Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Hitto on tämäkin taas! Rupeaa asiat selviämään pikkuhiljaa.

Olen tuskaillut tontilla olevien lukuisten kantojen kanssa kun maanrakentaja sanoo että maksaa "tuhat euroa" per kuorma kun ne vie kaatopaikalle. Olen koittanut etsiä paikkaa jonne nuo upottaa tai miettinyt jopa niiden polttamista. No piruuttani hurautin autolla kaatopaikalle ja kyselin tädiltä siellä että voikos tänne tuoda kantoja ja mitä TE niistä maksatte ;)
No hetken täti nauroi että tuonne ne voi perälle viedä läjään muttei valitettavasti makseta mitään. No tiedusteltuani asiaa että mitäs minä vakavasti ottaen joudun niistä maksamaan (PK-seudulla hinta on 10e/tonni), niin vastaus oli yllätyksekseni että kantojen tuominen ei maksa mitään. Eli ne voi viedä kaatopaikalle ILMAISEKSI! Riippuen siis paikkakunnan kaatopaikan käytännöstä. Jotkut eivät varmasti ota vastaan lainkaan?

Uskomatonta... pitänee valistaa maanrakentajaa aiheesta ;)
Kyselemällä säästää pitkän pennin, omassa projektissa esim. harkkokuorman rahtihinta oli välillä 800-7000€. Tuo kallein oli harkkojen valmistajan rahtihinta :)

Kyllä tässä taloprojektissa on tullut säästöjä vuoden aikana jo varmasti lähemmäs 50.000 euroa kun on pyrkinyt kaiken selvittämään juurta jaksaen (nimenomaan etukäteen). Mainittakoon että projekti on siinä vaiheessa että puut on tontilta kaadettu ja sopimus maansiirtotöistä tehty. Muita sopimuksia ei ole, eikä taloakaan vielä päätetty.

Aina kannattaa kysyä,ellei sekin maksa:D

Liikaa jos tivailee omalla nimellään niin voi palvelualttius olla hivenen heikompaa. Jos perehtyy vähän Jyväskylän Energian historiaan, niin ei kai noita tartte miettiä. Ei mitään kovin talousnerokkaita kaikki ratkaisut ole olleet. ;)

Täällä Tampereella ainakin ns energiajätteen sai viedä ilmaiseksi.
Nykyistä käytäntöä en tiedä,vaikka jotain jo maksaisi.

Joissain paikoissa on tiettyjä aikoja jolloin noita voi viedä ilmaiseksi ja jotkut ottavat aina ilmaiseksi tai todella halvalla puutarhajätettä ja energiajätettä.

Tuossahan Hupen mainitseman maanrakentaja saletistiti tiesi mistä se saa jopa isosta kuormasta rahaa. Eli ois rahastanut ensin Hupen ja sitten vielä kuorman vastaanottajan. Polttolaitoksiihan nuo uppoaa kun ne vetää ne silppurista läpi. Johan nuo kerätään metsistäkin pois energiapuuksi, joten ei ne nyt kovin ongelmajäte ole.

Itsekin pitää selvittää tämä puoli jos tänään jättämäni tonttitarjous menee läpi.

Kyllä tässä taloprojektissa on tullut säästöjä vuoden aikana jo varmasti lähemmäs 50.000 euroa kun on pyrkinyt kaiken selvittämään juurta jaksaen (nimenomaan etukäteen). Mainittakoon että projekti on siinä vaiheessa että puut on tontilta kaadettu ja sopimus maansiirtotöistä tehty. Muita sopimuksia ei ole, eikä taloakaan vielä päätetty.

Urakkasopimusta ei sitten varmaan ole kysymys kun ei ole taloakaan vielä valittu. Onko tuntitaksoista jo sovittu? Paljonko maksaa motti 0-150 (sillä varmaan täytetään) siellä päin maailmaa nykyään?

OFFTOPIC:
Asut siis Vaasassa? Olen itsekin yrittänyt tonttia sieltä löytää, mutta vaikeaa tuntuu olevan!!!

Jep. Ei täällä tosiaan enää "parahia jaeta". Itsekin sain mutavellitontin. Vähän alle 1100m2 tontti maksoi kaupungilta jotain 17 000€. Tosin perustukset siihen paskaan maksokin sitten 30 000€ ylimäärästä, eli periaatteessa 50 k€ tontti. Sillä rahalla saisi jo yksityiseltäkin.

Purolassahan ja Mustasaaren Svedeninssä (vai mikäsenytoli) on vissiin jaossa jotain. Eikös lehdessä lukenut että tulee tosi paljon tontteja jakoon parin lähi vuoden aikana?

Oletko kysellyt Singsbystä. Sieltä katseltiin yhtä tonttia ( ei ollut kuin 6 - 7 kilsaa keskustaan, muistaakseni) joka ei ollut edes pahan hintainen. Alueen muut talot oli vaan sellasia linnoja ettei viittinyt sinne omaa tönöä tehdä, naapureiden näkymiä pilaamaan.

Oot huppe muuten helvetin sniidu äijä.:D

Mutta kyllähän kaikessa säästää, kun selvittää vähän asioita ja kattoo niitä menoja.

Miten se menikään... Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Mitä muuten sun vaimo sanoo tosta sun sniiduilusta? Pitää siitä?

Oot huppe muuten helvetin sniidu äijä.:D

Eikai sitä tarvi erityisen pihi olla, jos omalla peräkärryllä vie kannot kaatopaikalle. Kyllä sitä itsekin koettaa vähän siellä täällä pihistää, jos vain omalla tekemisellä pystyy. Itse taas mieluummin panostan vaikka laadukkaisiin materiaaleihin. Ei tulisi heti mieleen vetäistä muovimattoa lattialle.

Jep. Ei täällä tosiaan enää "parahia jaeta". Itsekin sain mutavellitontin. Vähän alle 1100m2 tontti maksoi kaupungilta jotain 17 000€.

Eikös lehdessä lukenut että tulee tosi paljon tontteja jakoon parin lähi vuoden aikana?

Oletko kysellyt Singsbystä.
Juu, kuponki on vetämässä kaupungilla. Nyt on ~130 jaossa ja Sundomiin tulee ens vuonna parisen sataa tonttia muistaakseni. Näemmä tonttien hinnat on pysyny samana, mutta koko on puolittunu.
Singsbyyn suunnalle yhdelle tontille yritin tyrkyttää rahojani, mutta ei kelvannut.

Onneks sähkö on täällä halpaa, niin 300 vuoden päästä vellitontin perustukset on saanut säästettyä.

En minä nyt mikään pihi ole. Turhaa vain maksaa vaikkapa vesiputken siirrosta kun maksu ei minulle kuulu. Tuossakin säästi pienellä väännöllä kuitenkin yli 5000 euroa, jopa 7000 euroa.
No rahaahan se on vain ja kaikilla sitä tuntuis olevan kuin roskaa. 7 tonnia sinne tänne, eihän se missään kenelläkään tunnu. Ei ainakaan mulla tuntuis, mutta silti en ala persettäni noilla rahoilla pyyhkimään. Voihan sen ajatella niinkin että tuolla hinnalla saan kohtalaisen videotykin kotiteatteriini. Eli jos tuntuu paremmalta niin ajattelen sen niin että "saan 7000 euron videotykin ilmaiseksi"?

Kantojen siirrosta olisi pitänyt maksaa tonnin per kuorma, siitä sain puljattua itselleni kaatopaikalle luvan viedä ne ILMAISEKSI. No tonnihan se vain on, sen verranhan menee normaalina baari-iltana. Pari kuormaa olis riittänyt niin edelleenkään se ei olis kuin kaksi iltaa kapakissa. Siltikään en turhaan sitä tonnia maksa kannoista kun homman saa hoidettua halvemmallakin.

Sitten asiaakin vaihteeksi. Maatyöt olisi tarkoitus aloitella tosiaan tällä tai ensi viikolla. Sitten voisi ehkä julkaista bloginkin...

Muovimatot on havaittu hyväksi ihan käytännössä tässä vuokrakämpässä. Semmoset tulee sitten taloonkin. Lapset kun kasvavat ja/tai lähtevät kotoa aikoinaan niin pistän sitten vaikka marmorista lattian jos siltä tuntuu.

Muovimatot on havaittu hyväksi ihan käytännössä tässä vuokrakämpässä. Semmoset tulee sitten taloonkin. Lapset kun kasvavat ja/tai lähtevät kotoa aikoinaan niin pistän sitten vaikka marmorista lattian jos siltä tuntuu.

Muovimatto on ruma ja marmori kylmä. Laminaatti on meillä toiminut vaikka sitä välillä leikkivasaralla koeteltu.

Muovimatto on ruma ja marmori kylmä. Laminaatti on meillä toiminut vaikka sitä välillä leikkivasaralla koeteltu.

Halpa laminaatti näyttää kyllä rumemmalta ja muovisemmalta kuin kallis muovimatto. Laminaatinkin jos tahtoo kunnollisen niin taitaa mennä 20e/m2 paremmalle puolelle.

Olipas päivä. Kaivuri käynyt tontilla ja itse olen kurapaskassa vedellyt vesi ja viemäriputkea lounastauon aikana. Ei oo tervejärkisen hommaa tämä rakentaminen :D
Rahaakin palanut jo vaikka miten, tässä mitä piti ostaa:

100mm salaojaputkea 100 metriä
4kpl t-liitoksia salaojaputkeen
4x6m 110mm viemäriputkea
45° kulma viemäriputkeen
Tulppa viemäriputken päähän
40mm vesiputkea 40 metriä
80mm salaojaputkea 10 metrin pätkä suojaputkeksi vesijohtoa varten esim. sokkelin alle.
Liukasteainetta, jotain hämärää tarkoitusta varten
500m2 suodatinkangasta

Olipas päivä. Kaivuri käynyt tontilla ja itse olen kurapaskassa vedellyt vesi ja viemäriputkea lounastauon aikana. Ei oo tervejärkisen hommaa tämä rakentaminen :D
...
...

Jaaha. Hämärältä tuo tosiaan vaikuttaa - mitä teillä siellä rakennustyömaalla raavaiden miesten kesken oikein tehdään?

Sitä liukkaria varmaan käytetään noissa LVI hommissa siihen kun kova ja joustamaton putki pitää työntää esim. viemäriputkeen. Väikkä ähkettä siinä silti tulee.

100mm salaojaputkea 100 metriä
4kpl t-liitoksia salaojaputkeen
4x6m 110mm viemäriputkea
45° kulma viemäriputkeen
Tulppa viemäriputken päähän
40mm vesiputkea 40 metriä
80mm salaojaputkea 10 metrin pätkä suojaputkeksi vesijohtoa varten esim. sokkelin alle.
500m2 suodatinkangasta

Paskahommiahan nuo maa- ja perustustyöt ovatkin. Talon pohjan mallikin on ilmeisesti lyöty lukkoon kun salaojat vedetään? Eikös tosta listasta puutu saostuskaivot ja kurkistuskaivot yms? Vedenkeräyskaivot (vai mitkä ne musta pompelit nyt olikaan jotka tulee talon nurkille) kannattaa tehdä itse 400mm putkesta ja ruuvata itse niihin kannet, säästyy siinäkin jokunen euro.

Paskahommiahan nuo maa- ja perustustyöt ovatkin. Talon pohjan mallikin on ilmeisesti lyöty lukkoon kun salaojat vedetään? Eikös tosta listasta puutu saostuskaivot ja kurkistuskaivot yms? Vedenkeräyskaivot (vai mitkä ne musta pompelit nyt olikaan jotka tulee talon nurkille) kannattaa tehdä itse 400mm putkesta ja ruuvata itse niihin kannet, säästyy siinäkin jokunen euro.

Nääh, toi on ihan pelto-salaojaputkea, ton päälle tulee vielä melkeis pari metriä maata, sitten tuplasalaojaputket anturan ympärille vasta.

Nääh, toi on ihan pelto-salaojaputkea, ton päälle tulee vielä melkeis pari metriä maata, sitten tuplasalaojaputket anturan ympärille vasta.

500m2 maisemointikangasta ja 2 metriä vielä ostotavaraa päälle? Kuullostaa - ööö "edulliselta".

Fairy, mäntysoopa tai muu vastaava pesuaine hoitaa tuon liukastamisen yhtälailla, jos sniiduilla haluaa putkihommissa.

500m2 maisemointikangasta ja 2 metriä vielä ostotavaraa päälle? Kuullostaa - ööö "edulliselta".

Kyllähän sitä on sanottu että nyt olis kellarin paikka :)

Itekkö Huppe vedit viemärit, vai jotain sadevesijuttuja vaan?

Back
Ylös Bottom