Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

En tiedä onko sitten juurikaan merkitystä, mutta mulla on niissä kengissä ihan tasainen pohja. Muuten kyllä vaikuttavat ihan aisiallisita popoilta. Oikeastaan kannattaa kiinnittää eniten huomiota sinne kiristys osastolle(nauhat, tarrat, nauhojen reijät) + tietenkin siihen materiaaliin= Riittävän paksua ja laadukasta nahkaa! :)

Maihareilla voi kyykkäillä kuka haluaa, mutta kyllä nuo kyykkäilyyn suunnatut kengät vain tuo niin paljon varmuutta ja mukavuutta siihen puuhaan että en kyllä enää pois vaihtaisi!

En miekään heittele kässäreitä lattialle vaikka "kolemanni" niin tekeekin ;)

Pitkällisen hakemisen jälkeen löysin yhen nettisivun mistä löytyy Power Perfectit. Savonlinnasta ei löytyny mistään ja Interistä sanottiin että menee 1-2kk saada tilattua niitä. :face:

On a side note, löysin kyl tämmöset popot jotka ois paljon huokeammat. Kokemuksia? Luulisi Saken myyvän ihan laatutavaraa. http://kauppa.voimaharjoittelu.fi/painonnostokengat-p-2985.html

Näyttää pelottavan paljon kengiltä, jota Wrange myi aikoinaan ja minä olin tietysti kyllin tyhmä ostamaan. Tässäpä hyvä painonnostokenkä, tukeva kuin mikä, tarrahihna vielä tukena. Niin napakat jalassa että oi. No, sitten kun niillä kyykkäsi, niin satasen jälkeen alkoi kantapää leijumaan kun elastinen kanta meni kasaan. 120 ja tuntui kuin olisi kumipallo kantapään alla, 130 ja kantapäät lähti liukumaan ponnistuksessa eri suuntiin, koska kanta oli jo ihan geeliä. Olin lievästi pettynyt ja siitä pitäen olen käyttänyt tuollaista painikenkää, joka on hyvä kaikkeen mitä itse teen. En yritäkään suositella sitä mihinkään puolen tonnin kyykkyyn, tempauksiin tms. mutta toimii vitun hyvin kaikkessa mitä perustreenaaja salilla voi tehdä.

Näyttää pelottavan paljon kengiltä, jota Wrange myi aikoinaan ja minä olin tietysti kyllin tyhmä ostamaan. Tässäpä hyvä painonnostokenkä, tukeva kuin mikä, tarrahihna vielä tukena. Niin napakat jalassa että oi. No, sitten kun niillä kyykkäsi, niin satasen jälkeen alkoi kantapää leijumaan kun elastinen kanta meni kasaan. 120 ja tuntui kuin olisi kumipallo kantapään alla, 130 ja kantapäät lähti liukumaan ponnistuksessa eri suuntiin, koska kanta oli jo ihan geeliä. Olin lievästi pettynyt ja siitä pitäen olen käyttänyt tuollaista painikenkää, joka on hyvä kaikkeen mitä itse teen. En yritäkään suositella sitä mihinkään puolen tonnin kyykkyyn, tempauksiin tms. mutta toimii vitun hyvin kaikkessa mitä perustreenaaja salilla voi tehdä.

Sillon kun se kenkä on hyvä kyykkyyn EI sillä voi oikeen mitään muutakaan tehdä salilla. Omat kengät on vieläkin niin helvetin jäykät että ei niilä huvikseen käppäile pitkin salia. Täytyy myös muistaa että netistä ostaessa on 14vrk palautus oikeus ja varsinkin kengät tulisi kokeilla tarkkaan ennen ostoa! Kyseessä on vielä sellainen kenkä jolla on tarkoitus mennä sinne äärirajoille asti :D

Nyt sais lähtee Adidaksen kävelykengät pois treenikassista ja kunnon kengät tilalle. Treeni alkaa painottua nyt painonnostoon starting strenghtin merkeissä. Nyt on tullu jopa 3 hyvää vaihtoehtoa. DO win, Adidas Power Perfect II (kallis), Polskit painonnostoliitolta. Monet on kehuneet addui mut samalla rahalla sais converset ja polskit tai DO winit. Onko minkälaisia kokemuksia? ja pitäiskö vaan ottaa Polskit ku painnostoliittokin niit myy...

Nyt sais lähtee Adidaksen kävelykengät pois treenikassista ja kunnon kengät tilalle. Treeni alkaa painottua nyt painonnostoon starting strenghtin merkeissä. Nyt on tullu jopa 3 hyvää vaihtoehtoa. DO win, Adidas Power Perfect II (kallis), Polskit painonnostoliitolta. Monet on kehuneet addui mut samalla rahalla sais converset ja polskit tai DO winit. Onko minkälaisia kokemuksia? ja pitäiskö vaan ottaa Polskit ku painnostoliittokin niit myy...

Jos meinaat polskeilla niitä sinisiä joissa on semmoinen korkinnäköinen pohja niin aiemmalla treenikaverilla oli sellaiset ja ei keksinyt valittamista.

Kyllä mä olen käytellyt painonnosto/kyykkykenkiä penkatessakin ja sopivat siihen mielestäni hieman paremmin, kuin täysin tasapohjaiset jalkineet. Ero ei ole iso, mutta jos maksimivoimaa kehitetään, on syytä ottaa kaikki sääntöjen sallimat keinot käyttöön, jos niistä pienikin apu vain on.

Vaikea uskoa, että ne addut voi noista uusista do-wineistä paljoa paremmat olla. Tosin en ole mikään ammattilainen ja kukin ostakoon ne mistä tykkää :)

Onko mitään järkeä panostaa se 50-60e enemmän ja ostaa addut?

Eipä mulla sen kummempia perusteluja ole. Ennen ku ostin kengät luin arvosteluja ja about kaikissa adidaksia kehuttiin vuolaasti! Nyttemmin niitä paljon käyttäneenä voin kyllä yhtyä kehuihin :) En ole koskaan Do-winejä jalassa pitänyt niin että olisin rautaa liikutellut, mutta mielestäni nuissa omissa on tukevampi pohja, etenkin kantapäässä. Kannattaa muuten sitten kysellä tajoushintaa ;)

Kyllä mä olen käytellyt painonnosto/kyykkykenkiä penkatessakin ja sopivat siihen mielestäni hieman paremmin, kuin täysin tasapohjaiset jalkineet. Ero ei ole iso, mutta jos maksimivoimaa kehitetään, on syytä ottaa kaikki sääntöjen sallimat keinot käyttöön, jos niistä pienikin apu vain on.

Empä ole kyllä koskaan edes ajatellut että ne voisi penkissä olla hyvät. Täytyy kyllä laittaa itellekkin testaukseen :)

Mitkäs on niitä yleisimpiä mokia kyykätessä? Ja mitkä ois semmoset top 5 säännöt kyykyssä? Tyyliin: 1. Selkäsuorana 2. Polvet X asento. 3 jne..

Muistaakseni Fuhrer sanoi jossain topicissa joskus että "nielaistaan hapet mahaan", tai sitten se oli joku muu... Itse en tuota tapaa osaa, otan syvään happea ja jännitän vaan keskivartaloa niin perkeleesti, toiminut tähän asti. Itsellänikin menee siihen keskittymiseen varmaan joidenkin mielestä naurettavan kauan, mutta on se sen arvoista kun paikat pysyy ehjänä "kovissa" raudoissa itselleen.

Jep. Nykyään opetan hieman eri tavalla mutta idea on sama, saada oikeaan paikkaan jännitystä. Eli mahdollisimman paljon happea oikealla hengitystekniikalla.
Lisää lumbaalialueen stabilointia merkittävästi. Ja sitä kautta vaikuttaa koko kehon voimantuottoon, olen nähnyt aika mielenkiintoisia voimanlisäyksiä pelkällä hengitystekniikan muutoksella.

Ja tsejeje, voisin heittää päästä 5 syytä, ei missään erityisessä järjestyksessä

1. Lähtöasento on väärä. Painon pitää olla tasaisesti koko jalkapohjalla, ja tangon olisi hyvä olla painopisteen päällä, ei etukenossa niinkuin usein näkee. Jos painopiste on liikaa edessä niin se vaikuttaa koko kyykyn lihasryhmien toimintaan.

2. Polvet eivät mene varpaan yli. Jos olet asunut viimeiset 10v kiven alla voit olla vielä sitä mieltä että polvet eivät saisi ylittää varpaita. Tosiasiassa, käytäntö ja tutkimukset ovat osoittaneet melko konkreettiseksi että se ei ole polville vaarallista, päinvastoin.

3. Lannerangan, eli lumbaalinikamien, yliliikkuvuus. Usein lonkankoukistajien kireys vaikuttaa lannerangan toimintaa, johtuen niiden kiinnityskohdista ja funktiosta. SIlloin ne vetävät lannerankaa anterioriseen tilttiin, eli korostavat alaselän mutkaa. Tämä vaikuttaa pakaroiden ja lonkankoukistajien, eli gluteus maximus/medius/minimus ja psoas/iliacus/rectus femoris, koaktivaatioon, ja lisääntyneisiin suojamekanismeihin. Toisin sanoen, lyhyet lonkankoukistajat tekevät pakaroista ja takareisistä heikommat, jolloin lantionojennus ei ole tarpeeksi vahvaa, varsinkaan kyykyn ala-asennossa.

4. Yläselkä ei pysy tiukkana. Usein näkee sitä että alasmennessä kompensoidaan lantion kireyttä joustamalla rintatangasta. Se on täysi no go. Sillä tavalla menettää jäykkyyttä koko kehosta, ja voimantuotto on jälleen vähemmän optimaalista. Latsienkin kuuluu jännittyä kyykyssä, ja letkulla rintakehällä se tapahtuu lievästi sanoen heikolla teholla.

5. Kaularangan virheasento. Yleisin iso virhe minkä olen huomannut on kyykyssä kaularangan työntäminen eteenpäin. Se on kriittistä voimantuotolle, että kaularanka on oikeassa asennossa rintarangan nikamiin nähden. Jos kaularanka työntyy eteen, hermosto heikentää maksimaalista voimantuottoa aina alaraajoihin asti. Eli vahvat niskan lihakset, ja epäkkäät pitävät päätä oikeassa asennossa.

Ei ole missään tärkeysjärjestyksessä, vaan täysin päästä kirjoitettua sitä mukaa kun tuli mieleen jotain.

Vaihdoin nyt takakyykyn etukyykkyyn kun tarkoitus on saada keskikroppa ja erityisesti vatsat kuosiin. Tuli vain mieleen, että missä kohtaa sitä tankoa pitäisi pitää? Pidin tuossa etu- ja sivuolkapään välisessä urassa, johon tanko hyvin istui. Kuitenkin huomenna varmaan mojovat mustelmat niissä kohdissa, on varmaan ihan normaalia kun ekaa kertaa tekee etukyykkyä? Tein tuolla kädet ristissä -otteella, kun perinteiseen ei kroppa taivu.

Etukyykky tuntui jostain syystä paljon luontevammalta kuin takakyykky. Ei selkä mennyt ollenkaan mutkalle ja pääsi paljon syvemmällekkin :wtf:

Vaihdoin nyt takakyykyn etukyykkyyn kun tarkoitus on saada keskikroppa ja erityisesti vatsat kuosiin. Tuli vain mieleen, että missä kohtaa sitä tankoa pitäisi pitää? Pidin tuossa etu- ja sivuolkapään välisessä urassa, johon tanko hyvin istui. Kuitenkin huomenna varmaan mojovat mustelmat niissä kohdissa, on varmaan ihan normaalia kun ekaa kertaa tekee etukyykkyä? Tein tuolla kädet ristissä -otteella, kun perinteiseen ei kroppa taivu.

Etukyykky tuntui jostain syystä paljon luontevammalta kuin takakyykky. Ei selkä mennyt ollenkaan mutkalle ja pääsi paljon syvemmällekkin :wtf:

Meinaa vain sitä että liikkuvuus/tekniikkavirhe takakyykyssä(mm. lonkankoukistajat/takareidet. Suosittelen venyttelyä ja et käytäisi vyötä apuna. Mustelmat paranee kyllä :) Tarkasta kuitenkin se tangon paikka vielä uudelleen.

Back
Ylös Bottom