Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en oo asioinut kastellimyyjän kanssa edes:) . Mut ei siitä enempää. Mä en usko kyllä tuota, että elementtitalon voi suunnitella miten itse haluaa. Niillä on elementit tietynlaisia ja niiden ehdoilla mennään.

Kastellissa voit pystytysvaiheessa tehdä ihan mitä haluat. Itsekin muutin esim. tallin lattian korkoa vaatimattomat 40 senttiä ja kastelli pisti rungon lennosta tuohon mittaan. Olisi ollut aika jännä, jos ikkunat sun muut olisi jäänyt 40 senttiä ylemmäksi mitä olisi kuulunut. Ja autotallin ovi olisi ollut keskellä seinää vähän kun ikkuna:) Muutoksen hinta 0 euroa:)

Pre cutissa ei ole huonojapuolia pois lukien rakennuttajan kädettömyys. Tai kertokaa yksikin huonopuoli? Sateessa kasaaminen ei ole huono puoli. Tontille tavara tulee sitä mukaa kun niitä lyödään läjään, eli todellakaan koko talopaketti ei lävähdä tontille samalla hetkellä.

Hyviä puolia voin mainita, että pystytysvaiheessa esim. villojen tarkastus oli helppoa, koska ne todellakin on näkyvillä. Itsellä runkovaiheessa valvoja kävi joka ikinen päivä tarkastamassa onko jälki sellaista, että hän pistää nimen paperiin vai laitetaanko uusiksi. Kenen valvoja on vieraillut elementtitehtaalla tarkastamassa jäljen?

Tietysti voi pohtia oliko kastellin käyttämä gyproc parasta tai ikkunat/ovet niitä testivoittajia, mutta valinnan varaa kuitenkin on. ainakin nuo 2:). Tosin olen lähes 100% varma, että kastellin paketin voi tilata ilman ikkunoita, jos se olisi kynnyskysymys. Itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen noihin ikkunoihin mitkä valitsin. tosin en muista kumman Hupen mainitsemista valitsin.

Itse olen sitä mieltä että tehtaalla villoitus tehdään paremmin kuin työmaalla (vaikkapa nyt sateessa). Ainakin kun nyt tuli Finndomon elementit purettua niin en ole koskaan nähnyt edes villaeristeiden esitteissä niin taitavasti laitettuja villoja. Tosin elementit olivatkin kai joidenkin robottien tekemiä.

Miinuksena sitten tulee elementtien saumakohdat, joita ei periaatteessa esim. Kastellissa ole lainkaan.

Käytetyn Kastellin kun ostaa niin ei ole mitään takeita miten se on tehty. Muut paketit on sentään jonkinlaisen työnjohdon alla sen aikaa kun niitä tehtaalla väsätään.

Itte ku tekee niin saa sellasta mitä sattuu tulemaan.

;)

Joo, aika vaikea minunkaan on enää koskaan ostaa valmista taloa, uutta tai käytettyä. Ehkäpä siksi kerran rakentaneet rakentavat myös yleensä uudelleen.

Hyviä puolia voin mainita, että pystytysvaiheessa esim. villojen tarkastus oli helppoa, koska ne todellakin on näkyvillä. Itsellä runkovaiheessa valvoja kävi joka ikinen päivä tarkastamassa onko jälki sellaista, että hän pistää nimen paperiin vai laitetaanko uusiksi. Kenen valvoja on vieraillut elementtitehtaalla tarkastamassa jäljen?

Valvoja? Ei kai sentään kunnan rakennusvalvoja? Tarkoittanet vastaava mestari? Jos näin, niin siinä on hyvä esimerkki oikeanlaisesta suhtautumisesta aiheeseen. Kun mestarin kanssa tehdään sopimusta, olisi hyvä jos saisi sovittua, että mestarin on tarkastettava kuitattava työmaapäiväkirjaan jokainen rakenne ennen kuin ne peitetään.

Kaverilla oli valvoja joka otti 1500 euroa. Kävi kaksi kertaa työmaalla, jälkimmäisellä kerralla tuomassa paperit. Tai siis mikä vastaava mestari se onkaan.
Itselläni maksaa tuplahinnan ja hän on antanut paljon arvokkaita neuvoja, käynyt tontilla aina tarvittaessa ja useamminkin ja tarkistanut lukemattomia eri työvaiheita. Kuvasi myös lämpökameralla talon.

Valvoja? Ei kai sentään kunnan rakennusvalvoja? Tarkoittanet vastaava mestari? Jos näin, niin siinä on hyvä esimerkki oikeanlaisesta suhtautumisesta aiheeseen. Kun mestarin kanssa tehdään sopimusta, olisi hyvä jos saisi sovittua, että mestarin on tarkastettava kuitattava työmaapäiväkirjaan jokainen rakenne ennen kuin ne peitetään.

Ei se periaatteessa "suhtautumisesta" oo kii ku rahasta:). Muistaakseni 4500euroa maksoin tuolle ja ei valittamista. Oli erittäin hienoa esim sunnuntaina kun en ymmärtänyt piirrustuksia soittaa hänelle ja kysyä miten tuo kohta tehdään. Aina naulojen koosta lähtien hän tarkasti kyllä kaiken, että ne on tehty siten kun oikeasti pitää. Ite meinasin vähän jo suuttua, et mitä hittoo tolla ny on välii mitä nauloja mä sinne lyön:). Jälkikäteen ymmärrän miksi mihinkin kohtaan tuli millaisia nauloja.

Toisaalta kun mies tekee ammatikseen tuota, niin sana kirii nopeasti eikä niitä hommia taida yksityisyrittäjällä riittää, jos sössii. Nimi muistetaan nopeasti aina kaupungin valvonnasta lähtien jos tyrii.

Mitä tulee kastellitaloihin niin minusta niissä saa parhaiten selvän mitä vastinetta rahalle saa. Aika harva talotehdas on brändi, mutta pääkaupnukiseudulla ainakin myynti ilmoituksessa lukee lähes aina, jos talo on kastelli. Yhtään kertaa en ole nähnyt, että olisi mainostettu jukkataloksi taloa.

http://casaniska.blogspot.com/2011/03/valiseinia-ja-sisapuolen-koolausta.html

190204_10150125857442974_746337973_6471751_4325205_n.webp

197918_10150125857657974_746337973_6471752_1992979_n.webp

hymyilyttääääää =)

Onpa siellä Kastellimyyjä tehnyt myyntityön hyvin :) Pre-cutissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Laskisin kuitenkin nimenomaan samaan kasaan, ainakin suurelemnettitoimittajien kanssa. Suurelementtitalot saa suunnitella juuri oman tahdon mukaan, laskisin Hupen tapauksen lähinnä poikkeukseksi. Kylmäsiltoja tulee toki suurelemntissäkin enemmän kuin paikallaan kasatussa, mutta silläkään ei ollut omassa tapauksessa mitään merkitystä.

Joo, esim. meidän paketin, eli Teri-Talojen kohdalta jotain 90% taloista on muokattuja. Ne ei yritä edes tyrkyttää taloja suoraan mallikirjasta, vaan ne on siellä pohjilla omiin ideoihin. Seiniä voi pidentää, erkkeriä jättää pois tai lisätä. Tehdä yläkertaa parveke tai olla tekemättä ja Teri tekee myös suurelementit täysin omista kuvista. Eli ei tuossa rajoita kun yleensäkin rakenteet, jotka ovat mahdollisia ja järkeviä tehdä. Sanovat "ei onnistu" jos vaarana on tehdä sutta ja paskaa. Tuskin nuokaan täydellisiä, mutta hyvä esimerkki pienestä toimittajasta, joka tekee suurelementtitaloja.

no niin kaikki epäilijät! vanerisoirot lähti rehellisesti sanottuna helposti irti. muutama napautus vasaralla ja osan sai nostaa päästä pienellä voimalla helposti pois. osa piti "lypsää" sorkkaraudalla ylös.

Jäänny huomaamatta tämä postaus kun en niin aktiivisesti ole tätä treadia nyt lueskellut..
Hyvä että lähti helposti irti. Näytti vain kuvien perusteella että ei kovin helposti tule irtoamaan :)

Ja päivän aikaansaannokset:

http://rakennusprojekti.fi/?p=663

Pääsin katollekin, enkä sitten yhtään rakasta noita hommia. No saatiin hyvä mesta tehdä, joten ihan hyvä tuossa oli lopulta olla. Täytyy yrittää jos tuonne saisi jotenkin kameran mukaan, niin saisi parit kuvat huomenna, mikäli on keliä mennä tuonne ylipäätään. Pitää olla ehdottomasti kuivaa että tuolla passaa työskennellä.

Hei rakentajat ja remontojatkin! Mietin tuossa kun kaupoille lähdetään ja kaikki on kallista tänä päivänä niin kuinka paljon palvelu painaa vaakakupissa?
Tiedät että toisessa kaupassa saa paskaa palvelua mutta hieman huokeat hinnat ja toisessa palvelu on asiallista,tavara kalliimpaa.
Toki rakentajat saa hyviä diilejä isoissa rautakaupoissa tehtyä kun taas erikoisliikkeet mistä ei saa kuin maalit,tapetit,lattianpäällysteet niin ei ehkä edut ole niin hyvät,mutta aikaa asiakkaalle kenties enemmän.
Päteehän tämä kaikkeen,esim. Ikeassa pitää kaikki tehdä itse eikä sitä palvelua ei edes voi odottaa,kun taas vaikka Askoon kun menet niin myyjä blokkaa ovelta.

Sorry.En tiedä onko tämä ketju oikea paikka kysyä aiheesta jottei aihe lähde hakoteille...

Viimeksi muokattu:
Hei rakentajat ja remontojatkin! Mietin tuossa kun kaupoille lähdetään ja kaikki on kallista tänä päivänä niin kuinka paljon palvelu painaa vaakakupissa?
Tiedät että toisessa kaupassa saa paskaa palvelua mutta hieman huokeat hinnat ja toisessa palvelu on asiallista,tavara kalliimpaa.
Toki rakentajat saa hyviä diilejä isoissa rautakaupoissa tehtyä kun taas erikoisliikkeet mistä ei saa kuin maalit,tapetit,lattianpäällysteet niin ei ehkä edut ole niin hyvät,mutta aikaa asiakkaalle kenties enemmän.
Päteehän tämä kaikkeen,esim. Ikeassa pitää kaikki tehdä itse eikä sitä palvelua ei edes voi odottaa,kun taas vaikka Askoon kun menet niin myyjä blokkaa ovelta.

Sorry.En tiedä onko tämä ketju oikea paikka kysyä aiheesta jottei aihe lähde hakoteille...

Etsi rautakauppa, josta saa kaiken ja jossa palvellaan. Se ei välttämättä ole K-Rauta tai Terra, mutta näissäkin on isoja eroja.

Oma valintani Jyväskylässä on Oro ja voin sitä lämpimästi suositella ihan kaikille, jotka täällä rakentavat. Ja jos joku täällä rakentaa ja etsii rautakauppaansa, niin nakkaa mulle yhteystietoja niin välitän eteenpäin oikeille henkilöille.

Itse olen siis saanut hinnat kohdalleen ja palvelu on ensiluokkaista.

Sama konevuokraamon kanssa kun käytän paikallista Ajan-Konetta. Vähän eri meininki mitän eism. Cramossa. Sielläkin ois varmaan palvelu ok jos siellä ois joku tuttu. Tuo Ajan-Kone vaan ei ollut ennestään tuttu yhtään, mutta siellä on palveluasenne ollut kohdallaan ja hinnatkin on saatu kohdalleen.

Etsi rautakauppa, josta saa kaiken ja jossa palvellaan. Se ei välttämättä ole K-Rauta tai Terra, mutta näissäkin on isoja eroja.

Oma valintani Jyväskylässä on Oro ja voin sitä lämpimästi suositella ihan kaikille, jotka täällä rakentavat. Ja jos joku täällä rakentaa ja etsii rautakauppaansa, niin nakkaa mulle yhteystietoja niin välitän eteenpäin oikeille henkilöille.

Itse olen siis saanut hinnat kohdalleen ja palvelu on ensiluokkaista.

Sama konevuokraamon kanssa kun käytän paikallista Ajan-Konetta. Vähän eri meininki mitän eism. Cramossa. Sielläkin ois varmaan palvelu ok jos siellä ois joku tuttu. Tuo Ajan-Kone vaan ei ollut ennestään tuttu yhtään, mutta siellä on palveluasenne ollut kohdallaan ja hinnatkin on saatu kohdalleen.

Hyvinkin pitkälti näin kuin yllä kerrottiin. Toki kannattaa huomioida että jos itellä on enemmälti ammattitaitoa ja viitseliäisyyttä niin se palvelun laatu ei ole niin tärkeää kuin vaikkapa ensimmäistä taloaan rakentavalle Pena Perusjampalle...

Aihetta sivuten, pystyykö Timba siellä suunnalla Terra tarjoamaan kilpailukykyisiä hintoja vertailussa muihin kauppoihin. Täällä etelämpänä tahtoo Terrassa olla kaupungin korkeimmat hinnat ja niukimmat alennukset. Paikallisesta K-Raudasta saa tiskiasiakkaana joistain tuotteista paremmat alunnukset, mitä rakennustiliasiakas Terrasta.

Aihetta sivuten, pystyykö Timba siellä suunnalla Terra tarjoamaan kilpailukykyisiä hintoja vertailussa muihin kauppoihin. Täällä etelämpänä tahtoo Terrassa olla kaupungin korkeimmat hinnat ja niukimmat alennukset. Paikallisesta K-Raudasta saa tiskiasiakkaana joistain tuotteista paremmat alunnukset, mitä rakennustiliasiakas Terrasta.

Ehkä pystyy, jos löytää jonkun joka kiinnostaa tarjota oikeasti. Isommissa rahoissa varmasti näin on, mutta ei jaksa napata joka naulalaatiko ja ruuvipaketin ja muiden sälähankintojen (joita riittää ja jotka kokonaisuudessaa on iso raha) kohdalle etsiä jotain joka antaa alennukset.

Eli on syytä saada yksi mesta josta saa kaikesta alet suoraan kun poimii kamat hyllystä ja vie tiskille ja maksaa tai ostaa tilille. Muuten menee hermot ja kallista rakennusaikaa tuohon nysväämiseen.

Saa niistä kilkkeistä tietty hyllyhinnankin maksaa, mutta niissä se suurin kate on. Tänään ostin pikabetonia ja kuitissa luki alen kohdalla -30%

Isommissa hankinnoissa kysellään hintoja laajemminkin. Tähän asti vaan ollut aika turhaa...

Sitten se on kiva kun tulee henkilökunta tutuksi. Tervehditään nimellä, tarjotaan kahvit ja muuta pientä.

Myös Meltexistä Jyväskylässä saanut erittäin hyvää palvelua. Sinne pitää vielä saada oma tili. Tarkotus kun on jatkossa näitä hommia tehdä muillekin, ainakin ilta ja viikonloppuhommina ja ehkä joskus jotain muutakin.

EDIT: Jos siis olet ammatiltasi rakentaja, niin saatat päästä vähän helpommin neuvotteleen näiden isojen talojen kanssa hinnoista. Taasen enemmän yksityiseltä pohjalta liikuttaessa pitää sitten tuntea joku, osata puhua tai kääntyä pienemmän toimijan puoleen. Suosittelen kyllä näiden pienempien kanssa toimimista muutenkin. No tosin Oro ei ole pieni Jyväskylän mittakaavassa, Suomen mittakaavassa kylläkin kun ei ole valtakunnallinen toimija.

Hyvinkin pitkälti näin kuin yllä kerrottiin. Toki kannattaa huomioida että jos itellä on enemmälti ammattitaitoa ja viitseliäisyyttä niin se palvelun laatu ei ole niin tärkeää kuin vaikkapa ensimmäistä taloaan rakentavalle Pena Perusjampalle...

Tähän pitää kommentoida senverran, että tämä on nyt ihan mitä tuolla laadulla sitten tarkoittaa. Ammattirakentajan kohdalla homman pitää mennä niin, että soitto tai meili sinne rautakauppaan ja sulla on kamat odottamassa, haet pois ja sillä selvä. Tai että siellä myymälässä on henkilökuntaa auttamaan kun tarvitset tavaraa tai että löydät ja voit mennä hakemaan itse tavarat ja maksaa ne pois.

OMAN KOKEMUKSEN mukaan Starkki on Jyväskylässä mesta josta ei palvelua saa. Eikä oikein tiedä, että voiko sieltä varastosta mättää tavaraa autoon ja maksaa vai ampuuko joku sitten portilla. Tämän vähän karrikoiden.

Ei ammattirakentaja usein mitään neuvoja tartte, mutta homman pitää toimia liukkaasti ja tavaraa pitää olla saatavilla nopeasti.

Aika harva talotehdas on brändi, mutta pääkaupnukiseudulla ainakin myynti ilmoituksessa lukee lähes aina, jos talo on kastelli.

Kertoo ehkä enemmän pääkaupunkiseudusta... no olen täällä tampereellakin nähnyt ilmoituksessa mainitun että on topikeittiö, mikä on jo huvittavaa, sen verran iso kasa paskaa on sen virman tuotteet.

Isommissa hankinnoissa kysellään hintoja laajemminkin. Tähän asti vaan ollut aika turhaa...

Samoilla linjoilla. Kilpailuttamalla tässä vaiheessa (ulkoa lähes valmis, sisällä valu seuraavana) ei ole mitään ihmeellistä säästänyt. Tuntuu olevan kipsilevyt, villat jne kaikilla melkein samoissa hinnoissa (neljäs desimaali erona) kaikissa kaupoissa. Sitten kun aletaan sisäpintoja tekemään, niin kilpailuttaminen kuulemma kannattaa enemmän. Hinnat menee muutenkin ristiin pikkusälässä. Yksi paikka myy halvalla jotain ja joku toinen paikka halvalla taas jotain muuta. Erikseen on tietenkin sitten ne paikat missä kaikki on kallista.

Back
Ylös Bottom