karstakeuhko
Banned
Wau, pitäis varmaan pistää pakolliseks suomen yritysjohdolle lsdn käyttö kun se on niin hyvä aine, säännöllisesti käytettynä ainakin.. kiitos Peakz.
Suomi nousuun!
Haha, tämähän on hupaisaa

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Wau, pitäis varmaan pistää pakolliseks suomen yritysjohdolle lsdn käyttö kun se on niin hyvä aine, säännöllisesti käytettynä ainakin.. kiitos Peakz.
Suomi nousuun!
lainkiertoon kehitetyt päihteet
Rankkurin kirjoitukset on jotain ihan käsittämätöntä skeidaa millä ei muuta ku tuhota muuten melko rakentavaa keskustelua.
Tässä artikkelissa on taas kuvattu hyvin sitä ongelmaa mihin oikeudellisessa päihdepolitiikassa törmätään nykyisin: designerpäihteet. Näitähän on suomenkin markkinoilla pyörinyt jos jonkinnimistä viime aikoina ja jokainen troppi aiheuttaa kunnon nosteen iltapäivälehdistössä. Lainsäädäntö ei millään ehdi pysyä perässä. Tämä on yksi päihdeongelma mitä lailla ei voida poistaa ja jatkossa nuo vartavasten lainkiertoon kehitetyt päihteet tulevat varmasti ottamaan lisää markkinoita haltuunsa.
Kilpajuoksumainen aineiden lisäily laittomien listaan on jokseenkin turhaa kun seuraavana päivänä kaupustelijat pukkaavat markkinoille taas uudet tropit. Laittomilla markkinoillakin noista saa hyvän bisneksen ja niin kauan kunnes tulee lakimuutos voi noita kaupitella huomattavasti turvallisemmin kuin perinteisiä huumausaineita. MDPV:n osaltahan oli juuri näin kunnes viime kesänä se lisättiin huumausainelistalle. Sitä ennen se oli lääkeaine jonka hallussapito tai käyttö ei ollut rangaistavaa.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704763904575550200845267526.html
Tarkoitukseni ei ollut esittää uutista argumenttina dekriminalisaation puolesta tai vastaan vaan nostaa designerpäihteiden ongelma esiin keskusteluun. Eihän tuohon mitään taikaratkaisua ole. Lainsäädännöllä ei ehditä mukaan ja ne käyttäjät jotka noita hanakammin käyttää eivät liene juurikaan minkään valistuksen saavutettavissa ellei tule suoranaisesti esiin että aine on käsittämättömän vaarallinen(liekö sekään kaikkia auttaa). Kellarikemisteille noissa markkinoissa on hyvät rahat.Eihän dekriminalisaatio muuttaisi tuota tilannetta mihinkään. Maahantuonnin, valmistuksen ja myynnin ongelmiahan nuo ovat eivätkä käyttäjän. Nehän pysyisivät laittomana edelleenkin vaikka me dekriminalisoisimme käytön. Yks syy miksi noita kehitellään on myös se hinta. Kilo MDPV:ä ei maksa juuri mitään. Sen vuoksi sitä käytettiin ja ilmeisesti vieläkin käytetään pirin jatkeena. Ainakin viime syksynä noita MDPV:llä vahvistettuja piri satseja oli liikenteessä.
Arvostetussa lääketieteen journalissa (Lancet 2010; 376: 1558–65) ilmestyi aivan hiljan erittäin kiinnostava artikkeli. Siinä eriteltiin 16 kriteerin pohjalta päihteiden haittoja. Kriteereistä 9 liittyi ko. päihteen yksilölle aiheutuviin suoriin haittoihin ja seitsemän muihin haittoihin (perhe, taloudelliset kustannukset, yhteiskunta yms.). Kaksi asiantuntijaryhmää kokoontui vuoden välein pisteyttämään haittoja asteikolla 0-100.
Huolimatta tietyistä metodin vajavaisuuksista ja sen suoraan politiikan tekoon suunnatusta tavoitteesta, voidaan metodia ja asiantuntijoita pitää luotettavina. Tulosten tulkinnassa täytyy noudattaa tiettyä varovaisuutta, mutta niitä ei voi sivuuttaa. Itse näen tulokset ikään kuin hyvänä muistutuksena siitä, kuinka paljon pelkät väärät uskomukset ohjaavat ihmisten käsityksiä päihdehaitoista.
Mikään suuri yllätys ei ole, että alkoholi sijoittui kokonaishaitoissa ykköseksi (72/100p.). Alkoholi sai erittäin korkeat pisteet nimenomaan muiden haittojen osalta. Suorien, yksilölle aiheutuvien, haittojen listassa alkoholi rankattiin sijalle 4. Edelle menivät heroiini, crack ja metamfetamiini. Kokonaishaitoissa järjestys oli seuraava: Alkoholi (72p.), heroiini (55p.) ja crack (54p.). Sitten tuli isompi hyppäys: metamfetamiini (34p.), kokaiini (27p.) ja tupakka (26p.). Yksittäisinä poimintoina kannabis sai kokonaisarvion 20/100, joka oli n. fifty-fifty yksilölle aiheutuvien ja muiden haittojen osalta. Ekstaasi sai 9 pinnaa, joista lähes koko saldo tuli yksilöhaitoista. 20 päihteestä kolme alinta scorea saivat LSD (7p.), buprenorfiini (7p.) ja sienet (6p.).
Mitähän tuloksista pitäisi lausua? Tärkeintä lienee se, että ne todella mittaavat yksittäisen päihteen aiheuttamia haittoja. Todellisuus on kuitenkin sekakäytön sävyttämä, jolloin näillä tuloksilla ei ole suurta merkitystä. Parhaana esimerkkinä buprenorfiini, joka sai vain 7 pinnaa. Bentsot nappasivat 15 pinnaa. Sen sijaan combotettuna näiden aineiden haitta-arvio olisi aivan erilainen: yleisin yliannoskuolemien syy Suomessa. Kyseinen tutkimus ei sovi sellaisenaan jonkin ”uuden” päihdepolitiikan kivijalaksi, mutta varauksin sen tulokset kannattaa painaa mieleen: alkoholi on päihdehaittojen selvä kingi!
Joten voidaan tehdä johtopäätös että tutkimus on ihan turha.
Aika ihme tuo bupre tosiaan.Sehän näyttää olevan aivan vitunkoukuttavaa.Johan se jani sieltä rovaniemeltä oli siihen täysin koukussa ja paskana.Ton mukaan rööki on moninverroin pahempaa kuin subu.Kyllä siellä on lyöty viisaat päät yhteen.
En mä ton sua edeltävän postin ja tän kommentin jälkeen taida viitsiä alkaa keskusteluun tästä asiasta.Japi sanoi:Joten voidaan tehdä johtopäätös että tutkimus on ihan turha.
En mä ton sua edeltävän postin ja tän kommentin jälkeen taida viitsiä alkaa keskusteluun tästä asiasta. Ehkä teillä kahdella suurimmalla kriitikolla olisi kuitenkin jotain parannusehdotuksia tutkimusmetodiin? Niitä voisin kyllä mielelläni kuulla.
En mä ton sua edeltävän postin ja tän kommentin jälkeen taida viitsiä alkaa keskusteluun tästä asiasta. Ehkä teillä kahdella suurimmalla kriitikolla olisi kuitenkin jotain parannusehdotuksia tutkimusmetodiin? Niitä voisin kyllä mielelläni kuulla.
Lol. Japi ja Osku löivät "viisaat" päänsä yhteen ja lyttäsivät arvostetussa lääketieteen julkaisussa ilmestyneen artikkelin... ja kaiken huipuksi edes lukematta sitä :hyvä: Kyllä taas järjen valo loistaa. Sokeaa kiihkoa, koska huume on paha.
Todettakoon vielä se, että ennen kuin mikään tutkimus päätyy näihin lehtiin puhumattakaan arvostetuimmista julkaisuista, niin se käy läpi todella raskaan vertaisarvioinnin, eikä lehdissä julkaista mitään hatusta vedettyjä juttuja tai "turhaa". Siksi mua lähinnä huvittaa maallikoiden lyttääminen, kun todennäköisesti teilläkään kahdella ei ole lopulta mitään hajua mikä tutkimusasetelma tuossakin on ollut ja mitä siellä on mitattu.
Nyt ei taas voi kuin pyöritellä päätä...
No mulle tuli kieltämättä jotain "sokeaa kiihkoa" koska oon nähnyt subunistejä ja ton mukaan se on verrattavissa kahviin.
No kun tuolla on yhdeksällä eri kriteerillä mitattu yksilölle aiheutuvia suoria haittoja, niin mitä luulet olisiko tuohonkin asiaan otettu kantaa? Mä luen ton tutkimuksen tai artikkelin, kunhan pääsen yliopistolle tai saan sen muuten käsiini. Sitten asiasta voi tarvittaessa keskustella tarkemmin. Sitä ennen ainakin henkilökohtaisesti pitäytyisin lyttäämästä tutkimuksia joihinkin omiin hatusta vedettyihin johtopäätöksiin perustuen.Pitäisikö aineiden koukuttavuutta mitata myös ja antaa sille aika korkea pistearvo...
Minä en ole missään vaiheessa lähtenyt mukaan tähän mikä aine on vaarallisin -keskusteluun, koska se on minusta täysin turhaa. Postasin vaan ton jutun, koska tykkään seurata kyseistä blogia. Mua on siis ihan turha yrittää vetää tähän ryhmään, mitä sä tossa yrität sanoa.Onhan se helppo tukeutua nyt tähän tutkimukseen kun se puoltaa omaa mielipidettä kuinka alkoholi on suurin paha mutta jos asioista yhtään ymmärtää tietää että tuo tutkimus saa aineet ihan väärään valoon kun kriteerit ovat mitä ovat. Edelleenkin muistutan etten puolusta millään tavalla alkoholia vaarattomaksi tai miksikään kansanparantajaksi, en vain allekirjoita väitettä että tutkimus olisi onnistunut jos tuossa ainevalikoimassa alkoholi on selkeä ykkönen.
Kaksi avainsanaa miksi tuo blogi ja Salasuon kommentointi mua kiinnostaa: se on faktoihin perustuvaa ja kiihkotonta.
Niin, kyseessä on yksi Suomen tunnetuimpia tutkijoita tämän aihepiirin osalta. Mikä sun kompetenssis tässä asiassa on? Nyt ei riitä, että on Touko Multialta, ja vihaa huumeita ja neekereitä.Tuo ei perustu faktoihin,enemmänkin täydelliseen tietämättömyyteen.
Sun kannattaa tutustua, että minkälaisen prosessin tieteellinen artikkeli käy ennen kuin se päätyy (arvostettuun) alan lehteen. Mä en sitä sulle tässä rupea selittämään. Toisekseen toi blogin pitäjä on pitkän linjan tutkija kyseisen aihepiirin osalta, eikä mikään City -lehden toimittaja.. Nyt alkaa taas mennä usko ihmisiin..Japi sanoi:Se päätyi iltalehteen ja sille artikkelille naureskeltiin jo viime viikolla suomenmaassa, ja nyt se päätyi citylehden toimittajan blogiin, minkälaiset seulat se kävi päästäkseen näihin arvostettuihin julkaisuihin?