Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olkapää kipu

Minulle kävi pieni lapsus olkapään kanssa (ei treenatessa). Pidin kättä suurinpiirtein asennossa "natsitervehdys" ja pidin kädellä kappaleesta kiinni. Kappale putosi enkä ymmärtänyt päästää siitä heti irti ja käteni meni sen mukana voimakkaasti alas ja hieman sivulle ennen kuin päästin siitä irti. Olkapää tuntui hieman muljahtavan, mutta mitään kovaa kipua ei kuitenkaan tullut.

Pientä kipuilua siinä välillä tuntuu ja hieman outo tunne olkapäässä, mutta ei se tunnu rikki menneeltä. Olisikohan kiertäjäkalvosimet sitten ottaneet osumaa. Mitäs tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä? Kannattaako suosiolla vain lepäillä muutama päivä vai pienestä kipuilusta huolimatta lähteä vain salille vai kannattaako tehdä jotain kevyttä kuminauhajumppaa?

Ajattelin pitää 4 päivää breikkiä ja sitten kokeilla hieman noilla kuminauhoilla olkapään fiiliksiä, jos tuntuu kipuilua, jatkan breikkiä. Kuulostaako järkevältä toiminnalta?

Pieni kysymys ruokatouhuihin liittyen.

Onko sillä sen suurempaa seksuaalista merkitystä, kuinka "tasaisesti" ruokamäärät jakautuvat päivän aikana? Ruokapäivyriäni tutkiessa huomasin, että minulla jää joka päivä noin 5-6h pätkä iltapäivällä, jolloin olen täysin ilman ravintoa ja muutenkin kaloreissa mitattuna ravinto painottuu ehkä hieman ilta-aikaan. Kalorit ovat toki säännönmukaisesti joka päivä reilusti plussalla, mutta onko tuollaisilla tauoilla jotain väliä, verrattuna siihen, että söisi esim. muutaman tunnin välein?

Kaverini joka ei treenaa aloitti reilu viikko sitten dietin. Paljonko miinuskaloreille per päivä maximissaan kannattaa mennä? Onko treenaamattomallakin se 500?
Hänellä laihutuksen aloittaessa 15-20kg ylimääräistä fläsää.

Onko viisasta treenata 4-jakoisella ohjelmalla Rinta/Hauis tosi monipuolisesti vai pitäisikö karsia liikkeitä seuraavista (vai vaihtaa järjestystä?):

Penkki
Hauiskääntö tanko
Hauiskääntö tanko myötäote
Vinopenkki kp
Hauis keskitetty
Ristikkäistalja
Rannekääntö
Hammer
Pec Dec butterfly
Hauis (en tiedä liikkeen nimeä, mutta sama alkuasento kuin hammerissa ja ranne kääntyy sitten samaan asentoon kuin tavallisessa hauiksessa)
..ja loppuun punnerruksia jos riittää aikaa/rahkeita

Useimmissa liikkeissä 8-10 toistoa 3-4 sarjaa. Missään nimessä ei ole motivaatio ongelmana, enkä toivo, että mitään jäisi pois, mutta karsin jos on tarvetta.

Eikö kannattaisi mieluummin vetää rinta ja ojentajat samalla kertaa ja hauis tehdä sitten selän kanssa? Millanen jako sulla on ylipäätään tuossa 4-jakosessa?

Eikö kannattaisi mieluummin vetää rinta ja ojentajat samalla kertaa ja hauis tehdä sitten selän kanssa? Millanen jako sulla on ylipäätään tuossa 4-jakosessa?

Rinta/Hauis
Jalat
Selkä/Epäkkäät
Olkapäät/Ojentajat

Mielestä toi jaotus toimii hyvin, taisi olla jossain threadissaki toi samanlaine jaotus. Salilla neljästi viikossa.

Olisiko mielestäsi järkevä vetää näin päin myös kolmijakoisessa? Itselläni on 1. Rinta/ojentaja, 2.Jalat/olkapäät, 3.Selkä/hauis. Neljä kertaa viikossa käyn salilla ja treenit pyörii tuossa järjestyksessä.

Mun mielipiteen ei pitäis paljoa painaa, lähinnä heittelen kysymyksiä jos alussa ei ole ihan hirveästi tietoa annettu. Mitkä sun tavoitteet ees on? Voimaa, massaa vai molempia?

@xvn, tuolla on tuo oma threadi 3-jakoisesta ja siellä nyt on monenlaista jakoa. Tiedä sitten mikä on paras, mutta ite väännän rinta/ojentajat/olkapäät, jalat/vatsat ja selkä/hauis jaolla.

Sattuisko olemaan mielipidettä tohon varsinaiseen kysymykseen? :)

Itse ottaisin tuohon hauistreeniin hauislaudan käyttöön tanko hauiksen tilalle. En ole tästä varma, mutta minusta tuossa on aika paljon hauikselle jos teet kaikista liikkeistä 3-4 sarjaa. Itse tekisin 2-3 tai jättäisin yhden liikkeen pois. Itse en myöskään tee rannekääntöjä toisaalta sen kyllä käsistäni näkeekin.

Tissitreeni minusta vaikuttaa ihan hyvältä. Penkkeihin varmaan kannattaa vetää 6-8 toiston sarjoja ja ristikkäistaljaan ja peck deckiin 8-12.

Teetkö liikkeet tuossa järjestyksessä? Itse olen aina tehnyt ensin yhden lihasryhmän ja vasta sitten siirtynyt toiseen. Tosin enpä varmuudella tiedä kumpi on parempi tapa.

Siis toki VOIT treenata 2-jakosella kaksi kertaa viikossa jos tykkäät, kait silläkin nyt voimaa tulee, itse olen siitä huolimatta 1-jakosen kannalta, mutta sinä päätät ;)
Voit vaikka ottaa toiseen jalkatreeniin jotain pitkää pumppailua jalkaprässissä?
Ja kyllä se kroppa siihen kyykkäilyynkin tottuu.

Näinkö meinaat ? Kyykyt treenaisin kyllä vain yhtenä päivänä ettei potkistreenit menis pilalle. Ja tavoitteena ei ole saada massaa vaan voimaa jos sillä jotain merkitystä on (perusliikkeissä 5 toiston sarjoja....).

EDIT: Onko muutkin sitä mieltä että jos treenaa 2 kertaa viikossa niin kannattaa tehä samat liikkeet joka kerta ?

Simppeli ja tehokas vehjehän tuo on. Eli ajaa asiansa.

Itse ottaisin tuohon hauistreeniin hauislaudan käyttöön tanko hauiksen tilalle. En ole tästä varma, mutta minusta tuossa on aika paljon hauikselle jos teet kaikista liikkeistä 3-4 sarjaa. Itse tekisin 2-3 tai jättäisin yhden liikkeen pois. Itse en myöskään tee rannekääntöjä toisaalta sen kyllä käsistäni näkeekin.

Tissitreeni minusta vaikuttaa ihan hyvältä. Penkkeihin varmaan kannattaa vetää 6-8 toiston sarjoja ja ristikkäistaljaan ja peck deckiin 8-12.

Teetkö liikkeet tuossa järjestyksessä? Itse olen aina tehnyt ensin yhden lihasryhmän ja vasta sitten siirtynyt toiseen. Tosin enpä varmuudella tiedä kumpi on parempi tapa.

Teen tuossa järjestyksessä, koitin nimenomaan ripotella sekalaisesti, etten heti väsy liikkeen vaihdon jälkeen.

Uusi kysymys, ostin Fastin Malto6 (maustamaton) ja Hera80 (vadelma) -tuotteet. Maltossa sanotaan 1dl 4-5 dl veteen, ja proteiinissa 1 dl 3-4 dl veteen. Tein testi juoman ja pistin ehkä noin 4 dl vettä 2dl jauhetta ja tuloksena oli aika lattea maku ja maistui vähän vaahdolta. Johtuuko tämä maltosta vai veden vähäisestä määrästä?

Uusi kysymys, ostin Fastin Malto6 (maustamaton) ja Hera80 (vadelma) -tuotteet. Maltossa sanotaan 1dl 4-5 dl veteen, ja proteiinissa 1 dl 3-4 dl veteen. Tein testi juoman ja pistin ehkä noin 4 dl vettä 2dl jauhetta ja tuloksena oli aika lattea maku ja maistui vähän vaahdolta. Johtuuko tämä maltosta vai veden vähäisestä määrästä?
Testaa, jokasella on täysin eri maku noiden suhteen. Jotkut tykkää sekottaa mahdollisimman vähään ja juoda yhdellä kulauksella jos on pahan makusta ja jotkut taas nauttii hitaasti paljon nestettä. Eli, ihan vitun sama. Testaa ja kokeile mikä maistuu parhaalta :)

No, annoin juoman seisoa niin siinä oli n. 3 sentin vaahtokerros päällä lepäämässä, niin onko mitään tapaa jolla voi estää vaahtoontumisen? Entä muuttuuko maku maitoon sekoittaessa paljoa?

No, annoin juoman seisoa niin siinä oli n. 3 sentin vaahtokerros päällä lepäämässä, niin onko mitään tapaa jolla voi estää vaahtoontumisen? Entä muuttuuko maku maitoon sekoittaessa paljoa?
Eipä oikeen voi estää. Maitoon sekotettuna juomasta ja mausta tulee paksumpi, maitomaisempi, paremman makuinen imo.

Back
Ylös Bottom