Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No sillon saa hyvän tuntuman hauiksiin :D Mutta sillä ei siis ole hirveästi merkitystä treenaako saman lihasryhmän putkeen vai ei?

Kyllä kannattaa vetää sama lihasryhmä putkeen, silloin ei turhaan kierrätetä verta eri lihaksista toiseen ja mennä kuntopiirityyppiseen harjotteluun. Eli rouhit vaan kerralla siihen lihakseen kunnon pumpin ja sitten siirryt seuraavaan lihakseen. Ja ite en nää ongelmaa siinä että 2-jakosessa on 2 liikettä hauberille, kunhan ei tehdä molempia jotain 4x10 sarjaa. Eli jos tekee vaikka perushaukkarin ja keskitetyn niin tekee esim kaks sarjaa toista ja yhden toista, miksei vaikka kaks molempia jos tuntuu hyvältä. Toistomääriä voi myös vaihdella, ei aina tarvi tehä kymppejä vaan voi tehä vaikka kaseja.

Kyllä kannattaa vetää sama lihasryhmä putkeen, silloin ei turhaan kierrätetä verta eri lihaksista toiseen ja mennä kuntopiirityyppiseen harjotteluun.
Ainahan se veri kiertää lihaksesta toiseen vaikka mitä tekis :D Tuloksien kannalta varmaankin aivan sama tekeekö hauissarjojen välissä vaikka vatsoja, mutta onko tää sit loogista? Paljon helpompaa keskittyä yhteen lihasryhmään kerralla ja viedä treeni läpi loogisesti. Tärkeintä on, ettei muilla liikkeillä vie rasitusta toiselta liikkeeltä liikaa, jotta pystyy täysissä sielun ja ruumiin voimissa keskittyyn juurikin siihen sen hetkiseen reenattavaan lihakseen.

Joo kyllä toi on varmasti viisainta treenata sama lihasryhmä putkeen ja treenata siinä järjestyksessä että haittaa muita lihaksia mahdollisimman vähän. Entä miten raskaat liikkeet? Esim. selässä mave ym? eli tehdäänkö ne liharyhmän treenauksessa alussa vai lopussa?

Alussa. Yleisesti edetään isoista moninivelliikkeistä(kyykky, mave) eristävämpiin liikkeisiin.. Esim. jalkatreeninä: kyykky -> prässi -> reidenojennus/koukistus.. Tohon tyyliin siis..

Alussa. Yleisesti edetään isoista moninivelliikkeistä(kyykky, mave) eristävämpiin liikkeisiin.. Esim. jalkatreeninä: kyykky -> prässi -> reidenojennus/koukistus.. Tohon tyyliin siis..

Juurikin näin sen ite miellän myös. Se on paska tehä mavea jos on vetänyt forkut jo tukkoon jollain rannevitkutuksilla tai vetää leukoja, jos kädet on turrat niistä failureen asti tehdyistä haukkareista.

neuvoja ?

oisko kellään hyviä neuvoja painonlisäykseen ? painan vaan hieveröiset 61kg ja olen 182cm. kuntosalilla olen käynyt aktiivisesti puol vuotta. ajattelin kokeilla käyttää sci.mx mass system 5kg lisäravinnetta, oisko kellään kokemuksia ? kiitän !

Kattelet tuolta aloittelijoiden osiolta jonkun perusohjelman, esim SS tai kultanen kuusikko, ja ei se painon lisäys sen kummempaa ole kuin että vetää koneeseen kunnolla sitä ruokaa ja ottaa sen hyvistä lähteistä eikä mitään paskamättöä

oisko kellään hyviä neuvoja painonlisäykseen ? painan vaan hieveröiset 61kg ja olen 182cm. kuntosalilla olen käynyt aktiivisesti puol vuotta. ajattelin kokeilla käyttää sci.mx mass system 5kg lisäravinnetta, oisko kellään kokemuksia ? kiitän !

Enemmän ruokaa. Tuosta lähtöpainosta painon pitäisi lähteä nousemaan kohisten jos syö yhtään hiirtä enemmän, joten jos paino ei nouse, perusasioissa kusee jokin pahasti enkä missään nimessä lähtisi sitä kompensoimaan ottamalla heti massanlisääjät käyttöön.

Jos aiot perinteiseen tapaan väittää syöväsi paljon, niin vaikka eilisen ruokalista ja realistiset arviot ruokamääristä näkyville samantien.

Onko OK jos aina salitreenin jälkeen ''ajais'' kuntopyörällä matalalla temmolla sellaset 15-20min? Ja sit että onko sil suurempaa väliä että juoko palautusjuoman sen kuntopyöräilyn aikana, vaan vasta ihan kokonaan kun lopettaa?

on OK vetää aerobinen salin jälkeen, mutta kevyesti, ei silleen että kauhee hiki tulee ja sydän pomppaaa rinnasta läpi.

Miksikö kevyesti? Sillä ei niinkään reenata hapenottokykyä, vaan edistetään palautumista kun lihasta venytetään ja työstetään vähän, niin se pakkautunut veri ja maitohappo pääsee liikkumaan sieltä.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/

Palkkarilla ei ole väliä, otatko sen niin minuutilleen.

1. Oon nyt kevään tullen ajatellut ruveta kävelemään kouluun/salille (matkaa n. 1.5 km). Tämän painoiselle jantterille eri kalorilaskurit antaa tuolle etäisyydelle 60-75 kcal per suunta, eli sellaset 120-150 kcal kulutusta lisää per päivä. Jos huomioin tuon lisäkulutuksen syömisessä niin kumpi on fiksumpaa lihasmassan kasvattamisen kannalta, kävely vai bussi?

2. Lenkkeilen myös n. 2 kertaa viikossa, ja se on tuottanut vähän päänvaivaa kun netistä löytyvät laskurit (esim. http://www.runtheplanet.com/resources/tools/calculators/caloriecounter.asp) antaa kulutustasoja jotka on n. puolitoista kertaa isompia kuin sykemittarin antamat lukemat. Kumpaa tässä pitäisi uskoa?

Kysymystä pukkaa...

Tiedän, että tuossa juuri yhdessä ketjussa tätä kysyttiin, mutta en saanut sieltä mitään selvää vastausta, niin kysytään nyt tässä. Eli minkälaisella treenillä lihakset saa paremmin näkyviin; massaan keskittyvällä treenillä vai maksimivoimaan keskittyvällä? Olen itse elänyt siinä käsityksessä, että massatreeni lihasten kokoa ja näkyvyyttä enemmän kasvattaisi, mutta tuli luettua joltakin toiselta sivustolta, että asia ei ehkä olekaan näin.

Enemmän ruokaa. Tuosta lähtöpainosta painon pitäisi lähteä nousemaan kohisten jos syö yhtään hiirtä enemmän, joten jos paino ei nouse, perusasioissa kusee jokin pahasti enkä missään nimessä lähtisi sitä kompensoimaan ottamalla heti massanlisääjät käyttöön.

Jos aiot perinteiseen tapaan väittää syöväsi paljon, niin vaikka eilisen ruokalista ja realistiset arviot ruokamääristä näkyville samantien.

Hyvä pointti No-bodylta! Erittäin yleinen harhaluulo vasta-alkajilla on se, että jos paino ja tulokset ei nouse, niin pitäisi lisätä lisäravinteiden määrää. Ei. Ainakin oman näkemykseni mukaan mahdollisimman paljon kaloreista kannattaisi ottaa luonnollisista lähteistä. Niiden kuuden heradrinkin asemesta kannattais vetää kunnolla kananmunia, rahkaa, maitoa, jauhelihaa yms...

Eli nimenomaan perusasiat kuntoon treenissä ja ruokavaliossa, ennen kuin ruvetaan hifistelemään jollain massanlisääjillä ja night-protein-super-plus-extreme-growth -tuotteilla. Jos mitat on 182 / 61 ja sulla on jo punttiakin taustalla, niin todennäköisesti perusruokaa pitäisi mättää todella reippaasti nykyistä enemmän.

Tiedän, että tuossa juuri yhdessä ketjussa tätä kysyttiin, mutta en saanut sieltä mitään selvää vastausta, niin kysytään nyt tässä. Eli minkälaisella treenillä lihakset saa paremmin näkyviin; massaan keskittyvällä treenillä vai maksimivoimaan keskittyvällä? Olen itse elänyt siinä käsityksessä, että massatreeni lihasten kokoa ja näkyvyyttä enemmän kasvattaisi, mutta tuli luettua joltakin toiselta sivustolta, että asia ei ehkä olekaan näin.

Perus bodytreenillä. En väitä silti, etteikö voimanostotyylisellä treenillä saisi myös tuloksia.

Onko noissa fitnesstukun tuotteissa jokin toimitusmaksu?
Löyty tuollainen tilauskoodi nimittäin.

On niissä jos ei mene yli tietyn rajan. Toimitusehdot selviää sivuilta ihan niinkuin muissakin kaupoissa.

@DaVidum, leuat ottaa pääasiassa hauikseen ja latseihin, punnerrus rintaan ja ojentajiin ja penkki rintaan ja ojentajiin. Toki kaikissa on myös muita lihaksia käytössä mutta nuo nyt taitaa olla ne päälihakset. Kaikissa kolmessa liikkeessä ote/asento vaikuttaa vielä lisää ja kohdistaa rasitusta mahdollisesti eritavalla.

Kiitos vastauksista :) viel yks kysymys :D yleensä käyn noin 4-5 kertaa salilla viikossa + kotona treenaan tekemällä punnerruksia / vatsoja / jousikäsipainoja vääntelen.Mulla ei oo salilla mitään valmiiksi tehtyä ohjelmaa , vaan joka kerta teen yleensä kaikkea , selkää , vatsoja, hauista , ojentajia , jalkoja ym .Penkkipunnerruksia en yleensä tee tangolla ku se on aina varattu , mutta sitten käsipainoilla teen.Onko tässä mitään järkeä?Ja en kyykkää / tee maastavetoa , kannattaako niitäkin tehdä? :piis:

Ota vaan suoraan ohjelma käyttöön, helpottaa mm. lihastasapainon saavuttamista. G6 tai Starting Strenght (tai jokin muu yksinkertainen ohjelma). MaVea ja kyykkyä kannattaa tehdä alusta asti ja penkkiä voi tehdä molemmilla, käsipainoilla ja tangolla. Kotona ei sen puntin lisäksi kannata enää treenailla. Ymmärsin postistasi, että käyt siis 4-5 kertaa puntilla ja teet joka kerta samoja lihasryhmiä. Siinä ei ole mitään järkeä, koska lihasryhmä saa aivan liian vähän lepoa, joka on haitallista lihaskasvulle.

Back
Ylös Bottom