Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarvittisin vinkkejä miten saisin pidettyä jalat kumminkin suht' paksus kunnos. Kun kasvukivuista? johtuen en voi tehdä kyykkyä enkä prässiä jaloille ollenkaan koska polven alaosaa särkee aivan tajuttomasti. Olen vääntänyt nyt sitten reiden ojennus ja koukistuskonetta, sekä pohkeita koneessa. Näitä voin tehdä koska se ei aiheuta ns. painetta polveen. Eli olisiko teillä mitään apukeinoa heittää, ettei mun jalat kuihdu kokonaa? :(

"Haku

Hakutulokset sanalla 'Osgood-Schlatterin tauti'
Termit:

Schlatterin tauti, Osgood-Schlatterin tauti, morbus Schlatter, osteochondrosis tuberositatis tibiae
Schlatterin taudiksi sanotaan sääriluun kyhmyyn (tuberositas tibiae) paikallistuvaa, rasitusvammasta johtuvaa kiputilaa, joka ilmenee liikunnallisesti aktiivisilla nuorilla murrosiän kasvupyrähdyksen yhteydessä.

Oireet tuntuvat juostessa ja hyppiessä kipuna säären yläosassa tai polven edessä. Juostessa kipu tuntuu kantakosketuksen hetkellä voimakkaampana kuin ponnistusvaiheessa. Sääriluun kyhmy on esiin työntyvä ja kosketusarka.

Varsinaista hoitoa ei ole, mutta rasituksen vähentäminen edistää itsestään paranemista. Kivuliaita suorituksia tulisi välttää (esim. voi saada 3 kk:n määrävälein vapautuksen juoksua ja hyppimistä edellyttävästä kouluvoimistelusta). Vaikeat oireet vaativat ortopedin tutkimusta. Joskus voi olla tarpeen polven kipsaus 4–6 viikoksi."

Jos oireet/kivut vastaavat näitä niin parempi jättää se polvi tosiaan rauhaan niin kauan kun se on todella kipeä. Itsellä todettiin tämä ja se lääkäri varotteli siitä että jos rasittaa liikaa nii polvi ei tuu koskaa enää olee entisensä ja tulee leikkauksia ja kipulääkekuureja sun muuta. Puoltoista vuotta sitte suunnillee alko ja nyt alkanu paranee ku pituuskasvu hidastuu. :)

Minkä pituiset tauot on parhaita raskaille ja kevyille sarjoille ja paljon proteiinia pitäis saada treenin jälkeen? Ite oon nyt pitäny kummassaki minuutin taukoa ja maitoa salin jälkeen.

Painan tällä hetkellä 90 kg ja olen 188 cm pitkä. Haluaisin kuitenkin laihduttaa n. 5-7 kiloa kesäksi, muttta haittaako tämä sitten lihasten kasvatusta kuin pahasti? Eli olisiko järkevämpää unohtaa ainakin 2010 kesäksi laihdutus kun tuota lihastakaan ei oikeastaan kamalasti ole, ja keskittyä nyt vain voiman ja lihasmassan kasvatukseen, ja laihduttaa vasta sitten kun lihasta oikeasti on? En siis ole viel treenannutkaan salilla kuin n. 4kk.

Minkä pituiset tauot on parhaita raskaille ja kevyille sarjoille ja paljon proteiinia pitäis saada treenin jälkeen? Ite oon nyt pitäny kummassaki minuutin taukoa ja maitoa salin jälkeen.

en tiedä onko mitään optimaalista proteiinin määrää salin jälkeen.
itse kun vedän palkkarin niin laitan siihen sen verran protua ku pussissa lukee elikkä puolisen desiä (prot. 19,3g) ja tämän jälkeen sitten aamiainen jonka lomassa semmonen 100 grammaa raejuustoa

Teet uuden sarjan heti sen jälkeen kun tuntuu että jaksat. Raskailla painoilla pidetään aina pidempi tauko, ykkösten kanssa voi mennä minuutti tolkulla.

Salin jälkeen (ja oikeastaan ennenkin) tarvit jotain hiilihydraattipitoista, energiavaje kropassa pitää korvata. Joko valmista palkkaria, tai sitten ihan reilusti kotiruokaa. Pastaa, riisiä ja lihaa. Ennen salia meikällä toimii parhaiten rahka+3dl kaurahiutaleita + mehukeitto. Varmaan ok salin jälkeenkin ellei vaimo ole kokannut ruokaa valmiiksi.

Salilta puuttuu jalkaprässi. Tuleeko jalkojen lihakset treenattua riittävän monipuolisesti, jos kyykkään, teen pohjenostoja seisten/istuen ja reisikoukistusta? Vai tarttisko jonkin prässin korvaavan liikkeen?

Salilta puuttuu jalkaprässi. Tuleeko jalkojen lihakset treenattua riittävän monipuolisesti, jos kyykkään, teen pohjenostoja seisten/istuen ja reisikoukistusta? Vai tarttisko jonkin prässin korvaavan liikkeen?
Jaloille voi tehdä myös vaikka välillä etukyykkyä, suorinjaloin mavea, hack-kyykkyä tangolla, askelkyykkyä, ...

Prässi ei IMO ole todellakaan pakollinen liike jaloille, takakyykky kehittää paljon paremmin ja monipuolisemmin jalkoja + siihen päälle sitten jos haluaa vielä lisäksi esim. etaria ja sjmv

Kiitoksia vastauksista! :)

Uskon että se ei kuitenkaan ole tuo ko. tauti. Koska hyppiminen, juokseminen tai mikään tälläinen ei ota kipeää. Eikä säären ja polven taitteessa tunnu mitään "pattia". Maastavetoa teen kyllä ahkerasti, ja voisin noita muitakin koittaa mitä joku ehdotteli. Joskus kun menen pohjiin asti kyykyssä tuntuu outoa painetta polven sisässä ja on pakko nousta ylös, jos vain jatkaa alemmas tuntuu sellanen niinku sielä joku loksahtais kohalleen, ja se tuntuu ilkiältä. Suvussa kulkee kyllä perintönäkin huonot polvet...

olen 20 vuotias ja olen käynnyt salilla jo puoli vuotta.penkkitulokseni on tllä hetkellä vaatimattomat 75kg. onko mahdollista saada tulos nousemaan jouluksi 100kg. voitteko kertoa mikä ohjlema siinä olisi hyvä?

olen 20 vuotias ja olen käynnyt salilla jo puoli vuotta.penkkitulokseni on tllä hetkellä vaatimattomat 75kg. onko mahdollista saada tulos nousemaan jouluksi 100kg. voitteko kertoa mikä ohjlema siinä olisi hyvä?

on ja paljon aikasemminkin sitä jos on ravinto/reeni/lepo kunnossa.

nyt on ihan pakko kysyä kun alkoi tänään vaivaamaan kun on ollut maanataisa lähtien sellainen uupumus tai paremminkin "vetopois" fiilis.
eli reeneissä oon käyny normaalisti mutta tuntuu ettei yhtään jaksais tehdä mitään liikkeitä. väkisin on sitten riuhdottu, eikä sarjapainoissa kyllä kehityksestä voi puhuakaan.
maanantaina vaikkei penkissä voinu painoista puhuakaan ja pää punasena niiden rimpuloiden kanssa taisteltiin.
aamuisin kun lähtee reenaan niin pitää joka kerta oikein väkisin potkia itteensä ylös ettei jäis toimettomana makaan?
voiko kyseessä olla jonkinsortin ylirasitustila koska en kuitenkaan usko että ylikunnossa olisi.
taustaa sen verran että keveitä viikkoja en ole vielä pitänyt koska en tiedä tarkkaan miten ja millaisilla painomäärillä ja toistoilla tuo kannattaisi toteuttaa (tai %:lla maksimista)
apuja kaivataan... olisko aika keventää viimeistään ny??

Voithan koittaa pitää vaikka yhden ylimääräsen välipäivän. Kevyen viikon, tai vaikka koko viikon tauon. Mikä tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta. Kyllä se motivaatio sieltä takasin tulee..

Voithan koittaa pitää vaikka yhden ylimääräsen välipäivän. Kevyen viikon, tai vaikka koko viikon tauon. Mikä tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta. Kyllä se motivaatio sieltä takasin tulee..

ok, ajattelin että jos ensi viikolla ottais kevyen ekaa kertaa, jospa ne painot innostuis siitä kasvamaan taas vähitelle :)

e. nyt ei ole muuten motivaatiosta kyse, siis halu olis kova kehittyä ja päästä kolisteleen suurempia painoja, mutta kropasta ei kerta kaikkiaan lähde irti sitä jotain tällä hetkellä :(

Tarkotin nimenomaan sitä fiilistä mikä laskee huomattavasti, ku tuntuu siltä että ei jaksa. Hyvin levänneenä ja intoa puhkuen paljon mukavampi taas lähteä uuteen nousuun.

Back
Ylös Bottom