Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Makuasioita hyvinkin ja se mitä valtavirta on mieltä, vaikuttaa siihen onko ns. halvannäköistä. Halpa ei ole haukkumasana, mutta neutraali ei ole sille hyvä synonyymi. Perusmateriaali voisi olla parempi termi. Ja ne perusmateriaalit ovat yleensä halvimpia mitä kaupasta saa. Sen takia niitä laitetaan vakiona melkein jokaiseen uuteen kerrostalo- tai rivitaloasuntoon. Toki jos näkee paljon vaivaa ja omaa sisustussilmää ja -taitoa, voi todella pienelläkin budjetilla taikoa "kalliimman" lopputuloksen. Jännää että itskekin käytän hintaakuvaavia sanoja kuvaamaan lopputulosta, mutta kai sitten itsekkin olen todennut että halvalla ei vain saa sitä, mikä itseäni esim. miellyttää. Jos ei taloa koskaan ole myymässä, niin ei noilla asioilla ole merkitystä. Oma maku ja käytettävyyshän siinä on tärkeintä, eikä myöskään vähiten rahanmeno. Mutta kyllä se on tosiasia, että nimenomaan pintamateriaalit ja kalusteet on niitä seikkoja, joilla sitä hintaa voi hinata ylöspäin, jos vierekkäin on kaksi ulkoisesti samanlaista taloa samanlaisilla tonteilla.

Mutta tuosta alkup. asunnosta sen verran, että takka on hieno. Omaan makuun nuo valitut laatat ja porrastettu laatoitus on hieman liian epäsymmetrinen ja tehosteraita on itselle vähän "liikaa". Harmaat laatat on kyllä noen kannalta käytännölliset. Luukun valinta on osunut nappiin ja tuosta on mukava katsella takkatulta, kun se aukeaa 90-astetta.

Osa tykkää aidoista jutuista. Savusaunat on hienoja ja niissä makea tunnelma. Savusaunaa ei saa sisälle omakotitaloon, joten oma vaatimaton mielipiteeni on, että mustaksi maalatut seinäpaneelit vaaleilla lauteilla + yksi seinä lasia on huono kopio savusaunasta. Löylyissä ei varmastikkaan vikaa silti ole. :) Mulle tulee käsittelemättömät kuusipaneelit ilman verhoilukiviä sitten aikanaan, kun klassisista jutuista tykkään.

Aidoista ? Ei siinä käsittelemättömässä paneelissa ole mitään aidompaa kuin vahatussa taikka öljytyssä, sulla on hieman erikoinen näkökulma asiaan.

Miksi seinien ja lauteiden pitäisi olla eri väriset, eikö molemmat voi olla tummia ? Mielestäni tummina paremman näköisiä. Onko tummasta puustakin tehty sauna sitten epä-aito, kun se halvin kuusi on ainoa oikea ilmeisesti:face:

No kyllä se värjätty sauna mielestäni huomattavasti paremmin antaa savusauna fiiliksen kuin käsittelemätön kuusi tekee.

Kumman näistä ottaisit ? Paina tykkää, jos satut pitämään tummasta enemmän kuin vaaleasta versiosta, sama sauna siis ennen ja jälkeen käsittelyn.

IMG_1884.JPG

IMG_1941.JPG

Pari kertaa koitin saunan sterkkoja. Kytkin irti jo ajat sitten kun siirsin vahvistinta enkä jaksanut kytkeä takas. Eli aika turhat aparaatit tuli laitettua.
Heh. Itse laitoin saunaan stereot joskus vuosi sitten ja ollut kyllä paras idea pitkään aikaan. Joka päiväisessä käytössä kun samalla ääni kuuluu myös pesuhuoneeseen/vessaan. :)

Onko muuten tuo välitilalaatan ja takan eduslaatan saumat ihan tarkoituksella laitettu valoiseksi? Meillä on kanssa harmaa laatta takan edessä, mutta sauma on myös laatan värinen. Takka on hieno. Olisiko tuota mallia saanut ihan vaan ilman mitään laattoja ja muita kruusailuja? Toisaalta nurkassa valkoinen takka saattaa "hukkua" valkoiseen nurkkaan. Meillä vähän saman tyyppinen takka mutta kokonaan valkoinen poislukien musta reunus ja musta edusta.

Onko muuten toi takaneduslaatotus laitettu laminaatin päälle? Voi olla että kuva valehtelee, mutta siltä näyttää.

Saumat ovat tarkoituksella valkoiset, niin välitilassa kuin takan edessä. Takan olisi varmaan saanut ihan millaisena vaan. Me tykästyttiin noihin mosaiikkeihin ja kulmaluukkuun. Malli on TakkaCenterin Alvari. Se ei huku nurkkaan muotonsa ja laatoituksensa takia, koska se on kuitenkin suora takka kulmaluukulla, ei kulmamallinen takka. Minulla oli ensin villi idea laatoittaa takan tausta mustalla tai antrasiitilla laatalla, mutta toivuin onneksi siitä aivovammasta, ja ymmärsin ottaa siihen valkoisen rappauksen. Se tumma laatta oli ollut ajatuksena hieno ja erikoinen, mutta luultavasti käytännössä siihen olisi palanut hermot aika pian.

Meillä on lattiassa muovimatto. Laatta tulee muutaman millin verran maton päälle. Reuna on vielä tarkoitus viimeisteillä listalla.

Saumat ovat tarkoituksella valkoiset, niin välitilassa kuin takan edessä. Takan olisi varmaan saanut ihan millaisena vaan. Me tykästyttiin noihin mosaiikkeihin ja kulmaluukkuun. Malli on TakkaCenterin Alvari. Se ei huku nurkkaan muotonsa ja laatoituksensa takia, koska se on kuitenkin suora takka kulmaluukulla, ei kulmamallinen takka. Minulla oli ensin villi idea laatoittaa takan tausta mustalla tai antrasiitilla laatalla, mutta toivuin onneksi siitä aivovammasta, ja ymmärsin ottaa siihen valkoisen rappauksen. Se tumma laatta oli ollut ajatuksena hieno ja erikoinen, mutta luultavasti käytännössä siihen olisi palanut hermot aika pian.

Meillä on lattiassa muovimatto. Laatta tulee muutaman millin verran maton päälle. Reuna on vielä tarkoitus viimeisteillä listalla.

OK. Muovimatto selittää jutun.

Kuvan saunoista se vaaleampi oli parempi omasta mielestäni. Niin kuin sanoin, niin hyvinkin klassinen saunamiljöö ja se miellyttää silmääni.

Aidoista ? Ei siinä käsittelemättömässä paneelissa ole mitään aidompaa kuin vahatussa taikka öljytyssä, sulla on hieman erikoinen näkökulma asiaan.
Jos sä tummalla sävyllä tavoittelet savusaunan fiilistä, niin et sä sillä tummalla sävyllä saa savusaunaa. Tällä logiikalla mun mielestä se vaalea paneeli on aidosti sitä mitä on. :) Jos mä haluan savusaunan, niin mä pykään sellaisen pihan perälle, enkä suinkaan maalaa sähkösaunan paneeleita tummiksi. ;)

Miksi seinien ja lauteiden pitäisi olla eri väriset, eikö molemmat voi olla tummia ?
Ne voi olla vaikka paskanruskeita mun puolestani. Sisustus- ja rakentamislehtiä kun katselet, niin huomaat seinien olevan tummia ja lauteiden vaaleita eli ei kyseessä ole mikään oma oikkuni. :D

Ei mun maku ole sen huonompi tai parempi kuin sun makusi, se on vain erilainen. :) Enkä mä tässä ole sun makuasi vastaan hyökkäämässä eli rauha.

Niin sitä en tiedä hakevatko savusaunan fiilistä, mutta ainakin ulkosesti viittaavat monesti savusaunaan, jos seinät ja lauteet on värjätty mustaks.

Heh. Itse laitoin saunaan stereot joskus vuosi sitten ja ollut kyllä paras idea pitkään aikaan. Joka päiväisessä käytössä kun samalla ääni kuuluu myös pesuhuoneeseen/vessaan. :)

Kyllävaan, itelläkin on nyt uudessa saunassa kaiuttimet ja ai että on mukava yksin saunoessa rentoutua oluen kanssa ja kuunnella jotain rauhallista kitaramusiikkia tms. Vaimon ja perheen kanssa kun saunotaan niin ei nuo koskaan ole käytössä, mutta yksin ja "poikien kanssa" ihan must juttu.

Huppe sanoi:
Pari kertaa koitin saunan sterkkoja. Kytkin irti jo ajat sitten kun siirsin vahvistinta enkä jaksanut kytkeä takas. Eli aika turhat aparaatit tuli laitettua.
Meillä taas loppui stereoitten kuuntelu saunassa kun toivomuksestani siirrettiin telkkari toiselle seinälle, johon piuhoja ei tule. Onhan nyt paljon oleellisempaa päästä katselemaan sohvalta sekä telkkaria että takkaa ;) Ilmeisesti ei sit ollut miehestäkään huono ratkaisu, eipä ole tuokaan stereoita saunassa kaivannut, eikä niitä taidettu sitä ennenkään satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta siellä kuunnella.

http://rakennusprojekti.fi/?p=2023

Siinäpä vähän kokemuksia raksamessuista. Aivan loistava viikonloppu oli, hieno fiilis jäi. Todella monen uuden rakantajan kanssa tuli ajatuksia vaihdettua ja varmaan joku vähän sai apujakin meidän kokemuksistamme.

Pikkujuttuja saatiin hankittua edukkaasti, kuten nyt esim. rikkaimuriletkusetti keskuspöläriin ja koukkuja tavaroiden ripustamiseen ja muuta pientä. Grillikotiakin katottiin, mutta ei nyt arvaa tehdä noin isoa investointia tähän väliin.

Onko kokemuksia Gramin kodinkoneista? Talomyyjä niitä paketissaan tuputtaa ja itselle ei ole ollenkaan tuttuja.

Hehee, juuri tämäntyylisen palautteen takia en ole ikinä laittanut mitään tupa/raksakuvia mihinkään jakoon. :D

Keittissäkin tuo lattialla seisova liesi vähän pistää silmiin, kuten myös tasolla oleva mikro. Eihän niissä mitään vikaa siis ole, mutta uusissa keittiöissä yleensä nuo näkee upotettuna.
Nämä on ne kaksi muotijuttua mitä välttelen viimeisen asti, siksipä meillä on "perinteinen" käytännöllinen hella ja mikro käyttäjäystävällisesti tasolla, eikä nostettuna jonnekin hevonkuuseen. Ai niin mainitaan kolmantena tuo saunan maalaaminen mitä en kertakaikkiaan ymmärrä.

Ostin biltemasta tuollaisen infrapunalämpömittarin, vielä kun tulis kunnon pakkaset että pääsisi nurkkia syynäämään. Mitä sanoo raati, paljonko saa olla pintalämpötiloissa heittoa, esim nurkissa tai ikkunan pielissä?

Mulla on kotona perinteinen hella ja se on kyllä kaikkea muuta kuin käytännöllinen. Tasoon upotettu on jo puhtaanpidon kannalta niin paljon kätevämpi, etten enää huoli tuollaista paikalleen työnnettävää lattialla seisovaa paskaa. Induktiotasoja saa lattialla seisoviinkin helloihin, mutta on ihan eri maailmasta ruoanlaitossa tuo induktio verrattuna vanhanmalliseen. Mikronhan voi asentaa upotettuna mille korkeudelle haluaa. En minä ainakaan halua että mikro on tasolla. Tietenkin jos on kääpiö tai alamittainen, niin sitten sen käyttö voi olla käytännöllisempää tasolla. Helpottaa sitä enemmän keittiön puhtaanapitoa, mitä vähemmän on pyyhittäviä pintoja ja laitteita tasoilla.

Ei tuo alkup. keskustelun aiheen mikrokaan nyt kovin kätevältä näytä tuolla kulmassa, kuten talon omistaja mainitsikin. Lisäksi välitila on niin matala, että jos inva-määräyksiäkin kerran on, niin pitäisi määräyksillä kieltää pitkien ihmisten syrjiminen ja kasvattaa keittiön välitilan korkeutta. Lisäksi en ymmärrä yläkaappien päälle jätettävää villakoirakenneliä. Itse en pidä siivoamisesta niin paljon, että jaksaisin joka viikkoa pyyhkiä tai luutia sieltä pölyt.

Saunan maalaamisesta totetan vain sen verran, että itse yritin päästä niin lähelle vanhan saunan alkuperäistä sävyä, kuin se oli mahdollista. Oli ilmeisesti joku muotijuttu 50-60 -luvuilla, 95 mm STV-kuusipaneelin sijaan..

Hehee, juuri tämäntyylisen palautteen takia en ole ikinä laittanut mitään tupa/raksakuvia mihinkään jakoon. :D

Nämä on ne kaksi muotijuttua mitä välttelen viimeisen asti, siksipä meillä on "perinteinen" käytännöllinen hella ja mikro käyttäjäystävällisesti tasolla, eikä nostettuna jonnekin hevonkuuseen. Ai niin mainitaan kolmantena tuo saunan maalaaminen mitä en kertakaikkiaan ymmärrä.

Ostin biltemasta tuollaisen infrapunalämpömittarin, vielä kun tulis kunnon pakkaset että pääsisi nurkkia syynäämään. Mitä sanoo raati, paljonko saa olla pintalämpötiloissa heittoa, esim nurkissa tai ikkunan pielissä?

Heh. ihan ku ois ite kirjottanut. Siis mulla on tollanen upotettu mikropaikka ja se on persein keksintö ehkä kautta aikoin. Sinne ku nostaa jonkuu keiton lautasella ni koittaa ny nostella kuumaa lautasta sit pois. Oli elämä vaa helpomaa ku mikro oli tasolla ja lautasen sai nostettua 20 senttiä ja se oli kiinteän pöydän päällä. Arvatkaa mitä tuo on ku 2 lasta lämmittää mikrossa eväitä. Uuni on myös perinteinen. Tuo on vähän niin ja näin, että olsiko integroitu parempi. Tai oliasi varmasti, mutta enpä ole ressannut mieltä tuolla.

Sanskin talo on erittäin pätevä. Itse olen jopa ylpeä tuollaisesta ratkaisusta, koska jokainen spesiaalijuttu maksaa ja turha on ketään vedättää, että täälläkään moni omilla rahoilla noita rakentaa. Pankin talo niin annetaan muiden pröystäillä noilla. Terveisin 10 vuoden päästä nuo erikoiset tilpehöörit on kuluneet ja vaativat vaihtoa. Pankkilaina tuskin on kuoletettu silloin, joten hyvin mielin kävelisin jopa muovimatolla. Tuntuu nykyään olevan todella harvassa rakentajat, jotka tyytyvät perusratkaisuihin.

Meillä on mikro 60cm leveässä ALAKAAPISSA oven takana. Ipanat (3 ja 5) osaavat ja ylettävät hyvin käyttää itsekin.

Itse oisin muuten halunnut muovimatot mutta pohjatöiden ja liimauksen kanssa ne olisivat olleet kalliimmat kuin itse asennetut parketit.

Muovimatot on ihan jees, ne ovat vähän suotta huonossa ja halvassa maineessa. Mulla ei muovimattoa ole kuin kylppärissä ja eteisessä, niistä ei montaa neliötä kerry. Kylppäriin asennutin ammattimiehellä, kun piti kuitenkin saumat hitsata ja saada ylösnostot aikaiseksi. Eteiseen liimasin itse, kun koko oli kuitenkin alle kymmenen neliötä.

Mikroa ei ole eikä tule, mutta sille on paikka sekä pistoke tason yläpuolella kaappisovituksena.

Meillä on mikro 60cm leveässä ALAKAAPISSA oven takana. Ipanat (3 ja 5) osaavat ja ylettävät hyvin käyttää itsekin.

Itse oisin muuten halunnut muovimatot mutta pohjatöiden ja liimauksen kanssa ne olisivat olleet kalliimmat kuin itse asennetut parketit.

Ja meillä kaapissa uunin yläpuolella.

2012-03-19.jpg

Ovi kiinni, niin mikro on piilossa. Toki tohon uunin yläpuolelle ois saanut tohon uuniin (Gaggenau) sopivan mikron, mutta 3000e hintalappu ei miellyttänyt. 100e OBH Nordican mikro ajaa saman asian ruuan lämmittämisessä. Ja tolle korkeudelle yltää meidän lapsetkin 6&9v. Vielä tohon ois voinut vaikka laittaa ulosvedettävän tasonkin, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Viime kämpässä oli mikro integroituna vähän ylempänä, siinä mikron alla oleva ulosvedettävä taso oli kyllä ihan jees. Mutta parempi on mikro näin vähän matalammalla.

Muovimatothan on helvetin kalliita, jos ei sitten ota jotain halvinta paskaa mitä löytää. Sellanen laadukas on aika täpäkkää tavaraa ja menee monessa huoneessa ilman liimaakin eli omalla painolla.

Itse en mikroa pahemmin käyttele, mutta silti sen tunkeminen kaappiin tuntuu aika huonolta ratkasulta, jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin varmaan siinä tapauksessa järkevä.

Olen sen verran pätkä, että en hirveästi tykkää korkealle sijotetuista mikroista. Siksi se on tasolla, mutta ei tajuttu varata sille parempaa pistokepaikkaa. Siksi se on siinä, missä nyt on.

Ja sinne Inskan mainitsemaan kaappien päällä olevaan villakoirakenneliin tulee loisteputkivalot tuomaan epäsuoraa valoa.

Me saatiin ihan hyvä tarjous tuosta muovimatosta. Meidän huusholliin ainoa oikea lattiamateriaali. Kestää kunnon pesua. Ja kuosiltaankin vielä tosi nätti, ei ilmoita huutomerkein ja neonvaloin olevansa muovimatto. Tuntuu mukavalta jalan alla. Asennus hoidettiin omalla porukalla. Mutta lattia tasoitettiin talofirman toimesta.

Muovimatothan on helvetin kalliita, jos ei sitten ota jotain halvinta paskaa mitä löytää.
Kaikki maksaa, jos ei ota sitä halvinta vaihtoehtoa! :D Mutta en mä muovimattojen kalleutta pitäisi mainitsemisen arvoisena. Tahtoo sanoa, että mielestäni eivät olleet julmetun hintaista, jos vertaa esmes vaikka kaakeleihin.

Back
Ylös Bottom