Niinhän minä maalaankin... Köökin seinät paneloidaan.
Olisikohan yllä tarkoitettu saumaamista maalaamisen sijaan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisikohan yllä tarkoitettu saumaamista maalaamisen sijaan...
no niin kaikki epäilijät! vanerisoirot lähti rehellisesti sanottuna helposti irti. muutama napautus vasaralla ja osan sai nostaa päästä pienellä voimalla helposti pois. osa piti "lypsää" sorkkaraudalla ylös.
On vähän tiukka vääntö nyt ja pitää rutistaa siinä järjestyksessä kuin se on käytännössä mahdollista.
Hyvä homma! Pitää tehdä noin sitten seuraavassa talossa ;)
Etkö Huppe joutunut ruuvaamaan kipsilevyjä itse uudestaan seiniin kiinni? Mietin mikä virka niillä on tuolla hirsipanelin alla, mutta eihän ne mitään siellä haittakkaan. En ole oikein perillä uusien talojen rakenteista.
Itsellä oli antoisa päivä rauta- ja laattakaupoilla ja löysin sopivat laatat vihdoinkin WC:n. Tai sopivia on löytynyt useita, mutta nyt seinä- ja lattialaattojen kokonaishinnan sai 500€ pintaan, eli useampi satanen säästyi kun jaksoi vertailla vastaavia laattoja. Laminaattilattiastakin sai tiputettua vielä 120€. Rahaa se on sekin. Toisaalta tulevan laminaatin alla on leveä lankkulattia, joten tuntuu hölmöltä peittää se samanlaista pintaa imitoivalla laminaatilla. Laminaatti tuleekin vain "suojaamaan" lattiaa.
Joo, no keksimme hirsipaneelin vasta kun kaikki gyprocit oli jo laitettu :jahas:
Sitäpaitsi talon ulkoseinät on paloluokiteltu EI30 tasolle ja gyprocin poisjättäminen olisi muuttanut paloluokitusta, rakennuslupaa jne.
Niin, ja aluskate laitetaan hormiin kiinni. Muistammehan että esim. puurimaaa ei saa laittaa hormiin kiinni.
Välipohjan lattiankoolausta et saa laittaa hormiin kiinni. Runkorakenteet irti hormista ja 100mm palovillaa väliin. Pinta matskut saa sitten olla kiinni kyljessä.
Meillä kun on tuo elementtipiippu, niin se ei ihan oikeasti ole mikään varaava ja kuumaksi muuttuva rakenne.
-----
Ollaan tuota hormia kuormitettu huolella tuon kiukaan kanssa. 8 h polton jälkeen yläkerrassa kädellä hiplatessa huomaa että toiselta puolelta se on pikkusen lämmin ja toiselta puolelta kylmä, kaksiputkinen kun on ja takan hormi on siis käyttämättä kunnes takkaa muurataan. Kiukaalla kun polttaa, niin sinne putkee menee oikeasti kuumaa palokaasua ja se kyllä lämpiää jos se sitä tekisi.
Kiipeäppä seuraavan kerran, kun oot päivän pitänyt kiukaassa tulta vintille ja pistä kätesi palovillan ja hormin väliin. Palovilla eristää lämpöä ja kun hormin pinnasta ei lämpö pääsekkään läpiviennin kohdasta haihtumaan ympäristöön, niin lopputulos on kuuma pinta villan sisässä.
Oon tuota kokeillut omassa tiilipiipussa. Yläkerrassa kun hiplailee päivän valkeitten jälkeen tiilipiipun kylkiä, niin kyllä siitä lämpimät hormit käsikopelolla löytää. Siis lämpimät, ei missään nimessä kuumat. Sitten kun käden siirtääkin metrin verran alaspäin piipun ja palovillojen väliin, niin lämpötilat ovatkin jo huomattavasti korkeammat. Eivät omassa tiilipiipussa kuitenkaan missään määrin kättä polttavat, mutta todella paljon lämpimämmät kuin eristämättömillä osuuksilla. Tuolta ne valmishormit ovat syttyneet, eivät peittämättömillä osuuksilla.