Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Pitkään vaivannu asia: Pirkka tonnikalapalat vedessä purkissa on 200g tavaraa, ja kerrotaan että tästä 150g on tonnikalaa, onko ravintoarvot kumman perusteella laadittu? Jos tuon 200g, niin purkissa olisi hurjat 54g proteiinia - saisi vetää yli kaksi maitorahkaa samaan määrään! Mutta jos ravintoarvot koskevat tonnikalan osuutta, niin 40,5g, mikä kuullostaa realistisemmalta.

Laskit siis että 50grammassa vettä on yhtä paljon proteiinia kuin 50grammassa tonnikalaa :D

Jos paino ei nouse/pysyy kokoajan samana niin syöt juuri kulutuksesi verran tai liian vähän. Eli 200-500 kaloria lisää per päivä ja seuraat sitä painoa :)

Nuo kalorilaskurin tapaiset laskurit ovat vain suuntaa-antavia, kulutus on todella yksilöllistä. Kehottaisin pitämään esim. viikon ajan tarkkaa ruokapäiväkirjaa jossa listaisit tarkasti syödyt asiat ja kellonajat, mutta jos tuo esittämäsi ruokalista on melkein samanlainen päivästä toiseen ja painoa ei tule lisää niin silloin syöt liian vähän. Jos massaa haluat lisää niin kasvata kalorimäärää n. 500 kalorilla, seuraa viikko ja lisää sitten taas vähän, näin löydät varmasti kulutustasi vastaavan määrän.

Kiitosta neuvoista. Jatkokyssärinä kyselisin vähän vinkkejä tuohon kaloreiden lisäämiseen nykyiseen dieettiin. Esim. kannattaisiko vaan vetää yksi tuollanen 500 kalorin pirtelö lisää päivässä? Vai lisätä vähän joka ateriaan? Tuntuu, että alkaa menemään vähän liian pakkosyömiseksi jos lisään yhden aterian vielä päivään, mutta samalla ei oikein ole ideoita, että mitä nykyisiin aterioihin lisäilisi, että kaloreita saisi lisää. Kaapista löytyy pussi Massin Maltoa, jota varmaan voisi laittaa vaikka puoli mitallista noihin pirtelöihin, mutta mitähän noihin kunnon aterioihin kannattaisi lisätä?

Tässä vielä tuo nykyinen dieetti, edellinen viesti kun meni jo edelliselle sivulle:

Ruokana vedän päivässä 5 "ateriaa", joista yhteensä sen n. 2500 kaloria tulee päivässä
- n. 400 kalorin aamupalan (maitorahka ja täysjyvämuroja).
- Koulun ateria, sisältö vaihtelee, mutta useimmiten se 500 kaloria ainakin täyttyy tästä.
- 2x "Pirtelöä" koulusta tulon jälkeen ja illalla viimeisenä ateriana ennen nukkumaanmenoa. Sisältää yhden maitorahkan, 1.5 mitallista Mass Wheyta (42g), 2dl maitoa, vähän mansikkakeittoa ja puolikkaan banaanin. Vähän reilu 500kcal.
- Illalliseksi yleensä Munakokkelia ja itse tehtyjä lihapullia, reilu 600 kalorin ateria

On on, mutta purkissahan ei lue sisältyykö ravintosisältöön vesi ja tonnikala (200g) vai pelkkä tonnikala. (150g)

Niin niin mutta kun kysyjä oli laskenut että vedessä, jota on neljäsosa sisältää automaattisesti myös neljäsosan proteiinista :D

"...purkissa olisi hurjat 54g proteiinia - saisi vetää yli kaksi maitorahkaa samaan määrään! Mutta jos ravintoarvot koskevat tonnikalan osuutta, niin 40,5g..."

Eli 50g vettä sisältäisi 13,5g(54-40,5) proteiinia =27g/100g
150g tonnikalaa sisältäisi 40,5g proteiinia =27g/100g
Ymmärsitkö? :)

Siis onko tähän tullut ihan virallinen vastaus jostain?

On kyl typerää jos näin on.

En jaksa muistaa enkä etsiä. Tänään tarkistin kaupassa tonnikalahiutaleiden ja -palojen ravintoarvot. Hiutaleissa enemmän rasvaa, vaikka tonnikalan määrä purkissa sama. Haulla "valutetusta tuotteesta" löytyy jo 2005 tehty tredi, jossa todettiin vastauksen tulleen aiemmin esille :D

Ei jaksa kahlata, ettikää ite jos kiinnostaa

Niin niin mutta kun kysyjä oli laskenut että vedessä, jota on neljäsosa sisältää automaattisesti myös neljäsosan proteiinista :D

"...purkissa olisi hurjat 54g proteiinia - saisi vetää yli kaksi maitorahkaa samaan määrään! Mutta jos ravintoarvot koskevat tonnikalan osuutta, niin 40,5g..."

En sitä noin ajatellut tietenkään, vaan paljonko siinä purkissa on kaiken kaikkiaan proteiinia. Jos se olisi ilmoitettu niin kuin pitäisi, eli ravintoarvot on sisällölle kaikkiaan, niin 100 g nesteineen sisältäisi 27 g proteiinia, eli yhteensä 54g. Jos ilmoitettu ravintoarvo koskisi vain tuota tonnikala osaa, jota on 150g, niin sitten 40,5g. Ei sillä mitään tekemistä tuon veden kanssa ole.

Mutta vastaus tuli jo, eli ilmoitetaan "väärin".

Ymmärsin varmaan sitten itse väärin. Mutta onko siis purkissa 40,5g vai 54g proteiinia? Kummalla tuo ravintosisältö lasketaan 150g:lla vai 200g:lla, on niin epäselvästi tuohon purkkiin merkitty.

Ymmärsin varmaan sitten itse väärin. Mutta onko siis purkissa 40,5g vai 54g proteiinia? Kummalla tuo ravintosisältö lasketaan 150g:lla vai 200g:lla, on niin epäselvästi tuohon purkkiin merkitty.

Se lasketaan sen tonnikalan määrällä, eli purkki on 200g mutta siitä on vain 150g tonnikalaa.

Miten toi syöminen kannattais toteuttaa mun kohal, koulus tulee syötyy siin n. 11:00 maissa ja sit pääsen koulust siin 14-16:00 ja salille tulee mentyy siin 17:00 maissa. Kannttaaks syyä ennen treenii ihan kunnon lämmin ateria vai jotaa välipää ja sit treenin jälkee lämmin ruoka? Vai jotenki toisten?

Palautusjuomasta ois kysymys.
Olen ennen käyttänyt Muscle+
Ostin nyt tuota malto6:sta. Onko tuosta malto6:sta hyvä tehä palautusjuoma heraprotskun kanssa?
jos laittaa 37g hera ja 25g malto6 ? Tästä tulis 28/36/3 246kcal Musclea käyttäny(60g) ni ollut 23/25/1,8 210kcal
Jostain tullut joskus vastaan posti, että ei ois hyvä. Ajattelin kumminkin kysyä.

Miten toi syöminen kannattais toteuttaa mun kohal, koulus tulee syötyy siin n. 11:00 maissa ja sit pääsen koulust siin 14-16:00 ja salille tulee mentyy siin 17:00 maissa. Kannttaaks syyä ennen treenii ihan kunnon lämmin ateria vai jotaa välipää ja sit treenin jälkee lämmin ruoka? Vai jotenki toisten?

Itse syön aamupalan 08, lounas 12, välipala 15:15, treeni 16:15-17:15, jonka pintaan palkkari, 18:00 päivällinen ja 21 iltapala. Kaikille tuo välipalan syönti ei sovi ennen treeniä, mutta minulla ei mitään ongelmaa. Kokeilemalla selviää, mikä itselle sopii.

Palautusjuomasta ois kysymys.
Olen ennen käyttänyt Muscle+
Ostin nyt tuota malto6:sta. Onko tuosta malto6:sta hyvä tehä palautusjuoma heraprotskun kanssa?
jos laittaa 37g hera ja 25g malto6 ? Tästä tulis 28/36/3 246kcal Musclea käyttäny(60g) ni ollut 23/25/1,8 210kcal
Jostain tullut joskus vastaan posti, että ei ois hyvä. Ajattelin kumminkin kysyä.
on hyvä, ostat vaan kreatiinia erikseen

Back
Ylös Bottom