Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu
Joo sellasta että tein 3 kk sitten vajaita 90 asteen kyykkyjä. sitten oon tehny syväkyykkyjä (ass to grass) niin polvet ei oo enää ollu kipeitä pitkään.
taitaa se "syväkyykyt rikkoo polvet"-myytti olla väärin. Syväkyykyt vahvistavat polvet :). Itseasiassa ihan pohjaan meneminen kyykyissä on mielestäni luonnollisempi asento kuin se että pysähdytään tiettyyn kulmaan. toki voi syväkyykytkin tuhota polvet jos ei osaa laittaa jalkoja oikeisiin kohtiin.
esim tuossa on oikee tyyli miten se kyykky tehdään :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oon huomannu ihan saman etukyykyn parissa. Huomattavasti luonnollisempi liike nousta sieltä pohjalta ylös ku puolesta välistä :)

Jep ja muutenkin syväkyykyssä saa paljon paremman tuntuman koko jalan lihaksiin. Vajaalla kyykyllä ainoastaan reidet tulessa.

Ennenku alkaa hirvee pauhaus kuinka kaikki kyykkää atg niin veikkaisin että täältäkin moni bodari joiden treeniin kuuluu 4 treeniä - joista yksi jaloille - per viikko, ei liikkuvuus riittäisi tuohon kyykkyyn minkä Brozin valmennettava suorittaa. Muutenkin atg-kyykyn määrittely on vähän vaikeaa, toisinkuin esim. voimanostokyykyn, jonka syvyyden määrittelyyn on olemassa kriteerit. Onko kyykky "atg" kun menee niin alas kuin pääsee? Monesti oon kuullut ton perusteluna ja uskonkin että monelle saattas tulla yllätyksenä jos vaikka kisoissa kävisivät kokeilemassa. Tai sitten ihan vaan kuvaatte sivusta niitä kyykkyjänne.

Aloituspostin hengessä ehkä hienoin kyykky jonka oon nähny, ass through the fucking floor.

Itse tulee tehtyä syväkyykkyä nykyään koska se on omalla tavallaan helpompi kuin vajaa, ei tarvitse tehdä jarrutusta joka itselle tosi raskas kohta sekä rikkoo helposti tekniikan.

Henkilökohtaisesti syväkyykky ei vaadi sen enempää liikkuvuutta kuin mittasyvyinen (kannasta korotetut kengät), oikeastaan päinvastoin, koska alhaalla on enemmän aikaa suoristaa selkä ennen tuota kohtaa joka monesti päättyy julleksi. Toki en ikinä tule pääsemään noin pystyllä selällä tehtyyn kyykkyyn kuin videossa, mutta takakyykyssä ei tuollainen onnistuisi minkään syvyisenä (kaatuisi perseelleen jos ei muuten).

Toi ekan videon kyykky on kyllä oma tavoite tällä hetkellä. Ihan ei vielä liikkuvuus anna periksi, mutta eiköhän se tästä ajan mittaan. Lisää vaan kyykkyä :)

Mitä paikkoja pitäisi venytellä ettei alaselkä pyöristy syväkyykyssä? Selkä pysyisi suorana jos antaa polvien mennä varvaslinjan yli mutta silloin paino on enemmän päkiöillä ja tämähän ei vissiin ole oikea suoritus tekniikka?

Tein pitkään vajaita kyykkyjä, kunnes salilla eräs vanhempi ja kokeneempi kaveri puhui syväkyykyn hienoudesta jne. Ajatus jäi päähän pyörimään ja päätin, että enää ei vajaita kyykkyjä tehdä. Onneksi oma ego antaa ottaa sitä romua levytangon päistä pois ja nykyään kyykkään syvälle :)

Ps. Salilla myös yksi kanssatreenaaja tekee syviä takakyykkyjä niin eräs vanhempi keskikehonrakentaja meni pätemään, että "Älä vedä takakyykkyä, rikot selkäs. Vaihda etukyykkyyn". Mun mielestä se ei ole liikkeen vika, jos tekniikka on perseestä ja hajottaa omat paikkansa. Itse kyykkään niin kauan kun selkä ja polvet kestää. Toiset on sitten huono-onnisempia luuston suhteen eikä pysty kyykkyä harrastamaan.

Mitä paikkoja pitäisi venytellä ettei alaselkä pyöristy syväkyykyssä? Selkä pysyisi suorana jos antaa polvien mennä varvaslinjan yli mutta silloin paino on enemmän päkiöillä ja tämähän ei vissiin ole oikea suoritus tekniikka?

En usko, että venyttely välttämättä olisi mikään ratkaisu vaan keskivartalon vahvistaminen. Maastaveto ja voimapyörä on aika buenot siihen touhuun. Ja tohon tekniikkaan sen verran, että tangon asettelu vaikuttaa paljonkin siihen miten ne polvet menee. Eiköhän pääasia ole se, että ne polvet ei lähde harhailemaan sisään tai ulos siinä kyykyn aikana. Ja tuota kuvaa kun katsoo niin se painopiste on sama, jos tekee oikein.

500px-Squat_Bar_Placement.webp

Jep. Kummasti se liikkuvuus katoaa koulun penkin ja toimistotyön myötä. :D

Aloituspostin hengessä ehkä hienoin kyykky jonka oon nähny, ass through the fucking floor.

Näissä videoissa mitkä on kuvattu edestä päin on vain yksi huono puoli, ei näe kunnolla miten se selkä käyttäytyy ihan pohjassa. Eikä myöskään voi sanoa että eihän se nyt noilla painoilla voi pyöristyä koska toikin kyykky vedetään aikamoisella ponnahduksella tuolta pohjasta pois.

Löytyipä tämmönenki jostai :D
Yv76.jpg

Muistan joskus muinoin lätkäaikoina, kun eräs vanha painonnostaja oli opastamassa meille tekniikoita, niin käski seuraamaan, kuinka pikkulapsi menee kyykkyyn. Sanoi, että siinä olisi jokaiselle mallisuoritus. Ja aika hyvin tuossa "paketti" on kasassa :D

Mun tämänhetkinen ratkaisu tohon ongelmaan on juurikin päästää polvet reilusti eteen. Se missä kohtaa jalkapohjaa paine on, ei ole riippuvainen polvien asemasta.

kyyg2.webp

Vielä en voi sanoa miten hyvä tämä on, kun en ole edes kunnolla sisäänajanut tekniikkaa. Päälimmäisenä tavoitteena on kuitenkin päästä syvälle ilman alaselän pyöristymistä.

Helppo tapa kokeilla pyöristyykö alaselkä on laittaa teippiä alaselkään ja jos teippi kiristyy ja irtoaa niin selkä pyöristyy. Itselläni ei todellakaan liikkuvuus riitä.

Kamera on tosi näppärä. Isäukko lahjoitti kameran ja tommosen minijalustan, niin nyt kuvailen kaikki ~maksimisuoritukset. Saa sitten tarkasteltua tekniikkaa jälkikäteen. Varsinkin alaselän asentoa on itse aika vaikea muuten tarkemmin katsella suorituksen aikana :)

Noita ilman painoja tehtyjä kyykky asentoja ei voi verrata takakyykkyyn, koska tuolla käsien edessä pitämisellä on huomattavan paljon helpomi säätää sitä asentoa. Etukyykkykään ei vaada kummoista liikkuvuutta että tulee pohjaan asti selkä pystysuorassa, mutta käsien ja painopisteen siirto taakse tekee asennosta väkisin etukumaramman.

Back
Ylös Bottom