Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En tiiä miten voi ees liittyä, mutta kun vaihdoin ohjelmaan missä penkki on kyykyn jälkeen niin sattu penkki ranteisiin niin paljon että oli pakko laittaa siteet. Aiemmin ei ole ollut mitään, eikä enään kun siirsin penkin kyykyn edelle.

Mun ruokavalio:
Aamupalaksi puuroa (tän otan aamulenkin jälkeen)
Sit lounaaks lasagnea/jauhelihakastiketta+spagetti/jauheliharisotto/kanakastike+riisi
välipalaks goodlife protskupatukka/rahka
päivällisenä samaa kuin lounaalla
iltapalaks rahka.

Sit päivällisen jälkeen/ennen lihastreeni himassa tai salilla, ja siel se whey-80 protskujuoma.

Onks toi hyvä? Miten kantsis muuttaa?

Mun ruokavalio:
Aamupalaksi puuroa (tän otan aamulenkin jälkeen)
Sit lounaaks lasagnea/jauhelihakastiketta+spagetti/jauheliharisotto/kanakastike+riisi
välipalaks goodlife protskupatukka/rahka
päivällisenä samaa kuin lounaalla
iltapalaks rahka.

Sit päivällisen jälkeen/ennen lihastreeni himassa tai salilla, ja siel se whey-80 protskujuoma.

Onks toi hyvä? Miten kantsis muuttaa?

Mitä sä yrität? Jos koitat kasvattaa lihaksia nii sanoisin, että liian vähän, vaikka en tiedä paljonko kulutat päivässä ja kuinka isoja nuo annoksesi on.

Alottelijan muutama tyhmä kysymys

No niin. Tässä muutama vuosi salilla käyty, välillä ahkerasti ja välillä taas ei. :face:

Normaalisti reenailen kolme tai neljä kertaa viikossa. Olen käyttänyt 3-jakoisia ohjelmia ja kokeillut myös arskan kultasta kutosta.
Nyt olisi tarkotuksena nostaa reenimääriä ja hakusessa onkin uusi ohjelma.

Eli eiköhän se riitä alkulöpinäksi. Nyt kuitenkin haluaisin kysästä neuvoa että miten tälläsen 189cm 93 kg kaverin pitäis syödä että kasvaa?
Tiedän että tämä on varmasti monessa eri ketjussa käyty läpi. Mutta koska aina onnistun löytämään jotain ristiriitaista niin olisi mukava jos joku kokeneempi heittäisi suorat faktat pöytään ja kertoisi että nyt syöt sit näin s*tana

Ja sitten seuraavaan asiaan. Eli lueskelin jostain että proteiini ei rakenna lihasta, vaan se on edellys lihaksen rakentumiseen. Ehkä pitäis vaan tää lueskelu aikakin käyttää hyödyllisemmin ja mennä salille :D Eli jos joku voisi selventää että mikä sitä lihasta sitten oikein kasvattaa ? ja kertoa että minkälaisia lisäravinteita kanattaisi käyttää vai kannattaako edes ollenkaa?

Ja jos nyt sattuu oleen mielessä jokin hyvä reeniohjelma jolla itse on saanut hyviä tuloksia niin jos millään jaksat niin auta siinäkin ja kerro miten reenata

Kiitos jo etukäteen.

No et ilman proteiinia voi kasvataa lihasta, etkä myöskään ilman riittäviä kaloreita. Eli syöt yli kulutuksen ja riittävästi rotskuu, 2g/rasvaton painokilo. eli jos kulutus olisi sulla vaikka 3000 niin syöt ainakin vähän sen yli eli joku 3500 kaloria. Saattaa tulla myös rasvaa mukana vähän, mutta niitä voi sitten jonkun ajan päästä karistella, etkä sää nytkään mikään pikku-ukko ole. Täällähän on monta hyvää ohjelmaa, mm tuolla faq:ssa, sulle varmaan käy joku 2 jakonen hyvin. Et varmaan jaksa mitään yksjakosta vetää, kun kummiskin jonkun verran salilla käyny.

Morjens!
täytyis cooperin tulosta parantaa kolmeen tonniin. Tällä hetkellä menee 2600m. Minkälaisella treenillä, intervalleja, mutta minkälaista? Pitäis myös punnerrukset, vatsat ja vauhditon pituus parantaa?

Morjens!
täytyis cooperin tulosta parantaa kolmeen tonniin. Tällä hetkellä menee 2600m. Minkälaisella treenillä, intervalleja, mutta minkälaista? Pitäis myös punnerrukset, vatsat ja vauhditon pituus parantaa?

Oletko menossa armeijaan, vai miksi juuri noita pitäisi parantaa?
Just intervallityyppinen auttaa ehkä tuossa cooperin tuloksen parantamisessa parhaiten. Myös kovavauhtiset lenkit auttavat.
Punnerruksia saat paremmaksi punnertamalla, vatsoja vatsoilla jne.
Kyykkyjä vaan salille tekemään, niiin toi vauhditon pituus paranee.. Jos et salilla käy, niin voit kotona tehdä vaikka yhdenjalan kyykkyjä ja sitten vaikka juuri tuon intervalli treenin yhteydessä mäkijuoksua.

PS. Kannattaa treenata myös muita liikkeitä, kuin vain noita punnerruksia ja vatsoja. Koko kroppaa tasapuolisesti.

Onko mahdollista ilman mitään lääkärin hoitoja saada palautumaan ankarasta dieetistä johtuvia hormonihäiriöitä. Esimerkiksi hidastunut aineenvaihdunta (Kilpirauhashormonit) ja testosteroni taso aikaisemmalle?

Onko mahdollista ilman mitään lääkärin hoitoja saada palautumaan ankarasta dieetistä johtuvia hormonihäiriöitä. Esimerkiksi hidastunut aineenvaihdunta (Kilpirauhashormonit) ja testosteroni taso aikaisemmalle?

Jos ankara dieetti = päin vittua syöty, niin luulisin että ihan ravinnon järkevöittämisellä onnistuu.

Tuskinpa, toihan olis ihan järjetön terveysriski sitten kun alat syömään normaalisti ja ne tasot palautuu, tai ei välttmättä palaudukkaan normaalisti kun lääkkeet ja oman tason palautuminen pistää koko kropan sekaisin.

Onhan tossa palikat aikalailla sekaisin, joten helpommalla pääset, kun otat G6 käyttöön.

Voisitko vielä tarkentaa että mikä tuossa on muka sekaisin? Progressioon olen pyrkinyt painoissa ja treenissä ylipäänsä.
G6:seen en enää palaa, olen tehnnyt sitä jo melkein 6kk viime vuonna.

(Jalat/oikeastaan perse olivat vielä niin kipeät sunnuntain kyykyistä että jätin väliin ne nyt.)

Minä päivänä tuo treeni tehtiin? Lihaskivut eivät kuitenkaan ole syy jättää treenaamista väliin välttämättä.
Sunnuntaina tein ja tiistaina oli vielä perse ja jalat niin kipeenä etten vielä tehnyt kyykkyjä vaan teen niitä tämän päivän treenissä.
Korostan jälleen että jaloissa on lihasta vaikka kavereille jakaa mutta yläkroppaan ja käsivarsiin etenkin pitäisi saada leveyttä lisää.

Voisitko vielä tarkentaa että mikä tuossa on muka sekaisin? Progressioon olen pyrkinyt painoissa ja treenissä ylipäänsä.
G6:seen en enää palaa, olen tehnnyt sitä jo melkein 6kk viime vuonna.

Sunnuntaina tein ja tiistaina oli vielä perse ja jalat niin kipeenä etten vielä tehnyt kyykkyjä vaan teen niitä tämän päivän treenissä.
Korostan jälleen että jaloissa on lihasta vaikka kavereille jakaa mutta yläkroppaan ja käsivarsiin etenkin pitäisi saada leveyttä lisää.
-Liikkeiden järjestys, miksi aloittaa alataljasta? Miksi ei penkistä? Miksi dippi viimeisenä?
-Isoja massaliikkeitä puuttuu kokonaan
-Suurinosa taljavitkutuksia
-Missä jalat

-Liikkeiden järjestys, miksi aloittaa alataljasta? Miksi ei penkistä? Miksi dippi viimeisenä?
-Isoja massaliikkeitä puuttuu kokonaan
-Suurinosa taljavitkutuksia
-Missä jalat
-ylätalja varattu (viimeksi tein leukoja niin tein välillä ylätaljaa)
-Mitä vikaa? ei jokainen treenini sisällä taljavitkutuksia, haen vaihtelua niin pysyy mielekkäämpänä
-....
-dippi oli vähän xtraa

^Miksi edes kysyä kommentteja yhdestä treenistä, jos se ei kerran ole mikään säännöllisesti noudatettava ohjelma?

Samaa olisin kysynyt itsekin..

Enhän minä nyt tiedä, mikä sun oikea ohjelmasi on. Tottakai teen omat johtopäätökseni siitä, minkä tänne postaat

Onko liikaa tehdä jalkapäivänä:

Kyykky 4x10
Prässi 3x10
Reiden ojentaja 3x10
Reiden koukistaja 3x10
Pohkeet 3x10 ?

Onko liikaa tehdä jalkapäivänä:

Kyykky 4x5-8
Suorin jaloin maastaveto 3x8-12
Prässi 3x12
Reiden koukistaja 3x12-16
Reiden ojentaja 3x12-16
Pohkeet 3x20 ?

Tollasia muutoksia mä tekisin. Sarja- ja toistomääriä kannattaa vähän vaihdella kerrasta kertaan, mutta suunnilleen tollasina mä pitäisin ne.

Back
Ylös Bottom