Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eniten v*tuttaa juuri ne ohituskaistoilla nopeutta nostavat kuskit. Miksi siinä ohituskaistalla on pakko nostaa nopeutta, mutta muuten ajetaan alle rajoitusten?

Muutaman kerran on myös ollut niitä jotka nostavat nopeutta ohitettaessa. Ärsyttää jos on hidas auto itsellä alla :jahas:
Tähän on nyt varauduttu ensi kesää varten vaihtamalla tehokkaampi auto alle, jolla pääsee ohi :evil:

Hitaasti ohittavat autot. Onko sillä vanhalla corollalla pakko mennä ohitse jos se nopeus ei nouse yli 90km/h? Muutaman kerran kävi viime kesänä niin, että meinas ohituskaista loppua kesken myös siltä corollakuskilta kun lähdettiin ohittamaan yhtä henkilöautoa.

Tuo kaikki ohittamiseen liittyvä tötöily on ikuinen ihmetyksen aihe! Moni ohittaa ihan vaan ohittamisen ilosta. Yleensä varsinkin kaikkien keski-ikäisten insinöörien on aina pakko päästä sillä mukahienolla autolla ohi heti kun tilaisuus tulee, mutta silti siihen eteen jäädään tyylikkään ohituksen jälkeen ajamaan täysin samaa nopeutta kun ennenkin.

Tuo kaikki ohittamiseen liittyvä tötöily on ikuinen ihmetyksen aihe! Moni ohittaa ihan vaan ohittamisen ilosta. Yleensä varsinkin kaikkien keski-ikäisten insinöörien on aina pakko päästä sillä mukahienolla autolla ohi heti kun tilaisuus tulee, mutta silti siihen eteen jäädään tyylikkään ohituksen jälkeen ajamaan täysin samaa nopeutta kun ennenkin.

Hieno esimerkki tuosta oli muutama viikko sitten kun Oulusta Ylivieskaan päin ajelin. Mulla vauhtia reilu 80 kahdeksankympin alueella ja liikennettä oli runsaasti sekä tie liukas. Kahden auton päästä minun takaa lähtee joku ohittamaan perässäni ajavaa autoa, johon matkaa n. 100 metriä. Vastakkaista kaistaa on tulossa auto, joten oletan että ohittaja siirtyy oikealle kaistalle ja jää minun taakse, mutta lähteekin ohittamaan vielä minua. Ohitus oli niin tiukka, että jouduin seisomaan jarrupolkimella, ettei tämä idiootti aja nokkakolaria vastaantulijan kanssa. Kaveri olisi voinut aivan hyvin jäädä siihen minun taakse, mutta oli aivan pakko päästä bemarista ohi :jahas:. Luulisi että kuski säikähtäisi tuosta tilanteesta sen verran, että rauhoittuisi vähän, mutta siellä se näkyi edellä ohittelevan rekkaa risteysalueella...

Kaveri olisi voinut aivan hyvin jäädä siihen minun taakse, mutta oli aivan pakko päästä bemarista ohi :jahas:.

Tää on taas niin huvittavaa, kuinka ihmiset vetävät näitä omia johtopäätöksiä. On bemarikuskeja, audi-ja volvomiehiä ym. Se, että sua itseäs hirveästi kiinnostaa se, että ajat bemarilla ei välttämättä kiinosta paskan vertaa sitä toista kuljettajaa siinä toisessa autossa. Luultavasti tämäkin kuljettaja on vain arvioinut tilanteen väärin ja näin sattui. Epäilen, että tuskin kukaan tieten tahtoen omaa henkeään vaarantaa vain sen takia, että pääsee bemarista ohi, HAH.

Tää on taas niin huvittavaa, kuinka ihmiset vetävät näitä omia johtopäätöksiä. On bemarikuskeja, audi-ja volvomiehiä ym. Se, että sua itseäs hirveästi kiinnostaa se, että ajat bemarilla ei välttämättä kiinosta paskan vertaa sitä toista kuljettajaa siinä toisessa autossa. Luultavasti tämäkin kuljettaja on vain arvioinut tilanteen väärin ja näin sattui. Epäilen, että tuskin kukaan tieten tahtoen omaa henkeään vaarantaa vain sen takia, että pääsee bemarista ohi, HAH.

Arvasin että joku viisastelija takertuu tuohon. Eipä se tuota toiminnan järkevyyttä yhtään olisi muuttanut oli mulla sitten alla Lada tai Ferrari. Muiden ihmisten henki tuota kuskia ei ainakaan näyttänyt paskan vertaa kiinnostavan, sen verran älytöntä liikennekäyttäytymistä tuolta kaverilta nähtiin. Meinaatko että se arvioi vielä tilanteen väärin kun siinä risteysalueellakin lähti ohittamaan? Kaveri ajoi kuin reikäpää ja varmaan olisi yhtä idioottimaisesti ohitellut vaikka olisin pösöllä ajellut, mutta löytyy tuolta liikenteestä semmoisiakin kuskeja, joiden on pakko päästä edelle jos joku vähän "paremman" merkkisellä autolla edellä ajelee.

Tähän on pakko kommentoida, vaikka en keski-ikäinen vielä olekaan. Itsellä tulee ajettua vuodessa 40-50 tkm ja olen huomannut yhden asian. Ajelen nimittäin matka-ajoa aina vakionopeudensäädin päällä, niin että oikea reaalinopeuteni on 3-5 km/h yli sallitun nopeuden. Tästä johtuen aika usein tulee sellaisia tilanteita, että ihmisiä tulee perä edellä vastaan ja niistä ajelen sitten sopivassa kohdassa ohi ja jatkan vakkarilla taas samalla nopeudella matkaa. Yllättävän usein kuitenkin käy niin, että se ohitettu auto alkaa roikkumaan perässä kiinni ja siihen ei eroa sitten ohituksen jälkeen synnykään, eli ohitettu nostaa omaa ajonopeuttaan. Eli voisiko näissä tilanteissa olla kyse siitä, että ensin ajellaan vähän hiljempaa ja sitten kun joku saavuttaa ja ajaa ohi nostetaan huomaamatta hieman sitä omaa nopeuttaan ja kirotaan, että oliko tuon nyt pakko ohittaa ja jäädä sitten tuohon eteen ajamaan.

Monesti myös ajellaan niin että se nopeus heittelee 5-10 km/h suuntaansa niin kyllä se hermoa kiristää kun koittaa vakkarilla ajaa. Pitäis ostaa sellanen rikkaampi malli mikä lukee matkan edelläajavaan ja pitää sen vakiona, ois varmaan ihan pirun hieno peli.

Monesti myös ajellaan niin että se nopeus heittelee 5-10 km/h suuntaansa niin kyllä se hermoa kiristää kun koittaa vakkarilla ajaa. Pitäis ostaa sellanen rikkaampi malli mikä lukee matkan edelläajavaan ja pitää sen vakiona, ois varmaan ihan pirun hieno peli.

Tuota samaa minäkin olen kironnut, sen takia ohitankin heti kun saan kiinni jonkun niin ei tarvi sommata. Erityisesti vituttaa ne jotka hiljentävät aina kun tulee auto vastaan. Haaveilin myös tuollaisesta paremmasta mallista, varsinkin kun pääsin yhtä rönttää testaamaan joka oli varustettu kyseisellä toiminnolla.

Motarilla tuon ohitettavan nopeuden noston huomaa vielä selkeämmin, jos nopeuseroa ei ole kovinkaan paljoa. Mä olen joskus käynyt muutaman kerran toisen auton takakulman kohdilla ennen kuin se on taas polkaissut sata metriä eroa ja homma on alkanut alusta, mulla koko ajan cruise päällä ja vauhtia gepsin mukaan karvan yli 90. Tämä Lahdentiellä Stadin ja Korson välillä, olisko matkaa siis jotain 15km. Jos liikennettä on sen verran vähän että en hidasta kenenkään muun matkaa tolla cruise päällä ohittelulla en yleensä jaksa asiasta niin kauheasti stressata, vaan jään sinne perään köröttelemään omaa vauhtiani. Vilkkaampina aikoina joutuu aika paljonkin kiihdyttelemään että pääsisi ohi, vaikka olisikin ohitettavan saanut kiinni ihan selkeälläkin nopeuserolla.

Motarillahan toi nopeuden pumppaaminen ei niin häiritsevää ole kun ohi pääsee melko sutjakasti, mutta tuolla maanteillä taas välillä alkaa ihan oikeasti vituttamaan kun se edellä ajava kartanovolvo hyytyy joka ikiseen ylämäkeen parikymppiä alle rajoituksen. Yritäppä tommoisella vanhalla kuorma-auton romulla sitten ohitella näitä, kun ohituspaikoissa vauhtia yllättäen sitten löytyykin. Toistaiseksi olen ainakin suurimmasta osasta ohi päässyt, vaikka joidenkin kanssa saa ihan tosissaankin polkea.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä ennen autot tulivat peräedellä vastaan, mutta nyt saa ajella kaikessa rauhassa eikä niin paljoa tarvitse ohitella kun on vakkari.

Karavaanarit on muuten myös äryttäviä liikenteessä. Ai, että kun niitä ajelee pitkissä letkoissa maantiellä sitä 70km/h ja ylämäkeen vielä hyydytään. Pian sekin lysti taas alkaa...

Mikä vittu se pakottaa ohittavan auton palaamaan motarilla sentin päähän ohitettavan eteen?! :curs:
Vittu ku on varmasti hienoa lennättää paskaa ja pikku kiviä ohitettavan lasiin... Vittusaatana!

Mikä vittu se pakottaa ohittavan auton palaamaan motarilla sentin päähän ohitettavan eteen?! :curs:
Vittu ku on varmasti hienoa lennättää paskaa ja pikku kiviä ohitettavan lasiin... Vittusaatana!

ite kyllä vilkuttelen vähän pitkiä ja keskisormea aina tuollaisten perään palautteeksi. älyttömintähän tuossa tilanteessa yleensä on se, että kaverilla olisi 1-100km matkaa vähän motarista riippuen ottaa vähän enemmän etäisyyttä ja vasta sit palata oikealle kaistalle...

Alko just äsken vituttaan yks apina. Tilanne oli se, että ajelin kahden auton perässä pientä tietä, jonka varrella on tasa-arvoisia risteyksiä. Risteykset on vielä sellaisia, että niitä ei välttämättä heti miellä tasa arvoisiksi, koska ovat T-risteyksiä ja me vieläpä ajettiin suoraan ja oikealta tuleva joutuu kääntymään, mutta on etuajo-oikeutettu. No, ei siinä mitään, kyllä mä ne risteykset tiedän, kun päivittäin siitä ajelen, mutta monesti näkee porukkaa, joka posottaa vaan huoletta ohi hidastamatta yhtään. Sekään ei vituta, koska ei sitä välttämättä tule huomanneeksi, jos ei valmiiksi tiedä.

Tänään kuitenkin kävi niin, että se ensimmäinen auto, jonka perässä ajoin, ei varmaan tajunnut, että risteykset on tasa-arvoisia ja oikealta tulikin tämä apina. Veti nimittäin ihan suoraan ja hidastamatta väkisin tämän ensimmäisen auton eteen, pitäen väkisin oikeuksistaan kiinni ja samalla aiheuttaen ihan saatanan läheltä piti -tilanteen. Ei etuajo-oikeus tarkoita saatana sentään mitään eteenajo-oikeutta ja liikenteessä pitää olla aina vähän varovainen ja tarvittaessa joustaa omista oikeuksistaan, jotta onnettomuus voidaan välttää. Kaikki ei sitä tajua, kun vedetään minäminä-mentaliteetilla.

Ajan myös itse lähes päivittäin samanlaiselta kadulta etuajo-oikeutettuna, mutta ei tulisi ikinä mielenkään vetää suoraan tielle katsomatta, että aikooko se toinen päästää mut ennen, vai huomaako koko väistämisvelvollisuus-järjestelyä ollenkaan. Yleensä väistävät, joskus vedetään suoraan ohi ja siinä olisi niitä potentiaalisia vaaratilanteita, jos en itse ymmärtäisi joustaa.

Se että kuskeja syyllistetään jos joku pälli juoksee katsomatta auton tai vaikka ratikan alle kohdassa jossa ei edes saisi katua ylittää.
Tieliikennelaki 23 § "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."
Tieliikennelaki 30 § "Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."
Ihmiset on ihmisiä. Muillekin kuin pälleille voi käydä inhimillisiä mokia.

Koko kyttääminen on turhaa. Miks kevyen liikenteen väylällä ei oo nopeusrajotuksia? Siellähän ne pyöräilijän saatanat suhaa kommandona ja terrorisoi jalankulkijoita. Kamerat pyörätielle!
On nopeusrajotuksia. Lisäksi, et saa vaarantaa holtittomalla ajolla muiden turvallisuutta.

Itse tuli noin tehtyä tossa menneellä viikolla. :nolo:

Tosin tämä kenen eteen ajoin veti tätä ennen kolmion takaa niin hyvin eteen rampille, että oli pakko vetää jarruja ihan kunnolla. Eikä tämä farmari mallista homopulkkaa kuskannu äijä välittänyt tästäkään vaan katteli ja tunki tunkemistaan. No eipä siinä, tein juurikin noin eli oikeelta ohi ja ihan eteen takas kun ohituskaistaa ajeli. Jos vaikka ois apina oppinut tuosta jotain.

Aluksi olin itseeni kovin tyytyväinen, mutta hieman hävetti volvokuskin tultua rinnalle ja kuski vain hieman vilkaisi ja hymyili. Nooh...huonoja aamuja on kaikilla. Alkaa vain ottamaan kuulaan kun jokatoinen aamu joku hyppii eteen tai melkeen kylkeen.

Meinas melkeen mennä tänään hermot! Oli pikku kiire päällä, niin eiköhän tuolla sit jurraa kaikki maajussit traktoreillansa edessä melkeen koko 20km matkan ajan. Yhestä pääsin ohi, mut sit rekka ei päässy toisesta ja eihän sieltä takaa sit mitää nähny. Jonoa traktorin taakse kerty varmaa vaivaset pari kilometriä. Ainaki niin pitkälle ku näin peilistä, nii autoja riitti. Eikö noi traktorit vois tollasissa tilanteissa pysähtyä johonki tienhaaraan tai bussipysäkille tai johonki, et se jono pääsee joskus ohi? Vielä ruuhka-aikana.. No pääsin lopulta kaahaamaan kaikista ohi ja kerkesin sinne minne pitikin..mut oliha se nyt iha perseestä :S

Et sä vaan v...u voi liittyä motarille 60km/h vauhdista :curs:
Totta kai voin, koska mä olen... Riki Sorsan veli!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sisko meni kouluun juuri kortin saaneen naispuolisen kaverinsa kyydillä. Jyrkässä kurvissa tuli koulubussi vastaan, ja kuski (siskon kaveri) pisti silmät kiinni, kun alkoi pelottamaan. Ei sentään käynyt kenellekään mitään, mutta miten ihmeessä joku voi olla niin pentu, ettei tajua, että autolla ajaessa silmiä ei ehkä kannata pistää kiinni. Ei nyt olla missään tietokonepelissä tai unessa. Tosin tyyppi oli saanut kortinkin käymällä inssissä kolme kertaa, joten tuskin tuollaiselta voi kauheita vaatiakaan. Silti vituttaa, koska ei ikinä voi olla varma, vaikka tuollainen urpo tulisi itseä vastaan tiellä.

Suositut

Back
Ylös Bottom