Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko kellään muulla ollut ongelmia kyykyssä kun tekee paksummalla tangolla?
Tänään oli siinä räkissä paksumpi tanko, ja kapeammalla tangolla joku taisi tehdä hauista siellä.
Joka sarjassa, 3 asti ihan jees mutta sen jälkeen ajatus katkeaa ja veri ei tuu päähän.

Ps. Menihän se loppu treenikin sitten perseelleen vitutuksesta kun viimeisessä sarjassa en päässyt ylös.

Nyt kun alkoi vaivaamaan yksi kysymys nii pakkohan se on kysyä täällä.
Luin joskus,ja oon eläny niissä aatoksissa että voimapainoitteinen treenaaminen on parempi vaihtoehto natu-reenaajille kasvun kannalta(aktivoi enemmän kasvuhormoneja). Niin tiedän että toistomäärien pitää olla matalat(korkea intensiteetti), mutta pitääkö myös(niinku voimaharjoitteluissa usein) sarjoissa jäädä muutama toisto taskuun? tähän asti vedetty yleisimmin loppuun asti. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

Nyt kun alkoi vaivaamaan yksi kysymys nii pakkohan se on kysyä täällä.
Luin joskus,ja oon eläny niissä aatoksissa että voimapainoitteinen treenaaminen on parempi vaihtoehto natu-reenaajille kasvun kannalta(aktivoi enemmän kasvuhormoneja). Niin tiedän että toistomäärien pitää olla matalat(korkea intensiteetti), mutta pitääkö myös(niinku voimaharjoitteluissa usein) sarjoissa jäädä muutama toisto taskuun? tähän asti vedetty yleisimmin loppuun asti. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

toistomäärien pitää olla matalat(korkea intensiteetti)
hmm? Miten sä voimatreeniä teet pienillä palautuksilla?Ei hermosto ehdi palautua, vaikka olisi jopa 2 min palautukset?

Heipä hei!
Olen 18v. n. 175cm/75kg ja olen muuten hyvin hoikka, mutta minulla on "kaljamaha". Eli pläskiä on vain tuossa pömppiksen kohdilla. Olen ajatellut aloittaa salitreenauksen, niin tuli mieleen, että onko minun järkevää aloittaa rasvan poltolla ja kuluttaa tuo pötsi pois ja sitten vasta alkaa lihaksia kasvattamaan (myös sixpackia ajatellen)?
Sillä vain ajattelin, että jos rupean samaan aikaan sekä pienentämään mahaa, että kasvattamaan lihasta, niin eikös maalaisjärjen mukaan minun pitäisi rasvanpolttoa varten syödä vähemmän kuin kulutan, mutta lihaksia ajatellen taas syödä enemmän kuin kulutan? Kiitos jo etukäteen :D

4-jakoinen on mulle uusi juttu, mutta aloitin sellaista nyt tekemään. Treeni näyttää tältä:

1. Rinta/Hauis
2. Reidet/pohkeet
3. Olkakapäät/ojentajat
4. Selkä

Rinta on mulla ollut jo pidempään hieman jäljessä, niin kannattaako esim. treeni numero 3:een tai 4:een lisätä vaikkapa muutama sarja penkkiä? Vaiko tehdä rintapäivänä kerralla enemmän? Vai riittääkö ojentajatreenissä dipin ja/tai kapean penkin epäsuora rasitus? Siinäpä muutama kysymys.. :pano:

Kertoisiko joku kiltti, iso ja lihaksikas, että miten ojentajadippi ja rintadippi eroavat toisistaan vai onko niissä mitään eroa? Kiitos!

Dippi ojentajille tehdään pystyssä kulmassa ja kyynärvarret eivät yleensä käy yli 90 asteen kulmassa.
Rinnalle Dippi tehdään useimmiten vähän leveämmällä otteella ja asento on enemmän eteenpäin kallellaan. Kroppa käy usein vähän alempana jos vain olkapäät kestää jolloin saadaan venytys rintalihaksiin.

Mitkä liikkeet kuormittavat selkärankaa ja voivat pysäyttää pituuskasvun? Alkisin käymään salilla olen kuitenkin kasvuiässä enkä haluaisi pituuskasvuni pysähtyvän. Mitä minun täytyisi ottaa huomioon? Olen 14v

Lähes kaikki liikkeet väärin tehtyinä ovat vaarallisia (en tarkoita, että kuormittaisivat selkärankaa mutta silti...), joten ota tämä huomioon: teet oikealla tekniikalla! Kysyt sieltä salilta, joltain kokeneemmalta, että onko tekniikka kunnossa tai pyydät opettamaan.

Esim. Mavessa ja kyykyssä teen yhden toiston, otan kunnolla hapet ja pistän paketin kuntoon, sitten teen seuraavan toiston.
Olisiko parempi jos vetäisi putkeen pienemmillä painoilla? (Siis en mä siihen asumaan jää)
Kyselen vaan kun youtubessa melkein kaikis mave videoissa ne repii sitä painoa ihan perkeleen nopeesti edestakas.

http://www.simplyshredded.com/exclusive-****-interview.html

Osaako joku perustella, miksi tuo treeni on huono? Kun on haukuttu aloittelijoiden treeniohjelmat osiossa parikin kertaa. Jos nyt ei enää ihan aloittelijoita olla ja tuntee oman palautumiskyvyn ja kaikki tekniikat ynnä muut ovat kunnossa. Tekisi mieli vain tuossa joulun jälkeen laittaa kokeiluun, että saako tolla mitään aikaseks. Ja on siis jo aikaisempaa kokemusta 4- ja jopa 5-jakoisista.

Ja jos perusteluksi ei nyt käy, että se on erään Z:lla alkavan aussi guidon treeniohjelma...

http://www.simplyshredded.com/exclusive-****-interview.html

Osaako joku perustella, miksi tuo treeni on huono? Kun on haukuttu aloittelijoiden treeniohjelmat osiossa parikin kertaa. Jos nyt ei enää ihan aloittelijoita olla ja tuntee oman palautumiskyvyn ja kaikki tekniikat ynnä muut ovat kunnossa. Tekisi mieli vain tuossa joulun jälkeen laittaa kokeiluun, että saako tolla mitään aikaseks. Ja on siis jo aikaisempaa kokemusta 4- ja jopa 5-jakoisista.

Ja jos perusteluksi ei nyt käy, että se on erään Z:lla alkavan aussi guidon treeniohjelma...

Article is removed.

tästä ohjelmasta olis kysymys että tuleeko tossa olkapäille liikaa ku tavotteena saada kumminki penkkiin ja vinopenkkiin lisää voimaa ja sotilaspenkki varsinki ottaa myös aika hyvin etu olkapäihin?

Mitä mieltä tämmösestä ohjelmasta?
Reeni a.Rinta,olkapäät,ojentajat,etureidet,vatsat
Sotilaspenkki 3x5
ristitalja 2-3x10-20
pystypunnerrus tangolla 2x6
vipunostot taakse vinopenkillä 3x10-12
ranskalainen punnerrus maaten 2x6
pushdown taljassa 1x15-20
takakyykky 3x5
reiden ojennus 2x8-12
vatsarutistus taljassa 3x15-30

Reeni b.Selkä,hauikset,pohkeet,takareidet,forkut.
Kulmasoutu tangolla 3x8
ylätalja kapea 2x8-10
hauiskääntö suoralla tangolla 3x8
keskitetty hauiskääntö käsipainolla 1x10-12
suorin jaloin mave 3x8
reiden koukistukset 2x10-12
pohkeet 3x8-12 varpaillenousu levytanko niskassa
rannekäännöt tangolla 3x12-15

Reeni a.
Vinopenkki tangolla tai alaviistopenkki 3x5
vipunostot maaten käsipainoilla 2-3x10-20
niskantakaa punnerrus tangolla 2x8
vipunostot sivulle istuen käsipainoilla 2-3x10-15
ranskalainen punnerrus istuen mutkatangolla 2x8
pushdown taljassa 1x15-20
etukyykky 2x8
reiden ojennus 3x12-15
vatsat jalkojen nostot 3x

Reeni b.
T-kulmasoutu 3x8
ylätalja leveä 2-3x10
hauiskääntö käsipainoilla istuen 2x10-12
hauis mutkatangolla 2x10
reiden koukistus 4x10-12
pohkeet 3-4x8-12
rannekäännöt 2-3x12-15

tarkoitus treenata ma,ke,pe tai joka toinen päivä.

Esim. Mavessa ja kyykyssä teen yhden toiston, otan kunnolla hapet ja pistän paketin kuntoon, sitten teen seuraavan toiston.
Olisiko parempi jos vetäisi putkeen pienemmillä painoilla? (Siis en mä siihen asumaan jää)
Kyselen vaan kun youtubessa melkein kaikis mave videoissa ne repii sitä painoa ihan perkeleen nopees
ti edestakas.

Vahva epäilys, että kyseisissä videoissa paino iskeytyy maahan, jolloin se on huomattavasti helpompaa nostaa ylös ponnahduksen voimalla. Tästä syystä tagon kuollettaminen maassa on hyvä idea, ja painoa saa varmasti vähemmän.

Back
Ylös Bottom