Ärsyttävät asiat liikenteessä

Tää sama ilmiö valitettavasti toistuu myös monen henkilöauton kohdalla. Taisin joskus tässä tredissä kirjoittaakkin, mutta tosiaan itsellä kävi kerran juuri noin, urpoilija siis henkilöauto, joka ajaa 80 vaikka rajoitus on 100 (ja keli hyvä). Takana helvetinmoinen jono, minä jonon ensimmäinen (siis toinen tuon hidastelijan jälkeen). Ohituskaistan alkaessa runnoin vaihteen kolmoselle ja kaasun pohjaan (oli aika laiska auto alla), jotta mahdollisimman moni ehtisi ohi lisäkseni. Jostain kumman syystä alkoi ohitettavanki nopeus nousta. Olin kuitenkin 100 varma, että sen nopeus hidastuu ohituskaistan jälkeen, joten päätin mennä ohi. 160 kohalla taisi nopeusmittari käydä. Muut autot luopuivat ohituksesta (niillä oli enemmän järkeä kuin mulla, en tosiaan vähättele ylinopeuden ajoa). Ohituskaistan jälkeen tämän urpon vauhti tosiaan taas hidastui jonnekin 80 tienoille. Tää on jopa itsensä kertomana ihan käsittämätön juttu, mutta näin vaan kävi. Kai tuollainen sitten on tahallista kiusantekoa, miten muutenkaan tuota voi selittää. Eikä ole vain tuo yksittäinen kerta, kun olen tuollaista havainnut.

Tää on ihan uskomatonta paskaa, kun porukka sitä tuolla harrastaa. Viime kesänä ohituskaistalla eteen sattui peräkärryä vetävä henkilöauto, joilla käsittääkseni maksiminopeus lain mukaan saa olla 80km/h. Jouduin ajamaan 140 lasissa, että pääsin siitä idiootista ohi. Ja kyllä, ohituskaistan jälkeen kun itse jatkoin normaalinopeudella 100km/h, jäi peräkärrypöljä kauas taakse.

Rekkaa ajaessa vituttaa kyllä kun on n. 10-20m ennen punaisia valoja/risteystä/kiertoliittymää, ja joku valopää tulee ohi 200km/h, vaan sen jälkeen jarrutakseen niin että absit laulaa, ja koita nyt siinä muutaman metrin matkalla saada täyteen lastattu täysperävaunu pysähtymään, mitään lastille käymättä!
Ymmärrän kyllä että henkilöautokuski tahtoisi ehkä päästä jatkamaan matkaansa risteyksestä pikaisemmin kuin mitä rekalla liikkeelle pystytään lähtemään, mutta pientä varovaisuutta voisi noudattaa, ehkä se vain on sitä kun kaikki eivät tiedä kuinka pitkiä jarrutusmatkat ovat 80km/h ajavalla rekalla.

Jotkut vähän enemmän mulkut rekkasuharit ei ilmeisesti tykkää, että niistä ajaa ohite. Ensin ne ajaa niillä rekan paskoillaan 100 alueella alle 80 ja piiputtaa jokaiseen pikku nousuun. Sitten kun alkaa ohituskaista ja hirvee jono autoja haluaa päästää ohi, niin rahtari painaa lapun lattiaan ja yllätten se katista kulkeekin kevyesti satasta. Ilmeisesti rekkaa ei sais ohittaa ja on kiva tehä pikku kiusaa...

Ohituskaistathan on monesti ylämäkeen. Oliskos niin, että sen rekan on kerättävä vauhtia ennen mäkeä, jos mielii ylös asti päästä? Turun motarilla on Paimion kohdalla iso mäki, ja siinä tämän huomaa. Ylämäkeen mennään loppu vaiheessa joskus alle kuuttakymppiäkin. Mutta alamäessä on sitten eri meininkin. Ryssärekat painaa pitkästi yli 100km/h alamäkeen. Pikkuisen välillä hirvittää ajaa rinnalla. Ja joskus ne neukkukuskit ohittelevat toisiaan, eli koko motarin leveydeltä on ruosteista rekkaa ja mahorkka haisee. Hienointa on just tuossa Paimion mäessä, kun ylämäkeen rekka koittaa ohittaa toista, vauhtia 60km/h, ohittavalta loppuu teho kesken ja alkaa jäämään taakse. Ja henkilöautoja pitkä letka takana. Kunnon tietullit noille kaalinkärrääjille, sanon minä.

^^ Jeps, eihän se rekkakaan jaksa silti 60000 painoisena mitää mäkiä nousta tuosta vain ylös. Nuo ryssä kuskit on ihan sekoja, kun niiden on aina ihan pakko yrittää ohittaa myös toisia rekkoja jossain kapealla tiellä, ja niistä on nopeuskin rajotettu siihe 90:iin niin on aika tiukan näköistä joskus se ohittelu.

^^ Jeps, eihän se rekkakaan jaksa silti 60000 painoisena mitää mäkiä nousta tuosta vain ylös. Nuo ryssä kuskit on ihan sekoja, kun niiden on aina ihan pakko yrittää ohittaa myös toisia rekkoja jossain kapealla tiellä, ja niistä on nopeuskin rajotettu siihe 90:iin niin on aika tiukan näköistä joskus se ohittelu.

Tuskin niissä mitään rajoittimia edes on jos on jotai vanhoja paskoja :D on se silti ihan järkkyä puuhaa ohitella yhdistelmillä.

Tuskin niissä mitään rajoittimia edes on jos on jotai vanhoja paskoja :D on se silti ihan järkkyä puuhaa ohitella yhdistelmillä.

Kyllähän ne niissä on toosi kauan silti ollut, mut voihan niitä jotkut poiskin ottaa. Kyllähän niilläkin kuorma kyydis pääsee alamäkeen yli sataa ku pistää kytkimen pohjaan :D

Olen pannut merkille, että taas kun ilmat ovat vähän lauhtuneet on alkanut ilmestymään niitä lähemmäs 20 vuotta vanhoja koslia motarille, joissa saman ikäiset kollit viikset vipattaen päästelee menemään 140km/h satasen rajoituksella. Sinänsä ei mikään kovin paha synti, mutta sekoittaa kyllä pakkaa ikävästi kun normaalisti normikuskit ajaa sen "lain salliman ylinopeuden" ~110km/h vasenta kaistaa ja raskas liikenne ja muut hitaat oikealla. Siinä sitten saa puikkelehtia huippukiireisten amisten alta pois ottamaan rekkojen kurat tuulilasiin, kun ei jaksa kattella sen carinan etuvaloja 5 sentin päässä takapuskurista. On niissä -20 asteen lämpötiloissa se hyvä puoli, että ei paljoa tuollaisia autoja sillon liikenteessä näy jostain syystä ;) Kauhulla odotan taas kun kevät etenee ja joka liikennevaloissa on joku ooppeli kaasuttelemassa vieressä 60 villiä pollea korskuen pellin alla :D Pitää varmaan ostaa semmoset hevosen sivunäköesteet ettei tulisi lähdettyä provoon mukaan...

vitun homot joilla on ilmeisesti niskatuki 24/7 päällä eikä pää käänny. 3 viikon saldo:
1. 2 vko sitten: transittyyppi kääntyy vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan eteen ja autot ruttuun ja oma pajalle 2 viikoksi, "katsoin kyllä peiliin enkä nähnyt sua"
e: ajoin siis viereistä kaistaa josta ajetan suoraan tai oikealle ja kaveri pyrki vasemmalle kääntyvien kaistalta oikealle

2. viime viikolla: vuokra-autolla joku päätti motarin kaupunginpuolen liittymässä ohittaa kun lähti viereiseltä kaistalta hirveää kyytiä jättipösöllään. ite katsoin että prkl oma kaista ihan vapaana ja valot edessä ehtii vaihtua vihreäksi vaikka ajais törkeää ylinopeutta -> kaasua. samaan aikaan ohittaja ajeli jostain ihme syystä hurjan alkukiihdytyksen jälkeen 30km/h (vaan ykkönen menee pesään?!?) viereisellä kaistalla ja just kun olin takakulman kohdalla menossa ohi, kaveri rupesi kääntämään isoa paskaansa suoraan eteen. onneksi minissä on sähäkät jarrut.. ei vilkkua näkynyt eikä mitään, tiesin onneksi varautua sen rivakan lähdön perusteella tuollaiseen törttöilyyn, onneksi. jos ois ollut nollat taulussa niin ois varmasti rysähtänyt.

3. eilen omalla juuri korjatulla autolla: ajoin vasemmanpuoleista kaistaa kun oikealla kaistalla joku vetelehti transitillaan. varmaan arvaatte jo? no ylläri ylläri kun olin takakulman kohdilla niin alkaa transitin hytti siirtymään mun kaistalle. ei vilkutusta näkynyt mailla eikä halmeilla. (vittu vilkuttaisivat ees niin antaisin heti tilaa!!!)
onneks pikkumaksiksessakin on hyvin tehostetut jarrut.....

eli tervetuloa jyväskylään lomalle viikoksi jos pitäis saada uutta peltiä omaan autoon...

Ylinopeusvalvonta.

Varsinkin pönttöpoliisit. Eilen ajelin jossain VarkaudenhevonvituikuusenJoensuussa keskellä ei mitään, ja eikös kamera välähtänyt loivassa alamäessä. Vilkaisin siinä heti navigaattoria joka näytti nopeudeksi 83km/h kasikympin alueella. Vittu jos kehtaavat lähettää tosta jotain palautetta niin kirjoitan kylmästi siihen lappuun että: "HAISTAKAA VITTU!!" ja lähetän sen takasin!

En nyt viittaa MäcGaiveriin , mutta kuinka moni ihan oikeasti katsoo sen oman vauhtinsa siitä GPS:stä tai mittarista SAMANTIEN kun välähtää? Itse kuitenkin veikkaisin, että kun välähdys käy, niin jalka ainakin hieman irtoaa/nousee kaasupolkimelta ja SITTEN vasta katsotaan että mikä se nopeus oikein oli. Huvittaa kun porukka inttää ajaneensa 81-84km/h vauhteja, sitten välähtää. Ja kirje kun tulee postissa niin siinä on nopeudeksi merkitty 85-89 , ja siitä on jo vähennetty se 3km/h pois...

En nyt viittaa MäcGaiveriin , mutta kuinka moni ihan oikeasti katsoo sen oman vauhtinsa siitä GPS:stä tai mittarista SAMANTIEN kun välähtää? Itse kuitenkin veikkaisin, että kun välähdys käy, niin jalka ainakin hieman irtoaa/nousee kaasupolkimelta ja SITTEN vasta katsotaan että mikä se nopeus oikein oli. Huvittaa kun porukka inttää ajaneensa 81-84km/h vauhteja, sitten välähtää. Ja kirje kun tulee postissa niin siinä on nopeudeksi merkitty 85-89 , ja siitä on jo vähennetty se 3km/h pois...

Yhtä vähän siinä vaarantaa liikennettä, oli sitä vauhtia sitten 81 tai 89.

Yhtä vähän siinä vaarantaa liikennettä, oli sitä vauhtia sitten 81 tai 89.

Tämä ei ollut pointti. Vaan se, että ihan turha ruveta etukäteen meuhkaamaan siitä paljonko sitä vauhtia oli, ellei oikeasti samalla sekunnilla katso sitä GPS:ssää kun loota välähtää. Ja täysin samaa mieltä olen, vituttaa pitkillä ajomatkoilla nuo kameratolpat. Aiheuttavvat vittumaista nykimistä liikenteen nopeuteen kun mummot hyppäävät samantien jarrulle moisen nähdessään.

Se että kuskeja syyllistetään jos joku pälli juoksee katsomatta auton tai vaikka ratikan alle kohdassa jossa ei edes saisi katua ylittää.

Tämä ei ollut pointti. Vaan se, että ihan turha ruveta etukäteen meuhkaamaan siitä paljonko sitä vauhtia oli, ellei oikeasti samalla sekunnilla katso sitä GPS:ssää kun loota välähtää. Ja täysin samaa mieltä olen, vituttaa pitkillä ajomatkoilla nuo kameratolpat. Aiheuttavvat vittumaista nykimistä liikenteen nopeuteen kun mummot hyppäävät samantien jarrulle moisen nähdessään.

Joo, oot oikeessa. Hoksasin jo pian postauksen jälkeen et kommentoin asian vierestä, pahoitteluni. Meuhkaako porukka sulle vai poliiseille vai mitä?

Joo no mun tilanteessa näin kyllä tolpan kaukaa kun gepsi siitä ilmoitteli ja katse oli sen takia nopeusmittarissa joka näytti 80 ja 85 km/h väliltä. Samalla kun välähti katse siirtyi automaattisesti GPS:ään joten olen varma siitä että alle 85 oli nopeutta. Käsittääkseni pienemmistä ylinopeuksista lähettävät pelkän kirjallisen huomautuksen mikä on aivan VITUN turhaa.

Koko kyttääminen on turhaa. Miks kevyen liikenteen väylällä ei oo nopeusrajotuksia? Siellähän ne pyöräilijän saatanat suhaa kommandona ja terrorisoi jalankulkijoita. Kamerat pyörätielle!

Joo menee ohi aiheesta. Jatkakaa.

Joensuussa meinasi "siviilipoliisiauto" tulla kylkeen valoristeyksessä (mulla toki vihreä) Joku vanha civikki meni punasia päin ensinja polliisi tulikin sitten sen perässä.. paha vaan kun valo risteyksessä ei kauheasti tule vilkuiltua enää muista suuntia, varsinkaan kun käännyin vasemmalle niin tumma poliisi auto onnettomilla sisävilkuilla ei kauheen näkyvä ole ns. takaviiston kun tuli sieltä oikealta. Onneksi kerkesin järruttaa..puuh..

Joensuussa meinasi "siviilipoliisiauto" tulla kylkeen valoristeyksessä (mulla toki vihreä) Joku vanha civikki meni punasia päin ensinja polliisi tulikin sitten sen perässä.. paha vaan kun valo risteyksessä ei kauheasti tule vilkuiltua enää muista suuntia, varsinkaan kun käännyin vasemmalle niin tumma poliisi auto onnettomilla sisävilkuilla ei kauheen näkyvä ole ns. takaviiston kun tuli sieltä oikealta. Onneksi kerkesin järruttaa..puuh..

Kannattaa ottaa tavaksi katsoa myös valoristeyksessä kaikki suunnat huolella läpi. Monesti olisi tullut osumaa jos olisi jäänyt katsomatta vasemmalle tuoreisiin nuolivalovihreisiin ajaessa. Näin siis ainakin Oulussa, missä liikennevalot ovat osalle ajajista suuntaa-antavia liikenteenohjausvälineitä.

Tästäpä tulikin ärsyttävä asia liikenteessä mieleen, elikkä puutteellinen havainnointi. Kanssaliikennöijiä seuratessa kummastuttaa se, kun pää ei käänny esim. suojatielle tai liikenneympyrään tultaessa mihinkään.

Oltiin ajelemassa broidin kanssa maalle syksyllä. Kahdella autolla mentiin ja veli ajeli edellä ja kyydissä oli myös hänen perheensä + äiti. Ohituskaistalla sitten normaalisti lähti ohittamaan suht rauhakseen ajellutta autoa jossa kuskina oli joku eläkeiässä oleva "herrasmies". Juuri kun autot lähestyy toisiaan niin tämä sankari päättä kurvata autonsa broidin auton eteen niin, että joutuvat tekemään kohtuullisen kovan jarrutuksen ja vauhtia jossain 100-120km. Yhteentörmäys välttyy just ja just eikä siihen väliin sitten montaa metriä tilaa jäänyt. Onneks ei liukasta ollut ja auto pysy hyvin hallinnassa. Tän jälkeen patu kurvaa omalle kaistalleen ja päästää muut ohitse. Jokaisen auton kohdalla tää äijä vielä heiluttaa nyrkkiä ja näyttäis ärräpäitä lentävän.

Back
Ylös Bottom