Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ainahan se veri kiertää lihaksesta toiseen vaikka mitä tekis :D

No lähinnä nyt tarkotin ettei kierrätä sitä turhaan tekemällä vaikka ensin rintaa ja sitten etureisiä ja sitten taas rintaa ja sitten vähän haukkaria ennen kun siirrytään taas tekeen etureisiä, ite en nää ton tyyppisessä harjottelussa kauheesti järkeä :P

Eli nyt tullu vähä ristiriitasta tieto kun lueskellu, eli näkyykö vinopenkin tuottama tulos nimenomaa rintalihaksen yläosassa? vai onko se vain vaihtelu joka treenaa koko rintalihasta samalla tavalla kuin normaali pena? Ite en pahemmin ole vinopenaa vääntäny...

Kiitos vastauksista :) viel yks kysymys :D yleensä käyn noin 4-5 kertaa salilla viikossa + kotona treenaan tekemällä punnerruksia / vatsoja / jousikäsipainoja vääntelen.Mulla ei oo salilla mitään valmiiksi tehtyä ohjelmaa , vaan joka kerta teen yleensä kaikkea , selkää , vatsoja, hauista , ojentajia , jalkoja ym .Penkkipunnerruksia en yleensä tee tangolla ku se on aina varattu , mutta sitten käsipainoilla teen.Onko tässä mitään järkeä?Ja en kyykkää / tee maastavetoa , kannattaako niitäkin tehdä? :piis:

Älä älä älä hyvä mies tee näin! Ei missään tapauksessa koko ajan kaikkia lihasryhmiä, vaan jos käy viisikin kertaa viikossa niin EHDOTTOMASTI vähintään 2-jakoinen ohjelma käyttöön. Lihas ei saa riittävästi lepoa, jolloin se ei kasva! Kokemuksen syvä rintaääni. 48 h pitää antaa levätä tietyn lihaksen sen jälkeen kun se on kunnolla reenattu. Lihas kasvaa *levossa*! (Sen jälkeen kun se on äärimmilleen ensin rasitettu toki) Tämän virheen tein juuri nuorempana, kun en lukenut netistä mitään ohjeita vaan ajattelin että saatana laiskottelua on jos ei tee joka päivä kaikkia liikkeitä. Pah! Miten väärässä olinkaan. Nyt olen puolessa vuodessa saavuttanut esim. sen penkki 100 mitä sillon en saanut useamman vuoden aikanakaan (tosin lenkkeilin sillon enemmän)... ihan vaan sillä että teen 2-jakoista ja annan lihasten levätä + käytän palkkaria ja kreatiinia. Eikä kotona kannata enää riuhtoa, jos 60-90 min vääntää salilla niin se on ihan tarpeeks, ei sen enempi hyödytä. Siinä ajassa saa jo itsestään mehut irti kun keskittyy apinan raivolla, ei varmasti tee mieli liikautta loppuiltana evääkään. 48 h lepo! Siinä LEVOSSA se sun pala just kasvaa, kun revennyt lihaskudos arpeutuu => isompi lihas. Jos et anna sen arpeutua rauhassa, ammut vaan itteäs nilkkaan ja pysyt narukätenä.

Yksinkertanen 2-jakonen mitä itse käytän:

1. päivä = kädet, rinta ja selkä. Eli kaikki mahdolliset liikkeet mitä keksit vaikka MUTTA vatsoja, kylkiä ja jalkoja ei käytetä.
2. päivä = jalat, vatsa ja kyljet.

Toistetaan. Välillä pidetään kokonaan välipäivä, millon ei tehdä MITÄÄN liikuntaa.. 2-3 päivää viikossa on täysin levolle pyhitety. Ja kas kummaa, lihat kasvaa. Tossa on se kätevä, että 1. päivänä epäsuoria rasituksia tulee eri liikkeissä käsiin kuitenkin, jotka on eliminoitu 2. päivänä missä ei tule epäsuoria rasituksia käsiin, vaan ne saavat olla täysin levossa. Minäkään en jaksa tuon systemaattisempi olla, eli kun meen salille, teen fiiliksen mukaan eri liikkeitä, laskematta kummemmin sarjoja, ideana kuitenkin tehdä suht painavilla painoilla ja sen päivän lihakset muutamaan kertaan läpi kiertäen.

Eli nyt tullu vähä ristiriitasta tieto kun lueskellu, eli näkyykö vinopenkin tuottama tulos nimenomaa rintalihaksen yläosassa? vai onko se vain vaihtelu joka treenaa koko rintalihasta samalla tavalla kuin normaali pena? Ite en pahemmin ole vinopenaa vääntäny...

Ei mulla mitään hienoja tutkimuksia ole tukena mutta ite oon tehny paljo vinopenkkiä ja ylärinta on aika kookas. Treenaan rintaa monipuolisesti joten en voi sanoa että sen takia olisi kasvanut mutta omasta mielestä poikkeuksellisen "pysty" rintakehä on itselläni..

Ei mulla mitään hienoja tutkimuksia ole tukena mutta ite oon tehny paljo vinopenkkiä ja ylärinta on aika kookas. Treenaan rintaa monipuolisesti joten en voi sanoa että sen takia olisi kasvanut mutta omasta mielestä poikkeuksellisen "pysty" rintakehä on itselläni..

Kun tekee vinopenkkiä (hantteleilla tai tangolla) niin kyllä ylärinta on selvästi kipeämpi/jäykempi seuraavana päivänä, kun vertaa siihen että olisi tehnyt tasapenkkiä. Näin ainakin minulla.

Enemmän ruokaa. Tuosta lähtöpainosta painon pitäisi lähteä nousemaan kohisten jos syö yhtään hiirtä enemmän, joten jos paino ei nouse, perusasioissa kusee jokin pahasti enkä missään nimessä lähtisi sitä kompensoimaan ottamalla heti massanlisääjät käyttöön.

Jos aiot perinteiseen tapaan väittää syöväsi paljon, niin vaikka eilisen ruokalista ja realistiset arviot ruokamääristä näkyville samantien.

en osaa tarkkoja ruoka määriä sanoa, mutta yleensä ruokailun ja treenin suhteen päivä rutiinit menee näin: aamulla kevyt aamupala ja proteiini, koulussa iso annos ruokaa, koulun jälkeen suoraan kuntosalille ja noin 1 - 1,5h teenit ja sit proteiinia, himassa iso annos lämmintä safkaa ja ennen nukkumaan menoa pientä iltapalaa. minulla on myös tapana lisätä rypsiöljyä ruuan sekaan noin yks ruokalusikallinen. ainakun hyppään vaa`alle niin paino on tuon 61 - 62kg paikkeilla. yhden päivän ruokamäärä ei varmaan kuulosta suurelta.....

yhden päivän ruokamäärä ei varmaan kuulosta suurelta.....

Ei kuulostakaan ja jos paino ei nouse, niin ruokamäärä on liian pieni. Ainoa ratkaisu asiaan on syödä enemmän. Vaikka enempi syöminen voikin alussa käydä työstä, niin kaikessa yksinkertaisuudessaan asia menee näin eikä oikopolkuja ole.

Olis muutamia kysymyksiä:
1.Täytyykö painoni olla koko ajan nouseva tai laskeva?paino on jämähtänyt tuohon n.101kg ja samalla tuntuu että kaikki muukin hiukan junnaa paikoillaan..
2.Treenako kukaan kylkiä erikseen?
3.Salilla näkee että jotkin henkilöt käyttää vyötä joka helvetin liikkeessä mikä idea?
4.Onko vipunostot eteen/taakse/sivulle turhaa kitkuttelua?
5.Tänks..

^ja pystysoutu

Olis muutamia kysymyksiä:
1.Täytyykö painoni olla koko ajan nouseva tai laskeva?paino on jämähtänyt tuohon n.101kg ja samalla tuntuu että kaikki muukin hiukan junnaa paikoillaan..
2.Treenako kukaan kylkiä erikseen?
3.Salilla näkee että jotkin henkilöt käyttää vyötä joka helvetin liikkeessä mikä idea?
4.Onko vipunostot eteen/taakse/sivulle turhaa kitkuttelua?
5.Tänks..

Nenäkeppi: 1. Riippuu mitä tavottelet. Nouseva jos lihasmassa lisää. Hetkellinen junnaaminen tuskin mikään ongelma. Varsinkin jos on ylimäärästä kehossa. Kun käyt puntilla säännöllisesti, nii rasvaa saattaa tippua ja lihas kasvaa ja näin ollen ei näy painossa (aloittelijalla varsinkin).
2. Treenaa. Itse pidän melko turhana. Perusliikkeet kunniaan, niillä kehittyy myös keskivartalo.
3. Vyö tukee kovissa sarjoissa selkää. Jos olet nähnyt sitä käytettävän jopa rannenitkutuksissa-en tiedä ideaa :D
4. Ei. Viparit ovat tehokkaita olkapääliikkeitä, kunhan ne tehdään oikealla tekniikalla.
5. ur welcome

Kyljet ja vatsat tulee treenattua hiukan useammin, eli siis kyllä niitä kylkiä myös treenataan erikseen eikä vaan toivota isojen liikkeiden hoitavan hommia. Lajin ehdoilla kun mennään ja tuo keskivartalon kestävyys ois aika tärkeää niin kyllähän siihen silloin panostetaan :)

Kumpi toimii paremmin massan ja voiman kasvatukseen? Esim. penkissä vedät sarjaa 3x8 ja saat 55kg 1x8,1x7,1x6 vai vetämällä sarjat loppuun eli 3x8 52,5kg?

Terwe!

Olen 175cm pitkä, 54kg painava nuori jannu. Pitäis ruveta hommaamaan lisää lihasmassaa joten antakaa hyviä neuvoja? Tällä hetkellä penkistä nousee 45kg ja leukoja menee 10. Mitäs kannattaa syödä, että alkaa tulla mistä tehdä lihaksia?? Kitooos.

Kumpi toimii paremmin massan ja voiman kasvatukseen? Esim. penkissä vedät sarjaa 3x8 ja saat 55kg 1x8,1x7,1x6 vai vetämällä sarjat loppuun eli 3x8 52,5kg?

Aivan sama. Sen sijaan tärkeää on, että sarjapainot kasvavat pitemmällä tähtäimellä, ja treeneissä on vaihtelua toisto- ja sarjamäärien suhteen.

Terwe!

Olen 175cm pitkä, 54kg painava nuori jannu. Pitäis ruveta hommaamaan lisää lihasmassaa joten antakaa hyviä neuvoja? Tällä hetkellä penkistä nousee 45kg ja leukoja menee 10. Mitäs kannattaa syödä, että alkaa tulla mistä tehdä lihaksia?? Kitooos.

Ihan normaalilla kotiruualla pärjää, kun huolehtii vain proteiininsaannista ja riittävästä energiamäärästä. Täällä on aivan HIRVEÄSTI juttua syömisestä ja treenaamisesta, joten kannattaa lueskella hieman niin asiat alkaa selkiytymään.

Uusi yritys:

1. Oon nyt kevään tullen ajatellut ruveta kävelemään kouluun/salille (matkaa n. 1.5 km). Tämän painoiselle jantterille eri kalorilaskurit antaa tuolle etäisyydelle 60-75 kcal per suunta, eli sellaset 120-150 kcal kulutusta lisää per päivä. Jos huomioin tuon lisäkulutuksen syömisessä niin kumpi on fiksumpaa lihasmassan kasvattamisen kannalta, kävely vai bussi?

2. Lenkkeilen myös n. 2 kertaa viikossa, ja se on tuottanut vähän päänvaivaa kun netistä löytyvät laskurit (esim. http://www.runtheplanet.com/resources/tools/calculators/caloriecounter.asp) antaa kulutustasoja jotka on n. puolitoista kertaa isompia kuin sykemittarin antamat lukemat. Kumpaa tässä pitäisi uskoa?

Back
Ylös Bottom