Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla on nyt pieni ongelma tässä diettailussa, et paino junnaa paikallaa. en tiiä syönkö liikaa vai liian vähän, veikkaisin et liian vähän, mut ei oikee ollu nälkä. laitetaa normaalin päivän syömiset tänne.
Entä tiiä mikä mättää, oisko jollain jotain vinkkejä??

Oletko laskenut kaloreitasi? Jos paino ei laske, niin vähennä hiilareita tai liiku enemmän.
Saatko ollenkaan hyviä rasvoja?
Saatko riittävästi proteiinia?
Onhan jogurtit niitä terveellisempiä vaihtoehtoja?
"Valmislihapullat" olisi hyvä vaihtaa johonkin laadukkaampaan.

edit. niin sitä tässä hain, että kannattaa kartoittaa se oma kulutuksensa ja toimia sen mukaisesti. Pidä myös huoli, että saat riittävästi rasvoja ja lihaksille rakennusainetta.

Nugetit ovat täysin ala-arvoista moskaa jota ei ravinnoksi voi kutsua edes huumorilla.

No juurihan yllä kerrottiin valmistusaineet jossa mukana oli siipikarjan nahka. Lihankaltaisia aineita vaan ei lihaa oli 15% tuotteesta. Kyllä minä grillibroilerini olen syönyt nahkoineen. Ja muuta lihankaltaista ovat sisäelimet. Voi niitä syödä, joskin munuainen on aika pahaa, maksa tosi pahaa ja sydäntä pitää haudutella neljä tuntia että saa jyrsittyä. Mutta jos nyt vaikka munuainen tungetaan nugettiin, niin ei kai sen ravintoarvo siitä muutu kummallisemmaksi kuin vaikka karjalanpaistissa olisi.

Miksi elukasta pitäisi heittää osia roskiin, jos niistä saa syötävää?

Mitä pahaa se sokeriton limu tekee? Olkoonkin, ettei sillä mitään positiivisia terveysvaikutteita ole, se on silti aika pieni paha tupakointiin, ryyppäämiseen yms verrattuna. Toki vettäkin kannattaa juoda, mutta en oikein usko että se limun kiskominen muuttaa mitään suuntaan tai toiseen.

Keinotekoset makeutusaineet(aspartaami ym.) aiheuttavat mm. rasvamaksaa, jos päivittäin niitä litkii..

No juurihan yllä kerrottiin valmistusaineet jossa mukana oli siipikarjan nahka. Lihankaltaisia aineita vaan ei lihaa oli 15% tuotteesta. Kyllä minä grillibroilerini olen syönyt nahkoineen. Ja muuta lihankaltaista ovat sisäelimet. Voi niitä syödä, joskin munuainen on aika pahaa, maksa tosi pahaa ja sydäntä pitää haudutella neljä tuntia että saa jyrsittyä. Mutta jos nyt vaikka munuainen tungetaan nugettiin, niin ei kai sen ravintoarvo siitä muutu kummallisemmaksi kuin vaikka karjalanpaistissa olisi.

Miksi elukasta pitäisi heittää osia roskiin, jos niistä saa syötävää?

Sulla on erikoinen tapa heittää mielipiteitä ilman että mietit tosiasioita.

Olenko sanonut että kanan jotkut osat ovat moskaa?
En tiedä sinun lähinäöstäsi mutta omaan silmään näyttää siltä että nugetit ovat hyvin kaukana mistään todellisesta liharuoasta jossa mainitsemiasi osia voisi käyttää.

Nugetit ovat täynnä säilöntäaineita, soijaproteiinia, leivinjauhoja ja ties mitä muuta.
Lisäksi vielä se että jos haluan kanaa niin mielelläni ostan ja maksan kanasta, en siipikarjan luista, rustoista, silmistä yms.

Lopettakaa pliis itsenne kusettaminen älkääkä yrittäkö todistella jonkun jämänugetin puolesta. Tämä siis niille jotka ovat sanoneet nugettien olevan hyvää ravintoa.

Ja vinkkinä niille ketkä eivät usko; menkääpäs joskus juttelemaan jonkun lihanleikkaajan kanssa hieman laatuasioista. Menee esimerkiksi kebab-lihan käsitys aika uusiksi.

Oletko laskenut kaloreitasi? Jos paino ei laske, niin vähennä hiilareita tai liiku enemmän.
Saatko ollenkaan hyviä rasvoja?
Saatko riittävästi proteiinia?
Onhan jogurtit niitä terveellisempiä vaihtoehtoja?
"Valmislihapullat" olisi hyvä vaihtaa johonkin laadukkaampaan.

edit. niin sitä tässä hain, että kannattaa kartoittaa se oma kulutuksensa ja toimia sen mukaisesti. Pidä myös huoli, että saat riittävästi rasvoja ja lihaksille rakennusainetta.

En oo laskanu kunnolla, lähinnä päässä laskelen suunnillee. Liikuntaa tulee aika hyvin viikossa, punttien lisäks kerran viikossa n.30min lenkki, sit n.30min pyöräilyä + punttireenien yhteydessä 10-15min yhteensä pyöräilyä+ koululiikunta kerran viikossa.
Tähän täytyy varmaa vastaa että en saa. Mistähän näitä olisi hyvä ottaa ja miten/mihin välii? ainut rasva on varmaa omega3 kapselit ja flora levite leivän päällä.
Proteiinia tulee riittävästi, 2-3 rahkapurkkia menee päivässä + maitoa 0.5-0.8l+ lihaa tulee syötyä jne... n.30-40g/ ateria pyrin saamaan.(pois suljettuna tuo välipala aamupalan jälkeen, jolloin se jää siihen n.10g)
Jugurtit ovat rasvattomia eli 40kcal/100g
Täytyy vaihtaa noi lihapullat/pihvit vaikka tonnikalaan ja tämmöseen.

Näillä eteenpäin? tänää oli paino taas laskenu muutaman sata grammaa. mittasin perjantaina viimeks. kyllä se tästä? :D

1. Kuinka alas prässin uskaltaa laskea? Olen nyt ottanut vähän syvemmälle, mutta en kuitenkaan ihan pohjaan uskalla laskea kelkkaa, ettei selkä mene/perse ala nousemaan.

2. Onko huonoa olkapäille, jos laskee pystypunnerruksessa tangon korvien kohdalle, alimmillaan suunkohdalle?

Nuo kysymykset lähinnä mietityttää.

En tiedä sinun lähinäöstäsi mutta omaan silmään näyttää siltä että nugetit ovat hyvin kaukana mistään todellisesta liharuoasta jossa mainitsemiasi osia voisi käyttää.

Nugetit ovat täynnä säilöntäaineita, soijaproteiinia, leivinjauhoja ja ties mitä muuta.
Lisäksi vielä se että jos haluan kanaa niin mielelläni ostan ja maksan kanasta, en siipikarjan luista, rustoista, silmistä yms.

Ja vinkkinä niille ketkä eivät usko; menkääpäs joskus juttelemaan jonkun lihanleikkaajan kanssa hieman laatuasioista. Menee esimerkiksi kebab-lihan käsitys aika uusiksi.

Minulle hyvän ruuan tuntomerkkejä ovat hyvä maku ja terveellisyys, mahdollisesti myös tuotannon eettisyys, ympäristöystävällisyys yms. Sen sijaan "luonnollisuus", miten se sitten määritelläänkin, ei ole minulle mikään arvo sinänsä. Mausta on turha kiistellä ja eettisyys ei ole ollut keskustelussa, siis jäljelle jää terveellisyys. Pitäisi jotenkin yksilöidä mikä osa tai ravinne on terveellistä tai epäterveellistä.

Minusta nugetit näyttävät ihan syötäviltä. Se ei kyllä kelpaa argumentiksi, kysehän on tottumuksesta. Mämmi nyt ainakaan ei näytä syötävältä, mutta hyvää se on. Sieniä voi hyvin pitää äklön näköisinä, eikä niitä juuri syöty ennenkuin evakot näyttivät mallia. Jne jne.

Luista ja rustosta keitetään soppaa, joten ei niissä ainakaan myrkkyä ole. Jos rusto osataan jollain aineella tehdä pehmeäksi, mikä on ongelma? Se "jokin aine" tietysti, mutta onko sinulla tarkempaa tietoa mitä osia kanasta noihin käytetään ja miten käsiteltynä? Kanan silmien käytöstä en tiedä, ei ollut lapsuudenkodissa koko elinaikanani. Sian silmät muistaakseni menivät sianpääsylttyyn. En muista pidinkö siitä, ja elukat lähtivät jo ~20 vuotta sitten, pitäisi tarkistaa äidiltä.

Entä sitten muiden osien epäterveellisyys? Leivinjauhe ongelmana? Miksi? Ja tämä on ihan aito kysymys. Siinä on soodan lisäksi kaliumtartraattia, enkä tiedä onko viinihapon suoloilla haittavaikutuksia. En ole kuullut ja leivinjauhetta on käytetty pitkään. On toki tupakkaakin, eli ei tämä sinänsä loistava perustelu ole, mutta jotenkin sitä olettaisi kuulevansa perusteluja epäterveellisyydelle.

Kaipaan siis jotain vähän vankempia perusteluja kuin "näyttää epämääräiseltä ja siinä on E-aineita" -- tämä ei toki ollut se miten asian ilmaisit, mutta karrikoiden tuohon tapaan argumentti tuntuu kulkevan.

Äitini naapuri teki pitkän uran HK:n lihanleikkaajana. Hänellä on sähköpostikin, joten voin kysyä jos osaat tarkentaa mitä pitäisi kysyä.

Asia koskaa Mavea. Eli teen 5x5 (ennen 3x6) ja olen huomannut, että en oikeasti pysty vetämään maasta edes kerta viikkoon. (=käy liian raskaaksi)
Muutenkin raskas Mave ei oikein houkuta kun pituutta huimat 170.5-171cm. Joten, mitä kannattais tehdä? Muuten tuo 5x5 on toiminut hyvin vaikka välillä meinaa olla ihan puhki kun tekee ensin pari lämmittely sarjaa ja sitten vielä 5x5 niin huhhu:D.
Kannattaisiko pitää taukoa Mavesta? Mitä muita "kevyempiä" takareiska liikkeitä olisi?
Tai sitten 2krt/kk eli kerran kahdessa viikossa Mave?

Aattelin nyt vähä svinklailla noita sarjojen toistomääriä kun kehohan tottuu rasitukseen. Kannattaako kuuden toiston sarjasta laskea vielä vai kannattaako jo pompata sinne 8-10? (Esim. Vinopenassa)
Toiseksi: kuinka pitkiksi noita sarjoja kannattas venytellä mikäli haetaan massaa? (Mikäli koittas pitää lyhyinä ni aika pyllyilyltä kuulostaa 8>6>5 sykli toistomäärissä)

Asia koskaa Mavea. Eli teen 5x5 (ennen 3x6) ja olen huomannut, että en oikeasti pysty vetämään maasta edes kerta viikkoon. (=käy liian raskaaksi)
Muutenkin raskas Mave ei oikein houkuta kun pituutta huimat 170.5-171cm. Joten, mitä kannattais tehdä? Muuten tuo 5x5 on toiminut hyvin vaikka välillä meinaa olla ihan puhki kun tekee ensin pari lämmittely sarjaa ja sitten vielä 5x5 niin huhhu:D.
Kannattaisiko pitää taukoa Mavesta? Mitä muita "kevyempiä" takareiska liikkeitä olisi?
Tai sitten 2krt/kk eli kerran kahdessa viikossa Mave?

En tiedä millä treenijaolla teet, mutta vastaan näin yleisesti, että ihan hyvin voi tehdä maastavetoa vaikka vaan joka toinen viikko (kuullut myös, että se voisi olla jopa ihan suositeltavaakin jos sarjat ovat todella raskaita). Teet sitten muita selkäliikkeitä silloin kun et vedä maasta. Ja ihan hyvin selkä kehittyy mielestäni myös 3x5 systeemillä, jos sarjat ovat oikeasti jo kovia.

edit. Aaa, mainitsit takareidet... Taidat tehdä tuon jalkapäivänä? Ainakin jos ennen vetoa on kyykkyä +muuta, niin voi ollakin aika raskasta. Itse miellän tuon enemmän selkäliikkeeksi (vaikka toki monia lihaksia aktivoikin) ja treenaan selkäpäivänä ja heti ensimmäisenä liikkeenä maastavedon. Voihan tuon tietty jalkapäivänäkin tehdä, mutta jos samassa treenissä on kyykky, niin toinen noista väkisinkin hieman kärsii, riippuen siitä kumman teet ekana...

En tiedä millä treenijaolla teet, mutta vastaan näin yleisesti, että ihan hyvin voi tehdä maastavetoa vaikka vaan joka toinen viikko (kuullut myös, että se voisi olla jopa ihan suositeltavaakin jos sarjat ovat todella raskaita). Teet sitten muita selkäliikkeitä silloin kun et vedä maasta. Ja ihan hyvin selkä kehittyy mielestäni myös 3x5 systeemillä, jos sarjat ovat oikeasti jo kovia.

edit. Aaa, mainitsit takareidet... Taidat tehdä tuon jalkapäivänä? Ainakin jos ennen vetoa on kyykkyä +muuta, niin voi ollakin aika raskasta. Itse miellän tuon enemmän selkäliikkeeksi (vaikka toki monia lihaksia aktivoikin) ja treenaan selkäpäivänä ja heti ensimmäisenä liikkeenä maastavedon. Voihan tuon tietty jalkapäivänäkin tehdä, mutta jos samassa treenissä on kyykky, niin toinen noista väkisinkin hieman kärsii, riippuen siitä kumman teet ekana...

2-jakoisella mennään, missä selkä ja takareidet samassa jaossa.
Eli;

Alatalja/Kulmasoutu
leuat/ylätalja
mave
koukistukset
pohkeet istuen/seisten
hauiskääntö (yleensä kp)

Olen aina tehnyt Mavea oikeastaan. Ja nykyiset treenipainot ovat MULLE raskaita, muille varmaan kuin hyöheniä.
Minulla Mavessa menee niin että 1. tuntuu alaselässä 2. takareisissä/perseessä. Olisko se ok, jos tekis;
1.vk Mave
2.vk Koukistukset
3.vk --,,--

kiertoalusta? Silloin voisinkin tehdä sen 5x5. Eli silloin kun koukistukset teen niin yleensä sillaset 2-3 sarjaa.

e. helpotan teitä, mave kerran kahdessa viikossa, tuo kierto oli hitusen huono:D

Punttisalioppaassa ei lue, että treenikierron tulee olla 7 päivää. 2 viikkoa tuntuisi itsestä ainakin melko pitkältä väliltä. Kokeile ottaa sitä mave vaikka 10 päivän välein, jos ei viikossa vielä palaudu. Ja jos on pakko pitää se viikon kierto, niin yksi kevyempi treeni viikossa on varmasti parempi , kuin yksi raskas kahden viikon välein.

Heipä hei!

Nyt kun on reissu heitetty niin voisin tosiaan paneutua siihen ruokavalio puoleen. Elikkäs teinkin jo jonkin näköisen pohjan katsomalla tuolta ravintopuolelta esimerkkejä. Mutta vielä olis kysyttävää :D Sillä mun tekemällä ruokavaliolla tulis päivässä n.290g proteiinia ja 200g hiilareita ja n.2400kcal. Onko minkänäköset suhteet kun oon 184cm pitkä ja aamupaino sen 89kg. Tarkotuksena olis siis saada lisää lihasta ja loputkin ylimääräset mahanseudulta pois :) Niin ja treenaan salilla 4krt viikossa ja judo 2krt.

Thanks a lot.

Mr.Holmes: mulle tuo olisi aivan liikaa..

Toinen kysymys, eli olen nyt alkanut tekemään 5x5 progressiolla (menikö oikein?:D), otin tavoitteeksi 3kk, niin teenkö kokoajan tuolla
5x5 systeemillä, ja kun olen tehnyt sen 3kk loppuun, niin otan taas 2-3kk:n massakauden ja sitten taas voimakouden jne.

Se mikä on liikaa tai liian usein riippuu ihan siitä, miten tekee. Jos vetää aivan tappiin ja paljon sarjoja, niin mavessa kerta viikossakin voi helposti olla liikaa. Jos tekee kevyesti höntsäillen, niin on ihan sama tehdä vaikka joka päivä (kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei varmaankaan ole se optimaalisin kehityksen kannalta). Kysymys on taas kokonaisrasituksesta, joka riippuu määrästä ja intensiteetistä. Nämä ovat sellaisia käsitteitä, jotka tuntuvat tässä ketjussa monille vakiokyselijöillekin ja valitettavasti -vastaajillekin olevan täysin vieraita.

Ja tähän tulee tietysti jokainen huutamaan että "Mä teen aina kovaa ja täysillä ja yhtään en jätä varoja!!!111!yksi!!", kun salilla niitä oikeasti täysillä tekijöitä näkee ehkä kerran viikossa jonkun. Ja ei, minä itse en yleensä tee täysillä, mutta en luulekaan tekeväni vaan tiedän ainakin suunnilleen, miten kaukana omista rajoistani milloinkin liikun. Aika moni ei ilmeisesti tiedä.

^^ Mä en oikein ymmärrä miksi Pune sun pitää tehdä asioista niin vaikeita itsellesi.
Keskittyisit vain maltillisesti lisäämään sarjapainoja tai toistoja tai itse sarjoja, siinä se. Jos tuntuu, että painot alkavat jossain vaiheessa tökkimään, mikä on hyvin luonnollista, niin sitten vain vähennät kuormaa ja eikun uuteen nousuun. Joskus myös kevyt viikko tekee kummia, jos viime kerrasta on tullut kuluneeksi tarpeeksi kauan.
Ja sitten ne toiset tärkeät asiat eli sapuska ja sänky. Nämä ovat yhtä tärkeässä ellei jopa tärkeämmässä roolissa kuin se itse salilla työskentely.

Lainasin kirjan Aleksi Niemi, 2005, "Menestyjän kuntasaliharjoittelu ja ravitsemus - Voima- ja lihasharjoittelun käsikirja". Siinä on mm. paljon liikkeitä hyvin selitettynä ja kuvitettuna.

Tuli nyt mieleen, että kaipa kirja on kelvollinen? Tai hieman yleisemmin kysyen, onko aihepiiristä miten paljon kirjoitettu asiallisen näköisiä mutta sisällöltään virheellisiä tai jopa vaarallisia kirjoja?

Back
Ylös Bottom