Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitenkäs on, kannattaako treenipäivänä illalla salin jälkeen tehdä huolelliset venyttelyt ?
Entäs ennen treeniä lämmittelyn ohessa ?

Kyllä jälkikäteen kannattaa venytellä, 2-4h treenin jälkeen lihas on lepotilassa "pienimmillään", jolloin kannattaa venyttää lihas huolellisesti oikeaan pituuteensa.

Etukäteen lyhyitä venytyksiä (n.5sec) osana lämmittelyä, ei pitkiä venytyksiä.

sattuuko kellää muilla olkapäihin kun kyykkäätte, en tarkota sitä tangon painoa, vaan kun on sarjan jo tehnyt ja laittaa tankoa telineisiin, ja irroittaa kädet tangosta, niin alkaa olkapäihin sattua, aivan kuin ne olisivat kierteellä väärään suuntaan

Onko tosiaan niin, että ihan alottelijanki (joka siis huhkii aloituspainojen kanssa vasta kolmatta viikkoa) kannattaa tempasta lisäprotskut (esim 40g) aamuin illoin? Miksi mulla on käsitys, että se on vain hc myskihärän kokoisten elämäntapabodaajien suositus? Eikö se oo hirvittävä kaloripommi mitä ei voi aloittelija millään kuluttaa vaikka asuisi salilla? Joo, tiedän että lihas tarvii kasvaakseen protskua, mutta mites ne kalorit? Mistä tiedän mikä on oikea määrä? En nyt kumminkaan halua ruveta turpoamaan pullataikinaksi vaan pysyä sutjakkaana mahd low fättinä, mutta silti saada lihasta.

Mitä mä en nyt tästä tajua? What the christ punching fuck!!?

Olen hankkinut muutaman kuukauden massaa ja nyt olisi dieetin vuoro. 19v 184/78-79kg ja ruumiinrakenne aika lähellä ektomorfia. Lähinnä rasvaa löytyy vyötäröltä, pakaroista ja sisäreisistä. Teen elaston 2-jakoista ohjelmaa, onko hyvä dieetillä vaiko kolmijakoista tilalle? Syömistä olen vähentänyt ja pyrin syömään enemmän proteiinia, mutta aerobista en voi harrastaa koivun siitepölyallergian takia :face: Kuntopyörä olisi varmaankin hyvä keino lisätä kulutusta, mutta salilla ei ole kunnossa olevaa yksilöä..

Olen hankkinut muutaman kuukauden massaa ja nyt olisi dieetin vuoro. 19v 184/78-79kg ja ruumiinrakenne aika lähellä ektomorfia. Lähinnä rasvaa löytyy vyötäröltä, pakaroista ja sisäreisistä. Teen elaston 2-jakoista ohjelmaa, onko hyvä dieetillä vaiko kolmijakoista tilalle? Syömistä olen vähentänyt ja pyrin syömään enemmän proteiinia, mutta aerobista en voi harrastaa koivun siitepölyallergian takia :face: Kuntopyörä olisi varmaankin hyvä keino lisätä kulutusta, mutta salilla ei ole kunnossa olevaa yksilöä..
Noilla mitoilla mun mielestä oikea / järkevä teko on jatkaa lihaksen kasvattelua ilman mitään dieettejä. Oot sen verran nuori, ettet varmasti ole vielä kovin kauaa sitä lihasmassaa kasvatellut ja toteatkin siis, että vasta pari kuukautta. Joten kyllä se löysyys ja yliumääräinen rasva siitä häviää kun treenaat järkevällä ohjelmalla (kuten tuo Elaston 2-jakoinen on) ja saat rakennettua kunnon lihaksiston. Keskittyisin siis siihen nyt ainakin sen vuoden vielä ja miettisin sitten uudestaan miltä näyttää ja mikä on tilanne.

Onko tosiaan niin, että ihan alottelijanki (joka siis huhkii aloituspainojen kanssa vasta kolmatta viikkoa) kannattaa tempasta lisäprotskut (esim 40g) aamuin illoin? Miksi mulla on käsitys, että se on vain hc myskihärän kokoisten elämäntapabodaajien suositus? Eikö se oo hirvittävä kaloripommi mitä ei voi aloittelija millään kuluttaa vaikka asuisi salilla? Joo, tiedän että lihas tarvii kasvaakseen protskua, mutta mites ne kalorit? Mistä tiedän mikä on oikea määrä? En nyt kumminkaan halua ruveta turpoamaan pullataikinaksi vaan pysyä sutjakkaana mahd low fättinä, mutta silti saada lihasta.

Mitä mä en nyt tästä tajua? What the christ punching fuck!!?

Se riippuu täysin aloittelijan ruokavaliosta, tarvitseeko ottaa lisää proteiiniä pussista. Todennäköisesti tarvitsee. Jos haluat kasvattaa lihaksia, on pidetty sopivana proteiinin määränä n. 2g painokiloa kohden päivässä. 40g proteiiniä aamuin illoin on 320 kcal päivässä. Tuon kuluttaa 80 kiloinen mies noin neljässä tunnissa - makaamalla koomassa.

Kun treenaat salilla, tulee lihaksiisi pienen pieniä mikrovaurioita, joita kroppasi pyrkii korjaamaan proteiineillä. Jos proteiiniä on riittävästi saatavilla sekä käytössä on ylimääräistä energiaa, pyrkii kroppa semmoiseen tilaan, ettei noita mikrovaurioita tulisi, eli kasvattamaan lihasta. Eli ensin korjataan ja jos on ylimääräistä, niin kasvatetaan. Oman kulutuksesi voit laskea jollain netissä olevalla kalorilaskurilla ja tarkat lukemat saat ainoastaan kirjaamalla kaiken syömäsi ylös ja seuraamalla painosi kehitystä.

Onko tosiaan niin, että ihan alottelijanki (joka siis huhkii aloituspainojen kanssa vasta kolmatta viikkoa) kannattaa tempasta lisäprotskut (esim 40g) aamuin illoin?

Ei tarvitse, jos proteiinia saa muutenkin tarpeeksi.

Miksi mulla on käsitys, että se on vain hc myskihärän kokoisten elämäntapabodaajien suositus? Eikö se oo hirvittävä kaloripommi mitä ei voi aloittelija millään kuluttaa vaikka asuisi salilla?

Esim. tuo 2x40g = 80g perusheraproteiinia päivässä vastaa noin 300-320kcal eli se siitä sun kaloripommistasi. Saman voi saada jo yhdestä tukevasta voileivästä täytteineen. Jos ravintoasiat kiinnostavat, niin kannattaa heti alkuun opetella laskemaan luulemisen sijasta.

No vuosi takaperin ennen salinkäyntiä painoa oli 67kg, että kyllä minulle lihaa on tullut mukavasti :) Tosiaan haluisin enemmän "kesäkuntoon", että olkapäät erottuisivat paremmin ja vatsa ei pömpöttäisi. Luulisin että 4kg pudotus riittäisi hyvin tarkoitukseeni. :)

Apua!

Olen ajatellut ruveta hommaamaan lihasta ja saamaan rasvaa pois.

Kävisin TI,TO,SU n.9km lenkin ja siihen lisäisi saliohjelman esim. MA,KE,PE.

Minkäläista ruokavaliota suosittelette jos haluaisin rasvaa muutaman kilon pois ja lihasta tilalle (173/67-68).
En ainakaan vielä ole ajatellu minkään lisäravinteiden ostoa eli iha kotiruualla mentäisiin näin aluksi.

Ja toinen minkälainen saliohjelma olisi hyvä ? Oon ite kattonut arnoldin kultaista kuusikkoa ?

Treenaisin näin aluksi kotona kun löytyy penkki ja kettlerin kuntokeskus (http://image.nettix.fi/extra/itemimg/975501_975600/kettler-kuntokeskus-975502_b_07e389226eb3a25f.jpg <--- aikalailla tämän näköinen )

Ongelma: Pari viikkoa sitten siirryin puolen vuoden treenin jälkeen kolmijakoiseen. Jako menee näin: 1. Rinta,hauis,olkapäät, 2. Jalat 3. Selkä, ojentajat (ma/ke/pe)

Eilen oli tilanne ettei ojentajat olleet alkuukaan palautuneet perjantain treeneistä ja jo ekan penkkisarjan jälkeen tuntui, että ojentajasta loppuu paukut koko treeni meni jokseenkin plörinäksi ja normaaleista sarjapainoista joutui tinkimään rajusti jotta sai edes jotenkin vietyä loppuun.

Kannattaako mun muuttaa jaottelua, keventää treeniä ja vai onko kysymys tottumisesta uuteen treenitapaan?

Sarjoista sen verran, esim. Rinta 11 x 10 (pena, vinopena jne) ojentajat 7x10, selkä 13 sarjaa

173/67-68

Laihduttamaan meinasit alkaa??

Joo älä viitti. Ei muuta ku reeniä ja kalorit kevyesti plussan puolelle niin saat lihasta kroppaan ja jos sulta löytyy joku pari kiloa ylimäärästä niin se ei raamikkaassa kropassa edes näy. Aloitusohjelmaksi käy kyllä G6 tai mikä tahansa muukin täältä löytyvä 1-jakoinen. Pääasia että saat tehtyä kaikki vapailla painoilla vedettävät pääliikkeet. Jos et, niin sitten vaan salille / ostamaan niitä painoja himaan. Sori vaan mutta tuolla taljavemputtimella ei yksistään saa mitään tehokasta treeniä aikaiseksi.

Laihduttamaan meinasit alkaa??

Joo älä viitti. Ei muuta ku reeniä ja kalorit kevyesti plussan puolelle niin saat lihasta kroppaan ja jos sulta löytyy joku pari kiloa ylimäärästä niin se ei raamikkaassa kropassa edes näy. Aloitusohjelmaksi käy kyllä G6 tai mikä tahansa muukin täältä löytyvä 1-jakoinen. Pääasia että saat tehtyä kaikki vapailla painoilla vedettävät pääliikkeet. Jos et, niin sitten vaan salille / ostamaan niitä painoja himaan. Sori vaan mutta tuolla taljavemputtimella ei yksistään saa mitään tehokasta treeniä aikaiseksi.

Emmä nyt varsinaisesti laihuttaa mut yläkropasta suurimmat rasvat pois . Tarkotin ruokavaliolla sillee ettei lihoo eikä syö liika vähää

Morjesta. Kokeilin maitorahkan kanssa valion rasvatonta mansikka/mustikka keittoa ja toimi perkeleen hyvin. Onko näissä kyseissä keitoissa jotain negatiivista? Voinko huolella syödä kun koitan painoa pudottaa?

Ravintosisältö / 100g
energiaa 38kJ / 9kcal
proteiinia 0g
hiilihydraattia 2,2g
joista sokereita 1g
rasvaa 0g

Tuota "kuntokeskusta" voi nostella niin siinä saa hyvän treenin, muuta käyttöä en sille keksi. Salille hus ja rasvaa ei voi polttaa samalla, kun kasvattaa lihaksia. Rasvaprosentti voi pienentyä kyllä, mutta ei sitä rasvaa pala paitsi aivan aloittelijoilla, joilla on jotain ylimääräistä.

Morjesta. Kokeilin maitorahkan kanssa valion rasvatonta mansikka/mustikka keittoa ja toimi perkeleen hyvin. Onko näissä kyseissä keitoissa jotain negatiivista? Voinko huolella syödä kun koitan painoa pudottaa?

Ravintosisältö / 100g
energiaa 38kJ / 9kcal
proteiinia 0g
hiilihydraattia 2,2g
joista sokereita 1g
rasvaa 0g

Jos ei aspartaamia pelkää, niin ei ole =)

Back
Ylös Bottom