Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Missäs mahtaa olla ongelma mavessa, heti kun alan nostamaan niin yläselkä menee notkolle ja sitten seuraavana päivänä onkin koko selkä kipeä? (en ole edes käyttänyt mitään suuria painoja)

Voi yksinkertaisesti olla "korsetti" liian heikko, eli vatsat ja alaselkä. Mutta toki aina tekniikassa jotain mätää jos ei pienilläkään painoilla pysy.

Missäs mahtaa olla ongelma mavessa, heti kun alan nostamaan niin yläselkä menee notkolle ja sitten seuraavana päivänä onkin koko selkä kipeä? (en ole edes käyttänyt mitään suuria painoja)

Voimapyörä on hyvä lääke tähän. Sit kans keskityt siihe selän suoras pitämiseen.

Näillä eväillä ite lähtisin liikkeeseen. ;)

Nonniin mave vs. renkaanpyöritys ( tässä nyt jos joku ei tiedä: http://www.youtube.com/watch?v=VvC5wPbLVnM ja tekniikka on sellainen, että selkä on aika suorassa ja jalat alle 90 asteen kulmassa, rinta kiinni renkaassa.)

Onko töitä tekevillä lihaksilla paljon eroa? Ajattelin vaihtaa maven renkaanpyöritykseen kun siinä saa hieman rintaa kiinni renkaaseen, joten on turvallisempi selälle.

Nonniin mave vs. renkaanpyöritys ( tässä nyt jos joku ei tiedä: http://www.youtube.com/watch?v=VvC5wPbLVnM ja tekniikka on sellainen, että selkä on aika suorassa ja jalat alle 90 asteen kulmassa, rinta kiinni renkaassa.)

Onko töitä tekevillä lihaksilla paljon eroa? Ajattelin vaihtaa maven renkaanpyöritykseen kun siinä saa hieman rintaa kiinni renkaaseen, joten on turvallisempi selälle.
Renkaanpyöritys on rinnallevetoa etukenossa. Katso tämä juttu: http://www.bigboy.fi/blog/index.php?entry=entry100524-151820

Mahtaakohan olla luvassa minkäännäköistä lihasepätasapainoa etureisi vs. takareisi -akselilla, kun ainoat jalkaliikkeet mitä Osgood-Schlatter-polvet antavat tehdä on oma "Romanian Deadlift/SJMV -variaatio", sekä kaikkien vihaama reisien lähennys. Mavetteluhan ottaa lähinnä vain takaosastoon: selkään, takareiskoihin ja berberiin. Etureidet saattavat saada jotain pientä rasitusta ollessaan tukena.

Onko mitään etureisiliikettä, jota pystyisi tekemään polvea koukistelematta?
Polven koukistelu/reiden ojennus/kyykkäily on no-no, muutaman kilsan pyörälenkkikin tekee joskus aika ilkeää polviin aiheutuvan jyrkän kulman takia.
Tai näin olen ainakin päätellyt, sillä esim. crosstraineria pystyy kuitenkin polkemaan pitkäänkin, pystyasentonsa ansiosta (= Lievempi kulma polviin).

Onko mitään etureisiliikettä, jota pystyisi tekemään polvea koukistelematta?

Etureisiä ei pysty treenata polvea koukistamatta. Itellä ollut viimeiset puoli vuotta sama ongelma polvien kanssa, eli mavet ja hyvää huomenta -liikkeet pystyy tehdä hyvien lämmittelyjen jälkeen, mutta ei mitään kyykkyjä. Normaalissa mavessa etureiskat on kyllä mukana liikkeen alkuvaiheessa, mutta ei niihin kovin hyvää ja tasapainoista kehitystä saa noin suurilla polvikulmilla kuin mitä mavessa on. Pitäisi saada pitempi liikerata.

Tulipas muuten haettua tuollaiset Karhun Herculeksen painonnosto kengät eilen Kuopiosta, kun niin halvalla myivät. Maanantaina pääseekin jo kyykyssä kunnolla kokeilemaan. :)

Olin tuossa äskettäin kyykkyä tekemässä ja rautaa oli yli 100kg, menin kyykkyn ja lähin nostaa, puoleenväliin nousi, mutta sitten ei nousu ja selkä taittu rajusti eteen, ei ois montaa senttii tarvinnu kallistua enää, että tasapaino ois menny. Mutta onneksi kaverit sai tangosta kiinni ennen kuin kaaduin. Nii rupesi mietityttämään että mitä ois käyny jos kaverit ei ois kerenny ottaa tangosta kiinni, oisko niskat voinu taittuu tangon alle jos oisin kaatunut? En tiedä onko oikea paikka kysyä täältä, mutta onko teille sattunu mitää vastaavaa tai oletteko kuullut mitään että kyykyssä olisi pahojakin vammoja tullut? Enkä tiedä kysynky oikeassa osiossakaan...

Pudota painoista puolet pois ja aloita varovasti rakentamaan pohjaa. Välilevyn pullistuma on yksi mahdollinen vamma, jonka esittämälläsi "kyykkytekniikalla" voit saada aikaan.
Hyvä nyrkkisääntö on, että miehen täytyy viedä painoja eikä painojen miestä.:)

Siis joo se oli puolikyykkyä ja maksimia kokeiltiin testeissä, ehnän minä tavalisesti tommosila painoilla mitään tee... vaan se mietityttää että voiko mennä henki kyykkäillessä jos tangon alle jää?

Jos rautaa oli "yli 100kg" niin kannattaako kokeilla puolikyykyn maksimeita ennenku osaat kyykätä?
Ja varsinkin jos pitää jälkeenpäin kysyä että onko vaaroja?

En mäkään hyppää ralliauton rattiin henkilöauton jälkeen ja totea jälkeenpäin että meinaspa käydä köpelösti kun se vähän lähti.

Eikä mitenkään henk.koht tai vittuiluna, olisi vaan ikävä lukea kuinka aloitteleva treenaaja repii välilevyt tommosilla kokeiluilla.

No olen punttaillut puolisen vuotta, että olen vielä aloittelija joissain mittasuhteissa, mutta lähinnä haluaisin tietää että olisiko koko hommassa voinut mennä henki? Ja sen sanon itsekkin että rautaa ei olisi pitänyt laittaa loppujen lopuksi niin paljon.

No olen punttaillut puolisen vuotta, että olen vielä aloittelija joissain mittasuhteissa, mutta lähinnä haluaisin tietää että olisiko koko hommassa voinut mennä henki? Ja sen sanon itsekkin että rautaa ei olisi pitänyt laittaa loppujen lopuksi niin paljon.

Olet aloittelija jokaisella mittapuulla.
Henki voi lähteä joka hommassa, kyykkääminen ei ole poikkeus. Fiksusti tehtynä todennäköisyys siihen pienenee paljon.
Yksi hyvä pointti on että ei yliarvioi omia voimiaan, eikä ota mitään ekstempore-maksimeita.

En ole koskaan kuullut kenenkään menehtyneen kyykätessä. Toki tangon valuminen vauhdilla niskanikamien päälle --> tajunnan menetys ja musertuminen tangon alle, voisihan sekin onnistua?! Näitä ei kyllä todellakaan pitäisi tarvia miettiä..

En ole koskaan kuullut kenenkään menehtyneen kyykätessä.

Olisi kyllä kunniallinen tapa lähteä.

mutta joo, näin voi käydä pahimmillaan.
5907d1094200713-jp-fuxin-vanhat-onnettomuuskuvat-jpfux.jpg

Ei se kyykky sen vaarallisempaa ole kuin tien ylittäminen kuhan ei nostele painoja mitä ei jaksa nostaa. Kyllä sitä jalkoihin saa lihasta tai voimaa ilman että kertaakaan kokeilisit maksimia.

Ei se kyykky sen vaarallisempaa ole kuin tien ylittäminen kuhan ei nostele painoja mitä ei jaksa nostaa. Kyllä sitä jalkoihin saa lihasta tai voimaa ilman että kertaakaan kokeilisit maksimia.

Mä oon alkanut tekemään vähän lyhyempiä n.4-8 toiston sarjoja kyykyssä niin saa paremmin tuntuman että missä se maksimi pyörii. Pari kertaa on kyllä tullut vedettyä viimeinen sarja turhan loppuun asti. Jotenkin tuntuu kyllä että se viimenen toisto nousee helpommin kun ei oo kukaan varmistamassa, kun siinä tavallaan ei oo sitä vaihtoehtoa että jättäis nostamatta :)

Back
Ylös Bottom