Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

voisiko joku vastata kysymykseeni? (:
Tarttisin vähä vinkkiä ku oon suunnitellu kesäks semmosta treeniä että treenailisin tyylii aamulla ja sitte uusiks illalla. minkähänlainen jako olis paras semmosee? ja tarviiko enemmä ruokaa ku esim normaalilla kaks jakosella tehtäessä?

Olen siis käynyt salilla semmosen 1,5v ajan. Eli on kuitenki kokemusta jo jonkun verran siitä touhusta. Tavoitteena on aina ollut lihasmassan kasvatus ja on edelleen.

Ravinnon määrä on aina riippuvainen kulutuksesta ja siitä, halutaanko olla bulkilla, ylläpidolla vai miinuksilla. Eli jos kulutus kasvaa niin kyllähän silloin lisää ruokaakin tarvitaan. Tuosta treenaamisesta... meinaatko kaks punttia vetää päivään vai onko toinen esim. lajitreeni tai aerobinen? Ite ainakin tulee välillä vedettyä kevyttä juoksua/varjonyrkkeilyä illalla ja hommahan on silloin lähinnä palauttavaa.

voisiko joku vastata kysymykseeni? (:

Treenaa sama lihasryhmä aamulla/illalla. Aamulla lyhyemmät ja kovemmat sarjat, illalla enemmän volyymia treeniin.

Idea ei ole lisätä suoranaisesti treenimäärää, vaan jakaa sitä useampaan osaan.
Esimerkiksi aamutreeni 35-40min, ja iltatreeni 20-25min.

Kaivoin lenkille mukaan sykemittarin ja reipas kävely,maximaalinen ettei pikakävelyks menny niin ~130 syke,muistan lukeneeni 130-170 on hyvä rasvanpoltto syke? Kuitenkaan ei mun varmaan juosta kannata n.108kg? Kokeilin myös ottaa spurtin sain 202 max sykkeeksi.

Mitä ootte mieltä samojen lihasten treenaamisesta peräkkäisinä päivinä? Nyt en tarkota sitä, että vejetään hauiskäännöillä haba piippuun vaikka ti ja ke, ja katotaan jos siitä vielä jotain irtois perjantaina. Vaan nyt tarkoitan lähinnä kahvakuulalla treenausta. Onko järkevää treenata vaikka kahvakuulalla 4 kertaa viikkoon ma, ti, to ja pe? Siinähän tulee hittiä koko keholle aina yhellä kerralla. Mitäpä porukka on mieltä siitä, että treenaa samoja lihaksia perättäisinä päivinä? Kerkeekö palautua vai tuleeko toppi vastaan?

Niin ja semmoista vielä piti kysyä, että onnistuisko miten hyvin kunnon kasvatukseen sillein, että tekis 1-jakoisella 2 kertaa kropan läpi viikossa vaikka ma ja to, ja sit kävis siihen päälle vielä pelaamassa pari kertaa säbää viikossa ja huilais sen 3 päivää. Oisko tolleen vielä mahdollisuus saada hyviä voimatasoja

Ravinnon määrä on aina riippuvainen kulutuksesta ja siitä, halutaanko olla bulkilla, ylläpidolla vai miinuksilla. Eli jos kulutus kasvaa niin kyllähän silloin lisää ruokaakin tarvitaan. Tuosta treenaamisesta... meinaatko kaks punttia vetää päivään vai onko toinen esim. lajitreeni tai aerobinen? Ite ainakin tulee välillä vedettyä kevyttä juoksua/varjonyrkkeilyä illalla ja hommahan on silloin lähinnä palauttavaa.

joo kaks punttia aattelin:D

Treenaa sama lihasryhmä aamulla/illalla. Aamulla lyhyemmät ja kovemmat sarjat, illalla enemmän volyymia treeniin.

Idea ei ole lisätä suoranaisesti treenimäärää, vaan jakaa sitä useampaan osaan.
Esimerkiksi aamutreeni 35-40min, ja iltatreeni 20-25min.

Eli aamulla lyhyemmät sarjat ja illalla vähän pitemmät? (: ja sitte kysyisin vielä että saako tällä tavalla treenaamisesta suuremman hyödyn?

Mitäpä porukka on mieltä siitä, että treenaa samoja lihaksia perättäisinä päivinä? Kerkeekö palautua vai tuleeko toppi vastaan?

Se, kerkeääkö palautua, riippuu aivan siitä, miten treenaa. Jos pystyt säätämään treenisi sellaisiksi, että treeni on riittävän kovaa kehityksen syntymiseen mutta ei niin kovaa että sillä vetäisi itsensä liian piippuun yhdessä treenissä, niin ihan hyvin voit treenata koko kroppaa peräkkäisinä päivinä. Käytännössä treeni tosin jää pidemmän päälle niin kevyeksi palautumisen varmistamiseksi, että se sopinee paremmin yleiskunnon kasvatukseen kuin varsinaiseen body- tai voimatreeniin.

Niin ja semmoista vielä piti kysyä, että onnistuisko miten hyvin kunnon kasvatukseen sillein, että tekis 1-jakoisella 2 kertaa kropan läpi viikossa vaikka ma ja to, ja sit kävis siihen päälle vielä pelaamassa pari kertaa säbää viikossa ja huilais sen 3 päivää. Oisko tolleen vielä mahdollisuus saada hyviä voimatasoja

Kyllähän tuollakin yleiskunto kasvaa, mutta voimatasojen kannalta jostakin säbän pelaamisesta ei ole pienintäkään hyötyä ja kaksi salitreeniä viikossa on melko vähän. Alkuvaiheessa voimatasot nyt kasvavat vaikka kerran viikossa tankoon päin katsomalla, mutta se ei jatku kovin pitkään. Sitä mä en sitten tiedä, mitkä ovat sun mielestäsi "hyviä voimatasoja" niin paha sanoa tarkemmin.

Sormet varpaisiin on tyhmä venytys. Todistaa vain sen että lumbaalifleksioon pääset helposti.

Saisiko tuohon mielenkiinnosta selkokielistä tarkennusta? Tuo venytys on ollut mulle aina helvettiä kun takareidet (?) eivät vain veny. Vuosien varrella olen huomannut, että joskus keljuillut alaselkä tuntuu voivan paljon paremmin, kun jätän tuon venytyksen pois ohjelmasta ja näin olen sitten tehnyt vastoin kaikkia ohjeita, joita kavereilta sekä liikunnanopettajilta ym. on saatu. Nyt ei taipuisi sormet varpaisiin kuin ne taljalla yhteen vetämällä.

Esim. kyykyissä en sen sijaan ole huomannut minkäänlaisia liikkuvuusongelmia sen enempää syvyyden kuin selän asennon osaltakaan.

Elikkäs meillä on kotona sellane Kehonrakentaja voittaa (todella vanha) kirja, jossa on yksi harjoitustaulukko joka tehdään kolmesti viikossa. Itse harjoitustaulukossa taisi olla sellain että jokaisa lihasryhmää kohden tulisi 2-3 eri liikettä. Mitä mieltä olette onko mitään järkeä ruveta "punttaamaan" sellaisen harjoitustaulukon avulla?

^ko. kirjassa ehdotetut sarja- ja liikemäärät ovat 70-luvun tapaan tolkuttoman suuria siihen nähden, mikä nykyään katsotaan fiksuksi. En etsimälläkään löytänyt koko kirjasta yhtään taulukkoa vaikka sen juuri hyllystä esiin kaivoin, joten joko kysymyksesi on epäselvästi muotoiltu tai sitten kirjasta on tehty useampi erilainen painos (tuskin, ei se mikään sadan painoksen bestseller ollut). Niin tai näin, jos haluaa jostakin ohjelmasta kommentteja niin kannattaa uhrata se kymmenen minuuttia mikä menee ohjelman kirjoittamiseen tänne, koska ohjelmaa ei voi kommentoida sitä tuntematta ja harvalla varmaan on Columbun kirjaa omassa hyllyssään, vaikka mulla nyt sattuikin olemaan...

^ 3 kertaa viikossa, koko kroppa läpi ja jokaiselle lihasryhmälle 2-2 eri liikettä.
Täytyy sanoa, että tulee olemaan pitkä treeni edessä.

Liikkeitä treeniä kohden tulee olemaan aika paljon, mikäli ymmärsin viestisi oikein.
Suosittelisin sinua sen sijaan ottamaan tuolta aloittelijoiden osiosta esim. jonkun yksijakoisen ennemmin.

Kun se on noin vitun vaikeaa, niin minä kirjoitan malliksi itse Columbun aloittelijoiden ohjelman tänne+ omat kommenttini. Kyseessä on siis ihan normaali yksijakoinen, joka käy mielestäni aloitusohjelmaksi ihan hyvin, vaikka toisto- ja sarjamääriä vähän säätäisin ettei treeni veny älyttömän pitkäksi.

Joka liikkeessä 15 toistoa, 1. viikon aikana yksi sarja, 2. ja 3. viikolla kaksi, 4. ja 5. viikolla kolme sarjaa, 6. viikosta eteenpäin neljä sarjaa => OK, mutta kun on kolmeen sarjaan päästy niin en enää lisäisi sarjamääriä vaan ennemmin pitäisin sarjamäärän kolmessa ja laskisin toistomäärää suurempiin sarjapainoihin pääsemiseksi.
Pystypunnerrus
Sivutaivutus, päänkääntö ja vartalon taivutus => Ei välttämättä tarvitse tehdä joka kerta
Kulmasoutu
Penkkipunnerrus
Kyykky
Pohkeet
Etunojapunnerrus => ei välttämättä kannata tehdä penkin päälle. Jättäisin pois tarpeettomana ja ohjelman lyhentämiseksi.
Hauis KP
Hauiskääntö KP myötäote ==> Kun sarjoja alkaa tulemaan enemmän parin viikon jälkeen, niin tee esim. 1-2 sarjaa kummallakin otteella, 3+3 on turhan paljon pikkulihakselle yksijakoisessa.
Jalkojennosto + nousu selinmakuulta

Ite tarttisin vinkkejä leuanvetoon liittyen. Elikkä itse en ole oikein saanut tuntumaa selkään, vaikka kuinka olen yrittänyt. Pitäisikö tässä leuanvedossakin saada liikuttua lavat yhteen- lavat auki periaatteella, jos näin on niin ongelmani on juuri siinä. En nimittäin meinaa saada lapoja kiinni kovin hyvin. Jos on jotain vinkkejä kuinka saisin lavat paremmin kiinni leuanvedossa, niin otan ilomielin vastaan :)

Ite tarttisin vinkkejä leuanvetoon liittyen. Elikkä itse en ole oikein saanut tuntumaa selkään, vaikka kuinka olen yrittänyt. Pitäisikö tässä leuanvedossakin saada liikuttua lavat yhteen- lavat auki periaatteella, jos näin on niin ongelmani on juuri siinä. En nimittäin meinaa saada lapoja kiinni kovin hyvin. Jos on jotain vinkkejä kuinka saisin lavat paremmin kiinni leuanvedossa, niin otan ilomielin vastaan :)

Leveä myötäote ja tanko rintaan asti.

Jos tälläinen melko tikku rupeaa treenaamaan voimaa, niin tuleeko siitä mitään? Meinaan että pitäisikö olla lihasta jonkun verran ensiksi. Eikö siinä kuitenkin tule vähän sitä lihaa samalla kun voimaa treenaa?

Jos tälläinen melko tikku rupeaa treenaamaan voimaa, niin tuleeko siitä mitään? Meinaan että pitäisikö olla lihasta jonkun verran ensiksi. Eikö siinä kuitenkin tule vähän sitä lihaa samalla kun voimaa treenaa?
ei ole mitään lähtötasovaatimuksia, ja kyllä tulee pihviä hanskaan hyvinkin varsinkin alottelijalla

Back
Ylös Bottom