Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla onongelma! Olen muutaman viikon nyt käyny salilla. Kaikkia muita ohjelmani liikkeitä jaksan hyvin tehdä ja kohtalaisilla painoilla, mutta vatsalihakset on niin surkeassa kunnossa että ei montaan istumaannousua mene. Onko vinkkejä millä liikkeillä saisin vatsalihakset kuntoon? vai onko vain näin että jos menee kolme liikettä ni teen ne kolme ja kyllä se joskus ajan kanssa menee se neljä? Olen ihan normaalivartaloinen 185 cm 75 kg.. Vituttaa vierestä kattoa kun möhömahaukot vetää hulluna vatsoja..

Missähän mättää kun sain vielä joulukuussa rintalihakset helläksi penkkipunnerruksesta ja vinopenkistä, mutta nyt ei seuraavana päivänä tunnu yhtään miltään vaikka painot ovat nousseet. Onko lihas tottunut liikaa noihin?:wtf:
Jos sarjapainot/ja toistomäärät nousevat (oletan, että bodytyylisesti vedät ja myös suht kovaa) niin kyllä lihaksen pitäisi saada riittävästi rasitusta. Lihakset tottuvat ainakin itselläni noin parissa kolmessa treenikerrassa uuteen likkeeseen jonkä jälkeen ei enää ilmene läheskään niin vahvoja domseja kuin aluksi. Tietysti kannattaa vaihtaa toisto- ja sarjamääriä ja sitä itse liikettäkin, jos on kauan vetänyt ja tuntuu, että tulokset junnaa paikoillaan.

Antakaas joku viisaampi pari liikettä jolla sais tota haukkarin ja olkapään välistä kohta reenattua.
Mitäköhän sun mielestä hauiksen ja olkapään välissä sijaitsee?

Mulla onongelma! Olen muutaman viikon nyt käyny salilla. Kaikkia muita ohjelmani liikkeitä jaksan hyvin tehdä ja kohtalaisilla painoilla, mutta vatsalihakset on niin surkeassa kunnossa että ei montaan istumaannousua mene. Onko vinkkejä millä liikkeillä saisin vatsalihakset kuntoon? vai onko vain näin että jos menee kolme liikettä ni teen ne kolme ja kyllä se joskus ajan kanssa menee se neljä? Olen ihan normaalivartaloinen 185 cm 75 kg.. Vituttaa vierestä kattoa kun möhömahaukot vetää hulluna vatsoja..
Laita jalkaterien päälle jonkinlainen paino tai työnnä jalkaterät vaikka puolapuun alle. Oletan siis, että olet yrittänyt tehdä istumaannousuja ilman, että jalat ovat tuetut.

Hauishan loppuu ennen käsivarren loppua, ja siihen hauiksen ja varsinaisen olkapään väliin mahtuu n5-10cm pitkä alue joka tuppaa kipeytymään varsinkin etunojapunnerruksissa.

Hauishan loppuu ennen käsivarren loppua, ja siihen hauiksen ja varsinaisen olkapään väliin mahtuu n5-10cm pitkä alue joka tuppaa kipeytymään varsinkin etunojapunnerruksissa.

Kyllä se nyt vaan on siitä lähdettävä, että siinä hauiksen ja olkapään välissä ei ole mitään mitä treenata. Jos rinta-etuolkapäät ja hauikset on kunnossa, niin sitten on tuo välikin -ei siihen mitään täsmäliikkeitä ole. Muutenkin tuntuu vähän kummalta tuo sun selitys.. 5-10cm alue?? Mikähän alue mahtaa olla kyseessä?

Pikainen varmistava kysymys, painan 75kg ( M ), tarvinko siis 150 g proteiinia päivässä? (mitä tarkoittaa proteiinia per rasvaton painokilo?)

Moro, sellasta kysyisin kun oon kaikkialta lukenu että massa sarjat on suurin piirtein 3x8 ja isoilla painoilla, ja nytte salilla juttelin yhen persenal treinerin kanssa ni kerto että massa sarjat 3x 10-15 ja hallituilla painoilla mahollisimman rauhallisesti ja puhtaasti. Eli mitä mun nyt pitäis totella massaa kun ollaan hakemassa? kiitos.

Moro, sellasta kysyisin kun oon kaikkialta lukenu että massa sarjat on suurin piirtein 3x8 ja isoilla painoilla, ja nytte salilla juttelin yhen persenal treinerin kanssa ni kerto että massa sarjat 3x 10-15 ja hallituilla painoilla mahollisimman rauhallisesti ja puhtaasti. Eli mitä mun nyt pitäis totella massaa kun ollaan hakemassa? kiitos.
8-15 toiston alue on toimiva, kun haetaan massaa.

Pikainen varmistava kysymys, painan 75kg ( M ), tarvinko siis 150 g proteiinia päivässä? (mitä tarkoittaa proteiinia per rasvaton painokilo?)
Paino - kehon rasvan paino = rasvattomat painokilot.

Mitesku mitat on 181cm pitkä 77kg painava ja vyötärön ympärys 83cm niin onko normaali? mietin ku paino noussu nyt jonku verra ja tarkotus ois nostaa viel mut en haluis kesäks pelastusrengast mahan kohille ni oisko syytä hidastaa vai onko ihan normaalit mitat?

Onko kyykyn oikea syvyys 90 asteen kulma säären ja reiden välillä vai täytyykö reisi mennä vaakatasoon lattiaa kohden?

Voimanostokilpailuissa reiden yläpinta lonkan kohdalta tulee olla polven yläpintaa alempana kyykyn ollessa hyväksytty. Kilpailuja lukuunottamatta kyykylle ei ole mitään oikeaa syvyyttä.

Onko kyykyn oikea syvyys 90 asteen kulma säären ja reiden välillä vai täytyykö reisi mennä vaakatasoon lattiaa kohden?

IMO jos kyykystä puhutaan, niin syväkyykky on se oikea kyykky, kisoissa sallitaan tuo edellä kuvattu kisasyvyys ja 90 asteen kulma reiden ja säären välillä on yhtäkuin puolikyykky.

Back
Ylös Bottom