Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

seuraavanlainen ohjelma: leuat 3x6
kulmasoutu 3x6
hauiskääntö 3x6
hauiskääntö käsipainoilla 2x6
forkut 3x6

eli tää on vaan yks päivä 3-jakosesta ja jää muita päiviä(jalka,rinta/olkapää/ojentaja) vähän lyhyemmäksi. olisko jotain hyvää vie mukaa??

kiitti vastauksist! Joo se lääkäri oli venäläinen ja vähän sekavasti sano et ei mitään hätää, mut et pitää olla varovainen ja kattoo tilannetta. Mut periaattees jos tulehdus arvot on lähes nollat ni tuskin mun sydänlihast tulehdusta tarttee pelätä joten rennosti vaan reenii .

Mistähän johtuu että mua rupeaa hirveästi oksettamaan kun teen etukyykkyä? Muissa liikkeissä ei tuota esiinny. Tänäänkin meni jalkatreeni pilalle sen takia ku etukyykyn tein ekana liikkeenä ja tuli niin paha olo ettei sen jälkeen oikein voinut tehdä mitään. Liikkeenä tuosta tykkään todella paljon enkä haluais jättää pois ku etukyyky on ikäänkuin pohjana mun jalkatreenille. Ei mua joka treenissä rupea noin oksettamaan mutta aika usein kuitenkin..

mulla oli aikoinaan sama ongelma! Koita muistaa hengittää kunnolla, etukyykyssä se helposti tuppaa unohtumaan. Ja se on siis älyttömän raskas liike, et on oltava tosi hyväs kunnos ettei rupee yökkää. Mulla pari kertaa lens laattaki etukyykyn takia ku sen jälkee rupes jotai pohkeit kovaa tahtii reenaa.

Itse olen tottunut tekemään kaikki liikkeet mahdollisimman isolla liikeradalla. Mutta nyt olen muutaman kerran salilla kuullut ohjaajalta että kannattaisi pikkuisen lyhentää liikerataa että lihakset pysyisivät koko ajan jännitettyinä ja tämä olisi tehokkaampaa(?) Esim. hauiskäännössä käsiä ei päästettäisi ihan suoraksi asti vaan jätettäisiin hieman koukkuun. Kummalla tyylillä nyt olisi järkevämpi tehdä?

Itse olen tottunut tekemään kaikki liikkeet mahdollisimman isolla liikeradalla. Mutta nyt olen muutaman kerran salilla kuullut ohjaajalta että kannattaisi pikkuisen lyhentää liikerataa että lihakset pysyisivät koko ajan jännitettyinä ja tämä olisi tehokkaampaa(?) Esim. hauiskäännössä käsiä ei päästettäisi ihan suoraksi asti vaan jätettäisiin hieman koukkuun. Kummalla tyylillä nyt olisi järkevämpi tehdä?

Riippuu paljolti liikkeestä. Esimerkiksi ohjaajasi mainitsemassa hauiskäännössä ei kannata turhaan tehdä liikettä aivan ylös asti, koska jännitys hauiksilta tosiaan häviää liikkeen loppuvaiheessa. Eikä niitä käsiä kannata liikkeen alkuvaiheessakaan ihan suoraksi päästää. Pieni koukku on ihan hyvästä.

Kyykyssä voi taas huoletta vetää niin pohjaan asti kuin pääsee, mutta ylhäältä voi liikeradasta hieman karsia, jotta kyykystä saa paljon "jatkuvamman". Penkissä ehdottomasti tanko rintaan asti, mutta loppuojennuksesta voi jättää hieman vajaaksi, jos haluaa keskittyä vain rintalihaksen rasittamiseen. Prässissä taas vältetään sekä liian pohjaan viemistä että jalkojen "yliojentumista" (eli ei lukoteta polvia).

Pääsääntö on joka tapauksessa se, että pyritään tekemään mahdollisimman laajalla liikeradalla, mutta pyritään samalla siihen, ettei lukoteta esim. polvia tai kyynärpäitä liian pitkällä ylöstyönnöllä. Alhaaltakin useimmat liikkeet voi jättää hieman vajaaksi. Eli ympäripyöreestä sanottuna, jokaisessa liikkeessä on oma "optimaalinen" liikeratansa. Aika hankala tähän hätään on antaa jokaisesta liikkeestä mitään kovin syvällistä analyysia oikeaoppisesta liikeradasta.

Moi!
Eri aiheita kävin läpi useasti ja ajattelin, että tämä on varmasti sopivin paikka kysymykselleni siirtäkää jos ei ollut hyvä paikka tai poistakaa viesti.
Mutta eli eipä muuta kuin asiaan... Olen parikymppinen mies ja harrastanut koko elämäni ns. "pitkäkestoista" urheilua, esimerkkinä mainittakoon motocross ja juoksu.
Mutta niinkuin voitte arvatakin, että ajatuksena on vaihtaa nyt tuo juoksijan kroppa toisen tyyppiseen eli: pitkäkestoisesta räjähtävään voimaan. Mutta minulla ei todellakaan ole yhtään hajua mistä lähteä liikkeelle... Eli apua kaivattaisiin: ruoka puoleen, treeni ohjelmaan, lisäpowerin käytössä (eli kaikki lisät millä saan parhaat tulokset aikaan) ym.. Olen käyttänyt joitain "lisiä" pitkäkestoisuuden parantamiseen, mutta se ei auta tähän mitä te käytätte voimaa kehittäessä apuna? Netistä olen paljon selannut erilaisia "kuureja"? Tiedän tietysti, että tässä samalla voin unohtaa kestävyys lihakset, mutta se on tarkoituskin. :D
Pahoittelen teksin selkeyttä kun kiireessä kirjoittaa...
-Kiitos ja kumarrus-

Kyselin tässä aiheessa hieman aiemmin oman 3-jakoisen toimivuutta ja tuleeko reeniä tarpeeksi. Nyt tein toiseen treeniin(selkä, hauis, takaolkapäät) tuohon selälle sellaiset muutokset, että alatalja 3 x 6-12, leuanveto leveällä otteella 3 x 6-8 ja pian pääsen laittamaan lisäpainoja. Lisäksi 2 x 6-12 kulmasoutu tangolla. Hauikset teen 2 x 6-10 scottpenkissä(alataljassa) ja 2 x 6-12 hammerkääntö seisaaltaan käsipainoilla(vuorokäsin) Kuulostaako hyvältä ja riittävältä, jos tuollanen setti tulis 3-jakoisella kerran viikossa? Ihan aloittelija en ole, mutta ensimmäinen 3-jakoinen kyseessä. Pari vuotta treenausta takana.

--> Foorumi --> aloittelijoiden osio (tuolta löydät reeni ja ruokavinkkejä)

edit. Niin ja älä sitä ruokaa pelkää. Jos kerran kovaa treenaatte niin pitää syödä, syödä ja syödä.
Ei se normaali ruoka ketään tapa. Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta niin vaikeaa.
Jos lihasmassaa haluut et voi välttyä siltä rasvalta, eli kohtuullisesti plussan puolella ja that´s it. Proteiinia 2 grammaa per painokilo.
Ja hiilareita ja hyviä rasvoja päälle.

Ei sitä ruokaa tulekaan pelättyä. Siitä ei vaan saa mitään ylimääräistä irti omalla kulutksellani. Syön 3 isoa lämmintä ateriaa päivässä, ja useita runsaita välipaloja mukaanlukien aamu -ja iltapalat. En edes yritä välttää hiilareita taikka rasvaa, vaan pyrinkin lisäämään niiden määrää. Tämä saattaa olla myös vähän ''geeneissä'' koska veljellä oli samaa ongelmaa mutta paria vuotta myöhemmin kiloja kertyi todella nopeasti.

Treenaan 1-jakoisella ohjelmalla.
Onko haittaa jos treenasin tällä viikolla ma-ke-pe, ja menen vielä tänään salille ja pidän huomisen päivän taukoa?
Lihakset eivät ole kipeät.

Ei sitä ruokaa tulekaan pelättyä. Siitä ei vaan saa mitään ylimääräistä irti omalla kulutksellani. Syön 3 isoa lämmintä ateriaa päivässä, ja useita runsaita välipaloja mukaanlukien aamu -ja iltapalat. En edes yritä välttää hiilareita taikka rasvaa, vaan pyrinkin lisäämään niiden määrää. Tämä saattaa olla myös vähän ''geeneissä'' koska veljellä oli samaa ongelmaa mutta paria vuotta myöhemmin kiloja kertyi todella nopeasti.
En epäillytkään ettetkö tarpeeksi söisi, vaan sitä lähinnä ihmettelin kun et saa painoa nousemaan vaikka olet vielä noin kevyt pituiseksesi.
Mites sulla on tuo liikkumisen laita, tuleeko salin lisäksi paljon aerboista harjoitusta?

Onko haittaa jos treenasin tällä viikolla ma-ke-pe, ja menen vielä tänään salille ja pidän huomisen päivän taukoa?
Lihakset eivät ole kipeät.
Ei tällasista random päivistä pitäis mitään haittaa olla, kunhan syöt kunnolla ja muistat venytellä.
Eri asia olis, jos paikat olis kipeät ja tukossa. Vajaakuntosena reenaaminen kun ei ole kannattavaa.

Onko teillä normaalia että kurkkukivun yhteydes nieleminen ottaa kipeää? meinaan vaan ettei oo muutamaan kuukauteen kurkkukipua ollut ja muistaakseni kun on ollut niin nieleminen ei oo ottanu näin kipeää.. en tiiä pitäisikö käyä terveyskeskukses näyttämäs pikasesti ettei vaan ois mitään pahempaa.. :jahas:

Nieltäessä tuntuva kipu voisi viitata angiinaan. Mun mielestä olis ihan hyvä käydä terkkarilla, ei se kuitenkaan paljon vaivaa maksa.

edit. jos näin on niin antibioottikuuri todennäkösesti luvassa.

mulla tuntuu kipeeltä kans nieltämessä. Itse en oo lääkärillä käyny, menny itestään kurkkukivun mukana. Itse tiedät varmasti parhaiten kannattaako sinne lääkärille mennä.

Moi,

Sellainen kysymys, että millainen kipu teillä on hauiksessa treenin jälkeisenä päivänä? Itselle hauikset ovat olleet aikamoinen murheenkryyni, koska treenatessa en voi oikein vetää sarjoja loppuun, koska kyynärtaipeessa tuntuu tosi pistävä kipu vikoissa toistoissa. Eilen tein treenin ja tänään tuo "lihaskipu" on nimenomaan kyynärtaipeissa, aina kun suoristaa kädet. Itse hauislihaksessa ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa siitä, että eilen olisi treenannut. Hauis on about ainoa lihas, johon en saa kunnon tatsia (eli seuraavana päivänä harvemmin on lihakset kipeänä). Esim rintalihaksin saa ihan mielettömän pumpin treenin aikana ja yleensä n. viikko menee palautuessa, koska paikat on niin hellänä. En sitten tiedä onko sekään hyvä juttu, ehkä venyttelyä pitäisi lisätä.

mulla tuntuu kipeeltä kans nieltämessä. Itse en oo lääkärillä käyny, menny itestään kurkkukivun mukana. Itse tiedät varmasti parhaiten kannattaako sinne lääkärille mennä.

Joo pitää varmaan käydä.. itellä joskus ollu kurkunkannentulehdus, niin se vähä pelottaa. Normaalisti jos yskä tai kurkkukipua o ollut niin ei oo tullu edes ajatelluks käydä lääkärillä, mutta se kurkunkannentulehdus on vaan niin perseestä että.. muistan silloon ku mulla se oli niin en pystyny puhumaan, syömään, juomaan ja sit hengityski alko käydä vaikeeks.. oli kyllä hienoa eka asia mitä sain mahaan oli mehujää :D ja sit parin päivän päästä pysty alkaan juomaan ja syomään vähä vesimelooniaki ...

Moi,

Sellainen kysymys, että millainen kipu teillä on hauiksessa treenin jälkeisenä päivänä? Itselle hauikset ovat olleet aikamoinen murheenkryyni, koska treenatessa en voi oikein vetää sarjoja loppuun, koska kyynärtaipeessa tuntuu tosi pistävä kipu vikoissa toistoissa. Eilen tein treenin ja tänään tuo "lihaskipu" on nimenomaan kyynärtaipeissa, aina kun suoristaa kädet. Itse hauislihaksessa ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa siitä, että eilen olisi treenannut. Hauis on about ainoa lihas, johon en saa kunnon tatsia (eli seuraavana päivänä harvemmin on lihakset kipeänä). Esim rintalihaksin saa ihan mielettömän pumpin treenin aikana ja yleensä n. viikko menee palautuessa, koska paikat on niin hellänä. En sitten tiedä onko sekään hyvä juttu, ehkä venyttelyä pitäisi lisätä.

Ei se seuraavien päivien DOMS kerro oikeastaan mitään treenin tehokkuudesta tai toimivuudesta. Ettet nyt ois hinkannu liikaa sitä hauista häjissäs kivun puuttumisesta ja sillä tavalla saanu kipeiksi lähinnä lihasten kiinnityskohdat ja jänteet? Ja tuohon rintahommaan vielä että se "hellyys" eli ilmeisesti DOMS ei kerro palautumisestakaan oikeastaan mitään. Eikä siihen voi oikeastaan venyttelylläkään vaikuttaa.:)

Muuten venyttely on kyllä enemmän kuin suotavaa.

Eli: jäitä hattuun, ja keskity olennaisiin asioihin eli progressioon ja treenin aikaiseen tuntumaan.

Back
Ylös Bottom