Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

hei jos tekee tämmöstä 2-jakosta 3 kertaa viikossa, niin ja jos alottaa maanantaina tolla 1 reenillä, keskiviikkona 2 ja sitte perjantaina toi 1 taas, niin siinähän saa toi rinta, ja noi muut enemmän reeniä mitä tossa selät sun muut. vai vaihtuuko se sitten seuraavalla viikolla että toisille tulee enempi reeniä?

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

Siis tottakai treenaan mavea, kyykkyä ja kaikkia tasapuolisesti. Mutta jos erikseen etsitään liikettä joka keskittyy pääosin vatsalihaksiin.
Kyllähän kahvakuulalla "tuulimylly" on kans hyvä vatsalihasliike. Mutta itselle toi russian twist oli uusi tuttavuus, kiitoksia siitä =)

Juu, tuulimylly on kyljille ja vinoille sekä syville vatsalihaksille hyvä liike, unohin sen kokonaan :)

Wilmon sixpackpeijaiset:

Tehdään kolmesti viikossa ei perättäisinä päivinä, vaihdellen A B ja C treenien välillä tekemättä samaa kahta kertaa peränjälkeen. Sarjojen välillä pidetään 2-3min tauot. B1 ja B2 tehdään supersarjana lepäämättä välillä.

A1 Dragon Flags 3xmax
B1 Voimapyörä 3x12-15
B2 Polvien nosto telineessä/roikkuen tai perus rutistukset/linkkarit (superina fillarin kanssa, tuplaten toistoja)
C1 Jalkojen nosto roikkuen 3xmax

e: for extra pleasure add ryssätwistit loppuun.

hei jos tekee tämmöstä 2-jakosta 3 kertaa viikossa, niin ja jos alottaa maanantaina tolla 1 reenillä, keskiviikkona 2 ja sitte perjantaina toi 1 taas, niin siinähän saa toi rinta, ja noi muut enemmän reeniä mitä tossa selät sun muut. vai vaihtuuko se sitten seuraavalla viikolla että toisille tulee enempi reeniä?

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

Eli 2-jakosella 3krt viikossa treenatessa treenikierto jatkuu kokoajan, eli: vk1, 121. vk2, 212. vk3, 121 jne. Eli periaatteessa tulee 1½ samaa treeniä viikossa.

Fuhrer kirjoitti taannoin jossain toisessa keskustelussa ainakin:

-tangon painopiste nousee
-tangon paksuus kasvaa ja tämä voi vaikuttaa hermoihin

no, jos se on semmonen ohut pehmuste, 2-3mm?
- koitan seuraavaksi ilman, et onko korkeuseroo tai tuntumas jotain...

Dodii nyt on sitten aika tarkaan kaksi kuukautta SS:ää takana ja olen ollut erittäin tyytyväinen tuloksiin. Massaa on ihan pikkusen tullut, mutta sarjapainot on kyllä räjähtäneet siitä, mitä ne oli aluksi. Varmaan jatkan tällä ohjelmalla vielä yhen kuukauden(?) ja sitten ajattelin, että jos ottais jonkun vähän enemmän massa-ohjelman käyttöön. Kertokaahan mielipiteenne pitäisikö jatkaa tuota SS:ää vielä enemmän kuin 1kk ja mitä ohjelmaa suosittelette sen jälkeen käytettäväksi.

Sitten pari vähän enemmän tekniikkapuoleen liittyvää kysymystä. Mave on ollut minulle uskomattoman vaikea liike :face: ja siinä kyllä jäänyt pahasti jälkeen sarjapainot, ehkä asiaan vaikuttanut pelottelu puheet maven "vaarallisuudesta" siis tekniikan kustessa. Toisaalta minulla on kyllä isältä perittyä notko-selkään, en tiedä vaikuttaako asiaan, mutta jostain syystä sattuu selkään ko. liike, ei siis "rasituskipua" vaan lähinnä pistävää. Toisekseen penkkitulos ei vaan jostain syystä kehity, se on aivan pohjalukemissa. Vinkkejä penatuloksen parantamiseen?

Muuten ihan kivasti alkanut itellä tää kolistelu ja alkaa pikkuhiljaa tottua siihen Fastin Whey3 vaniljan makuun ;).

Ei kulmasoutua kannata leuanvedoilla korvata, koska liikkeet vaikuttavat eri kohtiin selässä.
Ja tee saman verran toistoja kuin muissakin liikkeissä esim. miten olet ylätaljassa tehnyt

no, mut ilmeisesti pidemmillä sarjoilla saa paremman tuntuman, vai?
tai kait mä voin sit vaihdella niitäkin.
katsellaan.
oon tosiaan tehny just pidempää sarjaa, et on tuntuma tullu paremmin oikeeseen pakkaan, siis molemmissa kulmasoudussa ja ylätaljassa. - ja välillä yhden sarjan vähemmillä toistoilla, mut painavemmilla rojuilla.

Ostin mass:in kreatiinia mutta en löytänyt mistään alotustankkaus ohjetta eli miten aloittaisin sen käyttämisen. Aikaisemmin olen saanut sellaisen käsityksen että joku tankkausvaihe pitäisi alussa pitää?? Purkissa lukee vain että 5g per piävä.

Ostin mass:in kreatiinia mutta en löytänyt mistään alotustankkaus ohjetta eli miten aloittaisin sen käyttämisen. Aikaisemmin olen saanut sellaisen käsityksen että joku tankkausvaihe pitäisi alussa pitää?? Purkissa lukee vain että 5g per piävä.

"Kreatiinia otetaan 5-10 grammaa päivässä, riippuen kehon painosta. Monet voimaurheilijat ottavat kreatiinia jaksoissa, jolloin ensimmäiset 5 päivää tankataan 20-30 grammaa päivässä 2-4 erässä. Tämän jälkeen otetaan ylläpitoannosta 5-10 grammaa päivässä 4-6 viikkoa, jonka jälkeen pidetään 2-4 viikon tauko. Sitten kuuri voidaan aloittaa uudelleen."

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/10989-kreatiinikuurin-pituus-ja-tauon-pituus/

Tein ekaa kertaa dippiä ja olkapäitä särki niin sarjan aikana kuin seuraavana päivänäkin. Uskallanko jatkaa vai onko tämä merkki siitä, että paikat tulee hajoomaan? Haluaisin todella tehdä tota liikettä tai antaa sille ainakin mahiksen. Kipu loppui kun tein vikan sarjan vajaalla liikeradalla, mutta onko se tehon kannalta huono ratkasu?

Tein ekaa kertaa dippiä ja olkapäitä särki niin sarjan aikana kuin seuraavana päivänäkin. Uskallanko jatkaa vai onko tämä merkki siitä, että paikat tulee hajoomaan?

Jatka, mutta vähitellen, totutellen ja tarvittaessa alussa vajaalla liikeradalla tehden äläkä väkisin naama irvessä kipua vastaan vääntäen. Luultavasti olkapäät tottuvat vähitellen tai jos eivät, niin ne ovat luultavasti sen verran heikko lenkki, että niiden vahvistamiseen kannattaa kiinnittää huomiota ennen kuin ne alkavat kettuilemaan esim. punnerruksissakin.

tuntuuks kellää muulla ku kyykkää, et olkapäät menis jotenki huonoo asentoo, ja sitte ku oot saanu jo tangon takas telineisii ja yrität ottaa kätes irti ni sattuu, tuntuu ikäänkuin ne ois taittunu iha väärään suuntaan koko kyykkysarjan ajan? oon ottanu leveenpää otetta ja kapeempaa eikä oo auttanu, ei se kipu sii oo mitää hirveetä, mietin vaa onko se syytä tän hetken olkapääkivulle :/ ja tehnyt kyykkyä jo monta kuukautta tuosto pienestä kivusta huolimatta :/

Kun syklittelee voima -ja bodausreeniä kaksijakoisena (2 voimareeniä viikossa, jossa sarjat 3-5x3-6 ja 2 bodausreeniä viikossa, jossa sarjat 3-5x8-15), niin onko kehityksen kannalta aivan kauhean kriittistä, jos voimareenissä tekee liikkeet hiukan cheattaus meiningillä ja bodausreenissä sitten mahdollisimman puhtaasti?

Itse olen ainakin huomannut sen, että jos hiukan cheattaa nuissa voimareeneissä niin sarjapainot nousevat paljon paremmin. Mietin vain sitä, että onko se sitten pidemmällä tähtäimellä jotenkin hyödytöntä.

onko kehityksen kannalta aivan kauhean kriittistä, jos voimareenissä tekee liikkeet hiukan cheattaus meiningillä ja bodausreenissä sitten mahdollisimman puhtaasti?

Ei, kunhan ei tee aivan totaalisen päin helvettiä.

Itse olen ainakin huomannut sen, että jos hiukan cheattaa nuissa voimareeneissä niin sarjapainot nousevat paljon paremmin. Mietin vain sitä, että onko se sitten pidemmällä tähtäimellä jotenkin hyödytöntä.

Ei niitä tuloksia millään ylipuhtaalla hinkkauksella saa nousemaan. Jatka samaa rataa vain.

Juu, tuulimylly on kyljille ja vinoille sekä syville vatsalihaksille hyvä liike, unohin sen kokonaan :)

Wilmon sixpackpeijaiset:

Tehdään kolmesti viikossa ei perättäisinä päivinä, vaihdellen A B ja C treenien välillä tekemättä samaa kahta kertaa peränjälkeen. Sarjojen välillä pidetään 2-3min tauot. B1 ja B2 tehdään supersarjana lepäämättä välillä.

A1 Dragon Flags 3xmax
B1 Voimapyörä 3x12-15
B2 Polvien nosto telineessä/roikkuen tai perus rutistukset/linkkarit (superina fillarin kanssa, tuplaten toistoja)
C1 Jalkojen nosto roikkuen 3xmax

e: for extra pleasure add ryssätwistit loppuun.

Voisimpa kokeillakkin tuota, tosin pitää eka vähän treenata noita Dragon flageja, sen verran utopistisilta vaikutti mulle :D

Mitä käsite hypertrofia tarkoittaa? Tiedän että se tarkoittaa solujen liikakasvua, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa punttaajalle sekä miten se saavutetaan?

Mitä käsite hypertrofia tarkoittaa? Tiedän että se tarkoittaa solujen liikakasvua, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa punttaajalle sekä miten se saavutetaan?

Mennään salille ja pumpataan vähän hauista. Sen jälkeen mennään kotiin ja syödään hyvin ja käydään ruokalevolle. Toistetaan tarvittaessa. Eikös?

Hypertrofialla tarkoitetaan solun kasvamista. Lihakset koostuvat lihassoluista. Hypertrofiaa tapahtuu hormonien avustuksella ja salilla progressiivisesti (nousujohteisesti) nostelet niitä painoja.

Mistäs löytäisin itelleni hyvän koti-treeniohjelman(ei muita välineitä kuin käsipainoja),jolla erityisesti yläkroppaan saisin lihasta kun sitä ei oikeen löydy? Palloilen sm-tasolla eli treenaminen kyllä luonnistuu.

Back
Ylös Bottom