Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mun ajatus on että nokian tuotantolinjat ja muu infrasrtuktuuri on jo itsessään jonkin arvoisia.Jos Nokia ei pärjää niin joku varmasti ostaa sen ja kurssi pomppaa.
Siis Foxconin, Lite-onin, Samsungin, Muratan, Panasonicin, Fujikuran jne... tuotantolinjoja varmaankin tarkoitat? Nehän noi komponent tekevät ja valmistavat kännykät. Tekevät myös kilpailijoiden kännykät. Nokian osaketta arvioi koko ajan suuri joukko telecom-ammattilaisia, jotka ovat laskeneet kyllä kaiken tiedossa olevan huomioon, eivätkä siltikään maksa tuosta firmasta enempää. Kannattaa tuolloin aina miettiä, että kumpi on todennäköisemmin oikeassa. Nokialla on joitakin tehtaita, mutta niiden myyntiarvo nyt ei ole kummoinenkaan noihin jätteihin verrattuna.

Vinkki: Jos mietit, että Nokian osake voi antaa sijoituksen takaisin vaikkapa suhteella 5:1 todennäköisyydellä p, niin silloin kannattaa sijoittaa siihen kassasta osuus (5*p-(1-p))/5.

Oikeastihan vaihtoehtoja on enemmänkin, mutta tuolloin ei saada noin helppoa yhtälöä, joten tuosta voi katsoa suuntaa-antavaa tulosta.

Mutta onko mahdollista että jossain vaiheessa joku kilpailija tarjoutuu ostamaan nokian ja kurssi pomppaa?
On. Mikä on todennäköisyys, että näin käy, ja pomppaa? Mikä todennäköisyys, että kurssi laskee? Onko odotusarvo parempi Nokian osakkeessa vai pankin talletuksessa?

Kuitenkin noilla kaikille vaihtoehdoille moni ammattilainen laskee todennäköisyyksien perusteella odotusarvoa, ja määrittää hinnan. Osaatko tehdä sen parmmin kuin ne, joilla on sisäpiiritietoakin tarjolla?

Kuitenkin noilla kaikille vaihtoehdoille moni ammattilainen laskee todennäköisyyksien perusteella odotusarvoa, ja määrittää hinnan. Osaatko tehdä sen parmmin kuin ne, joilla on sisäpiiritietoakin tarjolla?

En.Kyllä tuo on liian uhkapeliä mulle.

En.Kyllä tuo on liian uhkapeliä mulle.
Totta. Ja kaikkihan tietävät, että mikä on uhkapeleissä odotusarvo :D

Jokapaikassa on spekulointia Nokian oston suhteen. Kuvitteleeko joku oikeasti, että Nokian ostaja maksaisi jonkun 200-300% preemion? No kun ei maksa, niin ihan oikeasti, mikä hyöty tuosta olisi? Tietty sitä jokun ostanut vain alta vitosella, mutta väitänpä että 95% tännekin kirjoittavilla Noksujen keskihinta on paljon yli 10 euroa.

Eikö siis olisi parempi, että yhtiö itse saisi toimintansa taas kuntoon ja sitäkautta yhtiön arvoa saataisiin kohotetuksi?

En omista Nokiaa, joten ei nyt tässä kommentissa ole ns. senttiäkään kiinni. Ihmetyttää vain jokapaikassa kun tunnutaan toivovan että joku taho Nokian ostaisi...

Jokapaikassa on spekulointia Nokian oston suhteen. Kuvitteleeko joku oikeasti, että Nokian ostaja maksaisi jonkun 200-300% preemion? No kun ei maksa, niin ihan oikeasti, mikä hyöty tuosta olisi? Tietty sitä jokun ostanut vain alta vitosella, mutta väitänpä että 95% tännekin kirjoittavilla Noksujen keskihinta on paljon yli 10 euroa.
Jep, Nokian puhelinpuolella on sitäpaitsi enää oikeastaan myytävää arvoa brändillä (jatkuvasti kuihtuvana), patenteilla/IPR:llä ja jakeluverkostolla. Oikeesti kukaan ei haluaisi niiiltä mitään muuta.

Eikö siis olisi parempi, että yhtiö itse saisi toimintansa taas kuntoon ja sitäkautta yhtiön arvoa saataisiin kohotetuksi?

En omista Nokiaa, joten ei nyt tässä kommentissa ole ns. senttiäkään kiinni. Ihmetyttää vain jokapaikassa kun tunnutaan toivovan että joku taho Nokian ostaisi...
Tuo myynnin perään huhuilu on osakepsykologiaa: kun ei enää mitään muuta kuvitteellista (N8, Meego, Winphone...) perustetta pikavoitoille tai siis tappioiden takaisinsaamiseksi keksitä tarrataan ajatukseen firman myynnistä suurella preemiolla.

Mä luulen, että Noksun alamäki tuli huonoimpaan mahdolliseen paikkaan ja tuolta kuopasta on vaikea/mahdoton nousta. Miksikö? Luurien tekninen kehitys alkaa saturoitua (näytöt ei enää kasva/muutu merkittävästi tarkemmiksi, uusia rautapuolen tekniikoita ei ole tulossa entiseen tapaan kameroiden, GPS:n jne. seuraksi). Tai ainakin rautapuolen innovaatiot tarjoaa merkittävää lisäarvoa pienemmälle joukolle; HDMI liitin tai DLNA ei palvele yhtä lailla massoja kuin GPS, BT tai 3G pakettidata ja yhä ohuemmaksi vaan mennään uusien juttujen kanssa... Samaan aikaan itse luurin merkitys vähenee, kun ekosysteemien, nettipalveluiden ja softatarjonnan merkitys kasvaa. Jos pitäisi veikata niin tämän kakun jakaa iOS ja Android (vähän kuin PC-puolella Winska ja Mac); Winmobile, WebOS ja RIM roikkuu marginaaleina tai kuihtuu pois. Winmobile voi teoriassa nousta 3:ksi peluriksi, mutta hankalaa tulee olemaan, kun laivaa ohjaa kaksi kankeaa, hidasta ja ei kovin pidettyä jättiläistä.

Itse ostin aikoinaan Noksun osaketta yli 20 Eur:llä, myin pois viime syksynä verosuunnittelusyistä pois reilulla 8:lla. Tosin kokonaisuutena Noksu on tehnyt mulla voittoa, kun pidin 2 vuotta reiluhkoa pottia Nordean liikkeellelaskemaa Nokiaan sidottua indeksilainaa joka tuotti 24%/24 kk (2/2009 - 2/2011) vaikka jännäkakka meinas yllättää loppumetreillä kun syöksyttiin kohtia raja-avoja viimeisen 2 vko aikana. Instrumenttihajautus on iloinen asia :)

Oon miettinyt tota Nokiaa ni aika kova riski on kyllä siinä, jos tippu lähemmäs kolmea ni sit ehkä uhkapelinä ostan sitä mutta en niin paljon kuin aikaisemmin kaavailin. Tänään ostin tuhat teliasoneraa. Ensikuussa ostan Fortumia jos se on 22e alkava hinta ni 250kpl, sitä seuraava ostos on ehkä talvivaara jos se on 4 alkava hinta. Oon vähän netissä lueskellut tota sijoittamista ja hajauttamista, pyrin ostamaan jokaista osaketta noin samalla summalla +-10%, olen päättänyt että noin 5te per osake, tänä vuonna ois tavoite että olisi kuusi kohdetta. Ensi vuonna hajautan lisää. Mitä viisammaat sanoo että onko joku 10 eri osaketta tarpeeksi iso hajautus? Tarkoitus ois tehdä hommaa pitkällä tähtäimellä ku päiväkauppa on täysin mahdotonta minulle.

Osakkeiden määrä itsessään ei ole mikään tae hajautuksesta. Jos nyt ostat vaikka Metsoa, RR:ää, Wärreä, Takomaa, KC:tä jne jne jne niin aika paska hajautus vaikka paljon osakkeita.

Eli jos ihan oikeati haluaa maksimoida hajautusta 10 osakkeella, niin ne pitää katsoa eri toimialoilta ja mielellään kohtuu globaalista toimivia, niin eivät ole sitten pelkästään Suomen tai Euroopan kehityksestä riippuvaisia.

Mutta siis edellä mainitut seikat huomioiden 10 osakkeella saa jo hyvän hajautksen. 20 osakkeen jälkeen yhtiöriski alkaa olle jo aikalailla merkityksetön.

Mutta mitä tulee SirMaxin mainitsemiin osakkesiin, niin noista kyllä hajautusta tulee kun mikään noista kolmesta ei ole yhtään toisistaan riippuvaisia tai samalla toimialalla. Eli tuossa olisi itseasiassa tosi hyvin hajautettu 3 osakkeen salkku. Kaksi vahvaa defensiivistä (siis toimiala joka ei ole kovin suhdanteista riippuvainen kuten operaattori TeliaSoneja ja sähköyhtiö Fortum) ja yksi kovassa kasvussa oleva yhtiö. Tuohon kun kaivaa lisää, niin vaikkapa Sampo voisi olla hyvä. Se ei ole ihan hinnalla pilattu yhtiö ja taasen täysin eri toimiala.

EDIT: Ja tuo vässy74:n postaus Nokiasta oli kyllä mielestäni erittäin hyvä. Eli tosiaan jos itse sotkisin näppini nyt Nokiaan, niin se olisi täysin peliä. Varsinaisena pitkän ajan sijoituskohteena en siihen kelkkaan lähtisi. Valitettavasti homma on omastakin mielestäni mennyt tuohon Vässyn ansiokkaasti raportoimaan suuntaan.

Miksikö? Luurien tekninen kehitys alkaa saturoitua (näytöt ei enää kasva/muutu merkittävästi tarkemmiksi, uusia rautapuolen tekniikoita ei ole tulossa entiseen tapaan kameroiden, GPS:n jne. seuraksi). Tai ainakin rautapuolen innovaatiot tarjoaa merkittävää lisäarvoa pienemmälle joukolle; HDMI liitin tai DLNA ei palvele yhtä lailla massoja kuin GPS, BT tai 3G pakettidata ja yhä ohuemmaksi vaan mennään uusien juttujen kanssa...
En olisi noin pessimistinen tuon saturoitumisen suhteen. Kulutuselektroniikkamessuilla Vegasissa näkyy joka vuosi mielenkiintoisia uutuuksia. Nyt on tullu enemmän ja enemmän MEMS-pohjaisia pieniä laserprojektoreita, jotka vievät kokonaisuudessaan tilaa sokeripalan verran. Kännykkään voi integroida projektorin, jonka värimaailma ja tarkkuus voittaa kaikki nykyiset TV:t. Samalla 3D versio tuosta syntyy ihan triviaalisti. Eli voit projisoda kuvan mille pinnalle tahansa. Samalla tulevat projisoitavat näppäimistöt yms.

Myös seuraava generaatio on jo julkaistu, retinaskannausnäyttö, joka piirtää kuvan suoraan verkkokalvolle. Eli saat täydellisen 3D maailman.

Japanin ja Korean pojat tulevat luultavasti vielä yllättämään...

IVa sanoi:
Tellua taitaa saada kohta alle viiden, 4.90-4.95 laitan pilkin to tai pe.

Ei lasketellu ihan noin alas, niin otin tänään siivun 5.1 päältä. Pitäis alkaa katsastamaan jotain kasvuhakuista mustaa hevosta salkkuun, nyt on täytteenä pelkkiä "tylsiä" osinginmaksajia.

Teräs ei mee kaupaksi, koska mm. nikkelin hinta sahaa, jne. . Samat ongelmat ovat kilpailijoilla Thysenillä ja Arcelor Mittalilla.
Ja Kiinalaiset ovat vallanneet markkinoita vuosi vuodelta enemmän ja enemmän.

Oon miettinyt tota Nokiaa ni aika kova riski on kyllä siinä, jos tippu lähemmäs kolmea ni sit ehkä uhkapelinä ostan sitä mutta en niin paljon kuin aikaisemmin kaavailin. Tänään ostin tuhat teliasoneraa.
Jos haluat oikeasti tällä hetkellä hyötyä Nokiasta, niin varmin tapa tehdä se on hyödyntää Suomen ja USA:n eroavia kursseja, koska ovat välillä aika tavalla eri arvoissa. Osta isolla velkavivulla molemmista saman verran, ja alat shorttaamaan arvokkaampaa, jolloin voit arbitraasikaupalla voittaa erotuksen verran. Tosin vaatii vähän pelisilmää ja ajoitusta, ettei kulut kasva voittoa suuremmiksi.

Enhän minä nyt tommoista osaa tehdä! Talvivaara jatkaa laskuaan, näinköhän tippuu ennen talvea vielä kolmosella alkavaan? Muutaman viikon päästä ajattelin laittaa noin 5te osakkeisiin, mutta oon edelleen kahden vaiheilla, Talvivaara vai Fortum.

Jahas nyt on ensimmäistä kertaa sellainen tilanne että myin osakkeita pois odottaen kurssilaskun jatkuvan ainakin joidenkin osakkeiden kohdalla. Saas nähdä miten käy. Talvivaaraa riipasen lisää salkkuun kun hinta on kohdillaan tai kun lasku näyttäisi pysähtyvän. Myös Okmetic, Stora Enso, UPM ja TeliaSonera kiinnostavat nyt. :)

SirMax sanoi:
Muutaman viikon päästä ajattelin laittaa noin 5te osakkeisiin, mutta oon edelleen kahden vaiheilla, Talvivaara vai Fortum.
Jos riski ja suuremmat voitot kiinnostaa niin Talvivaara. Jos talvivaara tippuisi tuonne 4.5 euron tasoon niin olisi mielestäni yli 3 vuoden aikavälillä houkuttelevin osake pörssistä.

Mikäs indeksirahastoja on viime aikoina painanu näin kovasti alas? Suomirahastoa tietenkin Noksu osittain, mutta tuntuis järjestään joka maanosan rahastot näyttävän punasta. Varmaan kyllä ihan tavallista heilahtelua. Mutta nythän sitä varmaan pitäisi ostaa oikeeseen aikaan lisää ennen kun kääntyvät taas nousuun...

(mutu)

-epävarmuus Jenkkilän kasvutahdista
-pääomaverouudistus (verouudistus ylipäätään)
-nousevat korot
-lähestyvä kiinan asuntokuplan puhkeaminen
-sikspäk sosialistihallitus

(mutu)

Back
Ylös Bottom