Mitä mieltä suuren volyymin treenistä (10x10, 12x12, 9x9 yms.)

Ainakin jotkut voimanostajat treenailee tolla 10x10 jaotuksella välillä. Ite tehny joskus huvikseen esim. kyykyn tai prässin 10x10 ja kyllähän tuommosen pitäis voimakestävyyttä lisätä jos pidempään tollein treenaa :)

Enpä tiedä onko tuota järkeä tehdä 10x10 jotain hauiskääntöä, ehkä soveltaisin juurikin isoihin moninivelliikkeisiin, tykkäsin aikoinaan käyttää hiemaan shokeeraamaan tuota jalkaosastoa jos tuntu et paikat ei saa oikein hittiä kunnolla tosta treenistä.

joo siis tarkoitus tehdä isot sarjat vaan pää liikkeihin (penkki kyykky mave pystypunnerrus) :) ei suinkaan pienille lihaksille mitää 10x10 :)
no näkykö reeni jaloissa ?

Ainakin kipeeks tuli ja jalat oli ihan eritavalla treenistä turvoksissa :D

Pitää taas ottaa tommonen "shokkiterapia" mukaan treeneihin kun alkaa progressio tökkimään. Tosin nyt on joku reilu 3 kuukautta pidemmän tauon jälkeen taas ihan kunnon tavoitteellista treeniä takana niin noi treenipainot tuntuu nousevan jokasessa treenissä, ainakin noiden pääliikeiden osalta niin ei tarvii alkaa kikkaileen mitään kun perustreenikin menee perille niin hyvin :)

Kyllähän tuollainen tuo pohjia esim. aloittavalle voimailijalle ihan eri tavoin kuin jotkut 5x5 ym. setit. Kokeneemmallekkin voimailijalle sopii oikein hyvin peruskunto/potailu kaudelle. Eipä tarvi kikkailla juuri apuliikkeitä kun pääliikkeissä (kyykky, penkki) runttaa tuollaiset 10x10 tai jopa 12x12 treenissä.

edit. Lisätään nyt vielä mielipiteenä, että maastavedolle tuo ei välttämäti ole parhaimmillaan. Varsinkaan kun jo kyykylle tulee tuota volyymia samalle jaksolle ihan riittämiin. Maastavedon tilalta voi tehdä tuon setin vaikka leuanvedoilla omana päivänään ja pitää maastavedot lyhkäsinä, jos niitä haluaa tai näkee tarvetta edes tehdä tuolla jaksolla.

Ite tein joskus 9x9 tms. ja kyllä sillä tulosta tuli. Mulla meinas vaan ylikunnon puolelle lähteä herkästi sitten jonkin ajan kuluttua.

Kyllähän tuollainen tuo pohjia esim. aloittavalle voimailijalle ihan eri tavoin kuin jotkut 5x5 ym. setit. Kokeneemmallekkin voimailijalle sopii oikein hyvin peruskunto/potailu kaudelle. Eipä tarvi kikkailla juuri apuliikkeitä kun pääliikkeissä (kyykky, penkki) runttaa tuollaiset 10x10 tai jopa 12x12 treenissä.

edit. Lisätään nyt vielä mielipiteenä, että maastavedolle tuo ei välttämäti ole parhaimmillaan. Varsinkaan kun jo kyykylle tulee tuota volyymia samalle jaksolle ihan riittämiin. Maastavedon tilalta voi tehdä tuon setin vaikka leuanvedoilla omana päivänään ja pitää maastavedot lyhkäsinä, jos niitä haluaa tai näkee tarvetta edes tehdä tuolla jaksolla.

No aattelin just samaa että voi pitää mavesarjat lyhyenä ni tulis jaloillekki sitte vähä voimareeniä :)

mosaiikkimuslim: -Kyllä se voimatreenistä käy nuo tuollaiset pitemmätkin sarjat, älä huoli. Mave nyt vaan pitemmillä sarjoilla usein tehtynä tahtoo tukottaa suurimman osan alaselän, varsinkin kun jo kyykyissä tehdään suurta volyymia. Siksi mavet lyhyinä mun makuun, mutta eipä niitä välttämäti tarvi tuolla jaksolla edes tehdä.

mosaiikkimuslim: -Kyllä se voimatreenistä käy nuo tuollaiset pitemmätkin sarjat, älä huoli. Mave nyt vaan pitemmillä sarjoilla usein tehtynä tahtoo tukottaa suurimman osan alaselän, varsinkin kun jo kyykyissä tehdään suurta volyymia. Siksi mavet lyhyinä mun makuun, mutta eipä niitä välttämäti tarvi tuolla jaksolla edes tehdä.

Eilen kyykky ja prässi pohjalle ja siihen perään 5x15 suorinjaloin vetoa niin voin sanoa et pikkasen veti tota alaselkää vikoissa sarjoissa tukkoon, mut ei tänään mitään ongelmaa oo ollu. Ihan vetreeltä toi selkä tuntuu.

Ja tuohan riippuu treenijaosta miten tehdä, en välttämättä joo samana päivänä alkais 10x10 kyykkyä ja mavea tekemään :D

Ite olen rinnallevedossa joskus silloin tällöin tehnyt tämän sarjan.
Joka kierroksella lisäsin hiukan painoa, aika tuskaista oli pari viimeistä sarjaa :).
Setin jälkeen kyllä huomaa miten hyvä liike rinnalleveto on, koko kroppa saa sen verran hittiä siinä.
10*10 rinnallevetojen jälkeen ranteet on naurettavan kovat(puuduksissa) :D

Itse oon hiljattain alkanut treenaamaan isolla volyymilla ja tykkään kyllä kovasti. Teen pohjakuntoa tällä Jani Rainelan tänne foorumille postaamalla ohjelmalla:

vk1 10x5
vk2 8x6
vk3 6x8
vk4 5x10
vk5 6x10
vk6 8x10
vk7 10x10

Penkkiä ja kyykkyä ajatellen siis.

Itseä hirvittää ajatus maastavedosta korkea volyymisenä. Eihän niitä tietänkää ole noviisille suunnattu, mutta silti.

Pohjakuntoahan tollasella yleensä taidetaan hakea. Omien kokemusten perusteella sarjakestävyys paranee ja etenkin sarjojen välinen palautuminen tehostuu, jos pitää tauot lyhyinä. Maksimivoima taas karisee oikein urakalla ainakin, jos pelkkiä ~7x8-12x12 sarjoja tekee pari kuukautta, mutta voima tulee takaisin melko vaivattomasti voimatreenillä ja sitten alkaa taas paukkua sarjaennätykset. Omasta mielestä kohtuu tylsää puuhaa nämä pohjakuntotreenit, mutta tunnottomat lihakset ja järjetön pumppi on ainakin taattu, sekä hikilammikot lattialla. Oon itse suunnitellut, että ainakin kerran vuodessa tekis tällasta treeniä noin kahden kuukauden ohjelman verran.

Kaikenlaisessa treenissä on toki puolensa, yleensä IMO treeni auttaa tekemään paremmin sitä mitä treenaa (hui, ylläri) eli jos treenaat 10*10 niin kehityt tekemään 10*10 paremmin jos palaudut.. sitten voi miettiä että mitä ao. sopeutumiseen tarvitsee lihaksessa tapahtua, miksi ja mihin sopeudutaan vaikka 3*10toiston sarjoissa 20s palautuksella, mitä tapahtuu 5*5toiston treenissä jne..
Ite olen laiska ja en jaksaisi 10*10 juttuja jos kerran haluan lihasta, se onnistuu muilla treeneillä vähemmällä vaivalla Enkä ole kiinostunut ao. treenin pohjakunnosta tai sarjakestävyydestä.. mulle riittää vähäinen sarjakestävyys niin lihas on puhkipoikki paljon vähemmällä treenillä :)

Back
Ylös Bottom