Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Noniin, tänään pitäs vissiin kilahtaa Nokian osingot tilille. Rupesin sitten miettimään mihin sijoittaisin tuollaisen muutaman satasen summan (1 osake)? Nokiaan en sijoita, koska se on jo muutenkin ylipainossa tällä hetkellä. Ehdotuksia?

Tsekkaa Takoma jos konepajat ja pienyhtiöt kiinnostaa.

Itse tiedän kyllä tulevankin vuoden osinkojen sijoituskohteen. Ois terassin tekoa, grillikotaakin tekisi mieli jne jne jne. Valitettavasti ihan kaikkea ei mun osinkosummilla saa, mutta saa niillä sentään jonkinlaisen grillikodan. ;)

Jännää miten tällä hetkellä Oriola näyttää huonoimmalta sijoitukseltani vaikka valitsin sen juuri siksi, että ajattelin toimialan vuoksi kyseessä olevan sijoitus sieltä turvallisemmasta päästä :D Onneksi A-osake on paremmissa voimissa, niin sen perusteella korjaantuu ajan kanssa.

Osaisiko joku neuvoa miten tehdään valuuttakauppaa? Eli esim. pienimuotoinen valuuttakauppa eli ostan 10te jenkki dollareita ja kurssi on 1,41 eli saan 14100 dollaria ja sitten katson kristallipallloon että viikon päästä ois kurssi vaikka 1,31 ja vaihdan takaisin euroihin. Missä tätä pystyy tekemään järkevästi?

Osaisiko joku neuvoa miten tehdään valuuttakauppaa? Eli esim. pienimuotoinen valuuttakauppa eli ostan 10te jenkki dollareita ja kurssi on 1,41 eli saan 14100 dollaria ja sitten katson kristallipallloon että viikon päästä ois kurssi vaikka 1,31 ja vaihdan takaisin euroihin. Missä tätä pystyy tekemään järkevästi?

Vaikka Nordnetilla. Vaihdat vain valuuttaa eri valuuttatilille siellä omalla Nordnetin tililläsi. Vaihtokursseista ei tosin ole tietoa, mutta tuota yksinkertaisemmin ei varmaan pysty hommaa hoitamaan.

Vittu mikä syöksy nokialta, näinköhän huomen aamulla korjaa jokusen prossan tota syöksyä? Tekis miel kokeilla tuhannella tai kahdella osakkeella ja sit myis iltapäivästä pois. Syksyllä isken kyllä Nokiaan kiinni kunnolla, odotan kolmannen kvartaalin (vai mikä lie nyt onkaan) julkistamisen ja katon mitä käy ja ostan, sit onkin jo uus windows puhelin lähellä ilmestyä.

Näinköhän se Elop valmistelee Nokiaa valtauskuntoon? Ostaakohan Mikkisofta koko paskan pois?

Enpä olisi uskonut, että 7.xx keskihintaiset Noksuni olisivat näin pahasti punaisella. No.. Eipä yhdessä osakkeessa ole koko elämä kiinni ja jospa sitä tulisi RYTKYN jälkeen JYTKY! :)

Karua tekstiä nimimerkiltä Anttikaip Kauppalehdeltä. Itse olen pitänyt kaveria koko ajan aika fiksuna ja osaavana:

Katsotaan vielä itse Nokian tiedotetta ja tehdään vetoja:

- Myynti heikkoa Euroopassa ja Aasiassa => Symbianin vahvoja alueita. Eroosio kovaa, ostajat hylkäävät platformin (ja brändin?). Siirtymä tulee olemaan nopea ja kivulias. Voitte unohtaa Symbian on käytössä vuoteen 2016 saakka puheet.

- Ei uutta myyntitavoitetta 2011 => Q3 on karsea. Q4 täysin mahdotonta ennustaa. Kohta alkaa alennusmyynnit, että saadaan edes pidettyä jotain kiinni myynnistä. Lisä-YT:t alkavat viimeistään Q4/Q1.

- Android syö volyymejä ja katteita => Symbian ja Nokia molemmat ovat kohta jotain aivan muita kuin markkinajohtajia kun Q3 on ohi. Android meni jo Symbbarista ohi.

- Ensimmäinen WP puhelin julkistetaan varmasti 2011 => ei mitään tietoa myyntiintulosta tai volyymituotannosta. Taitaa mennä 2012 puolelle. Kun kerran todennäköisesti näin, Q4 tulee olemaan karsea, ellei N9 tee jotain aivan ihmeellistä myyntiennätystä (geek-luurit harvoin tekevät).

- ASP ja volyymit laskussa mobiililaitteissa => Laskua/rapautumista siis myös muissa kuin älypuhelimissa, eli myös perustason mobiilipuhelimissa. Tämä syö entisestään markkinaosuutta, kertoo brändin ja tuoteportfolion kilpailukyvystä kovaa kieltä. Nokia tarvitsee *kovan* mainontapanostuksen paluuseensa 2012. Tämä raha on jostain pois. Veikkaan erittäin kovaa kulukuria koko firmaan.

- Uskomme mahtavaan käännökseen WP7-tuotteiden avulla => Vastassa on ainakin maailman 2. Samsung ja maailman 3. LG ja maailman 4. ZTE. Mitä Nokialla on erinomaista tarjota näihin kilpailijoihin nähden? Miten Nokia kuroo kiinni muiden yli vuoden etumatkan osaamisessa? Miten Nokia pystyy tahkoamaan hyviä katteita, kun hintakilpailu tulee olemaan kovaa WP-puhelimissa ja myynti ensimmäisen 1-2v vähintäänkin pientä verrattuna Nokian vanhojen aikojen volyymeihin ja katteisiin? Ei pysty. 2012 tulee olemaan vielä vaikea siirtymävuosi. Mitään ihmekäännettä ei tapahdu Q1/2012.

Itse veikkaan että lähtijöiden määrä Nokian johdosta kasvaa lähikuukausina. Osaavat tunnistavat kyllä kriisiyhtiön ja osaavat katsella muita paikkoja ympärillään. Nokian osaajat kuitenkin vielä arvostettuja, vaikka firma ei enää olisi.

Ja tästä ketjusta:

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=187566&tstart=0&start=150

Itsellläni on 150 kpl 7 euron hintaan ostettuja nokioita vielä jäljellä ja olen miettinyt näiden myymistä jo pitkään. Nykyinen kurssitaso neljän euron tuntumassa on kyllä niin alhainen että lähinnä mietin Nokian lisäämistä salkussani. Ostin Nokiaa 400 kpl viime syksynä, jonka jälkeen kurssi nousi päälle 8 euron. Tämän jälkeen WMP7 suunnitelmien tultua julki kevensin huomattavan osan pois samaan hintaan kuin olin ostanut ja meinasin myydä loputkin. Olisi perhana pitänyt.

Tällä hetkellä Nokia on teknologia yhtiönä erittäin tiukassa raossa. Siirrytään käyttämään samaa alustaa muiden valmistajien kanssa ja pitäisi jotenkin erottua. Pelkkänä rautavalmistajana tämä on lähes mahdotonta. Lisäksi jos ei saada WMP7 puhelimia todella nopeasti markkinoille niin ollaan aivan metsässä. Toisaalta Nokialla on paljon rahaa kassassaan ja todella suuri pudotus kurssissa tarjoaaa todella houkuttelevan ostopaikan. Nokia on kuitenkin erittäin epävarma sijoitus mielestäni nyt. Paljon potentiaalia, mutta viime aikojen suuret ongelmat, huonot? strategiset päätökset ja huonot näytöt viime vuosien osaamisesta eivät vala luottoa yhtiöön. Suuruuden ekonomia ja kassavarat houkuttelevat sen verran että kurssin tippuessa alle neljän euron aion tankkailla Nokiaa hieman lisää. Alle neljällä eurolla ostaisin ja yli seitsemällä myisin. Mielestäni oikea arvo osakkeelle on jossain kuuden euron tietämillä.

Ja Nokia jatkaa syöksyä, ei helvetti mikä on sopiva rajapyykki ostaa? Kolme euroa?

Mitä nyt olen tätä keskustelua lukenut, niin en suosittele sinulle osakekauppaa lainkaan.
Tuntuu vain että hermoilet ihan simona kokoajan, kun hinnat pikkusenkin nousee ja laskee.

Ostan, jos menee alle 4:n euron. Silloin Nokian OPO on samaa luokkaa kurssiarvon kanssa.
Ostin juuri elämäni ensimmäiset Nokian osakkeet. Ihan vain sen takia, että varallisuuden jälkeen liiketoiminnan ja patenttien hinnaksi jää reilut pari miljardia. Aika näyttää, että oliko elämäni huonoin sijoitus. Epävarmuuksia yhtä paljon kuin omaan firmaan sijoitetussa rahassa.

En hermoile battery, tiedustelen ku en osaa tätä hommaa. Pelasin "pikku rahoilla" pörssiä eli kymppitonnilla, nyt en ole vähään aikaa ostanut mitään, suunnittelen että ostan Nokiaa mutta en tiedä ajankohtaa, on ollut myös ajatuksena "riskisijoitus" eli myyn kämpän ja ostan vitusti Nokiaa ja katon mitä käy sen windowspuhelimen kanssa.

En hermoile battery, tiedustelen ku en osaa tätä hommaa. Pelasin "pikku rahoilla" pörssiä eli kymppitonnilla, nyt en ole vähään aikaa ostanut mitään, suunnittelen että ostan Nokiaa mutta en tiedä ajankohtaa, on ollut myös ajatuksena "riskisijoitus" eli myyn kämpän ja ostan vitusti Nokiaa ja katon mitä käy sen windowspuhelimen kanssa.
Mä en tajua tätä suomalaisten Nokia-uskovaisuutta, tää hipoo jo Wincapitaa. Nokia vuonna 2011 on mikä on ja menneellä suuruudella tai entiselä osakekurssilla ei ole mitään väliä. Nokian Windows Phonen ikävä puoli on se, että olemalla julkaisuhetkellä yhtä hyvä kuin sen hetkinen Android ja iPhone ne jäävät edelleen marginaalituotteiksi, joita ei oikeasti osta kukaan. Miksikö?
- Nokia ja Microsoft on kuin kaksi rumaa lesboa miehille suunnatussa pokeleffassa; combo ei kiinnosta ketään. Kummallakaan ei ole yleisessä markkinassa mitään kitkaa/goodwill:iä; Nokia poltti viimeiset nörttigoodwillin rippeetkin heittämällä Meegolla vesilintua ja Microsoftin tuotteita ostetaan lähinnä yhteensopivuussyistä koska on pakko, että softat pyörii Winskaplatan päällä. Tämä pätee jopa Mikkisoftan menestystuotteeseen Xbox:iin, joka on voittanut pääasiassa parempien exclusive-julkaistujen pelien takia
- Windows Phonea hypetään yhteensopivimpana Windows käyttikseen. Oikeesti, mitä väliä? Mä olen käyttänyt Androidilla Exchange-mailia, kalenteria jne. jo yrityskäytössä jo pitkät ajat ja jopa ne ah niin helvetin kiinnostavat Office dokumentit (terkkuja Nokian ekalta tiiliskivikommarista 90-luvulta) aukeaa ongelmitta. Mitä mä hyödyn yhteensopivuudesta muuta kuin Windows-compatible hologrammilogon?
- mä olen alalla olevana n. 10 vuotta kuullut kuinka Microsoftin seuraava mobiilikäyttis on loistava; eipä ole vielä nähty. Winskaluuri ei tarjoa mitään softayhteensopivuutta; edes Angry Birdsiä ei ole vielä julkaistu
- kumpikaan näistä rumista lepakoista ei ole erityisen ketterä; mobiilissa THE juttu muuttuu hemmetin nopeasti ja isot kankeat jättiläiset vielä ylimielisesti dissaa uusia juttuja siinä vaiheessa kun muut jo tekee uusilla ideoilla bisnestä.

Suomalaisena veronmaksajana toivoisin että Noksu nousisi, mutta mitään merkkejä käänteestä en pysty näkemään. Windows Phonen pitää olla kilpailijoiden tuotteita tuntuvasti parempi että se oikeasti myy ja mikään ei viittaa siihen että tälläistä megatuotetta olisi tulossa.

Eikun kämpät peliin vaan koko porukkaa; saadaan ainakin asuntojen hintojennousu leikattua...

Mä en tajua tätä suomalaisten Nokia-uskovaisuutta, tää hipoo jo Wincapitaa. Nokia vuonna 2011 on mikä on ja menneellä suuruudella tai entiselä osakekurssilla ei ole mitään väliä. Nokian Windows Phonen ikävä puoli on se, että olemalla julkaisuhetkellä yhtä hyvä kuin sen hetkinen Android ja iPhone ne jäävät edelleen marginaalituotteiksi, joita ei oikeasti osta kukaan. Miksikö?
- Nokia ja Microsoft on kuin kaksi rumaa lesboa miehille suunnatussa pokeleffassa; combo ei kiinnosta ketään. Kummallakaan ei ole yleisessä markkinassa mitään kitkaa/goodwill:iä; Nokia poltti viimeiset nörttigoodwillin rippeetkin heittämällä Meegolla vesilintua ja Microsoftin tuotteita ostetaan lähinnä yhteensopivuussyistä koska on pakko, että softat pyörii Winskaplatan päällä. Tämä pätee jopa Mikkisoftan menestystuotteeseen Xbox:iin, joka on voittanut pääasiassa parempien exclusive-julkaistujen pelien takia
- Windows Phonea hypetään yhteensopivimpana Windows käyttikseen. Oikeesti, mitä väliä? Mä olen käyttänyt Androidilla Exchange-mailia, kalenteria jne. jo yrityskäytössä jo pitkät ajat ja jopa ne ah niin helvetin kiinnostavat Office dokumentit (terkkuja Nokian ekalta tiiliskivikommarista 90-luvulta) aukeaa ongelmitta. Mitä mä hyödyn yhteensopivuudesta muuta kuin Windows-compatible hologrammilogon?
- mä olen alalla olevana n. 10 vuotta kuullut kuinka Microsoftin seuraava mobiilikäyttis on loistava; eipä ole vielä nähty. Winskaluuri ei tarjoa mitään softayhteensopivuutta; edes Angry Birdsiä ei ole vielä julkaistu
- kumpikaan näistä rumista lepakoista ei ole erityisen ketterä; mobiilissa THE juttu muuttuu hemmetin nopeasti ja isot kankeat jättiläiset vielä ylimielisesti dissaa uusia juttuja siinä vaiheessa kun muut jo tekee uusilla ideoilla bisnestä.

Suomalaisena veronmaksajana toivoisin että Noksu nousisi, mutta mitään merkkejä käänteestä en pysty näkemään. Windows Phonen pitää olla kilpailijoiden tuotteita tuntuvasti parempi että se oikeasti myy ja mikään ei viittaa siihen että tälläistä megatuotetta olisi tulossa.

Eikun kämpät peliin vaan koko porukkaa; saadaan ainakin asuntojen hintojennousu leikattua...
Pyörin tuossa pari viikkoa sitten Koreassa ja oli hauska katsella paikallisten puhelimia. Niillä oli jo 7 vuotta sitten videokuvan välitys livenä puhelinten välillä. Kaikilla VAIN kosketusnäytöt. Yleensä Japanin ja Korean kännykkätilanne kertoo länsimaiden tilan muutaman vuoden päästä. Nokian uusimmat luurit näyttävät jo nyt antiikkisilta Samsungin ja Panasonicin uusimpien rinnalla. Joten kova homma tulle olemaan Windows-puhelimella, jos aikoo olla vuoden päästä samassa kuin nuo ovat jo nyt. Muistetaan lisäksi, että Nokian markkinaosuus Japanissa ja Koreassa on 0%, ja noissa maissa mitataan se teknologian taso.

suunnittelen että ostan Nokiaa mutta en tiedä ajankohtaa, on ollut myös ajatuksena "riskisijoitus" eli myyn kämpän ja ostan vitusti Nokiaa ja katon mitä käy sen windowspuhelimen kanssa.
Parasta ajankohtaa ei tiedä kukaan, paitsi jos peiliin katsoessa näkyy Lynchin tai Buffetin kasvot, jolloin saattaa ehkä tietää. Mutta vain ehkä. Jos väittää muuta, niin valehtelee itselleen.

Jokainen voi halutessaan heittää todennäköisyyksiä Kellyn Kriteeriin ja laskea mikä pitää olla voittotodennäköisyyden ja kertoimen, jotta kannattaa sijoittaa oma asunto. Ed Thorp teki tuolla tavoin jokusen miljardin pörssissä ja korttipeleissä, mutta ymmärsi todennäköisyyksiä varmasti paremmin kuin 99.99% ammattianalyytikoista.

Sanoisin että luuribisnes on sellaisessa murroksessa että varmoja voittajia tai häviäjiä ei tästä sopasta vielä pysty veikkailemaan. Nokian Windows-luureilla on mahdollisuutensa, koska muiden valmistajien on hankala erottua Androidilla tulevaisuudessa. Jokainen valmistaja yrittää omaa UI-kerrostaan siihen tehdä, mutta helppoa ei ole ollut kenelläkään. HTC on kuitenkin onnistunut tässä parhaiten. Kiinalaisten valmistajien rynnistäessä Android voi tulevaisuudessa valua alempien hintaluokkien massatuotteeksi ja hi-end on jotain muuta. Tämä tosin söisi Nokian hallitseman alempien hintaluokkien markkinasegmentin.

Apple on tehnyt Iphonellaan voittokulkuaan jo hyvän aikaa, mutta myös sen käyttökokemus ei ole muuttunut mihinkään sitten v. 2007 julkistuksen. Siihen verrattuna WP7-luurit ovat jo hitusen modernimpia käyttöliittymältään. Windows-luurien isoin ongelma on vuosien saatossa tullut "luuserin maine", josta pitäisi päästä jotenkin eroon. Aika näyttää miten käy.

Back
Ylös Bottom