Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä tuo sisäpuolella oleva pää on nimeltään? ja millä liikkeellä parhaiten osuu siihen?
Eli ei muuta kun hammereita useammin tekemään ja ojentajia rääkkäämään yhä kovempaa.
Pitkäpää, liikkeet jotka tehdään pään takaa, eli vaikka ranskalainen punnerrus ja se pitää tietenkin tehdä siten että se tanko menee pään taakse eikä otsan kohtaan...

Kumpi 3-jakoisen ohjelman lihasryhmäjako on oikeasti toimivampi:

1) Rinta, ojentajat, olkapäät
2) Jalat
3) Selkä, hauikset

vai

1) Kädet, Olkapäät
2) Jalat, keskivartalo
3) Rinta, Selkä

Alotin vuoden alussa tekemään tällä toisella jaolla, ja tiedän ettei reenejä ole ihan hirveästi takana, mutta jos ensmänen olis toimivampi, kannattaisko vaihtaa?

Toinen kyssä olis, että eihän mankun käytöstä esim. mavessa ole haittaa aloittelijalle? Remmejäkin olis mahollisuus käyttää, muttei jaksais leikkiä niiden kanssa, kun mankun käyttö tuntuu helpommalta.

2) Jalat
3) Selkä, hauikset

vai

1) Kädet, Olkapäät
2) Jalat, keskivartalo
3) Rinta, Selkä

Alotin vuoden alussa tekemään tällä toisella jaolla, ja tiedän ettei reenejä ole ihan hirveästi takana, mutta jos ensmänen olis toimivampi, kannattaisko vaihtaa?

Toinen kyssä olis, että eihän mankun käytöstä esim. mavessa ole haittaa aloittelijalle? Remmejäkin olis mahollisuus käyttää, muttei jaksais leikkiä niiden kanssa, kun mankun käyttö tuntuu helpommalta.
Ensimmäinen on parempi IMO, mankusta ei ole haittaa, remmeistä taas on...

2) Jalat
3) Selkä, hauikset

vai

1) Kädet, Olkapäät
2) Jalat, keskivartalo
3) Rinta, Selkä

2 vaihtoehto ehdottomasti.

2) Jalat
3) Selkä, hauikset

vai

1) Kädet, Olkapäät
2) Jalat, keskivartalo
3) Rinta, Selkä

Ei voi sanoa, että kumpi noista on absoluuttisesti parempi, mutta ekassa vaihtoehdossa epäsuoraa rasitusta muina kuin varsinaisessa treenissä ei tule yläkropalle juuri lainkaan, mikä on hyvä asia jos treenaa todella kovaa tai kaksi kiertoa viikossa ja tarvitsee siten paljon aikaa palautumiseen, mutta muussa tapauksessa huono asia. Tokassa vaihtoehdossa epäsuoraa tulee enemmän, vaikken jakoa parhaana mahdollisena pidäkään koska rinta-selkä-päivä muodostuu helposti suhteettoman raskaaksi käsipäivään verrattuna. Riippuu toki siitä, miten ja millaisilla liikkeillä treenaa ja moni tuotakin jakoa käyttää hyvällä menestyksellä joten en sitä missään nimessä tyrmääkään. Se, kumpi on juuri sulle parempi, riippuu ihan siitä miten treenaat ja miten palaudut.

Mankun käytöstä ei ole mitään haittaa eli sotke vain huoleti. Jos teet ristiotteella niin opettele alusta alkaen vaihtelemaan sitä välillä.

Oletko kokeillut mitään näistä käytännössä? Siellä sen hyödyn huomaat kaikkein konkreettisimmin.

En todellakaan sano että Poliquinin kaikki jutut olisi aukottomia, mutta niin pirun kovaa tulosta olen tehnyt että eipä jää paljoa kyseenalaistettavaa.

Poliquinkin lähinnä suosittelee BCAA:ta otettavaksi treenin aikana. Itsekin teen niin, kuten myös beta-alaninin kanssa. Ja ero työkapasiteetissa ja keskittymisessä on valtava.

Ja tuosta aamupalasta, haluatko aloittaa päivän serotoniini/insuliinivoittoisesti?

Eron huomaat kyllä ensimmäisellä kerralla kun kokeilet hiilareista vaihtaa lihaan aamulla.

E: Kaikki nillittää tuosta Poliquinin lisäravinneisneksestä ja mainostamisesta. Mitä väärää siinä on?
Olisiko jotenkin vilpittömämpää kirjoittaa ilman mainostamista?
Mua on alkanut kiinnostamaan tää Poliquin heppu kun on kuullut niin paljon hyvää. Onko sulla suositella häneltä jotain hyvää kirjaa? Lähinnä nää ravintopuolen asiat kiinnostaa, myös treenimetodit tietty jos hänellä niistä on juttua. Tuolla kotisivuilla oli paljon hyvää juttua ihan suomennettunakin mutta olis joku kirja kiva lukea

Tarkoitus olisi löytää ohjelma dieetin loppuajalle. Eli nykyisin käyn salilla 3x viikkoon tehden 3-jakoista, joka ei tunnu mielestäni hyvältä ja lukemani perusteella fiilis senkus kasvaa. Ikää pojalla lähemmäs 17v, pituus 177cm, paino 73kg. Eli tällä hetkellä tarkotus rasvoja pudotella hyvissä ajoin ennen kesää ja ruokapuoli on sen puoleen kunnossa, paino putoillu kivasti n. 0,5kg viikkoon. Mutta sitten tämä treenaaminen..

Salitaustaa takana n.3-4kk(siis sellaista, missä gymlogin avuin ja inspiraatioin oikeesti tehty jotain oikein, eikä kierrelty salia ympäri hauiksia ja tissejä tekemässä). Aluksi tuli käytyä 2x viikkoon tehden yksijakoista, mutta sitten siirryttiin 3-jakoiseen jaolla rinta/selkä,jalat,olkapäät/kädet. Sen verran olen foorumeita lukenut ja etsinyt tietoa mm. tästä kuinka kauan lihasärsyke kestää, miten dieetillä pitäisi treenata ja kuinka pitkä tauko on hyvä pitää yhden lihasryhmän kanssa. Tässä päästäänkin itse ongelmaan.

Kolmijakoisella 3x viikkoon treenattava lihas saa suoraa rasitusta viikon välein ja lisäksi epäsuoraa rasitusta (siis tuolla minun jaollani). 2-jakoisella 3x viikkoon tauko on 4 tai 5 päivää. Ja aloittelijoiden ongelma yleensä on liian suuri jakoisuus ja tässä ollaan vielä dieetillä.. Ja taas lisää luettu... Dieetillä ei suositella yksijakoista koska palautuminen on heikkoa (yksilöllistä, mutta itse en ainakaan voi 3x viikkoon kyykätä täysillä kun dieetti päällä). <- Eli kaiken järjen mukaan 2-jakoinen 3x viikkoon olisi itselle paras?, koska tässä on palautuminen ok ja treenattavalla lihaksella ei ole sitä viikon taukoa(jotain lukenut tästä lihasärsykkeestä joka kestäisi n.48h? Ei tosin täysin ajankohtainen vielä..)

Eli heitänkö 3-jakoisella vesilintua ja siirryn 2-jakoiseen vai heitänkö tällä viestillä vesilintua ja teen jotain täysin muuta.

;) PS. Itselle kuulostaisi selkä/jalat/hauis,rinta,olkapää,ojentaja (periaatteessa vetävät/työntävät??) jako aika hyvältä 2-jakoiseksi. Liikkeistä sitten kun asiaa ei ole tyrmätty. +Ja jos luit tarkkaan, on luettu :rolleyes:

Edelleen kiinnostus valtaisa millaisella jaolla 3x viikkoon treenata dieetillä kun pohjalla ei ole salitreeniä juuri nimeksikään..

Oletko kokeillut mitään näistä käytännössä? Siellä sen hyödyn huomaat kaikkein konkreettisimmin.

En todellakaan sano että Poliquinin kaikki jutut olisi aukottomia, mutta niin pirun kovaa tulosta olen tehnyt että eipä jää paljoa kyseenalaistettavaa.

Olen toki kokeillut - ja moni asia on kokeilussa edelleen. Komppaan sua siinä ihan täysin, että kokemus menee usein tieteen ja pseudotieteen ohi. Olen sitä mieltä, että niin kauan kuin jostain asiasta ei koidu terveydellistä haittaa (tyyliin korvakynttilät), niin vain lopputulos ratkaisee. Toisin sanoen, on ihan sama mitä paperissa lukee jos teoria ja käytäntö eivät kohtaa. Jos sä olet tehnyt kovaa tulosta, niin pidä se. Se on hienoa ja silloin sä olet ihan oikealla tiellä. Tärkeintä on, että et muuta treenimetodejasi tai periaatteitasi vain siksi että joku niistä foorumilla nillittää!

Ja muista, AINA voi kyseenalaistaa ;) Vaikka minä itsekin suosittelen tiettyjä lisäravinteita (ja toimitan lääkkeitä), niin silti olen hieman niitä kaikkia vastaan.

Ja tuosta aamupalasta, haluatko aloittaa päivän serotoniini/insuliinivoittoisesti?

Eron huomaat kyllä ensimmäisellä kerralla kun kokeilet hiilareista vaihtaa lihaan aamulla.

Niin, mähän vedän itse ekalla aterialla luomukananmunia. Mun päivä ei ala serotoniini- tai insuliinivoittoisesti. Aamu on ihmisen luoma termi. Ja aamupala on huono suomennos. Kuten jo aikaisemmin sanoin, puhun mieluummin päivän ensimmäisestä ateriasta. Englanninkielen sana breakfast tarkoittaa sanatarkasti paaston katkaisemista (break ja fast). Nythän on vain kyse siitä kuinka kauan paasto kestää, koko yön vai hieman pitempään. Tän voi tehdä niin monella tavalla tän safkapuolenkin. Mut ei mennä siihen nyt tässä vaiheessa tarkemmin.

E: Kaikki nillittää tuosta Poliquinin lisäravinneisneksestä ja mainostamisesta. Mitä väärää siinä on?
Olisiko jotenkin vilpittömämpää kirjoittaa ilman mainostamista?

Eihän siinä mitää väärää ole, kuten jo aikasemmin mainitsinkin. Bisnes on kuitenkin bisnestä, ja se nyt vaan on niin, että jos itse jotain myy, niin tahtoo kaunistella asioita myyntiä edistääkseen. Näitä on nähty maailman sivu, että ihan akateemisetkin dudet julkaisee vain ne tutkimukset jotka edistää oman osakesalkun kasvua. Mut jos itsekin sanot että kaikki nillittää, niin sä ymmärrät mitä mä tarkoitan. Se täytyy nyt vaan sivuuttaa ja hyväksyä. Tosin tätä asiaa voi katsoa myös toiselta puolelta, eli niillä rahoilla jotka saa tuotteiden myynnistä, voidaan tehdä lisää tutkimuksia ja niin edelleen.

Operaatio pakonomainen hartioiden levennys, miten käytännössä? Etenkin sivuprofiili on säälittävä olkapäiden kohdalta. Millä liikkeillä massaa ja leveyttä kokonaisvaltaisesti olkapäihin, sarjat ja palautukset? Monta kertaa viikossa?

Tarkotus olis vähentää laardin määrää. Jos korvaan jalkapäivät lenkkeilyllä (7 km kovavauhtinen lenkki, osin intervallein) niin toimiiko se edes osittain ylläpitävänä treeninä jalkojen kannalta? Siis dietin ajan tekisin noita lenkkejä, sitten kun saan painon kondikseen, alkaisin taas puntilla tehdä jalkoja ja vähentäisin lenkkejä?

Muutama kysymys:

1) Harjoittelen kolmijakoisella ohjelmalla, jossa jalat tehdään yhtenä päivänä. Jos yhdistän kahden muun päivän treeniin juoksua, esim puolituntia heti salitreenin jälkeen, niin voisiko kuvitella, että tästä ei olisi haittaa jalkatreenille ja siitä palautumiselle? Entä onko tästä paljon haittaa kulloisenkin päivän treenille, vai pitäisikö vain nopeasti pyrkiä palautumaan salitreenistä ja jolkotella joskus toiste?

2) Tuo palautuminenkin on vähän mietityttävä termi, eli siis palautuminenhan on vielä silloin kesken kun lihaksiin sattuu? Eli jos noita koipia nyt kevyesti jomottaa niin onko virhe siinä vaiheessä tehdä lenkkiä?

3) Monessa paikassa puhutaan rasvanpolttosykkeestä, mutta eikös kalori ole kalori jos puhutaan ihan vaan kulutuksesta? Vähän samaan tapaan kuin kalori on yhtä paljon sekä aamulla että illalla.

Olen ihmisenä vähän laiska, joten yhdistäisin ton aerobisen harjoitteen mielelläni salitreeniin ja siksi kyselen. Samasta syystä en viitsi mitään 60 minuutin reippailuja kävellen, vaan mieluummin pinkoisin 30 minuuttia sen minkä kintuista lähtee... (Sitäpaitsi endorfiini irtoaa paremmin juostessa, ainakin tästä ruhosta, ja se jos mikä on urheillessa parasta.)

Luulen, että nämä aloittelijan peruskysymykset tulivat nyt oikeaan osioon :D Tnx.

Operaatio pakonomainen hartioiden levennys, miten käytännössä? Etenkin sivuprofiili on säälittävä olkapäiden kohdalta. Millä liikkeillä massaa ja leveyttä kokonaisvaltaisesti olkapäihin, sarjat ja palautukset? Monta kertaa viikossa?

Joissain tutkimuksissa on osoitettu, että lihaskasvu on suurinta, kun lihaksia treenaa kaksi kertaa viikkoon eli jos haluat isot olkapäät niin vetäisit ne kaksi kertaa viikossa. Joko omina treeneinään tai sitten yhdistettynä, vaikea sanoa, kun en tiedä ohjelmaasi.

Paras liike on pystypunnerrus ja siitä sanoisin vielä, että käsipainoilla istuen tehty: Research performed by StrengthPro Inc. found that the dumbbell overhead press activated more middle-delt muscle fibers and fewer front-delt fibers than the barbell version.

The middle delts make up most of the mass of the three heads, and provide width and roundness to the shoulders, so dumbbells should take precedence over a barbell when pressing for delt size.

Sitten sivuolkapäitä viippareilla sivulle, takaolkapäitä face-pullilla, viippareilla taakse tai takaolkasoudulla, ja jos etuolkapäitä tarttee treenata niin sitten viipparit eteen. Noilla pitäisi tulla kokoa. Muista myös treenata selkään leveyttä, sillä tämäkin tuo paljon tuota leveyden tunnetta koko kroppaan.

Tarkotus olis vähentää laardin määrää. Jos korvaan jalkapäivät lenkkeilyllä (7 km kovavauhtinen lenkki, osin intervallein) niin toimiiko se edes osittain ylläpitävänä treeninä jalkojen kannalta? Siis dietin ajan tekisin noita lenkkejä, sitten kun saan painon kondikseen, alkaisin taas puntilla tehdä jalkoja ja vähentäisin lenkkejä?

No siis sanotaanko näin, että kyllä se toimii jotenkin ylläpitävänä, mutta miksi jättää jalat pois treeniohjelmasta. Dietillä varsinkin tulisi juuri treenata niitä, ettei sieltä lähde lihat. Muuta joko treenijakoa niin, että saat treenattua koko kropan tasapuolisesti tai sitten älä mene lenkille ollenkaan.

En ainakaan itse ymmärrä, miksi dietillä ollessa pitää aina juoksennella, kun läskin saa pois treenaamalla kovaa ja syömällä vähemmän.

hei!
olen käynyt salilla kesästä lähtien (aktiivisesti syksystä). olen käyttänyt 1-,3-jakokoista ohjelmaa. haluaisin tietää onko 2-jakoinen vai esim 4-jakoinen lihaskasvun kannalta tehokkaampi?

hei!
olen käynyt salilla kesästä lähtien (aktiivisesti syksystä). olen käyttänyt 1-,3-jakokoista ohjelmaa. haluaisin tietää onko 2-jakoinen vai esim 4-jakoinen lihaskasvun kannalta tehokkaampi?

Jos jompi kumpi olisi aina tehokkaampi, niin miksi kukaan edes tekisi muuten kuin kyseisellä ohjelmalla?

Alkuvaiheessa se kaksijakoinen on luultavasti parempi valinta.

Mitäs rupean tekemään, että punnerruksessa (eli ihan se tavallinen, maassa) pysyisi selkä suorassa? Nykyisin on jonkun verran kaarella, enkä itse edes oikein saa sitä suoraksi...

Mikä helv... tässä nyt mättää viikon verran diettauiltu, alotus paino 89,5 tänään aamulla 89.5... noin 1700-1900kcal päivässä, prot 2g per painokilo. Joka ainut kerta kun olen dietille lähteny niin aina ensimmäisen viikon jälkeen on ainakin se 1-2kg lähtenyt ja nyt ei yhtään :S

Voiko olla mitään vaikutusta että olen ensimmäistä kertaa elämässäni alkanut syödä terveellisesti, ottanut esim aamupalan mukaan jota en ole ennen ikinä oikein syönyt. Vihanneiksia, rypsäriä iltaisin, pähkinöitä, D-vitskut,sinkit ja magnesiumit ymym tullut mukaan ruokavalioon.

Any ideas ?

Edit: Juon myös vettä PALJON! enemman kun ennen. Jonka seurauksena olen jättänyt Light-limut kokonaan pois.

Back
Ylös Bottom