Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
No siis tota ainakin maanrakentamisesta hyvin perillä oleva konekuski, että paljon pientalotyömaita valvonut mestari nimenomaan sanoivat tuon olevan hyvää tavaraa. Eikä sillä nyrkin kokosella tavaralla nyt sentään salaojakerroksia tehdä. Anturan allahan niitä käytetään.

0-32 tais tulla mulle anturan alle. Siitä sai tosi tiiviin ja tasaisen kerroksen kun jyrällä päästeltiin. Sokkelin sisälle sitten singeliä. Mestari meinas, että jos tehdään kevytsoraharkkoperustus, niin harkot eivät nosta kosteutta samoin kuin betoni. Aattelis, että jos valetaan betonista koko perusmuuri, niiin sitten tuo kapillaarikatko sais olla jo anturan alla.

Nyt taitaa olla 4. viikko menossa siitä kun kaivinkone tuli ja tulevana viikonloppuna pitäis taas tehdä täyttöjä ja saada piha siihen kuntoon, että rakennuspuut saa tuoda. Tähän asti on mennyt omin voimin pääasiassa (3 päivänä ollut palkallista apua). Runkovaiheeseen täytyy ottaa varmaan sitten enemmän apuja, kun pitkästä tehdään kuitenkin.

0-32 tais tulla mulle anturan alle. Siitä sai tosi tiiviin ja tasaisen kerroksen kun jyrällä päästeltiin. Sokkelin sisälle sitten singeliä. Mestari meinas, että jos tehdään kevytsoraharkkoperustus, niin harkot eivät nosta kosteutta samoin kuin betoni. Aattelis, että jos valetaan betonista koko perusmuuri, niiin sitten tuo kapillaarikatko sais olla jo anturan alla.

Nyt taitaa olla 4. viikko menossa siitä kun kaivinkone tuli ja tulevana viikonloppuna pitäis taas tehdä täyttöjä ja saada piha siihen kuntoon, että rakennuspuut saa tuoda. Tähän asti on mennyt omin voimin pääasiassa (3 päivänä ollut palkallista apua). Runkovaiheeseen täytyy ottaa varmaan sitten enemmän apuja, kun pitkästä tehdään kuitenkin.
0-32 kyllä nostaa kapillaarisesti kosteuden. Siksi anturan alle yleensä pistetään 16-32, sitä varmaan tarkoititkin?, eli semmosta kivenmurikkaa joka on pirun hankala tasoitella. Mun täyttö (hiekka)sorat ovat 0-60 välpättyä soraa.

0-32 kyllä nostaa kapillaarisesti kosteuden. Siksi anturan alle yleensä pistetään 16-32, sitä varmaan tarkoititkin?, eli semmosta kivenmurikkaa joka on pirun hankala tasoitella. Mun täyttö (hiekka)sorat ovat 0-60 välpättyä soraa.

Ja vielä mukavampaa on kaivaa anturan alle vaikka viemäri kun siellä on tuota 16-32 tavaraa. Joutui tuon tempun tekemään kesähelteillä. Hyvä kun ei käsin pitänyt repiä niitä kiviä toisistaan irti. En osaa sanoa millaista tuo on tasoitella, kai siihenkin kohta joutuu tutustumaan. Mutta jospa nyt saisi nuo sokkelin alitukset tehtyä jo hyvissä ajoin niin ei tarttis sitten enää jälkikäteen kaivella.

Pistinkin tuossa mestarille meiliä, että tarkistellaan tämä asia nyt vielä, eli että itselle on selvää mitä tuonne laitellaan meidän tapauksessa. Meillä nyt pitäs ratkoa että tuleeko harkkoa vai valuharkkoa. Valuharkko ei liene niin ongelmallinen jos tässä alkaakin pakkaskelit jo hyvissä ajoin lokakuulla. Toki sitä harkkojakin muuraa jollain pakkasen kestävällä laastilla, mutta ei tuo paljon auta jos ne itse harkot ovat kylmiä. Tulee muuten salettiin talvi ajoissa nyt kun saisi tulla myöhemmin. :hyper:

Vastaavan kanssa keskusteltiin vielä tuo anturan alle tulevan tavaran tilanne. Eli ensin ajamme tuota blogin kuvissa näkyvää soraa kankaan pintaan salaojien kanssa. Tuo on senverran hyvää tavaraa, että mitään erillistä törkykallista salaojasoraa ei tarvita. Laitan kaivoja senverran tiheeseen, että niitä voi sitten hyvin putsailla jos siihen joskus on tarve. Kaikki paikalla käyneet alan ihmiset ovat sanoneet, että tuo käy tarkoitukseensa hyvin.

Sitten tulee 25 cm kerros karkeampaa kantavaksi kerrokseksi, eli vaikka sitä täälläkin mainittua 16-32 tai vastaavaa, ei kuitenkaan yli 50 raekokoa. Pintaan voi vielä ajaa ohuen tasauskerroksen tuota hienompaa, jotta saa tuon pinnan muotoiltua tasaiseksi. Karkean kanssakin varmasti onnistuu, mutta lienee melko tuusausta.

Tuo hienompi kerros pitää varmaan kanssa tärytellä ja sitten vielä uudelleen tärytellä kun on karkea kerros ajettu. No onneksi on naapurin kanssa sama vaihe niin päästään samalla täryllä vetään sarjassa. Jos viikonpäästä la ja su pääsis tekeen täryttelyt niin ois erittäin loistava juttu. Sitten vois ootella luvat taskuun ja alkaa tekeen anturoita. Kiire tulee kyllä kun ei tässä paljon vapaita heru...

Meillä on tuota 16-32 sepeliä pohjalla pelkästään ja muistan aika hyvin sitä joutui osittain kottikärryllä levittelemään... Tuli ponnistuspäänsärkyä aina kun iski lapion sepelikasaan.. Kyllä sen sai melko hyvin tasaiseksi.
Timba: Jos et ole vielä kaikkia salaojaputkia ja kaivoja ostanut niin kannattaa varmaan kysäistä hinnat Meltexiltä, jonka pääpaikka pitäis olla siellä Keski-Suomessa.

Tapoja monia ja en usko ,että näissä ole isoja eroja. Jos haluaa pihtailla, niin 0-90 murikkaa koko pohja täyteen. Näin itsellä on. Ja tuon kun täryttää riittävän kokoisella täryllä ni pohja on sellanen, että murikat saa nostella käsin yksinään irti. Eli tulee todella kantava kova pohja. Näin minulla oli piirretty. Tuo on hiukan halvempaa kun pienemmät sorat.

Anturan alle en laittaisi 16-32, koska se ei kovetu täryyttäessä, vaan jää pyörimään alle. Lisäksi kallista. Tuota ainoastaan talon reunoilla ja minulla tietysti alapohjassa hiukan tuota kaadettu. Eli kun menen talon alle kävelen tuon kiven päällä. Tuo on tietynlaisena kapilaarikatkoksena alapohjassa. Alapohjan tuuletuksen hoitaa koneellinen imuri katolla. Ja voin sanoa noin viikko sitten talon alla käyneenä, että vaikka orgaanista ainetta ei saisi säilyttää tuolla alla, niin muutama laudan pätkä siellä oli. Ja oli kyllä rutikuivaa karahkaa. Mukava käydä totemassa, että talon rakenteet on kunnossa, viemäreiden saumat ei vuoda, sähköjohdot kulkee nätisti. Kunnan vesijohto on paikoillaan ym. kaivoin vähän anturaa esiin tuolta soran alta ja näytti sekin hyvältä. Ei ollut kosteutta suihkutilojan alapuolella, eli kaiketi vesi pysyy siellä missä kuuluukin. En voi vieläkään muuta kun kehua tuota rakentamistapaa. reilun 10 tonnin extrakululla sai kyllä omasta mielestä rahalle vastinetta.

Salaojat. Jännä kun sellaset piti tehdä. Nyt 3 vuoteen ei pisaraakaan vettä ole noissa ollut. Taisi tulla sen verraan tuota soraa ja kun kaikki kattovedet viedään pois tontilta, niin eipä tuonne sitten vettä tule. Mutta kivahan se on, että nuo löytyy. Helpothan nuo on rakennusvaiheessa laittaa. Muutaman satasen investointi.

Salaojat. Jännä kun sellaset piti tehdä. Nyt 3 vuoteen ei pisaraakaan vettä ole noissa ollut. Taisi tulla sen verraan tuota soraa ja kun kaikki kattovedet viedään pois tontilta, niin eipä tuonne sitten vettä tule. Mutta kivahan se on, että nuo löytyy. Helpothan nuo on rakennusvaiheessa laittaa. Muutaman satasen investointi.

Joo, olen minäkin ihmetellyt noita salaojakaivoja ja avannut luukkuja silloin tällöin. Ei pisaraakaan vettä noin 15cm sakkakaivossa pohjalla vaikka vettä satanut niin perhanasti, oikeastaan joka päivä noiden asentamisen jälkeen. Veikkaisin että menee varmasti 10 vuotta ennenkuin sakkakaivo on täynnä ja vesi alkaa poistumaan putkia pitkin ;)

Nollatavaraa siinä oli mukana... me tehtiin kapillaarikatko anturan päälle. Tuota oli helppo tasoitella.

En voi vieläkään muuta kun kehua tuota rakentamistapaa. reilun 10 tonnin extrakululla sai kyllä omasta mielestä rahalle vastinetta.
Niin minkäslainen rossipohja sulla on, puusta vai betonista? Miten nuo 10 tonnin extrakulut on laskettu?

Nythän on ollut puhetta siitä, että kun talojen eristykset on parantuneet, niin sinne rossipohjaankaan ei tule lattian läpi niin paljoa lämpöä. Ja tämä voi aiheuttaa sen, että sinne kerääntyy kosteutta ulkoilmasta. Onko kellään näkemyksiä tästä? Massella siis on koneellinen ilmastointi rossipohjalle, entäs jos rakentaa ilman koneellista ilmastointia? Onko tuossa enää järkeä nykyisillä eristyspaksuuksilla?

Meillä on tuota 16-32 sepeliä pohjalla pelkästään ja muistan aika hyvin sitä joutui osittain kottikärryllä levittelemään... Tuli ponnistuspäänsärkyä aina kun iski lapion sepelikasaan.. Kyllä sen sai melko hyvin tasaiseksi.
Timba: Jos et ole vielä kaikkia salaojaputkia ja kaivoja ostanut niin kannattaa varmaan kysäistä hinnat Meltexiltä, jonka pääpaikka pitäis olla siellä Keski-Suomessa.

Meltexistä just otin putken ja kaivot. Sain vielä LVI firman alella, että ei kai nuo kalliita olleet. Ei viitti täällä julkisesti hintoja huudella.

Tapoja monia ja en usko ,että näissä ole isoja eroja. Jos haluaa pihtailla, niin 0-90 murikkaa koko pohja täyteen. Näin itsellä on. Ja tuon kun täryttää riittävän kokoisella täryllä ni pohja on sellanen, että murikat saa nostella käsin yksinään irti. Eli tulee todella kantava kova pohja. Näin minulla oli piirretty. Tuo on hiukan halvempaa kun pienemmät sorat.

Anturan alle en laittaisi 16-32, koska se ei kovetu täryyttäessä, vaan jää pyörimään alle. Lisäksi kallista. Tuota ainoastaan talon reunoilla ja minulla tietysti alapohjassa hiukan tuota kaadettu. Eli kun menen talon alle kävelen tuon kiven päällä. Tuo on tietynlaisena kapilaarikatkoksena alapohjassa. Alapohjan tuuletuksen hoitaa koneellinen imuri katolla. Ja voin sanoa noin viikko sitten talon alla käyneenä, että vaikka orgaanista ainetta ei saisi säilyttää tuolla alla, niin muutama laudan pätkä siellä oli. Ja oli kyllä rutikuivaa karahkaa. Mukava käydä totemassa, että talon rakenteet on kunnossa, viemäreiden saumat ei vuoda, sähköjohdot kulkee nätisti. Kunnan vesijohto on paikoillaan ym. kaivoin vähän anturaa esiin tuolta soran alta ja näytti sekin hyvältä. Ei ollut kosteutta suihkutilojan alapuolella, eli kaiketi vesi pysyy siellä missä kuuluukin. En voi vieläkään muuta kun kehua tuota rakentamistapaa. reilun 10 tonnin extrakululla sai kyllä omasta mielestä rahalle vastinetta.

Joo, tais tuo meidän pihatielle oleva olla jotain 0-32 tavaraa, eli lienee samantyyppistä sitten mitä tulee anturan alle. Selvitän nuo oikeat termit, en mä noita ulkoa muista. Ammattimiehet tietää mitä tonne pistetään, itse kyselen tyhmiä ja selvittelen taustoja ettei kukaan pääse vedättämään (ts myymään jotain turhan kallista tavaraa).

Joo, olen minäkin ihmetellyt noita salaojakaivoja ja avannut luukkuja silloin tällöin. Ei pisaraakaan vettä noin 15cm sakkakaivossa pohjalla vaikka vettä satanut niin perhanasti, oikeastaan joka päivä noiden asentamisen jälkeen. Veikkaisin että menee varmasti 10 vuotta ennenkuin sakkakaivo on täynnä ja vesi alkaa poistumaan putkia pitkin ;)

Siis alimmaisten vai päälimmäisten salaojakaivojen? Jotenkin en usko, että sulla isoa hyötyä on kuin tulva-aikaan noista päälimmäisistä. Alimmaiset hoitanee suurimman osan tarpeesta ja ylimmäisen hyvänä varmistuksena. Voi olla että itsekin vedän jonkun kevyemmän rakenteen vielä tuohon anturan rinnalle varmistukseksi. Jää nähtäväksi kun on tuo antura nyt ensi tehty. Sinne kankaan päälle pohjalle nyt joka tapauksessa tulee kunnon putket. Ei viitti sitä kieppitavaraa pistää kun oikeasti ainakaan Meltexissä tuolla ei ole käytännössä mitään hintaeroa.

Jollain kelillä kertyy kosteutta, toisella se kuivaa. Ei siitä ole ongelmaa niin kauan kun ilma kuitenkin vaihtuu. Ainakaan betonirakenteisena.

Riippuu tietysti rakenteesta, miten paksulti siellä on eristettä. Mulla muistaakseni 15 senttiä, mikä ei toki ole paljon. Vaan hankala sinne on enempää tunkea ontelolaatoilla, tai no ehkä jos tekee toisenkin kerroksen verhomuurausta... tai liimailee alapuolelle lisäeristettä. Mutta ei viitsi säveltää ettei tule sutta. Toisaalta alapohja pysyy pakkasillakin plussan puolella. Tuuletusta ehkä kannattaa pakkasilla rajoittaa, niinpä esim viime talvena lapioin tuuletusräppänien eteen lunta.

Joo en oo perehtynyt niin paljoa rossipohjan saloihin, mutta maastahan tuonne lämpöä täytyy tulla. Jäätymään se ei saa päästä. Vastaava mestari sanoi, että hiukan ylimitoitettu tuo minun systeemi on. Tötteröt talon sivuilla, joista imetään sisään ilma ja huippuimuri poistaa sen. Yritin perustussuunnitelijalta varovasti tiedustella, jos olisi lisätty tötteröitä sivuille, mutta ei antanut lupaa. Piti tehdä tuolla tavalla. Onteloaatoilla tietysti tuo on tehty. Hinta on vähän hatusta heitetty. Ei tuolle voi oikein tarkkaa extrakulua laskea. Toisessa paikkaa hiukan säästää ja toisessa kärsii ontelolaattojen kanssa. Mulla ois tullu täyttöjä niin paljon, että periaatteesse tuo oli jopa taloudellisin tapa tehdä. metrin sisätäyttö olisi sekin maksanut jotain.

Joo jos haluaa lisäeristettä pistää, niin minusta se onnistuu helposti. Sinne vaa alapohjaan liimailemaan styroksia. En näe tarpeelliseksi, mutta teoriassa mahdollista ja helppoa. Rossipohja antaa monessa asiassa myöden ja mahdollisuuden sävellellä jatkossa.

Onko kukaan hankkinut vaaituskonetta itselleen, siis jollei ole alan yrittäjä? Itsellä saattas olla mahdollisuus ostaa tuo yhelle firmalle, siis maksasin siitä vaan sopupelikorvauksen, käyttäsin minkä tartten ja sitten firman käyttöön. Mitään ihan järkkyhintasta ei tähänkään viittisi ostaa. Kattelin että jotain kone+kolmijalka+lattamitta -settejä saisi alta 300 euronkin. Tekeekö noilla mitään?

Esim. vaikka tämä kauppa:

http://www.ikt.fi/product_catalog.php?c=80

Kätevä peli tuo ois monessakin kohtaa, tosin itsekseen vähän hankala käyttää...

Onko kukaan hankkinut vaaituskonetta itselleen, siis jollei ole alan yrittäjä? Itsellä saattas olla mahdollisuus ostaa tuo yhelle firmalle, siis maksasin siitä vaan sopupelikorvauksen, käyttäsin minkä tartten ja sitten firman käyttöön. Mitään ihan järkkyhintasta ei tähänkään viittisi ostaa. Kattelin että jotain kone+kolmijalka+lattamitta -settejä saisi alta 300 euronkin. Tekeekö noilla mitään?

Ei vastaa yhtään kysymykseen, mutta mulla on ollut tasolaser lainassa. Sillä on helppo tehdä itekseenkin. Pari päivää oli vuokrattuna muistaakseni n.30€/vrk. Muulloin on sitten ollut kaivinkonekuskin tasolaser mukana. Kulmat mitattiin 5-pistelaserille, joka oli mestarin veljen oma. Oli tosi näppärä.

Tässä mennään:

P1020688.jpg

Blogi

Aika jännä että ei ole edes putkia vedetty valmiiksi seiniin sähköjä varten. Mikäs virka tuolla lautalabyrintillä on, merkkaa väliseinien paikkoja?

joko Huppe on rännien värin valinnut?
Itse ainakin valitsinin suosiolla katon väriset enkä valkoisia, onhan ne valkoiset kivannäköiset ekan vuoden, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ne menee äkkiä hirveen värisiksi, vaikka kuinka pesisi. eikä niitä jaksa kukaan olla pesemässä koko ajan. tossa lähellä on yhdessä talossa rännit mustat ja syöksyt valkoiset ei sekään loppujen lopuksi ole pahan näköinen.
Nythän tota jo pääsisi photosopilla katsomaa miten sopii eri värit.
Ja mitä rasioihin tulee niin toihan on jo plussaa että sinne on naru vedetty. Parilla eri työmaalla ollut jeesailemassa tänäkin kesänä niin kummassakaan ei ollut mitää reikiä seinissä. Vaikka oli eri firmojen paketteja.

joko Huppe on rännien värin valinnut?
Itse ainakin valitsinin suosiolla katon väriset enkä valkoisia, onhan ne valkoiset kivannäköiset ekan vuoden, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ne menee äkkiä hirveen värisiksi, vaikka kuinka pesisi. eikä niitä jaksa kukaan olla pesemässä koko ajan. tossa lähellä on yhdessä talossa rännit mustat ja syöksyt valkoiset ei sekään loppujen lopuksi ole pahan näköinen.
Tästä talosta on moni asia kopioitu, mm. rännien väri (tilattu torstaina):

kannus_kitee2.jpg

Aivan sama miten usein joutuu pesemään, autokin pitää pestä joka viikko.

Back
Ylös Bottom