Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vois sitä vaivannäköä vähän itsekin nähdä. Pakkikselta löytyy paljon ohjelmia aloittelijoiden osiosta joten sieltä etsimään sitä oikeaa.

^riippuu vähän miten teet pystypunnerruksen, seisten tangolla en itse ainakaa nää mitää syytä miksei laskea tankoa alas asti. Nääki on vähän yksilöllisiä juttuja, koklaa tehä alas asti, jos koskee nii älä tee niin vaan jatka entiseen malliin.

Istuen (selkätuella) smithissä taikka vapaalla tangolla. Seisten en ole tehnyt, koska siinä selkä alkaa taipumaan mulla pahasti.
Mutta kiitoksia kuitenkin. Nyt kun teen voimakautta (isommat painot) niin en uskalla laskea ihan alas asti, mutta voisihan sitä vaikka lämmittelyissä kokeilla:)

Istuen (selkätuella) smithissä taikka vapaalla tangolla. Seisten en ole tehnyt, koska siinä selkä alkaa taipumaan mulla pahasti.
Toi ei kerro muusta kuin että teet liian isoilla painoilla. Selkä alkaa taipumaan siinä vaiheessa kun olkapäistä loppuu voimat.

Nyt olis aika alkaa treenaamaan tota inttiä varten (ensi heinäkuussa sinne iloitsemaan). Tällä hetkellä ylipainoa noin 5kg, en muutenkaan ole mikään urheiluhullu. Millasta ohjelmaa suosittelisitte? Tuola autotallissa on sellanen monitoimikone millä pystyy tekemään noita perus liikkeitä (jalkoja,soutua,rinnalle vetoa,rintoja,ojentajia jnejne..) Laittakaas joku mulle ohjelmaa pystyyn! Tarkoitus ei ole siis mikään 'bodaus' vaan lähinnä läskin poltto ja sellainen semi-hyvä lihaskunto

-Kiitos jo etukäteen !

Läskin poltto onnistuu siten, että syöt vähemmän ku kulutat, ei siihe tarvita mitää muuta. Toki aerobinen liikunta auttaa.

Mutta kiitoksia kuitenkin. Nyt kun teen voimakautta (isommat painot) niin en uskalla laskea ihan alas asti, mutta voisihan sitä vaikka lämmittelyissä kokeilla:)

Joo en mäkää kyl tekis smithis istuen alas asti, varsinkaa isommil painoil. Mitä nyt sitä oon joskus kokeillu niin olkapäät on alkanu suoraa huutaa kivusta kun leuan alle mennään. En kyl muutenkaa tue tommosta pakotetulla liikeradalla tehtyä pystypunnerrusta, mielummi vaikka käsipainoil istuen.

Ja kysymys samalla: Tänään alotin pitkästä aikaa taas pikkasen kokeileen rinnallevetoa. Viimeks tullu tehtyä joskus kiekko aikoina, josta on todella pitkä aika ja kappas kappas rhp-pelleily bodailun myötä ei enää ranteet taivu tarpeeks tangon tukemiseks rives. Kysymys kuuluukin et onko jollain tullut samanlainen tilanne vastaan ja mikä olis paras tapa lisätä ranteiden venyvyyttä?

Ensi viikon jälkeen olen kuntoilusta viikon pakkolomalla. Kannattaako tämä huomioida ensi viikolla jotenkin, esim. tekemällä isommalla painolla, pidemmillä sarjoilla taikka useampia sarjoja?

Normisti teet vaan, ei viikossa painot ja voimat surkastu meilkein yhtään.

Juu, en tuota pelkääkään. Ajattelin vaan, että kun on puhuttu hermoston kuormituksesta suorituksen epäonnistuessa yms, niin koskevatko ne aloittelijaa ja kannattaako nyt kuormittaa jotenkin eri tavalla kun tuleva lepo on varma.

Jos haluaa niin vaihtelun vuoksi voi tietenkin tehdä vähän isommilla painoilla ja/tai kovemmat sarjat suunnilleen failureen asti, kun tietää että lepoa on luvassa.

Tuosta "hermoston kuormittumisesta suorituksen epäonnistuessa" ei kannata stressata, se voi muodostua ongelmaksi vasta sitten jos pidemmän aikaa tekee jatkuvasti sarjoja, joissa viimeinen toisto ei enää nouse.

Pikku-Kallu: -No haittaahan tuosta ei kyllä ole, josset liukastu ja telo ittees :D Alkulämpönä toimii ennen liikkuvuusjuttuja ihan hyvin, kunhan se vauhti on sen verta rivakka, että hengästyy ja lähtee veri kunnolla kiertään.

Toi ei kerro muusta kuin että teet liian isoilla painoilla. Selkä alkaa taipumaan siinä vaiheessa kun olkapäistä loppuu voimat.

Tarkoitin, että selkäni alkaa menemään AUTOMAATTISESTI SEISTEN pienelle kaarelle. Istuen ei ongelmaa. Pidän penkkiä pari pykälää loivempana, niin on toiminut hyvin (ainakin mulla).

Aloittelijalle ohjeita

Moro. Olen 14-vuotias poika, 175cm/60kg. Olen pari kuukautta vedelly leukoja ja tehny punneruksia jne. En mitenkään kunnolla, mutta suunnilleen joka päivä. Nyt haluaisin alkaa treenaamaan ihan kunnolla kotikonstein. Multa löytyy leuanvetotanko, vatsalihas-penkki, 10kg käsipainot, 5kg käsipainot ja sellanen jousi, ei tule mieleen mikä sen nimi on. Tähän asti oon vaan vetäny aina välillä leukoja, ja iltaisin punnerruksia. Välillä vähän nostellu noita painoja ja tehnyt vatsalihaksia.

No niillä painoilla voi tehdä melkein mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Ja edelleen sitä aloittelijoiden osiota kannattaa käyttää.

Ojentaja: Ojentajapunnerrus taakse, ojentajapunnerrus niskantakaa
Hauis: Hauiskääntö, hammerkääntö
Olkapää: vipunostot eteen, taakse, sivulle
Jalat: askelkyykky, bulgarialainen jalkakyykky
Selkä: kulmasoutu kp, leuanveto myötäotteella ja vastaotteella
Vatsoille sitten tuossa mahapenkissä jotakin ja/tai jalannostoja leuanvetotangossa.

Sen voin jo heti sanoa, että painot tulevat mitä ilmeisimmin jäämään aika äkkiä pieniksi. Ja silloin ei taida muu auttaa kun vääntäytyä salille.

Back
Ylös Bottom