^ Eli ilman liikuntaa vain paisun? Voinko alkaa vain syömään enemmän?
Mun vinkki on että alat sopivaa tahtia syödä enemmän, tai ainakin vapaammin. Syömishäiriöt sekoittavat usein pahasti hormonitoiminnan (rasva-aineenvaihdunta saattaa hidastua ja kilpirauhasen toiminta takkuilla), siksi aluksi myös rasvaa kertyy helpommin. Tämä menee kuitenkin ohi,
kunhan vaan uskaltaa rohkeasti syödä!
Ei kannata pelästyä vaikka aluksi kiloja tulisikin enemmän, sillä ne katoavat sitä nopeammin mitä rohkeammin uskallat palata normaaleihin elämäntapoihin. Terveen ihmisen aineenvaihdunnan kuuluu kestää riittävää syömistä! Jos lihot jo hieman yli 1500 kalorin ruokavaliolla (säännöllisesti liikkuvalla luku on plusmiinus 2000) niin aineenvaihduntasi on sekaisin. Sen ei kuulu olla. Vaikka ratkaisu syödä rohkeasti saattaa tuntua pelottavalta, niin se on sen arvoista. Trust me. Et halua mennä sitä pidempää tietä jota minä menin.
Itselläni on meneillään ( kohta kolmas?) tervehtymisvuosi syömishäiriön jälkeen ja vasta nyt alkaa aineenvaihduntani olla vilkkaampi. Tätä ennen olen turpoillut ja paisunut miten sattuu ja minkäänlainen kehonmuokkaaminen lihastenkasvatusta lukuunottamatta on ollut mahdotonta. Rasva on pysynyt kuin sementti ja osittain siksi, etten ole uskaltanut olla alussa rohkeampi. Jos olisin tiennyt mitä tiedän nyt, olisin tehnyt kaiken eri tavalla. Omien kolmen vuoden havaintojeni perusteella voit siis nopeuttaa toipumistasi näin:
- Liikkumalla vain maltillisesti. Älä rasita turhaan jo syömishäiriöstä uupuneita lisämunuaisiasi suurilla liikuntamäärillä, sillä tällä tavalla vain hidastat stressihormonien säätelemää rasva-aineenvaihduntaa. Anna lisämunuaistesi toipua rauhassa.
- Pidä huolta ruoansulatuksestasi. Syömishäiriö saa usein aikaan monia suojaravinteiden puutoksia, jotka heikentävät mm. vatsahappojen tuotantoa. Tällöin ruoka sulaa heikommin ja suojaravinteiden puute kasvaa edelleen. Vältä suuria määriä raakoja kasviksia ja hedelmiä, sillä ne rasittavat ja hidastavat heikkoa ruoansulatusta. Ota tarvittaessa käyttöön suolahappolisä.
- Suojaravinteiden puute voi aiheuttaa myös kilpirauhasen toiminnan heikentymistä. Syö riittävästi jodia ja seleeniä. Jodioitua ruokasuolaa ei kannata vaihtaa jodittomaan jos ruokavaliossa on muutenkin vähän jodia, tai jos liikkuu ja hikoilee paljon.
- Syö riittävästi, vaihtele ruoka-aineita, äläkä syö joka päivä sitä samaa turvallista. Kroppa tykkää kun se saa monipuolista ruokaa. Kuuntele myös mielitekojasi silloin tällöin, sillä kun ruokavalion runko on kunnossa (ruoka on 80% terveellistä ja syöminen säännöllistä) kehosi ei ole väärässä!
- Opi rakastamaan kehoasi vaikka siinä olisikin pieniä puutteita. Ole onnellinen siitä, että olet terve ja että sinulla on raajat ja sisäelimet tallella. Nykyihmiset ovat liian usein tyytymättömiä kehoonsa, vaikka tärkeintä on olla terve. Terveyttä oppii arvostamaan vasta silloin kun sen menettää. Älä anna sen mennä niin! Välitä kehostasi jo nyt.
Pakko tähän loppuun kommentoida, että.. olen oppinut tykkäämään itsestäni jälleen

. Ihana tunne kun voi viimeinkin olla tyytyväinen siihen mitä on JO NYT, eikä koko ajan valittaa pienistä virheistä, pyrkien johonkin utopistiseen täydellisyyteen. Ne ihmiset jotka eivät osaa pysähtyä hetkeen, huomaavat vasta kymmenien vuosien päästä oman turhamaisuutensa. Totuus on, että emme tule koskaan enää olemaan tätä hetkeä nuorempia. Tuntuu hyvältä olla onnellinen jo nyt, eikä vasta silloin kun olen tullut ihanteiden kaltaiseksi. Tiedän, että mikään ei riittäisi ja aina olisi jotain hiottavaa. Siksi kehoa enemmän tulisi rakentaa mieltä, oppia rakastamaan itseään kokonaisuutena. Liikunnasta voi oppia nauttimaan muullakin tavalla kuin kehoon liittyvien pakkomielteiden kautta. Liikunta voi tuottaa hyvää oloa, parantaa terveyttä ja jaksamista ja se kaunis ja terve keho tuleekin palkintona siinä sivussa! Kun pääset tällaiseen mielentilaan, voit saada kaiken. Terveyden, psyykkisen tasapainon ja ihanan kehon.
Itse ihailen paljon enemmän sellaisia ihmisiä joilla on tasapainoinen suhde elämään, ruokaan ja kehoonsa, kuin jotain naistenlehden täydellistä vartaloa.
Hullua onkin, että vasta silloin kun itse päästin irti, lakkasin stressaamasta syömisistäni ulkonäöstäni ja liikunnoistani, niin se upea kroppa tulikin luokseni. Vaikka liikun tällä hetkellä hyvin vähän ja syön todella paljon, niin jotkut ennennäkemättömät vatsalihakset senkun kimaltelee peilistä o_o. Tervetuloa niillekin vain. Pysykööt jos ovat pysyäkseen. En aio muuttaa mitään
. Pitkä teksti, mutta tekipäs mieli vuodattaa. Hyvää kesää kaikille!