Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ahaa, voiko siinä tulla joitakin vammoja herkemmin kuin normi reenissä? Itse olen tuosta kaksijakoisesta sen takia vaihtamassa, että viikon viimeisinä päivänä tuntuu aina, että lihakset eivät olisi ehtineet vielä palautua, ja kuusijakoinen osui silmiin, koska tykkään reenata kuudesti viikossa. Olisiko kolmijakoinen parempi tälläiselle aloittelijalle?
3-jakoinen on OK.

moi

moro kysyisin semmosta että voiko salille mennä vaikka on vielä paikat kipekipetä viime kerrasta? ja onko hyödytöntä käydä ilman minkään näköistä reeni ohjelmaa? jos vaan reenaa kaikkia lihaksia tasaisesti sen verran mitä jaksaa?

moro kysyisin semmosta että voiko salille mennä vaikka on vielä paikat kipekipetä viime kerrasta? ja onko hyödytöntä käydä ilman minkään näköistä reeni ohjelmaa? jos vaan reenaa kaikkia lihaksia tasaisesti sen verran mitä jaksaa?
Voi mennä, se treenin jälkeinen kipu (DOMS) on ihan tervettä ja kroppa kyllä tottuu siihen ajan myötä, muutaman viikon treenauksen jälkeen ei pitäis enää tulla paikat kovin kipeeksi. Kyllähän jotku treenaa ihan fiiliksen mukaan mut kantsii tosiaan muistaa se että treenaa koko kroppaa.

Kun nyt yleisenä ohjenuorana on, että salilla ei kannata treenata juuri tuntia pidempää, niin lasketaanko tuohon alkulämmittely, loppulämpimät ja venytykset, jotka vievät minulla helposti jo semmoiset 20-25 minuuttia? Sitten kun teen lämmittelyt joka liikkeelle, ja vielä jos joutuu johonkin jonottamaan hetken, niin esim. tänään minulla meni Starting Strenghtin A treenissä (eli Kyykky, Penkki, MaVe, Dippi, Vatsat) aika tarkalleen kaksi tuntia. En tuona aikana rupatellut kenenkään kanssa enkä istuskellut huvikseni, vaan heti kun syke laski pyrin tekemään seuraavan sarjan.

Ja tuossa SS:sä kun ei tosissaan liikkeitäkään ole lähellekään samaa lukumäärää kuin jossain useampijakoisissa.

Teenkö jotain väärin? Onko siitä jotain haittaa kehitykselle että salilla vierähtää 1,5-2h?

Kannattaako silloin tehdä lyhyitä sarjoja suurilla painoilla esim. 5x5?

No niinhän sitä voimareeniä tehdään, lyhyitä sarjoja suurilla painoilla.

Kun nyt yleisenä ohjenuorana on, että salilla ei kannata treenata juuri tuntia pidempää, niin lasketaanko tuohon alkulämmittely, loppulämpimät ja venytykset, jotka vievät minulla helposti jo semmoiset 20-25 minuuttia? Sitten kun teen lämmittelyt joka liikkeelle, ja vielä jos joutuu johonkin jonottamaan hetken, niin esim. tänään minulla meni Starting Strenghtin A treenissä (eli Kyykky, Penkki, MaVe, Dippi, Vatsat) aika tarkalleen kaksi tuntia. En tuona aikana rupatellut kenenkään kanssa enkä istuskellut huvikseni, vaan heti kun syke laski pyrin tekemään seuraavan sarjan.

Ja tuossa SS:sä kun ei tosissaan liikkeitäkään ole lähellekään samaa lukumäärää kuin jossain useampijakoisissa.

Teenkö jotain väärin? Onko siitä jotain haittaa kehitykselle että salilla vierähtää 1,5-2h?

Enpä usko että alku- ja loppulämpöjä plus venyttelyjä lasketaan mukaan tuohon suositeltuun tuntiin. Aika jännää kyllä että sait noinkin paljon aikaa kulumaan..

Riittääkö ojentajille, jos tekee dippiä pelkästään? 1-jakosella reenaan ja joka kerta tulee dippiä vedettyä. Ite oon nyt liikkeeseen tykästyny niin paljo, nii ei kyllä millään viittis vaihtaa XD Tai ottaa mitään muuta lisäksi :D

Riittääkö ojentajille, jos tekee dippiä pelkästään? 1-jakosella reenaan ja joka kerta tulee dippiä vedettyä. Ite oon nyt liikkeeseen tykästyny niin paljo, nii ei kyllä millään viittis vaihtaa XD Tai ottaa mitään muuta lisäksi :D

Eiköhän se ole ihan riittävästi yksijakoiseen. Varsinkin jos on monta sarjaa ja vielä epäsuorat rasitukset päälle.

Muutama kysymys

onko tuolla tangon muodolla mitään merkitystä ylätaljassa. Suora tanko on varmaankin parempi vaihtoehto kun tekee ylätaljaa eteen niinkuin itse teen. Tuolla salilla missä käyn ei muuta tankoa olekaan. Hieman kaareutuva tanko on varmaankin sitten parempi kun tekee niskan taakse? Niin ja kuinka leveellä otteella teette ylätaljaa eteen? Varmaan joku hartioiden levynen ote on hyvä?

Onko paras tehdä esim. pystypunnerrusta eteen (ja muitakin tankolla tehtäviä liikkeitä) niin ihan normaalin kokosella tankolla (20 kg). Vai olisko parempi tehdä pienemmällä tankolla?

^^se ns suora tanko on ihan hyvä,toiset vaa tykkää tehdä sillä lapiokahvasella-jos sellanen salilla on.kaareutuvaa tankoa en o nähnykkää,kai se sama vaikka nykii sillä suoralla niskan taa.eihän sitä tarvii niin saatanan alas kiskoo,max korvientasa imo.joku hartioiden levynen oe on hyvä.pystärit jne normitangolla.eiks ne pienemmät ole vähän turhan ohuitakin.

^^se ns suora tanko on ihan hyvä,toiset vaa tykkää tehdä sillä lapiokahvasella-jos sellanen salilla on.kaareutuvaa tankoa en o nähnykkää,kai se sama vaikka nykii sillä suoralla niskan taa.eihän sitä tarvii niin saatanan alas kiskoo,max korvientasa imo.joku hartioiden levynen oe on hyvä.pystärit jne normitangolla.eiks ne pienemmät ole vähän turhan ohuitakin.

juu on ne pienemmät vähän ohuempia. Kuinkas leveellä otteella teet pystäriä? Itellä on kädet niissä kohtii mistä alkaa se karkeempi kohta.

Jos et ton enempää liikkeitä tiedä olkapäille, tai sitä, miten olkapäille voi olla oma päivänsä, niin miksi pyrit vastaamaan tuohon kysymykseen?

Mmm en tiedä, ehkä yritin olla avulias :) Lähtökohtaisesti idea nyt oli että olkapäät ovat niin pieni lihasryhmä vrt. selkä/jalat, että tuollainen kuusjakoinen ohjelma näyttäisi epätasapainoiselta. Mutta olen utelias, miltä sitten näyttäisi täysipainoinen olkapääpäivän treeni?

Terve, olen aloittamassa laihduttamista ja itseni kiinteäksi pistämistä. Minua vaan askarruttaa muutama asia, ohjelmanrippeitä ja kaikkea löytyy niin hirveästi etten oikeen tiedä että miten niistä saisi koostettua jotain hyvää ja toimivaa. Vai pitäisikö vaan käydä ostatuttamassa joltain tälläiset palvelut. On erittäin korkea motivaatio tähän.

Pelasin 16-vuotiaaksi asti jääkiekkoa yli 10-vuotta ja jouduin lonkkaongelmien takia jättämään aktiiviurheilun. 6kk pyörätuolissa ja 12kk keppien kanssa. Salilla tuli käytyä 5x viikossa siihen aikaan. Nyt ei ole riittänyt aikaa / uskallusta palata enään takaisin tekemään mitään kun olen päässyt niin hirveään huonoon kuntoon. Tällä hetkellä olen siis 22v

Tavoite olisi saada painosta 20kg lähestulkoon pois. Mittani on 180/100. Olen aika "isoluinen" ruumiinrakenteeltanikin hirveän leveä ja jalat on kuin kaksi tukkia ollut aina.

Toivottavasti saan jotain apua että ei tarvitse itseään enää hävetä :)

Mutta olen utelias, miltä sitten näyttäisi täysipainoinen olkapääpäivän treeni?

Olkapää/hartiapäivä esimerkki:

A. Pystypunnerrus käsipainoilla istuen, 4 x 6-8
/B1. Pystysoutu, 3 x 10-12
\B2. Vipunostot sivulle vinopenkissä, 3 x 10-12
C. Arnold press, 3 x 8-10
D. Vipunostot sivulle, pumppailua, 100 toistoa
E. Powerkohautukset tangolla, 5 x 5

Vaikka vähän höntiltä näyttää, niin toi on ihan toimivasta ohjelmasta... Samassa ohjelmassa on myös toinen hartiapäivä :D

Terve, olen aloittamassa laihduttamista ja itseni kiinteäksi pistämistä. Minua vaan askarruttaa muutama asia, ohjelmanrippeitä ja kaikkea löytyy niin hirveästi etten oikeen tiedä että miten niistä saisi koostettua jotain hyvää ja toimivaa. Vai pitäisikö vaan käydä ostatuttamassa joltain tälläiset palvelut. On erittäin korkea motivaatio tähän.

Pelasin 16-vuotiaaksi asti jääkiekkoa yli 10-vuotta ja jouduin lonkkaongelmien takia jättämään aktiiviurheilun. 6kk pyörätuolissa ja 12kk keppien kanssa. Salilla tuli käytyä 5x viikossa siihen aikaan. Nyt ei ole riittänyt aikaa / uskallusta palata enään takaisin tekemään mitään kun olen päässyt niin hirveään huonoon kuntoon. Tällä hetkellä olen siis 22v

Tavoite olisi saada painosta 20kg lähestulkoon pois. Mittani on 180/100. Olen aika "isoluinen" ruumiinrakenteeltanikin hirveän leveä ja jalat on kuin kaksi tukkia ollut aina.

Toivottavasti saan jotain apua että ei tarvitse itseään enää hävetä :)

No nyt meet salille,selität tilanteet niin saat todennäköisesti opastuksen ja ohjelman salimaksun hinnalla.Teet sillä ohjelmalla muutaman kuukauden ja sit kun on taas liikkeet,tekniikka jms.kunnossa harkitset jatkoa.
Taitais olla näin alkuun kaikkein simpelimpää!

elikkäs miten saisin painoani nostettua olen 167 cm pitkä ja painan 60kg.Olisi hyvä saada 5-7 kiloo lisää painoa ? ja olisko tuo kultainen kuusikko hyvä ohjelma nostaa massaa ja voimaa ?

ei taida ihan pitää paikkaansa tuo kalorilaskurin antama tieto atrian lauantaimakkarasta. 100 g atrian lauantaimakkaraa sisältää muka 900 kcal :eek:

Back
Ylös Bottom