Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt alkaa hieman jo hymyilyttämään :) eikun leveämmin: :D

Olohuone:
P1030608.jpg

Keittiö:
P1030609.jpg

http://landetalo.blogspot.com/2011/03/seinapanelit-valmiina.html

Huppehan voi kohta alkaa suunnitteleen muuttopäivää! Hyvin etenee hommat.

Itse olin tänään vain vanhemman pojan kanssa lumihommissa. 5 cm sitä oli yön aikana tullut ja loput autotallin pohjan nurkilla olleet läjät siirtelin veke.

Huppehan voi kohta alkaa suunnitteleen muuttopäivää! Hyvin etenee hommat.

Itse olin tänään vain vanhemman pojan kanssa lumihommissa. 5 cm sitä oli yön aikana tullut ja loput autotallin pohjan nurkilla olleet läjät siirtelin veke.

Vuokrasoppari sanotaan irti tässä kuussa. Eli vappuna pitää olla talossa. (vaihtoehtona sitten kesämökki ;) )

Vuokrasoppari sanotaan irti tässä kuussa. Eli vappuna pitää olla talossa. (vaihtoehtona sitten kesämökki ;) )

Mulla on tasan puoli vuotta vuorotteluvapaata jäljellä. Tai siis vuorotteluvapaa on se 6 kk ja 3 vk kesälomaa ja nyt on siis se 3 vk mennyt. Tuona aikana pitää olla muutettu taloon, muuten menee hermot totaalisesti. ;) Eikai tuo mahdoton savotta ole puoleen vuoteen kun ainakin toukokuun loppuun on tuo kaverikin apuna ma-to päivät.

Pihatyöt tehdään jos ehditään, itse talo pitää saada muuttokuntoon jotta pääsee vuokrakämpästä mahdollisimman aikaisin eroon.

Oishan se tietty kiva muutta jo juhannukseksi, tuo vain voi olla toiveajattelua...

Hyvältä näyttää Hupen projekiti. Tuo on kyllä antoisinta kun pääsee tekemään sisäpintoja. Tuleeko sulla noihin palkkeihin panelit, vai mitä olet suunnitellut niihin?

Itse kävin tänään taas rakennustarvikeostoksilla ja vaihteeksi saa reklamoida. Helposti hukkuu muutama kymppi tonnin kokonaissummaan, mutta henkilökohtaisesti vituttaa tuollainen. Jos minä unohdan maksaa, niin kauppias soittaa poliisit, mutta jos kauppias kusettaa hinnan kassalla niin saan soitella omaan piikkiin ja ajella omaan piikkin vaatimaan korvausta. Muutenkin nyppii nykymarkkinointi. Ostin laminaattia, jonka ovh oli 30€/neliö. Mainoksessa siis mainostettiin noin ja ale-hinta oli 12.95€/neliö. No, pyysin kotiin koepalan jonka takapuolelle oli mustalla laitettu hinnaksi 16,95€/neliö. Hinta on siis ollut tuo ennen tätä alehintaa. Sanoisin että aikamoista kusetusta taas kerran. Lattia oli kuitenkin sen hintaista, että halusin sen ostaa. Markkinointi on vain kaikkea muuta kuin reilua.

Ostin/maksoin siis tänään laattoja, jotka olivat tarjouksessa. Tänään oli kuitenkin kaikki laatat -20%, vai peräti -25% Vantaanportin K-raudassa. No, en saanut sitten laatoistani tuota alennusta, koska ne olivat muka muuten "tarjouksessa". Paskat, hinta oli sama ennen tätä viikonloppua. Lyön vetoa että niillä on sama hinta huomennakin. Ostin vielä lisäksi tapettia, joista piti saada -25% alennus joka koski kaikkia tapetteja. No, kassalla otettiin kuitenkin täysi hinta. Sanoisin että Vantaanportin K-raudan meininki lähentelee jo rikollista toimintaa.

Hjuu. Hieno on Hupen tupa. Meinaatko panna tonne vinon sisäkaton lappeiden yhtymäkohtaan jonkun listan. Kuvista ei nää oletko saanut sen kuinka siistiksi. Mulla oli pakko laittaa lista. "Taitelista" on ainakin sopivan pientä ja näkymätöntä.

Hjuu. Hieno on Hupen tupa. Meinaatko panna tonne vinon sisäkaton lappeiden yhtymäkohtaan jonkun listan. Kuvista ei nää oletko saanut sen kuinka siistiksi. Mulla oli pakko laittaa lista. "Taitelista" on ainakin sopivan pientä ja näkymätöntä.

Taitelistaa silmälläpitäen minä tuon rakentelin.

Perus nykyrakentamista. Asukas se viimekädessä lopputestaa asunnon ellei ole mestari tarkkana, "ammattimiehet" tekee hommansa sen kummempia miettimättä.

http://rakennusprojekti.fi/?p=652

Hyvä päivä oli tänään. Villaa, höyrynsulkua ja koolausta yläpohjaan, siis koolaukset toki yläkerran kattoon. :D Ja samalla koolattiin loppuun nuot yläkerran seinät, eli mansardikaton lappeet eli vinot sisäkätot tai mitkä nuot nyt nimeltään ovatkaan.

Appiukkokin oli IV hommissa, nuokin siis eteni mukavasti.

Itse vielä lopuksi villoitin yhden neljästä mansardin sisäjiiristä.

Mä en Finndomon taloon astuis kyllä vapaaehtoisesti. Kannattaa muistaa vanha viisaus, "älä hanki 5v nuorempaa taloa"

Mitäs huonoa esim. meidän Finndomotalossa on? Voin esittää valokuvin jokaikisen rakenteellisen yksityiskohdan. Olkoonkin niin että purimme elementit kertaalleen ja pistimme yhtenäisen höyrysulun itse, korjataksemme virheen... ;) Mutta jos muuta ei lasketa. Miten Finndomon talo poikkeaa oleellisesti vaikkapa Jukkatalosta niin ettet voisi siihen astua vapaaehtoisesti?

Valmistalot nyt ovat valmistaloja aina, tuokin artikkeli käsitteli jälleen Finndomon valmistaloja (epäpätevien työntekijöiden ja vastuuntunnottoman kauppiaan lisäksi), joissa mm. paljon uutisointia saanut puurunkoinen alapohja.

Mutta joo, ymmärsin pointtisi, enpä ostaisi minäkään Finndomolta koskaan (enää) mitään. Mielestäni talossamme ei (enää) ole mitään vikaa. Blogissa tarkemmat jutut, mm. tässä:
http://landetalo.blogspot.com/2010/10/finndomon-suurelementit-ovatkin.html

Joo, Hupelle tuo blogi on kultaakin arvokkaampi jos joskus myy talonsa. Jos tämä kohu Finndomin ympärillä vielä jatkuu, se voi olla monelle heti ehdon ei jos talo on Finndomo. Huppe pystyy näyttämään, että hommat on hoidettu mallikkaasti joka kohdassa.

Eikä tosiaan pidä sotkea valmistaloja tähän. Se on ihan sama tehdäänko nuo pitkästä vai pätkästä vai elementteinä vai miten jos hommat tehdään pitkin vittuja.

Mä en Finndomon taloon astuis kyllä vapaaehtoisesti. Kannattaa muistaa vanha viisaus, "älä hanki 5v nuorempaa taloa"

Ihan samaa shaibaa Finndomo on kuin muutkin talopaketit. Jotain vähän "halpoja" ratkaisuja kun vertaa oman pienemmäntoimittajan vastaaviin mutta ei varsinaisesti mitään maatakaatavaa. Itse rakentaneena ja liiankin paljon projektiin sekaantuneena en ikinä uskaltaisi ostaa taloa jonka rakentamista en olisi päässyt tarkasti seuraamaan. Vaikka itse paketti olisi kuinka hyvä tahansa ei se estä näitä tämän alan suharttoja ja huijareita pilaamasta sitä, oli sitten kyseessä kivi- tahi puutalo. 5 - tai edes 15 vuoden "takuu" rakennuttajan puolesta ei tarkoita mitään. Appivanhempien 15 - 20 vuotta vanhassa rivitalossa tuli vasta nyt rakennusaikainen laiminlyönti näkyviin.

Enpä varmaan uskaltaisi ostaa itsekään taloa tämän lyhyen kokemusenkaan jälkeen. En varsinkaan jos niitä työvaiheita ei ihan oikeasti ole kunnolla dokumentoitu. Sama ongelma se on toki kerrostalossa ja rivarissa, mutta siellä on usein vähän isompi firma takana, joten takuullakin voi olla merkitys, kun se YIT tai Skanska nyt todennäköisesti on olemassa tulevaisuudessakin. Taas joku Rakentaja Riston paja ei välttämättä ole enää edes vuoden päästä hengissä. Sillä takuulla voi siis pyyhkiä haitarisa.

Itse olen vain tyytyväinen, että olen ollut jokapäivänä mukana tontin raivaamisesta lähtien. Pystyn sanomaan aika tarkastikin, että mitä on missäkin kulossa ja nurkassa peitossa. Mistä minä tiedän, tuleeko tästäkään vuosikymmenten hyvä ratkaisu, en ole alan ammattilainen. Mutta tiedänpähän itse ainakin mitä on laitettu ja minne, ei tartte jossitella!

Edelleen korostan ISOSTI, että kastellia ei voi verrata noihin elementtitaloihin mitenkään. Se on pitkästä tehty talo lähinnä vertausta, mutta sillä erotuksella, että jokainen lauta on millilleen oikean mittaisia. Pystyksen sössii ite tai sen sössii asentajat. Valinnan vapaus on kastellissa ottaako puina tontille vai asennettuna.

Eli samaa shaibaa noi ei todellakaan ole. Sitäpaitsi toinen ero on, että kastellin voin muokata käytännössä itse. Mahdollistaa täysin erilaisen suunnittelun kun elementtitalot, joissa mennään elementtien ehdoilla.

Miksi edes valita kastelli kun ei eroa pitkästä tehtyyn. Siksi, että kastellin arkkitehti piirtää talon puhtaaksi. Sahaus on tehty millintarkasti ja optimoiden. Tuohon optimointiin ei pysty KUKAAN tontilla. Eli voi olla jopa halvempi kun tilailla puuta tontille ja sahailla vähän sinnepäin mahdollisesti 20% hukalla. Kastelli voi ajaa samasta laudasta 3 eri taloon osia, jolloin hukkaa ei synny käytännössä ollenkaan. Ison toimittajan ostosopimukset. Ikkunat, ovet sun muut saa kastellin ostoedut. Vaikka kastelli lisää katteen tuohon voi hinta olla sama kun itse tinkien. Omaa vaivaa ei tarvitse nähdä. ym ym.

En sano että kastelli olisi paras toimittaja, mutta jos joku kertoo paremman astukoon esiin:). Ei sovellu ehkä tyypeille, joilta puuttuu 2 kpl peukaloita ja se osa aivolohkosta, jossa käsitellään rakentamista. Vaatii vähän omaa osaamista kastellitalo.

Äääh. Samat jutut olen kirjottanut miljoonaan kertaan. Tulipahan vielä kerran.

Terveisin itse talonsa sisältä ja ulkoa piirtänyt ja kastellin rakentaja ja erittäin tyytyväinen nykyinen kastellitalon omistaja.

Joo, Hupelle tuo blogi on kultaakin arvokkaampi jos joskus myy talonsa. Jos tämä kohu Finndomin ympärillä vielä jatkuu, se voi olla monelle heti ehdon ei jos talo on Finndomo. Huppe pystyy näyttämään, että hommat on hoidettu mallikkaasti joka kohdassa.

Eikä tosiaan pidä sotkea valmistaloja tähän. Se on ihan sama tehdäänko nuo pitkästä vai pätkästä vai elementteinä vai miten jos hommat tehdään pitkin vittuja.

Itse arvostan tekemässämme korjauksessa nimenomaan eniten tuota että meillä on yhtenäinen höyrysulkumuovi talossa 90(kpl) irtonaisen ja tiivistämättömän sijasta. Lisäksi koen erittäin tärkeänä sen että Gyproc-levyjä ei ole 90kpl vaan vain ehkä noin puolet tuosta (=saumoja vähemmän) ja ne on ruuvattu 45-51mm ruuveilla sen sijaan että ne olisivat olleet alkuperäisillä 35mm nauloilla kiinni.

EDIT: Kastelli oli meillä vaihtoehtona mutta oli hinnaltaan liian korkea, myös rakentamisen aloitusajankohta ja toimituspäivä oli oikeastaan mahdoton yhtälö saada Kastellilla pelaamaan. Jukkatalo olisi tullut jos Finndomo-edustaja ei olisi kusettanut meitä, siinäkin kompastuskivi oli lisäksi toimitusaikataulu.
Nyt kun olen rakentanut talon muovipussista kertaalleen ja nähnyt sen konkreettisesti, ainoa vaihtoehto seuraavaksi talokseni on hirsitalo. Ainoat muoviset osat seinässä olisivat pistorasiat. Hengitän sitten yhdessä taloni kanssa raikasta ulkoilmaa ja nautin luomuruokaa ituhippinä.

Edelleen korostan ISOSTI, että kastellia ei voi verrata noihin elementtitaloihin mitenkään. Se on pitkästä tehty talo lähinnä vertausta, mutta sillä erotuksella, että jokainen lauta on millilleen oikean mittaisia. Pystyksen sössii ite tai sen sössii asentajat. Valinnan vapaus on kastellissa ottaako puina tontille vai asennettuna.

Eli samaa shaibaa noi ei todellakaan ole. Sitäpaitsi toinen ero on, että kastellin voin muokata käytännössä itse. Mahdollistaa täysin erilaisen suunnittelun kun elementtitalot, joissa mennään elementtien ehdoilla.

Miksi edes valita kastelli kun ei eroa pitkästä tehtyyn. Siksi, että kastellin arkkitehti piirtää talon puhtaaksi. Sahaus on tehty millintarkasti ja optimoiden. Tuohon optimointiin ei pysty KUKAAN tontilla. Eli voi olla jopa halvempi kun tilailla puuta tontille ja sahailla vähän sinnepäin mahdollisesti 20% hukalla. Kastelli voi ajaa samasta laudasta 3 eri taloon osia, jolloin hukkaa ei synny käytännössä ollenkaan. Ison toimittajan ostosopimukset. Ikkunat, ovet sun muut saa kastellin ostoedut. Vaikka kastelli lisää katteen tuohon voi hinta olla sama kun itse tinkien. Omaa vaivaa ei tarvitse nähdä. ym ym.

En sano että kastelli olisi paras toimittaja, mutta jos joku kertoo paremman astukoon esiin:). Ei sovellu ehkä tyypeille, joilta puuttuu 2 kpl peukaloita ja se osa aivolohkosta, jossa käsitellään rakentamista. Vaatii vähän omaa osaamista kastellitalo.

Äääh. Samat jutut olen kirjottanut miljoonaan kertaan. Tulipahan vielä kerran.

Terveisin itse talonsa sisältä ja ulkoa piirtänyt ja kastellin rakentaja ja erittäin tyytyväinen nykyinen kastellitalon omistaja.

Onpa siellä Kastellimyyjä tehnyt myyntityön hyvin :) Pre-cutissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Laskisin kuitenkin nimenomaan samaan kasaan, ainakin suurelemnettitoimittajien kanssa. Suurelementtitalot saa suunnitella juuri oman tahdon mukaan, laskisin Hupen tapauksen lähinnä poikkeukseksi. Kylmäsiltoja tulee toki suurelemntissäkin enemmän kuin paikallaan kasatussa, mutta silläkään ei ollut omassa tapauksessa mitään merkitystä.

Kastellilla saa ikkunat joko Tiiviltä tai Fenestralta, kumpikin tuntui (ikkunatestin tulosten valossa) huonolta vaihtoehdolta.

Ikkunatesti:
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/energiaikkunavertailu

Kastellia puoltaa se että pientä hienosäätöä voi (käsittääkseni) tehdä pystytysvaiheessa. Esim. siirtää hieman ikkunaa suunnitelmasta poiketen. Vai voiko, miksei voisi?

Back
Ylös Bottom