Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

No ehkä Suomen painnostoliiton entinen valmentaja (Kailajärvi) ei sitten tiennyt mistä puhu :rolleyes:

Riippuu tietenkin paljon ihmisen välityksestä meneekö polvet yli vai ei...

Kuinka paljon painonnosto liikkeissä tehdään takakyykkyjä?

Painopisteet on aivan eri kohdassa takakyykyssä ja etukyykyssä. Puhuin kuitenkin lähinnä takakyykyn tekemisestä.

Jaa-a mitenköhän se lause ton näköisenä tohon tuli...koitetaan uudestaan sitten.

Siis jos polvet menevät jalkaterien yli niin ylöstuleminen vaikeutuu koska sääriluu täytyy suoristaa jotta se liike olisi optimaalinen. Eli toisin sanoen jos polvet menevät jalkaterän yli niin siinä tehdään ihan turha ylimääräinen liike jaloilla. En lähtis kyllä ketään neuvomaan että ne saa päästää yli koska kyykyn kontrolloiminen menee helposti vaikeaksi jos nilkan liikkuvuus paranee.

Kyykkytekniikka ja -asento riippuu aika paljon siitä mitä haetaan, tässä setämies kertoo tarkemmin. Myös polvien ylimeno ja ei-ylimeno näkyvät hyvin. EDIT: tämä video nyt vain selkeyttämään tuota keskustelua, ei ruveta nussimaan onko sedällä perfect technique vai ei.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUETE= Crrc]
Jaa-a mitenköhän se lause ton näköisenä tohon tuli...koitetaan uudestaan sitten.

Siis jos polvet menevät jalkaterien yli niin ylöstuleminen vaikeutuu koska sääriluu täytyy suoristaa jotta se liike olisi optimaalinen. Eli toisin sanoen jos polvet menevät jalkaterän yli niin siinä tehdään ihan turha ylimääräinen liike jaloilla. En lähtis kyllä ketään neuvomaan että ne saa päästää yli koska kyykyn kontrolloiminen menee helposti vaikeaksi jos nilkan liikkuvuus paranee.
Kyykkytekniikka ja -asento riippuu aika paljon siitä mitä haetaan, tässä setämies kertoo tarkemmin. Myös polvien ylimeno ja ei-ylimeno näkyvät hyvin. EDIT: tämä video nyt vain selkeyttämään tuota keskustelua, ei ruveta nussimaan onko sedällä perfect technique vai ei.

Siinä tulikin hyvä video, itse kuulun tähän ryhmään kuka kyykkää tuolla jälkimmäisellä tavalla, sillä saa myös enemmn rautaa liikkumaan niin en oikeen ymmärrä tätä "ylimääräistä" liikettä.

En koskaan oo mavettanu enempää kuin 140kg eläessäni, 140kg on ollu mulle ihan tolkuton rajapyykki. Joskus vedin 4x140kg jossa kaks toistoa oli ookoo, loput oli ihan vitunmoista kiskomista ja totesin että en ole tarpeeksi vahva/tekniikka ei ole tarpeeksi hyvä. Nyt kaks viikkoa olen treenannut 2-3 kertaa viikossa mavea ja viimeksi nostin 3x145kg aivan ilman mitään ongelmia.

Vaikka maastaveto tuntuu niin puhtaalta voimaliikkeeltä kuin voi olla, niin se tekniikka auttaa aivan tolkuttomasti. Paras maastavetopreppaus mitä mulle ikinä itelle on tullut esiin on tuo Rippertoen youtubevideosarja, totaaliaika taitaa olla jotain päälle 10minsaa.

http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA <--- varsinkin tämä...
http://www.youtube.com/watch?v=vue17RjRhwM
http://www.youtube.com/watch?v=ql-N9hAuxNs
http://www.youtube.com/watch?v=Ht363HslwnM
http://www.youtube.com/watch?v=5ocCK4BSIMI <--- ...ja TÄMÄ.
http://www.youtube.com/watch?v=uu3-64C7JEY

Itelle tuo nimenomainen lapojen pito neutraalina ja tangon yläpuolella oli avain onneen. Vedot ei tunnu oikeastaan miltään kun tuon saa natsaamaan.

Aivan tolkkupitkään taoin päätä seinään vetäessäni lavat yhteen ennen kuin lähdin liikkeelle. En osannut selittää mekanismia miksi se tuntui typerältä, oletin vain että se oli tarkoitus ja "en vaan osaa." Jossain luin että ne vedetään etukäteen lukkoon kun yläasennossa ei välttämättä ole enää poweria supistaa lapoja.

Nyt vedän joka vedon neutraaleilla lavoilla (en roikota vaan pidän tiukkana normaaliasennossa), tanko liikkuu SUORAAN YLÖSPÄIN kuin hissi, eikä tee tuota "heijausta" alavaiheessa kuten rippertoe sanoo, ja tuntuu aivan mielettömän hienolta onnistua joka vedossa ja lisätä rautaa tasaisesti.

[QUETE= Crrc]

Siinä tulikin hyvä video, itse kuulun tähän ryhmään kuka kyykkää tuolla jälkimmäisellä tavalla, sillä saa myös enemmn rautaa liikkumaan niin en oikeen ymmärrä tätä "ylimääräistä" liikettä.

Ja tossa videossahan nimenomaan mainittiin syy miksi painonnostajat kyykkäävät tuolla tavalla ja se syyhän ei ollut tavoite saada kyykyssä liikkumaan maksimimäärä rautoja vai oliko?

Ja tossa videossahan nimenomaan mainittiin syy miksi painonnostajat kyykkäävät tuolla tavalla ja se syyhän ei ollut tavoite saada kyykyssä liikkumaan maksimimäärä rautoja vai oliko?

ITSE saan suuremmat raudat liikkumaan tuolla polvet yli menevällä tyylillä...

ITSE saan suuremmat raudat liikkumaan tuolla polvet yli menevällä tyylillä...

Jos palataan itse alkuperäseen aiheeseen tän turhan väittelemisen suhteen kenellä nousee eniten rautaa millä niin en silti suosittelisi ketään tietoisesti päästämään polviä varvaslinjan yli edellämainittujen asioiden takia.

Edit. En missään nimessä väittänyt että se olisi täysin väärin että polvet menisivät varvaslinjan yli mutta en sitä vaan suosittelisi ketään tekemään. Kyykyssä täytyy kuitenkin muistaa että jokaisella on omat välityksensä.

No se kai edelleen riippuu mitä sillä kyykyllä haetaan? Kovin on vaikeaa päästä pohjiin (takareisi koskee pohkeeseen) ilman, että polvi menee varvaslinjan yli. Tai jää ainakin painonnostajilta reenit tekemättä, urheilijoilta reiskoja niiden koko liikeradalla vahvistavat liikkeet väliin ja jyrkät portaat taviksilta kävelemättä. Siksi tuo "ketään" sana vähän häiritsee tuolla.

Itse saan ainakin enemmän nostettua huonolla tekniikalla, että jalat lähes suorina, selkä hieman pyöreänä ja tangon liikerata ei varmasti kovin suora. Tämä johtuu heikoista jaloista.

Treenaan toisin nykyään niin kuin pitää, mutta varmasti tekniikan takia en ainakaan enempää nosta, mutta selkä pysyy ehjänä ja jalkoihin tulee ruutia. Tulokset kyllä noussut pirusti viime aikoina.

No se kai edelleen riippuu mitä sillä kyykyllä haetaan? Kovin on vaikeaa päästä pohjiin (takareisi koskee pohkeeseen) ilman, että polvi menee varvaslinjan yli. Tai jää ainakin painonnostajilta reenit tekemättä, urheilijoilta reiskoja niiden koko liikeradalla vahvistavat liikkeet väliin ja jyrkät portaat taviksilta kävelemättä. Siksi tuo "ketään" sana vähän häiritsee tuolla.

Se että pääseekö sinne pohjaan on kyllä hyvin monesta muustakin asiasta kiinni kuin siitä että ylittääkö polvet varvaslinjan.

Itse saan ainakin enemmän nostettua huonolla tekniikalla, että jalat lähes suorina, selkä hieman pyöreänä ja tangon liikerata ei varmasti kovin suora. Tämä johtuu heikoista jaloista.

Treenaan toisin nykyään niin kuin pitää, mutta varmasti tekniikan takia en ainakaan enempää nosta, mutta selkä pysyy ehjänä ja jalkoihin tulee ruutia. Tulokset kyllä noussut pirusti viime aikoina.

Itsellä myös tekniikka alkaa lentämään pihalle, kun on vaan tarpeeksi painoa kehissä. Aika hyvä sääntö on, että jos painolla menee vain 3-4 toistoa, niin vähintään sarjan vika toisto tulee näyttämään aivan kamalalta. Vähän outo juttu mavessa, että porukka sanoo sitä selkäliikkeeksi, mutta oman kokemuksen mukaan se muttuu sitä enemmän selkäliikkeeksi, mitä paskemmalla tekniikalla nostaa. Tietty, jos olisi kokoajan keskittynyt pitämään tekniikan megapuhtaana, niin sarjapainot tuskin koskaan olisivat ylittäneet 100 kiloa.

Juu niin onkin. Mutta kerrotko vielä miten mennään pohjaan ilman että polvet ylittää varvaslinjan?

Väitätkö nyt ihan tosissas ettei pohjaan asti pääse ilman että polvet ylittää varvaslinjan? Tää kysymys itsessään on niin typerä etten edes vastaa siihen.

Väitätkö nyt ihan tosissas ettei pohjaan asti pääse ilman että polvet ylittää varvaslinjan? Tää kysymys itsessään on niin typerä etten edes vastaa siihen.
No jeesi tyhmää nyt plz. Alla videossa kyllä mennään mm. kehon painolla mutta harvemmin olen nähnyt kenenkään tekevän sitä painon kanssa, ihan puhtaasta mielenkiinnosta katsoisin miltä se näyttää. Löytyykö videota tms?

Ei voi enää editoida, joten uusi postaus. Eli puhun tässä kohtaa nyt siis enemmän tosta olympic style -kyykystä, eli miten siinä mennään alas ilman, että polvet ylittää varvaslinjan? Ja ei, minulla ei ole pakottavaa tarvetta olla oikeassa. Neuvokaa ihmeessä. Sen mitä aiheesta olen lueskellut niin super flexible -tyypeiltä tuo vissiin onnistuu (esim. Pavel videossa).

Tässä ei mene mutta tyyli enemmän mallia voimanosto (ehkä, ei näe jalkoja) eikä ihan hirveän syvälle mennä. Jälkimmäisessä ehkä mennään pari astetta syvemmälle mutta myös polvet näyttävät menevän vähän edemmäs (tai sitten muuttunut kuvakulma hämää).

On kyllä hieno tyyli mutta mielestäni alaselkä pyöristyi noin 4 milliä.

Tuohon tyyliin tarvitsee varmasti vahvat jalat? Kun miettii omalla kohdalla että parhaat kyykkysarjat on siellä 100 kilon pinnassa ja vetoykkönen tällä hetkellä 180kg niin väkisinkin tulee aikamoisia selkävetoja... Takareidet on kyllä kanssa vahvat.

Mikähän siinä on, heti kun vähän (minulle) isoimmilla painoilla mavettaa, niin selkä rupeaa pyöristymään?! Jalat jaksaisi kyllä nostaa vaikka mitä, mutta kun se selkä...

Back
Ylös Bottom