Jättiläissarjat, triplasarjat ja supersarjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Nykyään näkee ainakin isojen poikien videoilla tehtävän jättiläissarjoja. Ainakin oma iso poikamme Bull Mentula noita tekee. Hänellä siihen yksi merkittävä syy lienee loukkaantumisriskien välttäminen mutta on siihen varmaan muitakin syitä.

Itse meinasin noita kokeilla ainakin selälle, koska selkää muutenkin tulee reenattua useilla eri liikkeillä.

Supersarjoja varmasti moniki käyttää ja on käyttänyt. Ajattelin noitakin lisätä ohjelmaan. Dieetti on tarkoitus aloittaa ja pari syytä olisi itsellä käyttää jättiläisiä ja supereita. Eli ne lyhentää merkittävästi treeniaikaa ja niillä saa sykettä kunnolla ylös. Itse kun en pysty itse treeniaikaa juuri pidentään, niin mahdolliset HIIT setit pystyy vielä yhdistään reeniin jos saa reenaikaa lyhyemmäksi.

Myöskin kokeilunhalua ja vaihtelu on syyt noita kokeilla. En mä siis tiedä, että kasvaako niillä, mutta tarkoitus on testata. Ajattelin esim. 3-4 vk sykeljä noita ja taas 3-4 vk voimabodailua.

Mielipiteitä, kokemuksia, vastaväitteitä?

Ajattelin hypätä leikkiin mukaan ainakin joissain määrin. Onhan noita tuplasarjoja tullu ajoittain tehtyä, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Jonkinlainen ajatus olisi, että kaikki pääliikkeet teen kuitenkin kovina suorina sarjoina kuten aiemminkin. Mahdollisimman isot painot, mutta silti hyvä tekniikka. Sitten taljoihin ja koneisiin viljelee jotakin spesiaalia: lyhyet tauot, supersarjat, pudotukset... Näin saataisiin mielestäni hyödynnettyä vapaapaino- ja koneharjoittelun edut. Turha tehdä suoria sarjoja rintakoneessa, koska huomattavasti tehokkaampaa tehdä käsipainoilla/tangolla. Sitten taas jotkin pudotusfailuret ovat huomattavasti turvallisempia tehdä eristävässä koneessa/taljassa, jolloin pystytään kohdistamaan pumppi ja rasitus pelkästään kohdelihakselle. Ja juuri näillä erikoistekniikoilla saadaan koneliikkeistäkin raskaita.

Itse kokeilin tuota Mentulan muscle challenge ohjelmaa sen 10 viikkoa ja oli siinä lopussa jättiläissarjoja yks viikko. Kyllä muute olo oli ku hakatulla sen viikon jälkee :D Kyllä tulen kokeilemaan taas jossakin reenissä jättiläisarjoja, sai niistä nimittäin niin hyvän pumpin ja poltteen. Suosittelen :thumbs:

Ite tykkään käyttää jättiläissarjoja koska niillä saa hyvän tuntuman. Mulla on muutenki vaikee saada tuntuma selkään ja noilla sen saa ku joutuu väkisin ottaan pikkusen painoja pois.. Mutta ei niita painoja joudu kyllä tolkuttomasti pois ottaan. Aerobinen kuntokin on parantunu huomattavasti :)

Tässä onkin mielenkiintonen aihe, melkein meinannut itsekkin aiheesta ketjun vääntää ja kysellä.
Mentulan videot on monet kerrat katottu läpi ja aina se noita monen liikkeen supersarjoja näyttää veivaavan.

Mutta mietin vaan, että miten tollanen touhu toimisi sitten esim. tämmöselle alle 80kg risulle :D Hiano olisi ainakin kokeilla...Oon aina tykännyt vääntää liikkeet melko nopeeseen tahtiin ja niin että tulee kunnolla hiki ja syke nousee. Tylsää touhua pitää jotain 3-5min taukoja.

Jos joku on menestyksellä kokeillut, niin voisi laittaa vaikka jotain esimerkkiä, että kuinka. Sarja- ja toistomääriä ja liikkeitä jne.

Ei ei ei, siinä on natulla elimistö aika pikaseen tukossa, kun giant settejä aletaan tehdä, no jokainen tekee kuten haluaa. Silloin tällöin kokeilun ymmärrän.

..No jooo voipi olla :D Mutta en tietenkään vääntäisi läheskään samaa määrää mitä Bull.
Lähinnä itse jättiläissarja periaatetta ajattelin että kokeilisi. Eli useampi liike ja kaikki putkeen, mutta vaikka vaan 2-3 kertaa läpi.

Olkapäille sais varmaan kehiteltyä hyvin. Pystypunnerrus, viparit taakse, sitten sivulle, ja sitten vielä eteen. Kaikki noi putkeen ja sama läpi muutama kerta <--- Mitään järkeä?
Ainakin nopeesti sais tehtyä jos ei muuta hyötyä.

Siis ei niitä liikkeitä tarvi tolkuttomasti tehä 4-5 riittää hyvin. Kierroksia oon tehny 3-5. Tosta olkapää reenistä et itellä Pystypunnerrus tangolla,Pystysoutu tangolla,Viparit sivulle ja viparit taakse. Saa ihan hyvän tuntuman :)

Supersarjoja on nyt tullu olkapäille tehtyä, mutta muuten on salilla yleensä sen verran porukkaa etten viitti millään jättiläissarjoilla koko mestaa varata.

Pudotus- tai jättiläissarjojen tehosta ei ilmeisesti ole juuri tutkimuksia julkaistu vai onko? Yksi asia mikä itselläni tökkää tuossa ideologiassa on vastuksen pienuus. Onko siitä ensimmäisen liikkeen/sarjan jälkeen pienellä kuormalla duunaamisesta hyötyä lihaskasvuun?

Supersarjat tai vuorosarjat sen sijaan on itelläkin käytössä jatkuvasti.

Pudotus- tai jättiläissarjojen tehosta ei ilmeisesti ole juuri tutkimuksia julkaistu vai onko? Yksi asia mikä itselläni tökkää tuossa ideologiassa on vastuksen pienuus. Onko siitä ensimmäisen liikkeen/sarjan jälkeen pienellä kuormalla duunaamisesta hyötyä lihaskasvuun?

Tavallaan noissa tehdään päinvastoin kuin voimahakuisessa treenaamisessa, jossa koitetaan saada mahdollimman paljon yhteisvolyymia isoilla painoilla, ja tämä tapahtuu ison sarjamäärän kautta pitäen sarjat lyhyinä. Eli todennäköisesti tuo on vihoviimeinen tapa hankkia lisää voimaa (jopa vähentää sitä?), mutta sitä vaston saa lihakset aivan muusiksi. Liekö sitten hermostollinen rasite jopa pienempi? Mutta lihakset saa varmasti kyllä tulehduksen partaalle. Tuossakin on vain pyrittävä silti nousujohteisuuteen, ei niiden lihasten tuhoaminen vuodesta toiseen samoilla kuormilla samalla tavalla samalla intesiteetillä niitä kasvata, ainakaan minkään järjen mukaan.

Mentulakin sanoi mikä ongelma noissa on, ja miksi ne eivät sovi aloittelijoille: vaikea tehdä liikkeitä lopussa enää kohdelihaksella. Voi kuvitella kun treenattavassa lihaksessa ei ole yhtään voimaa, niin lähes täysissä voimissa olevat lihakset, vaikka olisivat normaalisti heikompia, rupeavat tekemään enemmän työtä.

Supersarjat tai vuorosarjat sen sijaan on itelläkin käytössä jatkuvasti.

En mä ainakaan ajatellut mitään kuntopiiriä alkaa vetämään. Yhdistän siis noita vapaapainoliikkeitä taljaliikkesiin kuten PrimOs tuossa asian hyvin kuvasi. Esim. rinnalle voisi tehdä vaikka seuraavat:

Tasapenkki: Tässä vaikka kutosia tai mitä yleensäkin tekee
Vinopenkki smith: 10-12 toistoa
Peck-deck/ristitalja/jne: 8-15 toistoa

Ja nämä kaksi jälkimmäistä siis superina.

Selälle voi sitten tehdä vaikka jotain seuraavaa

Leuanveto: taas normaalisti ihan omana liikkeenään
Kulmasoutu: sama kuin leuoissa

Sitten joku jättiläisviritys esim. seuraavasti:

Ylätalja leveä - Alatalja - ylätalja kapea - soutukone

Tuossa vain mielikuvitus ja alsin laitteistot rajana. hyvin vois tehdä lopussa vaikka Gymlogista bongatun ristitaljarutistuksen, siis vikana liikkeenä.

Käsille taas ihan hyvä tehdä normi supersarjoja liikeparina, eli ojentajaliike ja hauisliike putkee jne.

Oma tarkoitus ei tosiaan ole ottaa mitään Mentulan videoilla olevaa aivan överiin vedettyä 10 eri liikkeen jättiläissarjaa. Vaan enempikin tehdä jotain kultaista keskitietä ja hakea tästä jotain virikettä treeniin itselleni.

Edelleen, ei hajuakaan toimiiko, mutta sitten sen näkee kun kokeilee!

mun mielestä natuna tossa mitn järkeä paitsi tietenki vaihtelu virkistää (mieltä), eli kokeilee pois jos halajaa ja itsekin myös olen kokeillut noita,voimat sano prööt ja lihat iski tulta. :)

Mulla on ainakin kohtuullisen hyviä kokemuksia super- ja jättiläissarjojen tehosta lihaksen kasvatuksessa ja rasvan poltossa. Esimerkiksi tällaisella käsitreenillä tuli aikoinaan erinomaista jälkeä:

1a)hauiksille joku vapaapainoliike, kuten :puntti: 4-5 x 5-10
1b)ojentajille joku "iso" liike, esim. dippi, kapea penkki 4-5 x 5-10
nämä hieman pidemmillä palautuksilla ja räjähtävästi

2a)hauis 3 x 8-10
2b)ojentaja 3 x 8-10
2c)hauis 3 x 10-12

3a)ojentaja 3 x 10-12
3b)hauis 3 x 12-15
3c)ojentaja 3 x 12-15

Triplasarjat ilman palautusta liikkeiden välissä ja kierrosten välissä vajaat palautukset. Pumppaava tempo ja jatkuva jännitys kohdelihaksella joka toiston joka sentillä. Liikkeet enimmäkseen koneita ja taljoja, varsinkin b) ja c), ja valkkasin ne painottamaan hauiksen ja ojentajan eri päitä. Yksi haukkariliike aina hammerina tai myötäotteella.

mun mielestä natuna tossa mitn järkeä paitsi tietenki vaihtelu virkistää (mieltä), eli kokeilee pois jos halajaa ja itsekin myös olen kokeillut noita,voimat sano prööt ja lihat iski tulta. :)

Saiskos näihin "ei natuna sitä, eikä natuna tätä" vähän jotain perusteluitakin? Yritin tuossa ilmaista, että ei ole tarkotus Bullin treenitapaa kopioida vaan poimia sieltä ideoita. Mutta hienoa jos joku on noita natuna kokeillut ihan oikeasti ja kunnolla ja sitten havainnut ne natulle sopimattomaksi. Vielä kun saisi vähän laajempaa katsantokantaa niin tätä voisi jopa yleistääkin.

Toiset kun muutenkin ylistää sitä pumppia ja tuntumaa, noilla sitä saa kyllä varmasti riittävästi...

Mulla on ollu aina noita supersarjoja, pudotussarjoja, rest pauseja jne. käytössä treeneissä ja nyt vasta otin mukaan nämä giant setit kokonaisuudessaan. Mulla syy on yksinkertaisesti siinä, että mulla on viimesen parin vuoden aikana alkanu treenit venymään melkeen 2 tuntisiksi lihasten tuhoamis sessioiksi ja minusta tuntuu että se ei ole enää natikan elimistölle kovin hyvä ku olo on treenin lopussa ihan kuollut. Tällä tavoin saan nyt osan treeneistä tehtyä sinne alle tuntiin. Menen siis tällä hetkellä 5-jakoisella ohjelmalla, treenejä 4 viikossa. Sitten joka kierrossa on joku treeni giant setteinä ja joku treeni pitkinä sarjoina, muut perinteisempiä. 4 kertaa kun olen mennyt tuon mun 5-jakosen läpi mihin menee siis 5 viikkoa niin kaikki lihakset on pariin otteeseen saanu normitreeniä + kerran pitkiä sarjoja ja kerran giant settejä, sitten tulee aina kevyt viikko ja homma alusta. Nämä giant setti treenit on nyt ekaa kertaa kokeilussa, hyvät on fiilikset tällä hetkellä hommasta ja tosiaan helpottaa mulla noita ylirasituksen oireita mitä ollut forkuissa ja etureidessä kun aina ei treenata isoilla painoilla. Muutenki olo pirteämpi kun osa treeneistä tulee vkon aikana kevyemmillä painoilla.

Sittee en tiiä että kuin tää vaikuttaa voimiin tai lihaskasvuun, sen näyttää aika. Mutta esim. eilen tein giant setit jaloille, reisi ei vittuillut yhtään vaikka pumppi oli aika järjetön ja muutenki sain lihat todella kipeäksi vaikka tuossa eilisessä treenissä oli jo 2 vkoa edellisestä tankkauksestakin, eli aika tyhjä kroppa. Kyllä minusta kokeilun arvoinen setti jokatapauksessa! :thumbs:

Mulla on ainakin kohtuullisen hyviä kokemuksia super- ja jättiläissarjojen tehosta lihaksen kasvatuksessa ja rasvan poltossa. Esimerkiksi tällaisella käsitreenillä tuli aikoinaan erinomaista jälkeä:

1a)hauiksille joku vapaapainoliike, kuten :puntti: 4-5 x 5-10
1b)ojentajille joku "iso" liike, esim. dippi, kapea penkki 4-5 x 5-10
nämä hieman pidemmillä palautuksilla ja räjähtävästi

2a)hauis 3 x 8-10
2b)ojentaja 3 x 8-10
2c)hauis 3 x 10-12

3a)ojentaja 3 x 10-12
3b)hauis 3 x 12-15
3c)ojentaja 3 x 12-15

Triplasarjat ilman palautusta liikkeiden välissä ja kierrosten välissä vajaat palautukset. Pumppaava tempo ja jatkuva jännitys kohdelihaksella joka toiston joka sentillä. Liikkeet enimmäkseen koneita ja taljoja, varsinkin b) ja c), ja valkkasin ne painottamaan hauiksen ja ojentajan eri päitä. Yksi haukkariliike aina hammerina tai myötäotteella.

Just jotain tällaista hainkin tällä ketjulla. Eli edelleen ei mitään Bullin vartti hauista putkeen settiä kun ei itsestäni siihen ainakaan edes olisi, enkä näe OMASSA treenissäni moisesssa mitään järkeä. Mutta juurikin tällainen käsipäivä voisi olla helvetin hyvä. Samat sitten esim. jalkapäivälle!

Sinänsä jättiläissarjat varmaan toimivat ihan siinä missä muutkin, mutta älkää nyt vittu tehkö tästä mitään muotijuttua. Treenaamisesta tulisi todella vittumaista jos näitä rupeaisi useampikin tekemään, siksi tätä threadikään ei olisi pitänyt koskaan tehdä.

Sinänsä jättiläissarjat varmaan toimivat ihan siinä missä muutkin, mutta älkää nyt vittu tehkö tästä mitään muotijuttua. Treenaamisesta tulisi todella vittumaista jos näitä rupeaisi useampikin tekemään, siksi tätä threadikään ei olisi pitänyt koskaan tehdä.

Treenaan pienellä salilla, jossa näitä useampikin tekee. Eipä tuossa ongelmia ole näkynyt. Kai sitä nyt jokainen täysipäinen älyää, ettei näitä voi alkaa ruuhkaisimpaan aikaan tekemään.

Ja ihan oikeasti tässä ei ole ongelmia, lähes joka liikettä mahtuu tekeen useampi samaan aikaan jos vaan vähän käytetään luovuutta. Ja jos joku kohta on varattu, joku vaikka penkkaa maksimia tai muuten tekee enempi sarjoja, niin sitten otetaan joku muu liike kuin se penkki.

Saiskos näihin "ei natuna sitä, eikä natuna tätä" vähän jotain perusteluitakin? Yritin tuossa ilmaista, että ei ole tarkotus Bullin treenitapaa kopioida vaan poimia sieltä ideoita. Mutta hienoa jos joku on noita natuna kokeillut ihan oikeasti ja kunnolla ja sitten havainnut ne natulle sopimattomaksi. Vielä kun saisi vähän laajempaa katsantokantaa niin tätä voisi jopa yleistääkin.

Toiset kun muutenkin ylistää sitä pumppia ja tuntumaa, noilla sitä saa kyllä varmasti riittävästi...

Minähä sanoin tossa selvästi omat perustelut "itsekin myös olen kokeillut noita,voimat sano prööt ja lihat iski tulta". Enkä huutele täällä jumalan totuutena vaan "Mun mielestä" ja "minun kokeilujen perusteella". Ehkä olisin voinut lisätä vielä tuohon että ehkäpä kerran kuukaudessa/lihas menee speciaalina mutta useammin en tekisi ainakaan itse. Jokainen kokeilkoot itse sopiiko vai ei ja mulle ei.

Back
Ylös Bottom