Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Toro toroo.

Olen tässä nyt noin kuukauden kasvattanut massaa (n. 69kg -> n. 75kg).
Penkki tulos noussut 70kg -> 82,5kg.

Luonnollisesti osa massastani on läskiä, mutta lihaksetkin kasvaneet. Sixari näkyy vielä.

Tarkoitus oli kasvattaa massaa kireäksi 73-74kg ja nyt kiinnostaakin, että, jos alan ottaa miinuskaloreilla päivät huomioiden kuitenkin runsaan proteiinin saannin, onko mahdollista kasvattaa (tai edes ylläpitää?) voimaa? Ja tietenkin lihaksia, etteivät nyt ainakaan tästä kutistuisi?

Jatkaisin tätä samaa mitä olen tähän astikkin vetänyt, mutta miinuskaloreilla:

3-4x sali
1-3x aerobinen
/viikko

Miinuskaloreilla vetäminen tarkoitus olisi aloittaa 1-2 viikon päästä, koska luultavasti silloin tuo kireä 73-74kg (tai mikä ikinä tulee olemaankaan, kunhan olen tyytyväinen tulokseeni) olisi mahdollinen.

Pari kysymystä tulikin jo tuossa, mutta kysyn vielä, että pitääkö salitreenissä mitään muuttaa, jos aiemmallakin on tulosta tullut (3x6-12. Plussakaloreilla tietty siis).
Ja miten on ruokavalion laita? Puhuinkin tuossa jo runsaasta proteiinin saannista jne?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

6 kiloo painoo kuussa lisää on kyllä liian kova tahti. Alkaa muuten läskiä kertyyn vähän turhan paljon. Joku 1-2 kiloo kuussa olis ihan hyvä tahti. Ja kyllä onnistuu lihaksien ylläpitäminen miinuskaloreilla. proteiinia n. 2g/painokilo. Jos tulosta syntyy niin turha sitä on mennä muuttamaan. Dietillä kannattaa myös mennä maltillisilla miinuskaloreilla että lihakset pysyy.

6 kiloo painoo kuussa lisää on kyllä liian kova tahti. Alkaa muuten läskiä kertyyn vähän turhan paljon. Joku 1-2 kiloo kuussa olis ihan hyvä tahti. Ja kyllä onnistuu lihaksien ylläpitäminen miinuskaloreilla. proteiinia n. 2g/painokilo. Jos tulosta syntyy niin turha sitä on mennä muuttamaan. Dietillä kannattaa myös mennä maltillisilla miinuskaloreilla että lihakset pysyy.

Jos tarkkoja ollaan, niin paino pyöri siinä 69-71kg ja nyt on siinä 74-75kg paikkeilla. Riippuu myös paljon on syönyt, ettei se ole "puhdas" 6 kilon kasvu.

Pystyykö siis vain ylläpitämään lihaksia (voima ja ulkomuoto) vai jopa kasvattaa (ilmeisesti vain voimaa, kun lihakset ei taida miinuskaloreilla kasvaa?)?

Jos tarkkoja ollaan, niin paino pyöri siinä 69-71kg ja nyt on siinä 74-75kg paikkeilla. Riippuu myös paljon on syönyt, ettei se ole "puhdas" 6 kilon kasvu.

Pystyykö siis vain ylläpitämään lihaksia (voima ja ulkomuoto) vai jopa kasvattaa (ilmeisesti vain voimaa, kun lihakset ei taida miinuskaloreilla kasvaa?)?

juu ei niitä lihaksia nyt hirveästi pystyy miinuskaloreilla kasvattaan. Voimaa ehkä hieman. Ilmeisesti kun olet aloittelija niin näin alkuun voimaa kyllä tulee lisää vaikka ruokailu oliskin vähän sitä sun tätä :)

juu ei niitä lihaksia nyt hirveästi pystyy miinuskaloreilla kasvattaan. Voimaa hieman. Ilmeisesti kun olet aloittelija niin näin alkuun voimaa kyllä tulee lisää vaikka ruokailu oliskin vähän sitä sun tätä :)

Oon käynyt salilla jotain 3 vuotta. Kasvatin lihaksia 70kg asti, kunnes vähensin salia epäsäännöllisemmäksi, koska en halunnut enää kasvaa. Ja muutenkin sali oli ihme höntsäämistä ja epäsäännöllistä.
Aloittaessa painoin noin 57-62kg ja olin saman pituinen. Hyvin tulosta tuli, kunnes lopetin massan kasvatuksen.

Nyt kuitenkin taas uudella otteella ja säännöllisesti tullut käytyä, koska haluan lihaksia lisää vähän vielä, sitten taas pidetään huoli kireydestä ja ettei lihakset kuihdu.

Eli en nyt varsinainen aloittelija varmaan ole, mutta ei tuota tietoa loppujen lopuksi niin paljoa ole. Ja, jos on niin aina varmuus pitää olla, jonka saan sitten kysymällä.

Selkä treenistä. Onko selkä tarkoitus saada samalla tavalla , miten sen sanoisi, "kipeäksi" kuin esim hauis? Selkä lihakset on tietty isommat mutta nykyisin selkä treenin jälkeen tuntuu selkä vain todella väsyneeltä, eikä niinkään treenatulta.

Edit. 100kg penkistä tänään! :p

Selkä treenistä. Onko selkä tarkoitus saada samalla tavalla , miten sen sanoisi, "kipeäksi" kuin esim hauis? Selkä lihakset on tietty isommat mutta nykyisin selkä treenin jälkeen tuntuu selkä vain todella väsyneeltä, eikä niinkään treenatulta.

Edit. 100kg penkistä tänään! :p

Se että onko joku lihas kipeä reenin jälkeen ei kerro yhtään mitään. Yleensä kun alottaa jonkun uuden liikkeen niin paikat tulee aluksi kipeäksi kunnes kroppaa tottuu tähän liikkeeseen. Kumma kun kysyt tällästä kun et taida kuitenkaan ihan aloittelija olla jos penkistäkin nousee 100 kg :)

Kuinka paljon 3 jakoisessa ohjelmassa kannattaa vaihdella toistoja ja määriä? Tai siis kuinka usein. Jos aloitan vaikka 3x10 niin millon kannattaa vaihtaa ja milllaiseksi? Esim 2 vk välein? vai joka treenikerta? Ja pidänkö samat painot vaikka tekisin yhellä viikolla 3x10 ja toisella 3x7?

Kuinka paljon 3 jakoisessa ohjelmassa kannattaa vaihdella toistoja ja määriä? Tai siis kuinka usein. Jos aloitan vaikka 3x10 niin millon kannattaa vaihtaa ja milllaiseksi? Esim 2 vk välein? vai joka treenikerta? Ja pidänkö samat painot vaikka tekisin yhellä viikolla 3x10 ja toisella 3x7?

Itse kun aikoinani kolmejakoisella vetelin niin menin viikoittain, kevyt, raskas, kova. Yksijakoisella menin päivittäin ja nykyisin kaksijakoisella painelen 2 ekaa kevyttä, seuraavat kaksi raskaana ja viimeiset kaksi kovana. Kevyellä vedän 10-12 toistoja, raskaalla 8-10 ja kovalla 6-8. Toimii mulla. Toki noitahan voi sit miettiä myös liike kohtaisestikin.

En ole itse saanut selkää ikinä kipeäksi treenistä ja selkä on ehdottomasti vahvin lihasryhmäni. Eli ei se lihaskipu (ns. DOMS) ole mikään tavoiteltava asia, tosin ei haitallinenkaan.

Sitten oma kysymys: Mikähän on kun ottaa rintalasta hittiä dippipunnerruksessa? Tai en tiedä onko se rintalasta, mutta kuitenkin tossa rintalihaksien alla tuntuu kipua. Ois kiva voida tehdä dippejä kun ottaa järkyttän hyvin ojentajiin, mutta ei tekisi mieli teloakaan itseäni. Yhdessä treenissä ihan muljahti se rintalasta, eikä voinut viikkoon tehdä mitään soutuliikkeitä kovaa.

Meikällä napsuu rintalasta venytelessä aika juhlavasti. Dippi asentosi voi olla liian etukeno tms. Peliliikkeenä voisit kokeilla Dipata penkiltä niin, että jalat ovat jumppapallon(joo hintiltä kuullostaa mut toimii) päällä, ottaa suoremmin ojentajiin eikä rintaan.

Oon käynyt salilla jotain 3 vuotta. Kasvatin lihaksia 70kg asti, kunnes vähensin salia epäsäännöllisemmäksi, koska en halunnut enää kasvaa. Ja muutenkin sali oli ihme höntsäämistä ja epäsäännöllistä.
Aloittaessa painoin noin 57-62kg ja olin saman pituinen. Hyvin tulosta tuli, kunnes lopetin massan kasvatuksen.

Nyt kuitenkin taas uudella otteella ja säännöllisesti tullut käytyä, koska haluan lihaksia lisää vähän vielä, sitten taas pidetään huoli kireydestä ja ettei lihakset kuihdu.

Eli en nyt varsinainen aloittelija varmaan ole, mutta ei tuota tietoa loppujen lopuksi niin paljoa ole. Ja, jos on niin aina varmuus pitää olla, jonka saan sitten kysymällä.

Ja jatkan vielä, että eikö sitä voimaa voi saada ihan reilustikkin miinuskaloreilla? Puhuit vain vähäisestä voiman saannista?

En ole varma miten esimerkiksi Bruce Lee treenasi, mutta ei hän kovin iso ollut, silti vahva kuin härkä. "Parhaimmillaan" hän painoi noin 74kg, mutta yleisin ilmoitettu paino on ollut jotain 66-69kg luokkaa.

Eli on vissi ettei lihas kasva ulkoisesti miinuksella (???), mutta voimaa voi kuitenkin saada? (treenaten samanlailla kuin ennen, mutta vain miinuksella?)

Hei kaikille. Olen 16 vanha nuorukainen ja olen käynyt salilla toista vuotta. Olen ollut lihava lapsi ja silloin kun aloitin salin olin 85 kg. Parhaimmillaan paino on ollut 90 kg. Tällä hetkellä olen 73 kg ja 180 cm pitkä ja olen todella hyvin päässyt tuloksiin mutta viellä olisi edessä viimeinen rykäisy. Ainoat rasvavarastot ovat viellä jenkkakahvoissa ja vähän rinnassa jotenka niitä yrittäisin saada kesäksi pois että kehtaisi kesällä kulkea rannoilla. Minulla vaan on ongelma kun en ole varma miten saisin poltettua talvella nyt niin tehokkaasti kuin kesällä sillä hiihtäminen ei oikein onnistu ja täällä päin talvella lenkkeily on aika tuskaa lumen ansiosta. Uiminenkaan ei oikein onnistu. Salilla olen käynyt noin 3 kertaa viikossa ja ohjelmana kultainen kutonen. Kaloreita päivässä tulee yleensä 1500 - 1800 joka saattaa olla liian vähän mutta sillä määrällä olen mennyt tähänkin asti ja tulosta on tullut. Saisinko salilla poltettua rasvaa tarpeeksi kesäksi mennessä keskikropasta kultaisella kutosella vai olisiko ehdotuksia joilla rasva palaisi salilla paremmin?

Kuinka kauan kestää että lihasmassan kasvu näkyy painossa, about??:confused:

No se riipuu vähän siitä kuinka paljon on ennestään käynyt salilla. Jos vasta ensimmäisiä kertoja käy niin kuukaudessa paino nousee useita kiloja, jos unirytmi ja ruokavalio ei ole aivan päin perseitä.

Morjensta!

Tää ei oo nyt varsinainen kysymys mut voiks olla mahdollista, että ku teen tollasta treeniohjelmaa kotona, ni vois näkyy jo lihakset käsissä? Oon tehny ehkä about 3kertaa.

Se treeniohjelma

Pystypunnerrus kp 3*10
Kyykky kp 3*10
Hauiskääntö kp 3*10
ranskalainen punnerrus kp 3*10
Kulmasoutu kp 3*10
Dippi 3*7
Vatsarutistukset 3*20
Leuanveto 3*5-10
Punnerrukset (Reppu missä painoja) 3*10/max
Pistoolikyykky 3*3-8

Morjensta!

Tää ei oo nyt varsinainen kysymys mut voiks olla mahdollista, että ku teen tollasta treeniohjelmaa kotona, ni vois näkyy jo lihakset käsissä? Oon tehny ehkä about 3kertaa.

Se treeniohjelma

Pystypunnerrus kp 3*10
Kyykky kp 3*10
Hauiskääntö kp 3*10
ranskalainen punnerrus kp 3*10
Kulmasoutu kp 3*10
Dippi 3*7
Vatsarutistukset 3*20
Leuanveto 3*5-10
Punnerrukset (Reppu missä painoja) 3*10/max
Pistoolikyykky 3*3-8

jaa-a, ois se aika erikoista jos lihas kehittyis huomattavasti kolmessa päivässä niin että sen todella huomasi ku jotkut saa tahkota kuukausia että alkaa lihakset erottuun.
mutta tääkin on varmaan aika yksilöllinen asia, millaiset geenit on jne.
mutta onhan se mahdollistista että tuollainen tunne tulee, erityisesti silloin kun lihaksissa on hyvä pumppi, niin toki se on mahdollista että ne näyttävät täyteläisemmiltä.

jaa-a, ois se aika erikoista jos lihas kehittyis huomattavasti kolmessa päivässä niin että sen todella huomasi ku jotkut saa tahkota kuukausia että alkaa lihakset erottuun.
mutta tääkin on varmaan aika yksilöllinen asia, millaiset geenit on jne.
mutta onhan se mahdollistista että tuollainen tunne tulee, erityisesti silloin kun lihaksissa on hyvä pumppi, niin toki se on mahdollista että ne näyttävät täyteläisemmiltä.

Allright, thankket sinnepäin :thumbs:

mut onhan se iha kiva tuo ainaski motivaatioo lisää tekemisee jos huomaa jo niinkin pian

Allright, thankket sinnepäin :thumbs:

mut onhan se iha kiva tuo ainaski motivaatioo lisää tekemisee jos huomaa jo niinkin pian

niinhän se on...mutta kaiken kaikkiaan kehonrakennus on hyvä esimerkki lajista joka vaatii sitoutumista pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä.
Asenteella mulle kaikki ja heti ei tässä lajissa pitkälle ponnisteta.

Esimerkiksi omalla kohdallani voin sanoa että penkkipunnerrus ennätykseni on varmaan säälittävintä luokkaa mitä voi kuvitella (alakoululaisetki melko todennäköisesti hakkaa mut siinä)
Tulokset siinä ei ole juuri päätähuimaavsti nousseet vaikka kovaa olen yrittänyt sitä parantaa (puhutaan kuukausista), mutta sen olen kuitenkin tajunnut että jos mä sitä koko ajan voivottelen niin en mä sillä tavalla ainakaan kehity.
Kuten Marko Savolainen sanoi: "Hitaasti hyvä tulee".

oon kuullut juttuu et voimaa tulis jos syö tarpeeks proteiinii ja muita hiven aineita ja vitamiineja mut on miinus kaloreil,mut lihasmassaa ei tuu kuin pluskaloreil? pitääkö tällänen paikkaansa?

Back
Ylös Bottom