Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Painonnostovyö?

Mitähän olen menettänyt kun en ole tuollaista vyötä koskaan 2 vuoden treenieni aikana päälle pukenut?

-Mikä sen tarkoitus on?
-Missä liikkeissä sitä pitäisi käyttää ja onko siitä mainittavaa hyötyä?
-Mites kun näkee joskus että joku pitää sitä koko treenin ajan päällä? Mikä idea tässä?

Mitähän olen menettänyt kun en ole tuollaista vyötä koskaan 2 vuoden treenieni aikana päälle pukenut?

-Mikä sen tarkoitus on?
-Missä liikkeissä sitä pitäisi käyttää ja onko siitä mainittavaa hyötyä?
-Mites kun näkee joskus että joku pitää sitä koko treenin ajan päällä? Mikä idea tässä?

et ole menettänyt mitään. sen sijaan olet saanut vahvan keskivartalon.

-tukee keskivartaloa maksiminostoissa
-kyykky, mave.
-hc

Kertokaas viisaammat miten toteutetaan järkevä "kevyt viikko"?

Olen tullut tulokseen, että mulla voisi toimia sellainen 3-5 kovaa 1 kevyt syklitys. Tuntuu ettei enää voi vaan "höntsätä" menemään, kun ei palaudu 2-jakoisesta 4 kertaa viikossa + pari jotain fiilistelyjuttua (kuten spinning, crossfit/kuntopiiritunti) samalla tavalla kuin ennen.

Ajattelin ensi viikon pitää kevyenä kun olen muutenkin työmatkoilla, joten tehdäänkö salitreeni 70 % teholla (normaalia ohjelmaa liikkeiden, sarjamäärien ja toistojen puolesta) vai kannattaako tehdä esim. aerobisia treenejä, käydä hierojalla jne? Jos siis jotain haluaa kuitenkin tehdä ettei käy tylsäks. Ja nyt en halua vastauksia, että kevyellä viikolla ollaan kevyesti :rolleyes:

Kertokaas viisaammat miten toteutetaan järkevä "kevyt viikko"?

Olen tullut tulokseen, että mulla voisi toimia sellainen 3-5 kovaa 1 kevyt syklitys. Tuntuu ettei enää voi vaan "höntsätä" menemään, kun ei palaudu 2-jakoisesta 4 kertaa viikossa + pari jotain fiilistelyjuttua (kuten spinning, crossfit/kuntopiiritunti) samalla tavalla kuin ennen.

Ajattelin ensi viikon pitää kevyenä kun olen muutenkin työmatkoilla, joten tehdäänkö salitreeni 70 % teholla (normaalia ohjelmaa liikkeiden, sarjamäärien ja toistojen puolesta) vai kannattaako tehdä esim. aerobisia treenejä, käydä hierojalla jne? Jos siis jotain haluaa kuitenkin tehdä ettei käy tylsäks. Ja nyt en halua vastauksia, että kevyellä viikolla ollaan kevyesti :rolleyes:

En tiedä olenko viisas, mutta mun mielestä esim. hieronta on ihan hyvä ajoittaa kevyelle viikolle, koska ei haittaa treenejä ja toisinpäin silloin niin paljoa. Toki hierojalla kannattaisi useamminkin käydä.

Itse olen mieltynyt tekemään kevyen viikon siten, että ns. voimapäivinä etenen kevyellä pyramidilla lämmittellen tekemään 1-2 toistoa sillä painolla mistä aloitan seuraavan viikon progression. Eli jos olet tehnyt vaikkapa liikettä X viikoilla 1-3 5x5 100, 5x5 105 ja 5x5 110 ja seuraavassa syklityksessä viikoilla 5-7 olisi vuorossa 105, 110, 115 ja 4 viikolla kevennys, jolloin kevyellä pyramidilla voi edetä tekemään 1-2 x 110. Näin ei ainakaan pääse voimat ja tuntuma katoamaan kevyellä viikolla, mutta treenit ovat silti suht köykäsiä. Samoin siellä pitkien sarjojen päivänä kannattaa mielestäni käydä kokeilemassa niitä ihan oikeita sarjapainoja, mutta tehdä vain jokunen toisto, koska tarkoitus on kuitenkin jumpata kevyesti.

Joku asioista ihan oikeasti tietävä voi kertoa paremman tavan. Mielestäni luin jotakin tämän suuntaista jonkin Dual Factor Hypertrophy training artikkelin yhteydessä.

P.S. Missä ne haitarin kuvat viipyy :D

Itse olen mieltynyt tekemään kevyen viikon siten, että ns. voimapäivinä etenen kevyellä pyramidilla lämmittellen tekemään 1-2 toistoa sillä painolla mistä aloitan seuraavan viikon progression. Eli jos olet tehnyt vaikkapa liikettä X viikoilla 1-3 5x5 100, 5x5 105 ja 5x5 110 ja seuraavassa syklityksessä viikoilla 5-7 olisi vuorossa 105, 110, 115 ja 4 viikolla kevennys, jolloin kevyellä pyramidilla voi edetä tekemään 1-2 x 110. Näin ei ainakaan pääse voimat ja tuntuma katoamaan kevyellä viikolla, mutta treenit ovat silti suht köykäsiä. Samoin siellä pitkien sarjojen päivänä kannattaa mielestäni käydä kokeilemassa niitä ihan oikeita sarjapainoja, mutta tehdä vain jokunen toisto, koska tarkoitus on kuitenkin jumpata kevyesti.

Joku asioista ihan oikeasti tietävä voi kertoa paremman tavan. Mielestäni luin jotakin tämän suuntaista jonkin Dual Factor Hypertrophy training artikkelin yhteydessä.
Okei! Tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä ajatukselta. Eli teenkö kuitenkin samanverran treenejä kuin kovilla viikoilla eli 4 punttia ja tuolla logiikalla?

P.S. Missä ne haitarin kuvat viipyy :D
Haha, sinäkö se hanurikyttääjä olitkin eikä Fuhrer - meni väärän miehen piikkiin vinoilut toisessa ketjussa :D Perhana kun hukkasin johonkin bittiavaruuteen "ennen"-kuvat. Olis itsekin mielenkiintoista vertailla onko siellä peräpäässä tapahtunut mitään.

Okei! Tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä ajatukselta. Eli teenkö kuitenkin samanverran treenejä kuin kovilla viikoilla eli 4 punttia ja tuolla logiikalla?

Vähän oman maun mukaan.. Voi tehdä joskus vaikkapa vain pari koko kropan treeniä vastaavalla systeemillä ja muuten jotakin aerobisia, liikkuvuus yms. juttuja. Pääasiahan siinä on antaa hermostolle, nivelille ja muille paikoille lepoa kuitenkaan kadottamatta tuntumaa harjoituspainoihin. Itse olen varsinkin dietatessa tehnyt tuon 4. Riippuu hieman siitäkin kuinka puhki kroppa on. Noitakin lienee järkevä syklitellä. Tuo systeemi syntyi omista aivoista, mutta täällä on jotakin samansuuntaista ideaa, joten ihan metsässä en kai ole :dance:

http://www.bodybuilding.com/fun/core9.htm

"For unloading weeks (1 week), reduce volume drastically by completing only the first two exercises on lower body days, and the first three exercises on upper body days. Slightly reduce intensity/load (with regards to one rep max), and keep frequency the same (four workouts per week.) "

Haha, sinäkö se hanurikyttääjä olitkin eikä Fuhrer - meni väärän miehen piikkiin vinoilut toisessa ketjussa :D Perhana kun hukkasin johonkin bittiavaruuteen "ennen"-kuvat. Olis itsekin mielenkiintoista vertailla onko siellä peräpäässä tapahtunut mitään.

Kovasti olen yrittänyt kyttäillä, mutta kun ei kuvia kuulu :D Tää juttu muuten lähti liikkeelle, kun kyselit joskus hanuriliikevinkkejä ja mä halusin viattomasti nähdä, että kuinka ehdottamani liikkeet tehoavat... ilman muita taka-ajatuksia tietenkin... :rolleyes:

Hmm... voisi ehkä keksiä jo uuden jutun tuon tilalle

Taas tuo alottelijan peruskysymykset voi olla huono kategoria tälle kysymykselle, mutta antaa mennä. Mikä olikaan se hienompi englanninkielinen sana sille lihasketjulle (mm. takareidet, selkä), jotka esim. maastavedossa on käytössä? Joku chain se oli, mutta mikä chain. Entä onko sille jotain nimeä suomeksi?

Eiku ei mitään enää. Posterior chain se oli. Monta päivää mietin, että mikä se oikeen olikaan, mutta nyt ihan sattumalta yhdessä videossa se mainittiin.

Taas tuo alottelijan peruskysymykset voi olla huono kategoria tälle kysymykselle, mutta antaa mennä. Mikä olikaan se hienompi englanninkielinen sana sille lihasketjulle (mm. takareidet, selkä), jotka esim. maastavedossa on käytössä? Joku chain se oli, mutta mikä chain. Entä onko sille jotain nimeä suomeksi?

Posterior chain.

Yhden jalan kyykky, smithissä, kässäreillä vai tangolla?

En tiiä miks vastaan, mut vastaan silti. Kaikki on hyviä vaihtoehtoja. Kokeilemalla selviää mikä soveltuu itselle parhaiten. Smithissä helpoin tehdä, koska ei vaadi niin paljoa tasapainoa.

Jos haluaa polttaa läskiä ja pitää lihakset ja voimatasot suht samana, niin millainen salireeni on siihen hyvä?
Yksijakoinen esim arnoldin kultainen kuusikko?
Tarkotus tehdä kevyttä aerobista joka päivä , 3 sali viikkoon ja hiittiä pari kertaa viikossa välipäivinä.

Onko salireenin jälkeen haittaa jos tekee kevyen aerobisen? Olisiko salireenin jälkeen palkkari naamaan ja sit aerobinen fiksua?

Dietin aikanen ohjelma, niinku ohjlemat yleensäkin, riippuu vähän kokemuksesta. Yksjakonen voi olla vähän vähän, koska dietillä ei palaudu yhtä nopeesti kuin plussilla. Kaksjakonen (vetävät ja työntävät) vois olla hyvä jako. Sitä esimerkiksi neljä tai kolme kertaa viikkoon. Salitreenin jälkeen on hyvä tehdä aerobinen. Ennen ei kannata, koska se vie taas tehoja salitreenistä, joka on kuitenkin se ensisijanen juttu. Palkkari kannattaa ottaa ennemmin vasta aerobisen jälkeen, koska sitten keholla ei ole polttoaineita (hiilihydraattia) aerobisen aikana palkkarista ja se joutuu käyttämään omia energiavarastojaan (rasvaa). Salitreenin ja aerobisen välissä voi kuitenkin ottaa vaikkapa BCAA:a taikka pikkusen heraa (n. 20g).

Oe voe, kyllä taas lusikan soppaan heitin. Olin jo unohtanut miksi en jaksa enää "keskustella" täällä pakkiksella.

Sanotaanko vaikka, että noihin mun teksteihin voi lisätä tälläsen: ;)

JA en suunnannut tekstejäni ammattikehonrakentajalle vaan perustreenaajille, jotka haluavat treeniinsä haasteita JA aloittelijoille, joka kai mut alunpeirn innoitti kirjoittamaan.

Back
Ylös Bottom