Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kysytään nyt uudestaan, että miksi huippupyöräilijät juovat sokerilimsaa suorituksen aikana ja sen jälkeen eikä esim. suosi muita energialähteitä. Näin siis tankkasi moni urheilija ranskan ympäriajossa ja kyseessä ei ollut edes sponssattu limu? Tiedän muutaman roinaavan punttimörkön myös suosivan ihan jaffaa juomana reenin aikana. Miksi näin? Oletuksena tässä siis, että raffinoitu sokeri olisi pahasta ja stressi kropalle? Onko se silloin kun pusketaan ihan äärirajoilla reenissä ja aineet on kierrossa?

Oli kierrossa sitten mitä tahansa, niin jokaisen kroppa tarvii tollasella reissulla nopeita hiilareita.

Palautusjuomaa voisin suositella. Ostat joko valmiin palautusjuomajauheen tai sit sekottelet ite. Eli sekotat heraproteiinia ja maltodekstriiniä (hiilihydraatti) kutsutaan usein vain maltoksi. Ei sitä aluks oikee tarvi mitää muuta. Tärkeämpää on saaha se ruokavalio muuten kuntoon. Ei toi pelkkä proteiinijauhe oo lihottavaa oikeastaan se on myös hyvä laihdutusravinne.

Paljon kiitoksia , Meinaako valmispalautusjuomajauhe periaatteessa että siinä on heraprot + malto YHDESSÄ ?
Kummalla saa pidemmällä tähtäimellä parempia tuloksia niin käytän sitä , millä nimellä nämä jauheet menevät kun netistä löytyy perkeleesti kaikennäköistä enkä paljoa ymmärrä eroista , käytätkö itse minkä merkkistä jauhetta?

EDIT: vaikka onkin quote niin lämpimästi ovat tervetulleita muittenkin vinkit !

Valmiit palautusjuomat sisältää justiinsa heraa ja maltoa YHDESSÄ, eli ne on vaan valmiiks sekotettu. Tulee halvemmaksi ostaa itse hera ja malto erikseen ja sekottaa himassa, muuten ei oo tuotteissa mitään eroja :D Ja ite käytän FASTin maustettua heraproteiinia ja siihen maltoa = hyvänmakunen palautusjuoma ja tulee pari euroa halvemmaksi. Ostin lähimmästä Prismasta.

En viitsi tehdä omaa threadia kun on tämmöneki täällä joten !!

Olen käynyt 3kk salilla (4krt/viikossa) , mitä lisäravinteita itse käytätte ja mitä suosittelette lihasten kasvuun ja mistä ostatte itse lisäravinteenne :)
(esim proteiini jauheet palautusjuomat yms yms)

ja vielä jos vetää tota proteeini jauhetta onko se paljonkin lihottava lisäravinne?

Kiitokset etukäteen.

Kuten Ketkuttaja jo mainitsikin, on tärkeintä saada se ihan normaali ruokavalio kuntoon ennen lisäravinteiden hankintaa. Komppaan Ketkuttajaa myös siinä, että se kaikista tärkein "lisäravinne" on palautusjuoma, aka palkkari. Aloittelevalle treenaajalle valmis palautusjuomajauhe tepsii vallan mainiosti, mutta jos innostusta ja halua löytyy niin palkkarin voi sekotella myös itse. Hera- ja wheyproteiinit ovat molemmat hyviä palkkariprotskuja. Proteiinin lisäksi palkkarin must-ainesosa on malto, eli (nopea)hiilari. Lisänä palkkariin voi sekottaa kreatiinia ja l-glutamiinia, mutta jo ilman noita pääsee alussa pitkälle.

Proteiinijauhe ei sua lihota. Ellet sitten vedä sitä niin paljon, että päivän kalorimääräsi nousee yli tarpeen. Itsessään jauhe ei lihota, kuten esim. nopeet hiilarit ja roskaruoka. Jos päivittäinen proteiinitarve ei muuten tule täyteen, niin jauheet ovat hyvä lisä. Hyviä lisäravinteita ovat myös kalaöljy- ja vitamiinitabletit. Kasviksia ei silti kannata unohtaa.

Lisäravinteita saa monesta paikkaa, esim. Prismoista, S-marketeista, netistä jne. Itse ostan yleensä sieltä mistä nopeiten saan, merkillä tai parin euron hintaerolla ei niin ole väliä, kunhan ravintoarvot on ihan normaalit.

Paljon kiitoksia , Meinaako valmispalautusjuomajauhe periaatteessa että siinä on heraprot + malto YHDESSÄ ?
Kummalla saa pidemmällä tähtäimellä parempia tuloksia niin käytän sitä , millä nimellä nämä jauheet menevät kun netistä löytyy perkeleesti kaikennäköistä enkä paljoa ymmärrä eroista , käytätkö itse minkä merkkistä jauhetta?

EDIT: vaikka onkin quote niin lämpimästi ovat tervetulleita muittenkin vinkit !
Valmiissa palautusjuomassa on juuri tuo heraproteiini ja maltodekstriini valmiiksi sekoitettu usein noissa valmiissa palautusjuomissa on myös kreatiinia, mutta se ei ole tohon palkkariin nyt ihan pakollinen. Eipä sillä ole loppujen lopuksi tulosten kannalta merkitystä, että sekotatko ite vai ostatko valmiiks sekotetun jauheen. Ainoa, että ite sekottamalla saattaa saada jonkun verran halvemmalla. Ite käytän UFS:n maustamatonta Whey jauhetta joka on siis heraproteiinia ja Leaderin malto+ joka on siis tuota maltodekstriiniä. Nuo heraproteiinit myydään usein nimityksellä hera tai Whey. Noi maltodekstriinit myydään usein vai nimella malto tai maltodekstriini. Prismasta voi ostaa tuota Leaderin maltoa, mutta tuo UFS Whey piti tilata netistä, kun ei ole tuota UFS:n myymälää lähimaillakaan. Ei noilla eri merkeillä usein mitään konkreettisia eroja ole. Ite ostin tota heraa, kun on niin halpaa.

E: tulipa moneen kertaan sama. Eipä jää ainakaan epäselväksi:D

Ei todellakaan. Itse olen joskus tehnyt edellisenä päivänä valmiiksi.
Eri asia sitten jos maitoon sekoitat. Maidon säilyvyydestä kun ei näillä helteillä tiedä.

Tuli ostettua fast nutritionin reco 2 tosta primasta , ihan suht hintastakin 26euroa muistaakseni , kauanko pussi kestää 1100g?

Muuten oon lukenu paljon jostai kreatiini aineesta ja pitäiskö semmostakin ostaa vielä kylkeen vai kannattaisiko jättää pois ja reenata vain recolla?

Kiitoksia.

Oli kierrossa sitten mitä tahansa, niin jokaisen kroppa tarvii tollasella reissulla nopeita hiilareita.

Tää ei varsinaisesti vastaa kysymykseen millä ruokkia yliressattua kroppaa. Pakkikksella kun "vannotaan" malton nimeen ja moni mörkö ottaa puntin aikana ihan sitä jaffaa ja syystä. Ymmärrän pitkäkestoisen harjoitteen energiatarveen. Tavaran ollessa kierrossa vaste sokerille ja hyöty on ihan toinen? Kun ei naisten lailla lasketa sitä päivän energiatarvetta. Itse en oo malto käyttänyt moneen vuoteen säännöllisesti. Turha siitä on maksaa tuplahintaa..

e: malto toki palkkarissa mutta siis suorituksen/työn aikana kun kaikki on pelissä?!

Nyt tänään aloitin tälläisen laihiksen, joka sallii vaan piimän ja viilin. Eräs tuttuni, joka juoksi suomen edustusjoukkueessa 70/80 luvulla kerotoi tämän minulle ja hän sai ohjeen omalta urheilulääkäriltään. Kuulemma laihtui 9 kiloa viikon aikana. Itse 85kg 176cm (kasvan vielä) 15-vuotias poika koitan tänä nyt sen viikon ja saa nähdä miten käy. Mutta onko kellään kokemusta tästä tai ikinä kuullut moisesta??

Nyt tänään aloitin tälläisen laihiksen, joka sallii vaan piimän ja viilin. Eräs tuttuni, joka juoksi suomen edustusjoukkueessa 70/80 luvulla kerotoi tämän minulle ja hän sai ohjeen omalta urheilulääkäriltään. Kuulemma laihtui 9 kiloa viikon aikana. Itse 85kg 176cm (kasvan vielä) 15-vuotias poika koitan tänä nyt sen viikon ja saa nähdä miten käy. Mutta onko kellään kokemusta tästä tai ikinä kuullut moisesta??

En oo kuullu moisesta, mutta eipä tarvi asioista mitään ymmärtää muuta kuin, että tuo on aivan täyttä paskaa. Ei tule toimimaan. Paino voi kyllä tippua 9 kiloa, mutta se on suurimmaksi osaksi nestettä. Kokeile jotain vähän järkevämpää jos haluat pysyäviä tuloksia. Ja ennen kaikkea jos haluat rasvaprosenttiin vaikuttaa.

Mitä eroa on massanlisäykseen ja palautumiseen käytettävillä lisäravinteilla? Onko siis palkkariksi suositeltua whey+malto-komboa järkeä käyttää suurissa määrin massan lisäykseen (ruuan lisäksi tietty), vai onko parempi ostaa joku muu lisäravinne siihen tarkoitukseen?

Nimensä mukaisesti palautusjuoman tehtävä on elimistön palautumisprosessin aloittaminen ja tehostaminen heti harjoituksen loputtua. Palautumisjuoma auttaa mm. lihasten glykogeenivarastojen täytössä ja harjoittelun aiheuttamien mikrovaurioiden korjaamisessa lihaksissa.
Gaineredein eli massanlisääjien tarkoituksena on helpottaa massanlisäykseen tarvittavien kalorimäärien saamisessa, mutta aivan hyvin ne soveltuvat myös treenin jälkeen otettavaksi palautumiseen.
Kuitenkin eri merkkisissä gainereissa proteiinin osuus saattaa olla aika vähäinen minkä vuoksi palkkarin tekeminen itse on parempi vaihtoehto. Gainerit sisältävät lisäksi nopeita hiilareita, minkä vuoksi niitä ei ehkä kannata ympäri päivää kittailla. Mielestäni parhaita hetkiä kyseisen tuotteen nauttimisella ovat aamulla ja treenin jälkeen esim. 2. palkkarina kun elimistön insuliiniherkkyys on parhaimmillaan.

tyhmiä kysymyksiä taas mutta tahtoisin tietää kun alkaa dieetille nii kuinka paljon on liikaa kun ollaan miinuksilla... nyt esim kun on ollu nää helteet nii on automaattisesi menny 1000kcal miinuksilla kun ei vaan saata syödä oikeen mitään, juonu vain vettä paljon... ja toisekseen tuosta mässypäivästä, nii jos pitää kerran viikossa sen mässypäivän nii onkos siitä sitten apua kovilla miinuksilla????

tarkoituksena on siis polttaa tehokkaasti rasvaa, ei nii väliä lihojen menetyksellä kun niitä ei nii hirveesti oo...

Back
Ylös Bottom