e.

Tuli taas tyhmä kysymys mieleen. Kun mitataan ympäryysmittoja, esim. hauis, rinta, reisi jne., niin tapahtuuko mittaus lihakset jännitettynä vai löysänä?

No riippuu varmaan mihin tarviit tuloksia. Jos omaksi mieleksi, vertailun vuoksi mittaat että onko tullu kehitystä niin tuskin on mitään väliä,onko pumpissa, jännitetty vai löysänä. Varmaa yleensä kummiskin mitataan jännitettynä muttei heti treenin jälkeen.

Ok, mietin just vaan miten täällä pakkiksella tehdään ja mikä on oikea tapa mitata. Itse silloin harvoin kun mittaan, niin välipäivänä jännitettynä.

Kohta voisi jo avata uuden topicin mun kaikille tyhmille kysymyksille :face:

onko kukaa kokeillu tällästä Max-OT workouttia? esim: http://www.simplyshredded.com/the-max-ot-workout-a-full-and-in-depth-review.html ja jos on ni mielellään kokemuksia kuuntelisin

Läpi vedetty ja loistavat kokemukset! Saa liikutella isoja painoja ja joka treenissä sai melkein laittaa lisää rautaa tankoon. Voi vetää sarjat niin loppuun kuin pystyy ja tuon takia tykkäsin siitä. Kokoa ja voimaa kumpaakin tarttui hyvin. Toimii takuulla, kunhan muistaa syödä. Vatsat vaihdoin tuosta käsipäivästä olkapääpäivään, jotta ei treenit veny käsiä tehdessä pitkiksi.

Aerobisen ja punttiksen tasapainottelu. Voinko vetää vaikka päivittäin lenkkiä vai kannattaako punttiksen välipäivinä käydä vetämässä ne lenkit? Olin ajatellut että aamuisin kävis painamassa viiden kilsan lenkin ja jalkapäivinä vetäs pelkän kevyen, mutta reippaan kävelyn. Toki kun opiskelut alkaa syksyllä niin tuo lenkkeily siirtyisi päivälle/illalle, mikä tietty tarkoittaisi välipäivälenkkeilyä. Mutta näin kesällä olisi hyvin aikaa juoksennella aamuisin, ja näin päästiin takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Kiitoksia jo vastauksista.

No eihän tuossa mitään kysymystä ollut. Tietenkin voit käydä jouksemassa vaikka joka päivä ja käydä punttiksella jos haluat.

Jos taas haet lihasmassaa niin ei kovin monesti viikossa kannata lenkillä käydä, varmaan 2 kertaa voi hyvin käydä kunhan syö hyvin. Sanos vielä mitä haet reenaamiselta niin auttais.

Bulkilla bulkilla. Joinain päivinä ei syystä tai toisesta kuitenkaan pysty syömään tarpeeksi. Kannattaako niinä päivinä kuitenkin koittaa illalla saada ruokailut mahdollisimman lähelle kulutusta vai kannattaako olla ennemmin miinuksella ihan suosiolla, vaikka se yks päivä ei todellakaan polta rasvaa grammaa enempää. Vastaukseks ei kelpaa et aina pystyy syömään, jos vaan oikeesti haluaa. Joskus se vaan vähän niinkuin jää, kuten esimerkiksi tänään. Kuitenki poikkeuspäiviä nää nyt vaan on, ni periaatteessa sillä ei oo mitään väliä, mut kummin kannattais tehä? Veikkaan, että mahollisimman lähelle kulutusta kannattaa ees koittaa päästä, kun kasvaa yritetään. Itseasiassa täähän on ihan tyhmä kysymys nyt kun miettii. :D

Aerobisen ja punttiksen tasapainottelu. Voinko vetää vaikka päivittäin lenkkiä vai kannattaako punttiksen välipäivinä käydä vetämässä ne lenkit? Olin ajatellut että aamuisin kävis painamassa viiden kilsan lenkin ja jalkapäivinä vetäs pelkän kevyen, mutta reippaan kävelyn. Toki kun opiskelut alkaa syksyllä niin tuo lenkkeily siirtyisi päivälle/illalle, mikä tietty tarkoittaisi välipäivälenkkeilyä. Mutta näin kesällä olisi hyvin aikaa juoksennella aamuisin, ja näin päästiin takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Kiitoksia jo vastauksista.

Tosiaan jos on tarkoituksena lihasmassan kasvatus, niin kannattaa vetää matalasykkeisiä lenkkejä, jotta proteiinisynteesi ei häiriinny.

Läpi vedetty ja loistavat kokemukset! Saa liikutella isoja painoja ja joka treenissä sai melkein laittaa lisää rautaa tankoon. Voi vetää sarjat niin loppuun kuin pystyy ja tuon takia tykkäsin siitä. Kokoa ja voimaa kumpaakin tarttui hyvin. Toimii takuulla, kunhan muistaa syödä. Vatsat vaihdoin tuosta käsipäivästä olkapääpäivään, jotta ei treenit veny käsiä tehdessä pitkiksi.

teitkö tosiaan muuten ihan noin kun ohjelma sanoo eli rintapäivänä vaan 3 liikettä vai lisäilitkö jotain apuliikkeitä? ja veditkö liikkeet aina tuossa järjestyksessä miten tossa on vai onko järjestyksellä väliä? ja jos haluaa kokoa kannattaako tehdä toi 4-6 toistoo vai 8?

teitkö tosiaan muuten ihan noin kun ohjelma sanoo eli rintapäivänä vaan 3 liikettä vai lisäilitkö jotain apuliikkeitä? ja veditkö liikkeet aina tuossa järjestyksessä miten tossa on vai onko järjestyksellä väliä? ja jos haluaa kokoa kannattaako tehdä toi 4-6 toistoo vai 8?

Tein suurimmaksi osaksi kuten ohjelmassa sanottiin. Päivät olivat tuossa järjestyksessä, treenit kestivät ilman lämmittelyjä sen n.40min jne. Pari juttua mitä muuttelin:
Viikot 1-4
-Vaihdoin tuon dipin tuonne viikoille 5-8 ja otin kickbackin tohon vimpaksi
-Jokaiseen rintatreeniin lisäsin dragonflagit vatsoille, koska halusin itse kehittyä niissä
Viikot 5-8
-Tuolla siis käsitreenissä dippi ekana ojentajille
-Vaihdoin maven ja pulldownin paikkaa
Viikot 9-12
-Tein glute ham raiseja takareisille, koska ei ole tota seisten tehtävää leg curlia salilla
-Korvasin ton over head cable tricep extensionin floor pressillä, koska tuo alkuperäinen liike tuntui aika nylkytykseltä, kun ohjelmassa piti olla compound movements
-Ei ollut wrist rolleria jotein tein siihen istuen forkkuja taljassa
-Sit noi decline reverse sit-upit muutin toes to bar -liikkeeksi
-Pec decin vaihdoin cable crossoveriks (ristikkäistalja) ja sitten siirsin vimpaksi rintaliikkeeksi

Tossa noi mun muutokset oli sitten. Tauot kesti tosiaan 2-3min paitsi käsitreeneissä ekoissa liikkeessä oli aina 2min ja sitten siitä alaspäin. Toistot kuuluu olla tuossa 4-6, joka selviää nyt artikkelin lukemalla samoin kuin muutkin perusasiat eli lueppa huolella läpi. Tuo on kuitenkin periaatteessa vain runko, joka om muokattavissa ja samoin noi mun muokkaukset eivät ole mitään pakollisia vaan oman järkeilyn ja soveltamisen tuotoksia. Ei rinnalle tartte mitään apuliikkeitä, koska tuo 9 kovaa sarjaa ja kaikki failureen on jo aika tuhoava. Liikkeet siinä järjestyksessä, että verottavin liike ensin ja kaikkein eristävin liike viimeiseksi.

Treeniohjelma?

Moro!

Olen ettinyt treeniohjelmia, mutta ei ole mitään hyvää ohjelmaa löytynyt, enkä osaa oikeen sellaista tehdäkkään... Olen 16v ja treenannut ohjelman kanssa "kovaa" 2 vuotta ( sitä ennen olin RHP). Oon noin 173cm pitkä ja painan noin 75kg. Rasva% on vähän alle 15. Maksimit ovat mavesta 160kg, kyykystä 130kg ja penkistä 107,5kg (kokeilin kans rinnallevedon, mutta tekniikka oli vähän huono, 85kg). Ohjelmia on ollut joitain 2-jakosia, mutta viime ohjelma oli 4-jakoinen.

Vähän myöhässä laitoin tän, koska pitäis jollain uudella ohjelmalla aloittaa treenaaminen jo huomenna...

Eli hakusessa olis joku hyvä 2- tai 4-jakoinen ohjelma. Kiitos:)

Back
Ylös Bottom