Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nokia tuottaa puhelimiä,wincapita ainoastaan keräsi rahaa ja palautti välillä osan että huhut tuotoista pysyivät yllä.Tuo sun vertaus on aika lapsellinen.
En verrannut "yrityksiä" vaan uskovaisten suhtautumista niihin. Yhtäläisyyksiä on helposti nähtävissä, jos yhtään laajemmin on keskustelua seurannut. Esim
- sokea usko nousuun, selitys ja milloin se tapahtuu vain vaihtuu. Noksulla oli ensin. N97 iPhonea tappamassa, sitten Maemo, Meego, Symbian 3 ja nyt Windows puhelin. Nousu tulee kunhan jaksetaan odottaa taas uusi 6-9 kk
- syytetään mediaa huonosta menestyksestä ja nähdään jopa salaliittoja joiden tavoitteena on kaataa Nokia
- ei ole oikein ymmärrystä koko jutusta (Noksun kohdalla mobiilibusineksestä ylipäätään), mutta kovalla ja sokealla uskolla puolustellaan Nokiaa
- Nokiasta on tullut parin viime vuoden aikana ns. kansanosake, jota piensijoittajat ovat keränneet pääasiassa muinaisten korkeiden kurssitasojen takia. Kun turskaa on tullut on pakko jaksaa uskoa että ne fyffet tulee vielä sieltä tuloo takaisin. Tappiot pakottaa uskomaan.

Yllämainitut täysin verrannollisia juttuja wincapitaan: "rahastus on vain ajan kysymys".

Arzzka sanoi:
Nokian Windows-luureilla on mahdollisuutensa, koska muiden valmistajien on hankala erottua Androidilla tulevaisuudessa. Jokainen valmistaja yrittää omaa UI-kerrostaan siihen tehdä, mutta helppoa ei ole ollut kenelläkään. HTC on kuitenkin onnistunut tässä parhaiten. Kiinalaisten valmistajien rynnistäessä Android voi tulevaisuudessa valua alempien hintaluokkien massatuotteeksi ja hi-end on jotain muuta. Tämä tosin söisi Nokian hallitseman alempien hintaluokkien markkinasegmentin.
Arzzkalla ihan hyvää ajatusta näistä. Android:illa on omat fragmentoitumisongelmansa, mutta Nokian kannalta on aivan sama häviääkö se parille isolle Android pelurille vaiko 10:lle pienemmälle. High End:ssä Androidilla on HTC, Samsung, Motorola sekä jossain määrin LG ja Sony Ericssson ja nuo eivät ole lähdössä mihinkään.En oikein keksi mitään syytä miksi nuo tuolta yhtäkkiä low endiin valuisivat; noilla pelureilla on access parhaaseen rautaan, omanäyttötuotanto jne. Edellisten halpamallit + ZTE/Huawei sitten low end:ssä. Oli UI-layer mitä tahansa niin Android ekosysteemi+softavalikoima on kaikkien käytössä, samoin Googlen jatkuvasti tuomat parannukset perusplattaan.

Jos ostit sadalla tuhannella noksua holdiin 2007 lopulla, siitä olis jäljellä alle 18k. Tiedän muutamia joilla lähes noin paha tilanne. Itellä onneks vaan joitakin tuhansia tappio.

Kannattaako hajauttaa omistusta seligsonille korkorahastoihin tai aktiivisiin rahastoihin (nyt siis hajautettua omistusta indekseissä). En näe tarvetta aktiivisten rahostojen nopeampaan arvonnousuun, mutta pohdin tässä vain sitä, että mitä jos korot lähtee nousuun ja kurssit laskuun keskipitkällä aikavälillä?

Omistan kesko B osakkeita n.3te edestä, kannattaako minun jakaa sijoitustani leveämmälle.

Jos tulevaisuudessa olisi vaikka tonni ylimääräistä sijoitusrahaa niin kannattaisiko se sijoittaa johonkin sellaiseen osaketyyppiin josta saa osinkoja, mistä tietää mitkä osakkeet jakaa osinkoja?

nimimerkki, aivan vihreä näissä asioissa :)

Edit. Kannattaisiko tällä hetkellä sijoittaa johonkin tuulivoima/aurinkovoima firmaan? mitä suosittelette?

Ilkka: Kauppalehden sivuilta näet eri yhtiöiden osingonmaksuprosentin (tämän vuoden) ja maksupäivän. Ei kannata kauheasti kuunnella muita, ottaa sitten pannuun kun menee käteen. Itselle ja monelle muullekin on noin käynyt :)

Ilkka: Kauppalehden sivuilta näet eri yhtiöiden osingonmaksuprosentin (tämän vuoden) ja maksupäivän. Ei kannata kauheasti kuunnella muita, ottaa sitten pannuun kun menee käteen. Itselle ja monelle muullekin on noin käynyt :)

Tää on totta.Jos saat varmaa sisäpiiritietoa jostain firmasta niin sen perusteella kannattaa toimia,kaikki muu on spekulointia.Mut ite oon about 5 vuotta spekuloinut ja voi veljet että on ollut hauskaa! ;)

ilkka_83_ sanoi:
Edit. Kannattaisiko tällä hetkellä sijoittaa johonkin tuulivoima/aurinkovoima firmaan? mitä suosittelette?
Noitakin aloja seuraa kymmeniätuhansia huippuammattilaisia, jotka tuntevat puolijohdeteknologian, MOCVD-prosessien statuksen, hyötysuhteet materiaaleille, lainsäädännön ja politiikan muutokset, firmojen johdon, teknologioiden tuotto-odotukset, todennäköisyydet, raakamateriaalien saatavuudet, Kiinan tullit eksoottisille kompositioille jne... joten jos alat noista etsimään keskimääräistä parempaa firmaa, niin kilpailet noiden kaikkien kanssa. Ja nuo ammattilaiset ovat oikeasti hyviä. Tiedän itse sisäpiiritietoa aurinkokenno- ja tuulivoimafirmoista, ja työskennellyt asiantuntijana tuolla fotoniikkapuolella 15 vuotta. En siltikään usko saavani tuon alan osakkeilla parempaa tuottoa kuin muillakaan. Osa väittää saavansa, mutta johtuu siitä, etteivät ymmärrä etteivät ymmärrä.

Jos haluat jännitystä elämään "vihreillä" sijoituksilla, poimi muutama eksoottinen aurinkovoimafirma ja vähän Vaconia. :D

Jos haluat sijoittaa energiaan järkevästi, niin osta suomalaisia energiayhtiöitä, venäläisiä öljy- ja kaasufirmoja, australialaisia kaivosfirmoja, japanilaisia ydinenergiafirmoja. Mielellään vielä indeksirahastojen tai ETF:ien kautta. Ihan jokaista energiasektoria. Ei tule varmasti pikavoittoja, muttei pitkällä tähtäimellä tappiotakaan.

Just eilen tapasin opiskelukaverini, joka tietää mobiilialasta lähes kaiken mahdollisen, ja työnsä takia sisäpiirinkin dataa. Oli silti hävinnyt 25.000 € tänä vuonna, koska ei ollut hajauttanut riittävästi, vaan sijoittanut vain muutamaan alan firmaan.

Tietysti tuolloin ei pääse keskustelemaan pakkiksella jännittävistä uusista osakesijoituksistaan, mutta pärjää paremmin kuin n. 60% ammattisijoittajista.

Just eilen tapasin opiskelukaverini, joka tietää mobiilialasta lähes kaiken mahdollisen, ja työnsä takia sisäpiirinkin dataa. Oli silti hävinnyt 25.000 € tänä vuonna, koska ei ollut hajauttanut riittävästi, vaan sijoittanut vain muutamaan alan firmaan.

Nokiaan mm?:D

Nokiaan mm?:D
Vähän Nokiaan, muutamaan Sendaissa sijaitsevaan Applen ja Samsungin komponenttivalmistajaan (tsunami vei), Taiwanilaiseen näyttöjä tekevään firmaan (tulva pysäytti tuotannon pitkäksi aikaa), ja vielä erääseen japanilaiseen älypuhelimien muisteja tekevään firmaan (sama yhtiö tekee myös ydinvoimaloiden osia, joten voit arvata miten kävi kurssille Fukushiman jälkeen). Hajauttamalla koko sektoriin olisi voittanut samassa ajassa 5000€.

Vähän Nokiaan, muutamaan Sendaissa sijaitsevaan Applen ja Samsungin komponenttivalmistajaan (tsunami vei), Taiwanilaiseen näyttöjä tekevään firmaan (tulva pysäytti tuotannon pitkäksi aikaa), ja vielä erääseen japanilaiseen älypuhelimien muisteja tekevään firmaan (sama yhtiö tekee myös ydinvoimaloiden osia, joten voit arvata miten kävi kurssille Fukushiman jälkeen). Hajauttamalla koko sektoriin olisi voittanut samassa ajassa 5000€.

Voi veljet.

SirMax sanoi:
Osaako joku viisampi sanoa mikä ois järkevä hinta ostaa Talvivaaraa, ku laskee kokoajan, oisko neljä ja puoli euroa?
No tätä nyt varmaan kukaan osaa sanoa kunnolla, sillä Talvivaara on vielä niin aloitusvaiheessa ettei voi tietää miten tuotanto lähtee käyntiin ja miten Nikkelin hinnat menevät. Mutta sen voin sanoa että pidemmällä aikavälillä (3-5 vuotta) tuottopotentiaali on ihan hyvä. Joidenkin analyytikoiden mukaan FY12 P/E 5:n tasolla nyt. Itse ajattelin odotella kurssin tippumisen loppumista ja tankata sitten lisää. Juuri ostin 5.5 euron hinnalla pari sataa kappaletta eikä harmita vaikka melkein 10% on tullut alas, kun sen verran pitkän aikavälin sijoituksen olin tekevinäni.

Mites muilla, mietityttääkö kurssien tippuminen? Itse olen ajatellut pysyväni holdi linjalla tällä hetkellä ja ostot aloitan kun OMXH yleisindeksi rauhoittuu. On meinaan ollut sellaiset pulkkamäkipäivät nyt että josko vielä vähän tulisi alaspäin.

Mites muilla, mietityttääkö kurssien tippuminen? Itse olen ajatellut pysyväni holdi linjalla tällä hetkellä ja ostot aloitan kun OMXH yleisindeksi rauhoittuu. On meinaan ollut sellaiset pulkkamäkipäivät nyt että josko vielä vähän tulisi alaspäin.

Ropisee nyt melkein kautta linjan indeksit alaspäin, aattelin kans odotella "vakio" kuukausitankkauksen kanssa ja töötätä sitten hieman isommin lisää ostoja indeksirahastoihin kun lasku asettu hieman. Tellua taitaa saada kohta alle viiden, 4.90-4.95 laitan pilkin to tai pe.

Käsittääkseni tämänhetkinen osakemarkkinoiden lasku johtuu kolmesta taloudellisesta syystä:
1. Euroalueen velkakriisi (toisinto viimevuodelta)
2. USA:n sitkeästi jatkuvat talousongelmat
3. Keskuspankkien kiristyvä rahapolitiikka
Mikään näistä ei anna aihetta panikoimiseen, joten seuraan vesi kielellä TeliaSoneran, Okmeticin, Talvivaaran laskevia hintoja. Pohjatason tietää vasta jälkeenpäin, joten jäitä hattuun ja kesän 2006 käppyrät kertaukseen! ;)

Mulle alko liipsinsormi syyhytä ton Nokian suhteen.Tankkasin sitä jo 6e hintaan ja nyt tuntuis olevan hyvä hetki jatkaa hyökkäystä.Onko jengillä mitään ajatuksia tästä?
Edelleenkin on kyse rahoista jotka mulla on varaa menettää ilman että elintaso kärsii.

Mulle alko liipsinsormi syyhytä ton Nokian suhteen.Tankkasin sitä jo 6e hintaan ja nyt tuntuis olevan hyvä hetki jatkaa hyökkäystä.Onko jengillä mitään ajatuksia tästä?
Edelleenkin on kyse rahoista jotka mulla on varaa menettää ilman että elintaso kärsii.
Vähän samaa mietin, tankkasin pikkusen yli kutosella kans ja nyt olis hyvä sauma tasapainottaa hintaa. Olis vielä vähän tota lupporahaa jäljellä edellisistä myynneisä. En tiiä vaan uskaltaako tohon Nokiaan panostaa ku voi olla niin pitkäaikanen sijoitus jos ei halua tappiolla myydä.

En lähde kyseenalaistamaan Nokia-sijoituksianne, mutta haluaisin kysyä seuraavia
- milloin ja miksi odotatte Nokian suunnan kääntyvän? Kuinka alas kurssi/markkinaosuus ehtii laskea ennen käännöstä?
- onko teillä esittää jotain analyysejä ajatuksienne tueksi?

Itse olen ylipäätään samalla linjalla Nokian itsensä kanssa eli tulevaisuuden järkevä ennustaminen on tällä hetkellä erittäin vaikeaa/mahdotonta ja markkinoilla ylipäätään on juuri tällä hetkellä huomattavaa epävarmuutta Nokian omien ongelmien päälle.

Kannattaisi ehkä kysyä itseltään mitä arvoa keskihinnan tiputtamisella on? Jos suunta kääntyy saatte omianne takaisin, jos taas luiska jatkuu onko panoksen tuplaus järkevää? Jokainen laskupäivä tankkauksen jälkeen merkitsee tämänhetkistä nopeampaa absoluuttisen euromäärän palaamista. Keskihinnan tiputtaminen for sake of it kuulostaa kovasti siltä, että haetaan lisää pelimerkkejä luukulta kun ruletissa on tullut punaista pelatessa musta putki.

En lähde kyseenalaistamaan Nokia-sijoituksianne, mutta haluaisin kysyä seuraavia
- milloin ja miksi odotatte Nokian suunnan kääntyvän? Kuinka alas kurssi/markkinaosuus ehtii laskea ennen käännöstä?
- onko teillä esittää jotain analyysejä ajatuksienne tueksi?

Itse olen ylipäätään samalla linjalla Nokian itsensä kanssa eli tulevaisuuden järkevä ennustaminen on tällä hetkellä erittäin vaikeaa/mahdotonta ja markkinoilla ylipäätään on juuri tällä hetkellä huomattavaa epävarmuutta Nokian omien ongelmien päälle.

Kannattaisi ehkä kysyä itseltään mitä arvoa keskihinnan tiputtamisella on? Jos suunta kääntyy saatte omianne takaisin, jos taas luiska jatkuu onko panoksen tuplaus järkevää? Jokainen laskupäivä tankkauksen jälkeen merkitsee tämänhetkistä nopeampaa absoluuttisen euromäärän palaamista. Keskihinnan tiputtaminen for sake of it kuulostaa kovasti siltä, että haetaan lisää pelimerkkejä luukulta kun ruletissa on tullut punaista pelatessa musta putki.

Mun ajatus on että nokian tuotantolinjat ja muu infrasrtuktuuri on jo itsessään jonkin arvoisia.Jos Nokia ei pärjää niin joku varmasti ostaa sen ja kurssi pomppaa.Onko sulla mitään ajatuksia tohon?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom