Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mun mielestäni maven pitäis mavea tekemällä parantua, mutta kyllä se kyykkäämälläkin paranee. Onhan se paljon kiinni alaosastosta. Niinku sanoit, se nosto jäi polviin pitkäksi aikaa ja selkä ei enää jaksanut pysyä kasassa. Toisin sanottuna pakaroiden ja takareisien ollessa liian heikot, ei nosto tullut ylös tarpeeksi nopeasti, itse asiassa se ei olis välttämättä tullut ollenkaan polvien yli jos selkä ei olis pettänyt. Aina heikoin lenkki ei oo se joka pettää ekana. Kyykkykään ei sitäpaitsi jätä keskivartaloa kylmäksi.

miksi vihloo polvia prässissä ja hack kyykyssä? oon koittanu eri asentoja

Jospa ne ei vain sovi sulle (?) Itse myös moneen kertaan koittanu ängetä Hack-kyykyn ohjelmaan ja aina todennut, että aiheuttaa enemmän kipua kuin tuntumaa lihakseen. Aikani tahkosin ja sitten tajusin, että onhan niitä muitakin liikkeitä ;)

Mun mielestäni maven pitäis mavea tekemällä parantua, mutta kyllä se kyykkäämälläkin paranee. Onhan se paljon kiinni alaosastosta. Niinku sanoit, se nosto jäi polviin pitkäksi aikaa ja selkä ei enää jaksanut pysyä kasassa. Toisin sanottuna pakaroiden ja takareisien ollessa liian heikot, ei nosto tullut ylös tarpeeksi nopeasti, itse asiassa se ei olis välttämättä tullut ollenkaan polvien yli jos selkä ei olis pettänyt. Aina heikoin lenkki ei oo se joka pettää ekana. Kyykkykään ei sitäpaitsi jätä keskivartaloa kylmäksi.

Kyllähän se mave tietenkin paranee mavettamalla tiettyyn pisteeseen, mutta tuntuu, että kehityksen hitaudesta päätellen itsellä se piste on ohitettu. Outoa sinänsä, että mave tuntuu kulkevan paremmin, kun kyykkyä ei ole ohjelmistossa, parempi palautuminen varmaan tai jotain. Sjmave tuntuu myös ottavan hyvin takareisi-pakara-alaselkä akselille, ehkä se toimii kyykyn korvikkeena tässä suhteessa. Polvesta poistettiin osa haljenneesta ulkosyrjän kierukasta pari viikkoa sitten, mutta saa nähdä, sujuuko kyykky yhtään sen paremmin. Polvi tuntuu ihan samalta kuin ennen, ja kyykky tuntuu yhtä epämukavalta.

Mitä mieltä olette, onko kyykkytuloksen nostaminen varmin tapa saada mave nousuun, vai ovatko pukeilta vedot ja ns. osatoistot parempia? Tarviiko jalkavoimia (=kyykkyä) mavessa edes mihinkään, kun selkä ja keskivartalo on kuitenkin yleensä se heikko lenkki? Kokeilin 220 kg ykköstä kerran, ei liikkunut ollenkaan. Se ainakin oli ilmeisesti jalkavoimien puutteesta johtuvaa.

Mavessa kisaavatkaan eivät välttämättä treenaa mavea kuin esim. kerran kuukaudessa, eli sitä jos jotain liikettä voi parantaa tekemättä itse liikettä. Varmasti kyykyn parantuminen näkyy tuloksessa, ei vain jalkojen voimistuessa vaan keskivartalonkin.

Tietysti omalla kohdallani kun kyykkymaksimi ei riitä edes lämmittely painoksi mavessa, tuntuisi hurjalta että mave kehittyisi kyykyn kanssa saaden aikaan se että kyykky ei koskaan saa kiinni tuota eroa maveen (kokonaan nyt tarvitsekkaan).

Jospa ne ei vain sovi sulle (?) Itse myös moneen kertaan koittanu ängetä Hack-kyykyn ohjelmaan ja aina todennut, että aiheuttaa enemmän kipua kuin tuntumaa lihakseen. Aikani tahkosin ja sitten tajusin, että onhan niitä muitakin liikkeitä ;)
niin, mutta kun haluaisin kuitenkin jotain liikettä tehä jaloille ettei joudu vaa ojent ja kouk tekee laitteessa.. ja jos kerran prässissä JA hackissa vihloo, nii sattuu polvia jo normi kyykyn ajatteleminen

Hommaa takareidet ja pakarat, yleensä siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Mutta pidä huoli, että pakarat pysyy vaffempina ko takareidet. Alkaa muuten tulla kummaa alaselkävaivaa ko luonnollinen balanssi menee perseelleen.

niin, mutta kun haluaisin kuitenkin jotain liikettä tehä jaloille ettei joudu vaa ojent ja kouk tekee laitteessa.. ja jos kerran prässissä JA hackissa vihloo, nii sattuu polvia jo normi kyykyn ajatteleminen

Mitä jos kävisit ortopedille näyttämässä niitä polvia?
Jos vihloo melkein kaikissa liikkeissä, joissa taivut polvesta, niin voisi olettaa, että polvissa on jotain vikaa, joka kannattaisi hoitaa kuntoon ennemmin kuin myöhemmin.

Mitä jos kävisit ortopedille näyttämässä niitä polvia?
Jos vihloo melkein kaikissa liikkeissä, joissa taivut polvesta, niin voisi olettaa, että polvissa on jotain vikaa, joka kannattaisi hoitaa kuntoon ennemmin kuin myöhemmin.
juu, tänää kokeilen lämmitellä polvet kunnolla ja kattoa sit.. hassua että oon aloittelija salilla, nii missäköhän noi polvet ois sit voinu mennä.?

mutta siis edelleen onko tapaa "välttää vihlonta"

On, mutta se on monimutkainen. Panosta lihashuoltoon ja liikkuvuusharjoituksiin. Voi olla esim. kireät etureiskat ulkosyrjästä, akillesjänne tai heikot lähentäjät. Lonkat jumissa, joku pakaroiden kymmenestä eri osasta jäljessä tai mitä vaan.
Ei ne polvet missään oo mennyt jos ne kipuilee kyykyssä, se tarkottaa vaan et sulla on polvet kierossa eikä sellasessa asennossa pysty kyykkään, kuhan asento on korjattu niin sit voit taas kyykätä normaalisti mut siinä voi mennä vähän aikaa.

Kyllä mä ensi alkuun katselisin sen kyykkytekniikan vielä kertaalleen läpi, ennen kuin edes epäilisin minkään sortin synnynnäisä vikoja aloittajan polvien kolotteluun kyykkäillessä.

Oikeat kengät, liikeradat auki, nivelet lämpimiksi ja tekniikka kohilleen ja kas kummaa, eipä kolota aloittajan polvia enää. Jos kolottaa, kyllä ne silloin vaivaisi siellä arjessa huomattavasti enempi kuin kyykkäillessä.

juu, tänää kokeilen lämmitellä polvet kunnolla ja kattoa sit.. hassua että oon aloittelija salilla, nii missäköhän noi polvet ois sit voinu mennä.?

Ei se ole mitenkään tavatonta että aloitellessa määrätyt liikkeet vihloo. Varovasti lämmittelee ja treenailee, jos kipu ei edelleenkään häviä tai jää kipuja treenin jälkeeen, silloin luultavasti jotain vikaa oikeasti.

Kannattee muuten omistaa epäkkäät enne ku alkaa tekee sitä, jos haluaa välttää kipua epäkkäissä. Kai siihen tottuu, itellä meni kuukausi tottua siihen koska ei mitään epäkkäitä ollut.

Vaihdoin low bar -kyykkyyn. Tuntuu paremmalta selälle.

Epäkkäitten päällä. Ei niin korkeella kuitenkaan että niskaan painais. Alussa se voi tuntua vähän ikävältä mut äkkiä siihen tottuu.

Meinas alussa itellä itku tulla kun vaihdoin low bar - kyykystä high bariin. Kolmannen kerran jälkeen ei enää sattunu. :D

E: Hidas

Back
Ylös Bottom