Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

olisko tällänen voimaohjelma hyvä?

Sarjat x toistot x kuorma (% max)

Ensinmäinen kierto

viikko1: 4 x 6 x 80, eli 4sarjaa 6 toistoa 80%max
viikko2: 3 x 4 x 87,5
viikko3: 2 x 2 x 95
viikko4: kevyt kestävyyttä kevyesti
viikko5: 4 x 5 x 82,5
viikko6: 3 x 3 x 90
viikko7: 2 x 1 x 97,5
viikko8: 4 x 4 80
Viikko9: MAX!

Toinen kierto

Viikko10: 4 x 6 x 80
Viikko11: 3 x 4 x 87,5
Viikko12: 2 x 2 x 95
Viikko13: kevyt kestävyyttä kevyesti
Viikko 14: 4 x 5 x 82,5
Viikko 15: 3 x 3 x 90
Viikko 16: 2 x 1 x 97,5
Viikko 17: 4 x 4 x 80
Viikko 18: MAX!

Kolmas kierto

Viikko 19: 4 x 6 x 80
Viikko 20: 3 x 4 x 87,5
Viikko 21: 2 x 2 x 95
Viikko 22: kevyt
Viikko 23: 4 x 5 x 82,5
Viikko 24: 3 x 3 x 90
Viikko 25: 2 x 1 x 97,5
Viikko 26: 4 x 4 x 80
Viikko 27: MAX!

ja sit mitä apuliikkei kannattais tehä ja millasil painoil? ja onko treenijaolla välii? ja kuinka monta liikettä per lihas?

Yleinen käsitys on se, että selän turhaa yliojentumista on vältettävä maastavedossa. Ei siitä ainakaan mitään iloa kenellekään ole.

Oletettavasti sillä turhalla yliojennuksella tarkoitetaan liikkeen lopussa tapahtuvaa hölmönnäköistä taaksepäinnojaamista.

Jos joku halu selittää mitä nää tarkottaa. :D

Jos joku halu selittää mitä nää tarkottaa. :D

esim toi viikko 1: 4 sarjaa,6toistoo 80% maksimista ja sama juttu muilla viikoilla miten noi prosentit sit meneekää ja sit viikol 9: otetaan maksimi...

Ja ohjelma on voimapainoitteinen...

:lol2: :hyvä:

Samaa ruokaa se jauhokin on kuin vaikkapa perus rahka josta saat proteiinia :)

Mutta onhan siinä kaikkee muutakin ku proteiinai. mm. glutamiinia ym. Eivät nekään sitten vaikuta niin että lihakset "kuihtuu" jos jauhojen syömisen lopettaa. Jos niitä ei saa tavallisesta ruokavaliosta ja keho on tottunut saamaan niitä?

pari kysymystä:

jos massatreenin jälkeen siirtyy dieettiin, katoaako jonkun verran lihaksia, vai pysyykö ne siinä ja saadanko ne paremmin näkyviin?
millaista ohjelma kannattaa vetäää kun on dieetillä, kestävyys vai hä
kiitän vastauksista etukäteen

Mutta onhan siinä kaikkee muutakin ku proteiinai. mm. glutamiinia ym. Eivät nekään sitten vaikuta niin että lihakset "kuihtuu" jos jauhojen syömisen lopettaa. Jos niitä ei saa tavallisesta ruokavaliosta ja keho on tottunut saamaan niitä?

Glutamiini, ja ne muut -miinit, -niinit ja -tiinit ovat aminohappoja, jotka ovat proteiinin osasia. Samat aminohapot löytyy ihan tavallisestakin ruuasta, toki eri suhteissa eri ruuissa noita on. Mutta esim tuota glutamiinia tulee tavallisesta sapuskasta vuorokausitasolla jo kymmeniä grammoja.

Eli edelleenkin: lihakset eivät mihinkään lähde jauhojen syömisen lopettamisen jälkeen, jos ruokavalio muuten on kunnossa. Proteiinijaho ei ole ravintona periaatteessa sen kummempaa kuin vaikkapa maito, tonnikala, raejuusto tai sonninperse.

pari kysymystä:

jos massatreenin jälkeen siirtyy dieettiin, katoaako jonkun verran lihaksia, vai pysyykö ne siinä ja saadanko ne paremmin näkyviin?
millaista ohjelma kannattaa vetäää kun on dieetillä, kestävyys vai hä
kiitän vastauksista etukäteen

Ihan samanlaista treeniä jatkat dieetillä kuin massakaudellakin. Tavoitteena on tosiaan saada ne hankitut lihat säilymään, ja siihen ei millään kestävyystreeneillä ole sijaa.

En tiedä oliko tuo kysymys vai toteamus, vastaan kuitenkin. Mikään lisäravinne mitä kaupasta saa ei aiheuta käytettynä tai käytön lopettamisen jälkeen ihmisen turpoamista tai kuihtumista huomattavissa määrin lyhyellä aikavälillä. Perusruokavalio on tärkein, muut on sitten sellaista lisuketta.

Hidas, mutta ei se ole häpeä.

Ja kysymys, mikä tuli mieleen. Yleisenä periaatteenahan pidetään, että lihas ei kasva miinuskaloreilla. Aloittelijat erikseen. Kuvitellaan, että henkilö ei ole koskaan treenannut pohkeita, muuten kovakin treenaaja. Kasvavatko pohkeet, jos ei mennä ihan törkeillä miinuksilla? Onko kyseessä "pohjealoittelija", joka saa lisää lihaa pohkeisiin? Tämä siis ihan ajatusleikkinä.:)

Elikkä olen uusi täällä tosiaan, mutta reenaillut olen pitempäänkin. Olen 180 / 65 jonka takia yritän saada lisää kiloja. Minkälaista reeniohjelmaa ja ruoka-valiota suosittelette, jos yritän saada lisää lihasmassaa? Salitreeniä olen tehnyt noin vuoden verran, en ala nyt ennätyksiä luettelemaan. Jos joku voisi ohjata johonkin kaksijakoiseen ohjelmaan päin?

Ja kysymys, mikä tuli mieleen. Yleisenä periaatteenahan pidetään, että lihas ei kasva miinuskaloreilla. Aloittelijat erikseen. Kuvitellaan, että henkilö ei ole koskaan treenannut pohkeita, muuten kovakin treenaaja. Kasvavatko pohkeet, jos ei mennä ihan törkeillä miinuksilla? Onko kyseessä "pohjealoittelija", joka saa lisää lihaa pohkeisiin? Tämä siis ihan ajatusleikkinä.:)

Riippuu varmasti hyvin pitkälti siitä, että mitä on tehnyt aikaisemmin salilla. Esim. kyykky, mave, rive yms kehittää myös pohkeiden hermotuksia, joten en usko, että saadaan mitään aloittelijahyötyjä kun ruvetaan niitä erikseen treenaamaan.

Elikkä olen uusi täällä tosiaan, mutta reenaillut olen pitempäänkin. Olen 180 / 65 jonka takia yritän saada lisää kiloja. Minkälaista reeniohjelmaa ja ruoka-valiota suosittelette, jos yritän saada lisää lihasmassaa? Salitreeniä olen tehnyt noin vuoden verran, en ala nyt ennätyksiä luettelemaan. Jos joku voisi ohjata johonkin kaksijakoiseen ohjelmaan päin?

--> Foorumi --> aloittelijoiden osio (tuolta löydät reeni ja ruokavinkkejä)

edit. Niin ja älä sitä ruokaa pelkää. Jos kerran kovaa treenaatte niin pitää syödä, syödä ja syödä.
Ei se normaali ruoka ketään tapa. Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta niin vaikeaa.
Jos lihasmassaa haluut et voi välttyä siltä rasvalta, eli kohtuullisesti plussan puolella ja that´s it. Proteiinia 2 grammaa per painokilo.
Ja hiilareita ja hyviä rasvoja päälle.

Onko liikaa tehdä penkin (3x i veckan) lisäksi jokaisena lepopäivänä penkkipunnerruksesta leukoja 3x10 ?
Ei haittaa vaikka lihaksia ei tällä lailla saisi kunhan tulokset paranevat. Siis kotoa löytyy nämä kaksi kuntoilukamaa. Onko tällä lailla mahdollisuus tulosparannuksiin vai eivätkö lihakset saa tarpeeksi lepoa kun kumminkin aika kokonaisvaltaiset liikkeet kyseessä?

hei pystyiskö joku viisas neuvomaan! Mulla oli 3 viikkoo sitten mononukleoosi, kuumeen laskettua pidin 2 viikon tauon ja alotin salilla käymisen, nyt on paljon ollu rintapistosta jne. ja kävinkin tossa lääkärissä. ekg oli pientä epärytmiaa, mut tulehdusarvot oli kuulemma mitättömät. Tarkottaako tää et mul ei siis oo sydänlihastulehdusta ja voin vapaasti mennä treenaamaan rintakivuista huolimatta? Sydänlihasthreadis kukaan ei vastaa ja ois kiva nopee tietää ku oon ny viikon ollu bodaamatta ja hirvee hinku salille... :)

hei pystyiskö joku viisas neuvomaan! Mulla oli 3 viikkoo sitten mononukleoosi, kuumeen laskettua pidin 2 viikon tauon ja alotin salilla käymisen, nyt on paljon ollu rintapistosta jne. ja kävinkin tossa lääkärissä. ekg oli pientä epärytmiaa, mut tulehdusarvot oli kuulemma mitättömät. Tarkottaako tää et mul ei siis oo sydänlihastulehdusta ja voin vapaasti mennä treenaamaan rintakivuista huolimatta? Sydänlihasthreadis kukaan ei vastaa ja ois kiva nopee tietää ku oon ny viikon ollu bodaamatta ja hirvee hinku salille... :)
No jos sulta on EKG otettu, niin kai kardiologi on sen filmin kattonu ja antanu jonkunlaisen diagnoosin? Muutakin kuin "pientä epärytmiaa".
Soita sinne mestaan missä se EKG otettiin ja kysy lääkäriltä tulkinta filmistäs.

Pikaisella googlettamisella löyty tälläistä:

Sydänlihastulehduksen oireet

Oireiden vaikeusaste vaihtelee suuresti. Usein viruksen aiheuttama myokardiitti todetaan kuumeisesta infektiosta kärsivällä potilaalla sydänfilmin tai muun tutkimuksen perusteella ilman, että esiintyy mitään sydämeen liittyviä oireita. Toisaalta sydänoireet voivat olla vakavia.

Myokardiitin vakavia oireita ovat rintakivut, hengenahdistus, erilaiset rytmihäiriöt ja sydämen vajaatoiminta. Samalla esiintyy väsymystä ja muita yleisoireita.

Back
Ylös Bottom